ناشران در حال آزمایش فناوری هوش مصنوعی مولد برای انواع عملکردها هستند – از جستجو در محل تا بازی. اما کسب درآمد از این پیشنهادات به کندی پیش می رود. برخی از مدیران انتشارات به دیجیدی گفتند که هنوز با افزودن تبلیغات به این محصولات مولد هوش مصنوعی آماده انجام این کار نیستند.
مانند بقیه دنیای نشر دیجیتال، کسب درآمد از این تجربیات هوش مصنوعی به دو دسته تقسیم میشود: اشتراک یا تبلیغات – هم برای ناشران و هم برای خود شرکتهای هوش مصنوعی.
نسخه قدرتمندتر ChatGPT OpenAI برای استفاده به اشتراک نیاز دارد و ناشران مانند Ingenio شروع به راهاندازی اشتراکهایی کردهاند که از کاربران میخواهند برای تعاملات بیشتر با چترباتهای هوش مصنوعی آن هزینه کنند. از سوی دیگر، BuzzFeed در حال فروش حمایت های مالی از برند به بازی های مجهز به GPT خود است و موتور جستجوی هوش مصنوعی مولد Perplexity در حال برنامه ریزی برای اضافه کردن تبلیغات بومی در اطراف سؤالات مرتبط پیشنهادی است که در کنار پاسخ به سؤالات کاربران ظاهر می شود، مانند ارگانیک یا نام تجاری. طبق Adweek، سوالات حمایت شده.
تست درآمدزایی با هوش مصنوعی، اما اجرا نمی شود
چت ربات Outside’s Scout با هوش مصنوعی، که سال گذشته راه اندازی شد و فقط برای مشترکین Outside پولی در دسترس است. در حالی که Scout در حال حاضر بیش از این درآمد کسب نمی کند، کیتی کرویکشنک، مدیر ارشد استراتژی رسانه و برنامه ریزی در Outside، به دیجی دی گفت که افزودن تبلیغات به این تجربه «چیزی است که من معتقدم در مراحل بعدی اتفاق خواهد افتاد». Cruickshank از به اشتراک گذاشتن تعداد مشترکین Outside یا تعداد افرادی که از Scout استفاده می کنند خودداری کرد.
جاش جاف، رئیس رسانه در Ingenio، گفت که ناشر رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته و بر اشتراک یا ثبت نام برای چت بات های خود تمرکز می کند. ربات چت هوش مصنوعی Ingenio Veda دارای یک دیوار ثبت نام است که پس از سه درخواست ظاهر می شود. تکرار بعدی یک ویژگی چت بات، به نام اتر، یک شماره تلفن می خواهد. Jaffe گفت که این سرویس در مرحله بعدی از کاربران میخواهد برای اشتراک برای خرید پیامها با چتباتها هزینه پرداخت کنند. Jaffe از به اشتراک گذاشتن تعداد افرادی که برای اشتراک Veda پرداخت می کنند خودداری کرد.
Jaffe گفت که اتر در مرحله بتا است و از آگوست در حال توسعه است و ماه آینده در کانادا، نیوزلند و استرالیا راه اندازی خواهد شد.
Jaffe گفت: «ما در مورد تبلیغات فکر کردهایم و آن را رد نمیکنیم، بهخصوص اگر [میبینیم] مردم نمیخواهند مشترک شوند.
پس چرا ناشران در ارائه تبلیغات در این محیط ها مردد هستند؟
طبق گفته Jaffe و Cruickshank، این به CPM پایین و مقیاس کافی کاهش می یابد.
به گفته Jaffe، تبلیغات در این تجربه ربات چت مولد هوش مصنوعی یک «مدل پایدار» بلندمدت نخواهد بود، مگر اینکه CPM «خیلی بالا برود». او افزود که ساخت یک مدل اشتراک برای چت باتهای Ingenio به این معنی است که ناشر کنترل بیشتری بر درآمد، ارتباط کاربر و توزیع خواهد داشت.
و Outside میگوید که با توجه به مقیاس Scout، خیلی زود است که آنها در چت بات خود نیز تبلیغ کنند. او از به اشتراک گذاشتن تعداد افرادی که از ربات چت استفاده می کنند خودداری کرد.
لیز بارتگز، مدیر تعامل با برند در آژانس تبلیغاتی FerebeeLane، که مشتریانش در حال بررسی تبلیغات در محصولات هوش مصنوعی هستند، اما خرید نکرده اند، گفت: ناشران باید قبل از تبلیغات مبتنی بر آنها، “نحوه استفاده مخاطبان از این نوع پلت فرم ها” و رفتار کاربر را درک کنند. هر
اما مارسلا مارتین، رئیس BuzzFeed در تماسی که در ماه آگوست انجام داد (او از آن زمان شرکت را ترک کرده است) گفت اما BuzzFeed تبلیغکنندگان را به خاطر تجربیات ربات چت مولد هوش مصنوعی خود مانند Sprite، Serta و Walmart برای ایجاد آزمونهای حمایت شده و ادغام رباتهای چت خرید جذب کرده است. با این حال، مشخص نیست که این واقعاً چقدر پول به همراه دارد. BuzzFeed به درخواستهای نظر برای این داستان پاسخ نداد.
نحوه استفاده ناشران از دادههای ربات چت
او گفت که Cruickshank در مورد استفاده از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد محیط های مدیریت شده برای تبلیغات، با استفاده از داده های هدفمند متنی و شخص اول برای بهبود همسویی تبلیغات خوش بین بود. او افزود که داده های شناسایی شخصی از Scout ذخیره نمی شود.
ما درک درستی از کاربر و دادههای او برای تجزیه و تحلیل محصول خود داریم – [مانند] چه سوالاتی میپرسند و روی چه مقالاتی کلیک میکنند – و در نهایت ممکن است از این اطلاعات گروههای هدفمندی را در دسترس تبلیغکنندگان ایجاد کنیم، اما Cruickshank افزود: در حال حاضر این اطلاعات هدفمند وجود ندارد.
Jaffe گفت که Ingenio می تواند پروفایل هایی را بر اساس داده های جمعیتی به اشتراک گذاشته شده توسط کاربران ثبت نام شده چت ربات های هوش مصنوعی خود ایجاد کند. در یک سال آینده یا بیشتر، هدف این است که مدلی «بر اساس استنباطهای حاصل از مکالمات» با چتباتها بسازیم تا به ساخت پروفایلهای غنیتر از کاربران کمک کند. اما حداقل در حال حاضر از این برای هدف گذاری تبلیغات استفاده نمی شود.
او گفت: ما اینگونه به آن فکر نمی کنیم.
آیا تبلیغات در محصولات هوش مصنوعی مولد اعتماد را تضعیف می کند؟
بحث هایی در مورد اینکه آیا محصولات مولد هوش مصنوعی باعث می شود کاربران نسبت به این تجربیات بی اعتمادتر شوند، بحث هایی وجود دارد.
Cruickshank اینطور فکر نمی کند. او گفت: «مانند جستجو، چت رباتهای پشتیبانی شده از تبلیغات فرصتی برای ارائه تبلیغات مرتبط و هدفمند بر اساس پرس و جو و فعالیت هستند.
اما بارتگز هنوز قانع نشده است. تردید او این است که تبلیغاتی که در موتورهای جستجوی هوش مصنوعی مولد دیده است به وضوح به عنوان تبلیغات برچسب یا قابل تشخیص نیستند. او آن را به زمانی تشبیه کرد که تبلیغات برای اولین بار به فیدهای اینستاگرام اضافه شد، که به گفته بارتگز در ابتدا احساس “اختلال” داشت.
اولین فکر من این است که اگر زمانی [ناشران در حال ایجاد این محصولات هستند] در تلاش برای حل مشکل و پاسخ دادن به سؤالات [کاربران] در پلتفرم خود، شروع به مختل کردن تجربه آنها کنم، چقدر مخرب است؟ آیا اعتماد به مخاطبان، اعتمادی که در پلتفرم خود به دست آوردهام، از بین میرود.