تسلا یک سری کاهش قیمت را از ابتدای سال آغاز کرده است، با این حال، ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت میگوید این برای افزایش تقاضا کافی نبوده است.
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا اعلام کرده است که این شرکت در حال بررسی کاهش بیشتر قیمت ها برای افزایش تقاضا برای خودروهای برقی خود است.
این شرکت در ابتدای سال جاری به دلیل تلاش برای مقابله با رقابت رو به رشد، مجموعه ای از تخفیف ها را ارائه کرد. در تماسی که یک شبه (۱۸ اکتبر) صورت گرفت، ماسک نشان داد که کاهش ها برای افزایش تقاضا کافی نبوده است.
او گفت: «ما باید خودروهایمان را مقرون به صرفهتر کنیم [تا مردم بتوانند [آنها] را بخرند».
در ماه می، این شرکت متعهد شده بود که برای اولین بار تبلیغات را معرفی کند. این یک تغییر قابل توجه برای برندی بود که توسط ماسک تأسیس شد و زمانی اعلام کرد که از تبلیغات متنفر است و در تسلا از آن اجتناب کرده است.
دیروز، او تأیید کرد که شرکت اکنون در حال انجام تبلیغات است، اما گفت که نمی تواند برای ایجاد تقاضا کار کند مگر اینکه برند بتواند قیمت های خود را مقرون به صرفه تر کند.
او گفت: “من می دانم که مردم می خواهند ما تبلیغات کنیم.” ما در حال تبلیغ هستیم… در جبهه تبلیغات چیزی می توان به دست آورد. فکر نمیکنم چیزی باشد، اما اطلاع دادن به مردم در مورد خودرویی که عالی است اما توانایی خرید آن را ندارند واقعاً کمکی نمیکند.»
ماسک به ویژه توجه را به افزایش نرخ بهره جلب کرد. وی با بیان اینکه اکثر مشتریان هزینه خودروهای خود را به صورت اقساطی پرداخت می کنند، افزود: افزایش نرخ سود اساساً سود کاهش قیمت را برای این مشتریان جبران کرده است.
او گفت که این افزایش نرخهای بهره «[تسلا] را ملزم به تعدیل قیمت خودروهای [خود] کرده است تا هزینههای ماهانه را برابر نگه دارد».
در حالی که در سه ماهه اخیر، درآمد تسلا ۵ درصد افزایش یافته و به ۱۹٫۶۳ میلیارد دلار رسیده است، کاهش قیمتی که تسلا انجام داده است بدون هزینه برای این تجارت نبوده است. کل سود ناخالص نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ ۲۲ درصد کاهش داشت و سود هر سهم ۴۴ درصد کاهش یافت.
هنگامی که تسلا اولین دور تخفیف های خود را در ژانویه اجرا کرد، مارک ریتسون، ستون نویس هفته بازاریابی گفت که شرکت در معرض خطر ورود به یک جنگ قیمتی است، که به گفته او می تواند یک “وضعیت غیرقابل حل و اغلب وجودی” برای تولیدکنندگان باشد.
در بازارهای بزرگی مانند چین و ایالات متحده، تسلا با رقابت سختی از سوی رقبای ارزانتر مواجه شده است. برخی از تحلیلگران مالی اکنون از آن می خواهند تا قیمت ها را کاهش دهد و نشان می دهد که یک جنگ قیمت در حال حاضر به خوبی در جریان است.
ریتسون همچنین هشدار داد که کاهش قیمت، ارزش ویژه برند تسلا را که تا آن زمان قابل توجه بوده است، «کالایی میکند».
او هشدار داد: «این نقطه قوت اکنون، آسیب پذیری تسلا است. با هر رویداد تخفیف قابل توجهی، تسلا می تواند به خود آسیب برساند.»
با توجه به ابزار BrandIndex YouGov، تسلا در سال گذشته کاهش قابل توجهی در سلامت برند خود داشته است. امتیاز شاخص آن (معیار کلی سلامت برند) از ۲٫۲ در این زمان در سال گذشته، به -۲٫۰ تا ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ کاهش یافته است. در حالی که عوامل دیگر، مانند تصاحب شدید توییتر توسط ماسک (که اکنون X نامیده می شود) ممکن است نقش داشته باشند. در این کاهش، این برند در مقایسه با سال گذشته در وضعیت سلامتی بسیار ضعیفتری قرار دارد.
به نظر می رسد که خود ماسک نسبت به سال ۲۰۲۲ نسبت به چشم انداز شرکت اطمینان کمتری دارد.
تقریباً در همان زمان سال گذشته، او به سرمایهگذاران گفت که تسلا «مقاوم در برابر رکود» است و مطمئن است که در هر سناریوی کلان اقتصادی، «وجه نقد معناداری تولید خواهد کرد».
دیروز او لحن محتاطانهتری داشت: «حتی یک کشتی بزرگ در طوفان نیز چالشهایی دارد».