با ما همراه باشید

اخبار

اصول چاپ دیجیتال

منتشر شده

در

اخبار چاپ- اخبار تبلیغات - اخبار بسته بندی - اخبار نشر - رسانه چاپ- تبلیغات - هدایا - روزنامه - دیجیتال

منابع نوری و رنگ در چاپ دیجیتال 

منابع نوری هم، «رنگ‌ها»ی خاص مربوط به خودشان را دارند. یعنی شما می‌توانید یک «منحنی طیفی» منبع نور را با رسم هر طول موج به روی نمودار ببرید (شکل ۴٫۴). نوع منبع نور بر روی هرچیزی که تحت تاثیر آن به نمایش درمی‌آید، اثر خواهد داشت و در اینجا، واژه‌ی عجیب متامریسم (metamerism) وارد صحنه می‌شود.

متامریسم،‌ اغلب با به وجود آمدن «مشکل» در رابطه با انواع خاصی از مرکب‌ها اشتباه گرفته می‌شود. متامریسم، در واقع یک پدیده‌ی طبیعی است مربوط به این مسئله که ما چگونه رنگ را می‌بینیم. من درباره‌ی مشکلات مربوط به مرکب‌ها در فصل ۷ صحبت خواهم کرد، اما حال، متامریسم را این گونه تعریف می‌کنم: هنگامی که دو شیء رنگی مختلف،‌ برای یک ناظر انسانی نرمال، ظاهر رنگی یکسانی دارند (تناسب متامریک) اما اگر منبع نور عوض شود، رنگ‌های مختلفی دیده می‌شوند (عدم تناسب متامریک).

از آنجا که منبع نور،‌ تاثیر اصلی بر چگونگی دریافت نور دارد،‌ نور همراه با شیء و ناظر انسانی، گروهی متشکل از سه عضو را تشکیل می‌دهد که ما آنها را به عنوان رنگ می‌شناسیم. در بخش «اتاق با یک دید» (Room with a view)، اطلاعات بیشتری در زمینه‌ی منابع نوری و شرایط دید ارائه شده است.

اندازه‌گیری رنگ

به کمک منابع نوری استاندارد و مدل دید انسان،‌ ما می‌توانیم طیف نوری را که با استفاده از یکی از دستگاه‌های اندازه گیری زیر، رنگ‌ها را در ذهن ما می‌سازد، اندازه‌گیری و کمیت یابی کنیم.

دنسیتومترها (densitometers) با هدایت نور بر یک صفحه و اندازه‌گیری مقدار نور بازگردانده شده از فیلترها، شدت را محاسبه می‌کنند. آنها مستقیما رنگ را نمی خوانند اما می‌توانند شدت‌های نسبی قسمت‌های رنگی را بسنجند. عکاسان و هنرمندان تنها در شرایط خاص از این روش استفاده می‌کنند.

رنگ‌سنج‌ها (colorimeters)، مانند دنسیتومترها نور را از طریق فیلترها محاسبه می‌کنند اما فیلترها و مداربندی درونی و دید انسانی، تناسب و هماهنگی بیشتری با یکدیگر دارند.

سیستم «رنگ سنجی» (colorimetry)، دوتا از سه متغیر رنگی را استانداردسازی می‌کند (منبع نور و ناظر) و سپس کار را با سومی (شیء) انجام می‌دهد. از رنگ‌سنج‌ها اغلب در ترسیم‌ نمای نمایشگر استفاده می‌شود.

اسپکتروفتومترها (spectrophotometers) که به آنها «اسپکترو» هم گفته می‌شود، کل طیف نور را در جزئیات بیشتری اندازه‌گیری می‌کند. هم اسپکتروفتومترهای دستی و  هم اسپکتروفتومترهای قابل انطباق با میزهای جانبی یا با جام‌های مکشی (mounting table or with suction cups) می‌توانند تصاویر چاپی انعکاسی را اندازه‌گیری کنند و در بعضی موارد، قادرند نمایشها و فیلم را کنترل نمایند. از اسپکتروها (همراه با اسپکترورنگ‌سنج‌ها) اغلب در بسته‌بندی‌های پروفایلی پیشرفته استفاده می‌شود.

ویژگی‌های رنگ ها در چاپ دیجیتال 

یکی از راه‌های تعریف‌رنگ، استفاده از سه ویژگی فام (hue)، اشباع (saturation) و درخشندگی (brightness) است. هر کدام از این ویژگی‌ها، نقش مهمی ایفا می‌کنند و بارها و بارها در جریان تصویرسازی به کار می‌آیند.

– فام، اولین توصیف کننده‌ی یک رنگ است. قرمز یک فام است. زرد یک فام است. فام،‌ نام بخشی از طیف است که در آن بیشتر طول‌موج‌های یک رنگ قرار دارند. یک نمودار منحنی طیفی که فام قرمز منعکس شده را نشان می‌دهد، ممکن است در بالاترین درجه،‌ دامنه‌ی ۷۰۰ نانومتری را نمایش گذارد.

– اشباع (که هنرمندان سنتی به آن «کروما» هم می‌گویند) توصیف می‌کند که رنگ چقدر خالص و درخشان است. از آنجا که بیشتر رنگ‌های حقیقی موجود در جهان، بیش از یک طول موج را ترکیب می‌کنند، هر چقدر رنگها از یکدیگر دورتر باشند، درجه‌ی اشباع رنگ بالا می‌رود.

– درخشندگی، عملکرد اولیه‌ی دید است.‌ به این معنا که یک رنگ چقدر روشن یا تاریک است. از نظر دیداری، این سه ویژگی توسط فضاهای رنگی به نمایش در‌می‌آیند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

– فضاهای رنگی . یکی از مشکلات مربوط به مبحث رنگ این است که رنگ پدیده‌ای است بسیار شخصی و ذهنی. برای این که تمام مردم از سراسر دنیا به روشی مشابه درباره‌ی رنگ صحبت کنند،‌به یک زبان مشترک نیاز است تا آن را کمیت یابی و پیرامون آن بحث کرد. در سال ۱۹۳۱، یک گروه بین‌المللی تحت عنوان «کمیسیون بین‌المللی نور» commission Internationale de L’Eclairage) CIE) در انگلستان گردهم آمدند و به بررسی و توسعه‌ی روشی پرداخت که بتواند به کمک آن، رنگ را برای یک «ناظر استاندارد» توصیف کند. این اقدام به ابزار بسیار قدرتمندی منجر شد که نام آن را «فضاهای رنگی» گذاشتند.

فضاهای رنگی در چاپ  (که گاهی به آن «مدل‌های رنگی» هم می‌گویند، البته در مواردی که از نظر تکنیکی تفاوت وجود دارد)، در کار با رنگ دیجیتال و گفتگو راجع به آن، عاملی بسیار مهم شمرده می‌شوند. این فضاهای رنگی وجود دارند تا رنگ را کمیت‌یابی کنند و آن را از حالت ذهنی و شخصی در آورند و در عوض با دادن ارقام و عناوین، به آن عینیت ببخشند.

یک فضای رنگی،‌ یک گستره‌ی انتزاعی و سه بعدی از رنگ‌هاست. جوزف هولمز عکاس، گاهی آن را همانند توپ فوتبالی توصیف می‌کند که قسمت سفید آن در بالا و قسمت سیاه آن، برروی زمین قرار گرفته‌است. یک خط کشیده شده از بالا تا پایین که از مرکز می‌گذرد، تمام خاکستری‌ها را در خود می‌گنجاند.

همان‌طور که رنگ‌ها از داخل به بیرون و از خاکستری به سمت رنگ‌های متنوع (اشباع شده) پیش می‌روند، فام‌های مختلفی از طیف‌ مرئی، توپ را فرا‌می‌گیرند. دیوید توبی مشاور در امور رنگ،‌ از مثال یک چادر استفاده می‌کند. سه گوشه‌ی چادر به کمک سر میخ به زمین متصل شده‌اند: فام قرمز، فام سبز و فام آبی این که شما میخ‌ها را چه فاصله‌ای از یکدیگر قرار دهید، اندازه‌ی چادر یا فضای رنگی را مشخص می‌کند. یک میله در مرکز چادر، وظیفه‌ی نگه‌داری چادر را برعهده دارد که محور خاکستری آن است. بالا بردن یا پایین آوردن چادر بر روی میله، تعادل خاکستری و «نقطه‌ی سفید» را تغییر می‌دهد. نقطه‌ی سفید جایی است که در آن،‌ میله قسمت بالایی چادر را ثابت می‌کند. رنگ‌هایی که از میله دورترند، بیشتر اشباع شده‌اند و آنها که نزدیکترند، کمتر.

متوجه خواهید شد که تنها دو نوع فضای رنگی ارائه شده ارتباط تنگاتنگی با ویژگی‌های رنگی فام، اشباع و درخشندگی دارند.

در اینجا، به توضیح سه تا از مهم‌ترین فضاهای رنگی برای عکاسان و هنرمندان می‌پردازیم:

فضای LAB

فضای رنگی اورجینال (xyz CIE )که در سال ۱۹۳۱ مورد پذیرش واقع شد، مختصات رنگ را در یک فضای منحنی سه‌بعدی مشخص می‌کند. این فضای رنگی برای نمایش آسانتر در فضای دوبعدی با نمودار کروماتیسیتی (CIE xyY) (شکل ۴٫۵) هماهنگ شده است (کروماتیسیتی، تنها به مشخصات رنگی فام و اشباع اشاره دارد.) بین‌ آنها، «y» و «x»، «فام» هر رنگ و سیری رنگ یا «اشباع» را تعیین می‌کند. فهمیدن «y» کمی دشوار است چون «y» قائم به صفحه‌ی دید قرار می‌گیرد و درخشندگی یا روشنایی رنگ را نشان می‌دهد. در این مفهوم نمودار xy، چادر رنگی است که از بالا دیده می‌شود.

به دلیل وجود مشکلاتی که در زمینه‌ی فضای رنگی در چاپ  غیر یکپارچه در مدل xyz وجود دارد،‌ پیشرفت‌ها و اصلاحاتی صورت گرفت و در سال ۱۹۷۶، CIE فضای رنگی LUV که هم اکنون به CIE LAB معروف است (یا فقط LAB که به شکل Lab هم نوشته می‌شود) را اضافه کرد. نوع به کار گرفته شده‌ی LAB در تبدیلات رنگی ICC LAB است که سه متغیر را در فضای سه بعدی تعریف می‌کند :

*L (که به آن «اِل ستاره» گفته‌ می‌شود)، *a و *b (شکل ۶-۴ را ببینید). *L به درخشندگی و روشنایی اشاره دارد که گستره‌ی آن از ۰ (تاریک) تا ۱۰۰ (نور) است. *a به محور «سایان/ماژنتا» اشاره دارد که گستره‌ی آن بین ۱۲۷ تا ۱۲۸ است؛ اعداد مثبت، مایل به ماژنتا هستند و اعداد منفی مایل به سایان..*b به محور «زرد/آبی» ارجاع دارد که دامنه‌ی آن هم از ۱۲۷ تا ۱۲۸ کشیده شده است؛ اعداد مثبت متمایل به زرد هستند و اعداد منفی متمایل به آبی. می‌توان هر رنگ خاصی را که شما قادر دیدن آن هستید، با مختصات LAB دقیقا مشخص کرد. به عنوان مثال، می‌توان فضایی از رنگ آبی آسمانی را، اینطور مشخص کرد :

۶۴=*L , 15- = *a , 42- = *b

(اگر می‌خواهید به جزئیات رنگی در چاپ بیشتر دست یابید، باید با مفهوم E∆ (دلتا ای) آشنا شوید. در اینجا هر واحد E∆، نشانگر «تفاوت جزئی» بین دو رنگ LAB است.)

اغلب فضای رنگی LAB، شیوه‌ی دید انسان را به روشی نشان می‌دهد که نزدیک‌تر به واقعیت است. این فضای رنگی، تنها فضای رنگی است که فتوشاپ برای تغییرات مد خود، از آن استفاده می‌کند. این فضای رنگی، تنها فضای رنگی است که سیستم مدیریت و کنترل رنگ، معمولا از آن،‌ برای مرتبط ساختن عملکردهای ورودی و خروجی استفاده می‌کند. این فضای رنگی،‌ بزرگترین فضای رنگی متداول است و بیشتر رنگ‌ها را در دامنه‌ی RGB و CMYK در خود می‌گنجاند. از همه مهم‌تر این‌که، LAB به هیچ دستگاه، مرکب و فرآیند خاصی وابسته نیست. این فضای رنگی تنها تعاریف رنگی جهانی را عرضه می‌کند. باید پذیرفت که درک و فهمیدن LAB کمی دشوار است و همین مسئله، شاید باعث شود که شما مایل نباشید، به جز در مواردی خاص، زمان بیشتری را پیرامون آن صرف کنید.

 فضای RGB در چاپ دیجیتال

فضای رنگی RGB، فضای رنگی غالب برای هنرمندان دیجیتال است. فضای RGB نه تنها بر اساس رنگ‌های قابل دید در یک صفحه تلویزیون نمایش یا نمایشگر کامپیوتر استوار است، بلکه از این واقعیت هم تاثیر گرفته که قرمز، سبز و آبی بنیان مدل «سه محرکی» را برای دریافت رنگ تشکیل می‌دهند. این مدل، مدلی است که دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند که چگونه با سیستم اعصاب، در دریافت رنگ تطابق دارد.

فضای RGB، فضای رنگی قراردادی برای اسکنرها و دوربین‌های دیجیتال است (تمامی اسکنرها در RGB اسکن می‌کنند؛ اگر می‌خواهید اسکن‌های CMYK بگیرید، اپراتور اسکنر یا نرم‌افزار مربوطه، اطلاعات و داده‌ها را تغییر می‌دهد)، و این، فضای رنگی ارجح برای ضبط کننده‌های فیلم، چاپ عکس دیجیتال و اکثر جوهرافشان‌های رومیزی است. مورد آخر که شاید برای شما شگفت‌انگیز باشد این است که زمانی جوهرافشان‌ها مجبورند مرکب‌های واقعی را بر روی کاغذ واقعی به روشی CMYK چاپ کنند، ترجیح می‌دهند از فایل‌های RGB استفاده کنند و بعضی به آنها، «دستگاه‌های RGB» می‌گویند.

من قصد ندارم، بیش از این پیش بروم اما این امر حقیقت دارد که مثلا چاپگرهای اپسون، در فضای RGB کار می‌کنند و اگر شما اطلاعات CMYK را از طریق یک درایور عادی به یک چاپگر اپسون ارسال کنید، این چاپگر ابتدا داده‌ها را به RGB تغییر می‌دهد و سپس دوباره برای چاپ به CMYK باز می‌گرداند! (استفاده و کاربرد CMYK RIP، خارج از مبحث ماست.) فضای RGB یک دستگاه یا یک سیستم وابسته است،

یعنی دستیابی به رنگ نهایی به دستگاهی بستگی دارد که آن را می‌فرستد و فضای رنگی RGB که شما رنگ را در آن تعریف می‌کنید،‌تا حدود زیادی تاثیر گذار است. این،‌ آن چیزی است که من آن را «پدیده‌ی شهرمداری» می‌نامم. به هر مغازه‌ی مربوط به ابزار آلات و وسایل که می‌خواهید بروید و زمانی را صرف بخش تلویزیون نمایید. کمی در مقابل تلویزیون‌ها بایستید، به سرعت در خواهید یافت که کار با رنگ چه مشکلاتی را به همراه دارد. حتی در تلویزیون‌هایی که به نظر می‌رسد بر سر یک کانال تنظیم شده‌اند، صفحه نمایش‌ها متفاوت به نظر می‌آیند! این شرایط در رابطه با دستگاه‌های دیجیتال هم صادق است. بعضی دستگاه‌ها،‌ دامنه‌ی رنگ گسترده‌تری دارند و بعضی ندارند. بعضی‌ها تغییراتی در رنگ ایجاد می‌کنند و بعضی تغییری به وجود نمی‌آورند.

خوشبختانه، ویرایشگرهای تصویری پیشرفته مانند فتوشاپ به شما کمک می‌کند تا بعضی از این بی‌ثباتی‌های رنگ در چاپ را کنترل نمایید.

در فتوشاپ، RGB با بعضی تغییرات همراه است که به آنها «فضاهای کاری RGB» گفته می‌شود که در حال حاضر تنها چهارتا از آنها پیشنهاد می‌شود (شکل ۴٫۸ را ببینید). از آنجا که به تمامی فایل‌های RGB به طور معمول «RGB» گفته می‌شود، هنگامی که شما در حال کار بر روی تصاویر در فتوشاپ هستید، این گزینه‌ را در اختیار دارید که فضاهای کاری متفاوتی برای آنها برگزینید. صرف‌نظر از گزینه‌های مبهم‌تر،‌ از وسیع‌ترین تا جزئی‌ترین دامنه، «فضاهای کاری قراردادی RGB» در فتوشاپ عبارتند از : Adobe RGB (1998) ، Color Match RGB ، Apple RGB و sRGB.

فضای Adobe RGB در چاپ

فضای Adobe RGB ، گسترده‌ترین فضای کاری رنگی و قراردادی RGB و انتخاب برتر هنرمندان دیجیتال است. این انتخاب، تقریبا تمامی گستره‌ی دستگاه‌های متداول CMYK به انضمام جوهرافشان‌ها و چاپگرهای دیجیتالی عکس را پوشش می‌دهد. با Adobe RGB ، شما به ندرت خارج از دامنه خواهید بود. این فضای کاری هنوز به سنگینی و پیچیدگی فضای LAB نیست.

‍فضای Color Match RGB در چاپ

فضای Color Match RGB، که در اصل برای نمایشگرهای Radius press View طراحی شده، یکی دیگر از فضاهای کاری مناسب برای عکاسان و هنرمندان است. فضایی کاری Color Match RGB کوچکتر و محدودتر از فضای کاری Adobe RGB اما گسترده‌تر از دیگر فضاهای کاری موجود در این فهرست است. این فضای کاری به خوبی مورد پذیرش صنعت رنگ واقع شده است در نتیجه، اکثر مردم می‌دانند که چگونه باید با آن کار کنند. اگر می‌خواهید از چاپ تجاری CMYK، بسیار استفاده کنید، ‌فضای Color Match RGB  بهترین گزینه است؛‌ اگرچه Adobe RGB هم در این زمینه، در حال توسعه است.

فضای Apple RGB در چاپ

فضای Apple RGB ، باقیمانده‌ای از نمایشگرهای قدیمی “۱۳ Apple Trinitron است. دامنه‌ی آن، تنها کمی از دامنه‌ی sRGB بزرگتر است. توصیه نمی‌شود برای چاپ از آن استفاده کنید.

فضای sRGB در چاپ

اگرچه sRGB، فضای کاری قراردادی برای فتوشاپ و دیگر سازندگان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به انضمام سازندگان دوربین‌های دیجیتالی است، اما بهترین انتخاب برای یک فضای کاری رنگی نیست. اساسا، این فضای کاری، برای کسانی است که با تصاویر وب کار می‌کنند و برای کسانی که امید دارند فایل‌هایشان را با گسترده‌ترین دامنه‌ی دستگاه‌های چاپی، چاپ کنند، مناسب نمی‌باشند. دامنه‌ی رنگی این فضا، محدود است و بسیاری از رنگ‌های تند و اشباع شده مخصوصا سبزها، آبی‌ها و بعضی زردها، ممکن است با توجه به دستگاه خروجی از دامنه خارج شوند.

همان طور که جان کاستررونووی چاپکار می‌گوید: «کار کردن با sRGB ، درست مانند دوچرخه‌سواری به کمک چرخ‌های کمکی است، ایمن است اما محدود.»

فضای CMYK در چاپ دیجیتال

فضای CMYK، یکی دیگر از فضاهای رنگی وابسته به دستگاه است. (در واقع یک سری از فضاهای رنگی وابسته به دستگاه با تنوعات نامحدود ممکن).فضای ‍CMYK برای سایان، مانتاژ و مشکی که چهار رنگ کاهشی فرآیند چاپ هستند، کوتاه است. چرا چهار به جای سه؟ در تئوری، (نگاهی اجمالی به شکل ۳-۴ بیندازید) CMYK باید برای تشکیل تمامی رنگ‌ها، به اندازه ی کافی گسترده باشد،‌ اما در عمل مرکب‌ها خالص نیستند و به عناصر اضافی مشکی‌رنگ نیاز است تا بر عمق یا سرعت چاپ تصویر بیفزایند و یا دیگر مشکلات خاص چاپی را برطرف نمایند.

پبسیاری از عکاس- هنرمندان توجه کافی به CMYK مبذول نمی‌کنند، اما این مسئله‌ مهم است، مخصوصا هنگامی که شما متوجه می‌شوید که نهایتا شالوده‌ی چاپ دنیا، در CMYK نهفته است.

در واقع، تمامی چاپگرهای جوهرافشان در CMYK (یا CcMmYK یا CMYKRB و یا هر چیز دیگر) چاپ می‌کنند، حتی اگر قرار باشد داده‌های آنها RGB باشد. در طول مسیر، تبدیل RGB به CMYK انجام می‌شود (مگر این که شما در جایی که این تبدیل را کنترل می‌کنید،‌از یک CMYK RIP استفاده نمایید). این کار به شما کمک می‌کند تا نکات بیشتری در رابطه با ‍CMYK  بدانید.

فضای CMYK در واقع، استاندارد صنعت چاپ تجاری است، احتمالا شما هم به همین خاطر با CMYK آشنا شده‌اید. هر زمان که شما بخواهید یک آگهی، پیام تبلیغاتی، بروشور یا هر آنچه که در نهایت به یک چاپ لیتوگرافی افست ختم می‌شود را خلق کنید، نیاز خواهید داشت تا تصاویرتان را به CMYK تبدیل نمایید. با استفاده از عملکرد پیش‌نمایشی Photoshop’s CMYK در ترکیب با پروفایل‌های ICC، برای چاپ پیش‌بینی شده، شما می‌توانید، بدون این که خودتان را به طور دائم به آن فضای چاپی متعهد کنید به نمایش نسبتا خوبی بر روی نمایشگر دست یابید.

این کار شما را از متحیر شدن در مرحله‌ی چاپی نهایی در امان می‌دارد و به شما اجازه می‌دهد تا از پیش‌، تنظیمات تصویری مناسب را انجام دهید.

بهترین فضای رنگی چاپ کدام است؟

در این رابطه، تئوری‌های مختلفی وجود دارد. به یاد داشته باشید که شما نیاز خواهید داشت که بر حسب نیازها و اهداف خود، کمک پاسخ‌هایتان به راه‌حلی برسید،‌در اینجا چندین سفارش ارائه شده است:

۱- در کل، با فایل‌های الگوی خود، در فضاهای گسترده‌تر RGB کار کنید و آنها را در آن فضاها ذخیره‌ نمایید. شما همیشه می‌توانید هدف نهایی یک فایل را تغییر دهید و اگر نیاز است، آن را به فضای رنگی دیگری مانند CMYK ببرید.

۲- برای یک فضای کاری خاص و همه جانبه، Adobe RGB یا Color Match RGB را انتخاب کنید. می‌توانید فضاهای کاری دیگر را، اگر تمایل دارید، تجربه کنید اما اگر مطمئن نیستید، از یکی از فضاهای اصلی استفاده نمایید.

۳- اگر نیازهای خاصی دارید که تنها در برگیرنده‌ی یک نوع از چاپ CMYK است و می‌خواهید کنترل تنگاتنگی بر رنگ‌های چاپی خود داشته باشید، شاید بهتر باشد در CMYK کار کنید.

اما اگر کوچکترین آگاهی پیرامون دیگر سرویس‌های خدماتی یا دیگر کاربردها و موارد استفاده برای تصاویرتان دارید، در فضاهای گسترده‌تر RGB کار کنیـــد. (اگر مثل من، با پیش زمینه‌ی چاپ افست آمده‌اید،‌ ممکن است هنگام کار با اعداد CMYK،‌ احساس راحتی بیشتری کنید، اما توصیه‌ی من این است که با سرعت هر چه تما‌م‌تر از RGB گذر نمایید.)

۴- همین توصیه را در مورد sRGB هم دارم. اگر برای خروجی وب یا ارسال فایل‌های دوربین کار می‌کنید، در این صورت sRGB، بهترین گزینه است.

هرچند، اگر می‌خواهید چاپ کنید یا اگر مطمئن نیستید که از کدام نوع چاپ استفاده نمایید، یکی از فضاهای کاری گسترده‌تر RGB را برگزینید.

«برگه‌ی تقلب رنگ» که در ادامه آمده است را برروی نمایشگر خود ضبط کنید تا آن را حفظ نمایید:

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار

داستان بسته بندی نودل جدید Maggi که باعث کاهش پلاستیک می شود

منتشر شده

در

نودل مگی رشته فرنگی خانگی بسته بندی کاغذی بسته بندی پایدار

در اوایل سال جاری، برند Maggi نستله یک قالب بسته بندی جدید را راه اندازی کرد که برای کاهش آلودگی پلاستیکی طراحی شده بود. حالا نودل ها را می توان در خانه در لیوان تهیه کرد، برخلاف اینکه در خود بسته بندی آماده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، با تیم نستله استرالیا صحبت کردیم.

برای خوانندگانی که ممکن است اطلاعیه اولیه را از دست داده باشند، فکر می کنم ارائه یک نمای کلی از این پروژه مفید باشد. دقیقا چه اتفاقی می افتد؟

Maggi تغییر مثبتی در یک محصول شناخته شده ایجاد کرده است – دوستداران رشته فرنگی را به “BYOM” (مگ خودت بیاور) با نودل ماگی مگی تشویق می کند. با کیک نودلی که مستقیماً در یک کاسه یا ماگ استاندارد خانگی طراحی شده است، نودل ماگی ماگ از بسته بندی پلاستیکی ۸۳ درصد کمتری در هر وعده نسبت به نودل های سنتی مگی کاپ استفاده می کند.

در نستله، ما همیشه به دنبال راه‌هایی برای کاهش استفاده از پلاستیک بکر هستیم. بعد از اینکه متوجه شدیم بسیاری از دوستداران رشته فرنگی ترجیح می دهند به جای لیوان پلاستیکی از نودل خود در کاسه یا لیوان لذت ببرند، در مورد نیاز به بسته بندی فنجان تجدید نظر کردیم.

تحقیقات تایید کرد که بیش از نیمی از استرالیایی ها نودل فوری را در خانه یا محل کار با استفاده از لیوان یا کاسه مصرف می کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، هدف ما ایجاد محصولی است که با حفظ راحتی، جایگزینی پایدار را ارائه دهد.

نستله مکرراً انواع مختلفی از قالب‌های بسته‌بندی را آزمایش می‌کند – از تقویت مواد بازیافتی و قابلیت بازیافت گرفته تا طرح‌های استفاده مجدد. سوال من: چرا “کاهش” برای این پروژه خاص بر خلاف “استفاده مجدد” یا “بازیافت” انتخاب شد؟

ما قصد داریم تا سال ۲۰۲۵ در مقایسه با سال ۲۰۱۸، استفاده از پلاستیک بکر را یک سوم کاهش دهیم. برای کمک به این هدف، ما خودمان را به چالش کشیدیم تا «خارج از فنجان» فکر کنیم که چگونه می‌توانیم همان محصول عالی را در بسته‌بندی جدید و نوآورانه به بهترین شکل ارائه دهیم.

در ترکیب با این قالب بسته بندی جدید، ما همچنین با گنجاندن دستورالعمل های بازیافت روی بسته به دوستداران رشته فرنگی کمک می کنیم تا به درستی بازیافت کنند. هر قسمت از بسته بندی محصول دارای اطلاعاتی است که به مصرف کنندگان کمک می کند تا بدانند آیا بسته بندی قابل بازیافت است یا اینکه باید به محل دفن زباله برود.

پاسخ مصرف کنندگان به این پروژه تاکنون چگونه بوده است؟ و آیا قبل از ایجاد این تغییر تحقیقاتی در مورد مصرف کنندگان انجام شده است؟ در اینصورت، نتایج چطور بود؟

ما می دانیم که استفاده از پلاستیک کمتر در بسته بندی برای مصرف کنندگان اهمیت دارد و این مفهوم به خوبی آزمایش شده است. در حالی که هنوز روزهای اولیه عرضه است، ما شاهد حرکت مثبت هستیم.

چگونه این بسته جدید با اهداف کلی نستله بسته بندی سازگاری دارد؟

در نستله هدف ما این است که تا سال ۲۰۲۵ ۹۵ درصد از بسته بندی های پلاستیکی ما برای بازیافت طراحی شود، بنابراین وقتی لیوان های پلاستیکی بزرگ را از محصول اصلی حذف کردیم، تمرکز خود را بر این داشتیم که اطمینان حاصل کنیم که تمام اجزای بسته بندی باقی مانده برای بازیافت طراحی شده اند – جعبه مقوایی، بسته های پلاستیکی نرم و کیسه طعم دهنده.

آینده نستله از نظر پروژه هایی مانند این چه خواهد بود – آیا کاهش بسته بندی بیشتر در کارت ها وجود دارد؟

همانطور که ما برای آینده ای بدون ضایعات کار می کنیم، تیم های ما به بررسی این موضوع ادامه خواهند داد که چگونه بسته بندی هوشمندانه و مواد خلاقانه طراحی شده می توانند نقش داشته باشند، بدون اینکه کیفیت، طعم یا هزینه را به خطر بیندازند.

ادامه مطلب

اخبار

Aptar Closures به دنبال محافظت از محصول در حین حمل و نقل است

منتشر شده

در

Aptar Closures به دنبال محافظت از محصول در حین حمل و نقل است

صفحه دیسک تجارت الکترونیک از Aptar Closures به دنبال محافظت از محصول در حین حمل و نقل است
Aptar Closures قفل دیسک الکترونیکی تک جزئی و قابل بازیافت خود را برای کاربردهای تجارت الکترونیک در بخش های زیبایی، مراقبت شخصی و مراقبت از منزل طراحی کرده است و قصد دارد از آسیب دیدن محصولات در حین حمل و نقل جلوگیری کند.

مکانیزم یکپارچه و مخفی درب به نیروی اضافی در اولین باز شدن نیاز دارد، اما به عنوان یک بسته شدن استاندارد بالای دیسک در آینده عمل می کند. گفته می شود که آمازون ISTA-6 سازگار است، قرار است از فرآیندهای حمل و نقل سخت جان سالم به در ببرد و در عین حال استفاده بصری مصرف کننده را نیز در نظر داشته باشد.

بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که از برندها در برابر آسیب‌های اعتباری و از دست دادن درآمد در رابطه با شکایات مشتریان و بازگشت محصول آسیب دیده محافظت شود. بنابراین، همچنین، آیا تنظیم شده است که یک تجربه جعبه‌گشایی آسان را بدون دردسر بسته‌بندی‌های خارجی که به سختی حذف می‌شود، فراهم کند.

E-Disc Top از پلی پروپیلن ساخته شده و با محتوای بازیافتی پس از مصرف (PCR) در دسترس است. همچنین تصور می‌شود که جایگزین لاینرها، نوارهای کوچک‌کننده و سایر بسته‌بندی‌های اضافی اعمال شده در تحویل تجارت الکترونیکی می‌شود و در نتیجه ضایعات را کاهش می‌دهد.

به نوبه خود، انتظار می‌رود که حذف لاینرها زنجیره تامین را ساده‌تر کرده و زمان تحویل را کاهش دهد. آپتار اضافه می‌کند که بسته شدن E-Disc Top به برندها اجازه می‌دهد تا هزینه‌های آماده‌سازی حمل و نقل را که زمانی که خرده‌فروش‌های بزرگ آنلاین از بسته‌بندی‌های محافظ اضافی استفاده می‌کنند، دور بزنند.

بست در ایالات متحده تولید می شود و در حال حاضر در یقه تخت ۲۴-۴۱۰ تولید می شود. برای ویسکوزیته های متوسط ​​تا ضخیم مناسب است، دارای مهر و موم پنجه خرچنگ است و متناسب با اندازه روزنه های ۰٫۱۶۶ و ۰٫۳۱۰ اینچ است.

ارین هارمون، مدیر خط تولید آمریکای شمالی در Aptar Closures، گفت: «در Aptar Closures، ما به توسعه و عرضه نسل بعدی راه‌حل‌های توزیع متناسب با نیازهای در حال رشد شرکای برند و مصرف‌کنندگان خود اختصاص داده شده‌ایم.

“E-Disc Top ما بر این تعهد تاکید دارد. عملکرد بصری آن، همراه با دوام حمل و نقل افزایش یافته و ویژگی های پایداری، بر تلاش های ما برای ارائه راه حل های عملی و در عین حال تأثیرگذار برای شرکای برند خود در سراسر جهان تأکید می کند.

بسته شدن E-Disc Top دومین مورد از سری سه راه حل توزیع کننده بالای دیسک است که Aptar Closures امسال برای کاربردهای زیبایی، مراقبت شخصی و مراقبت از منزل عرضه خواهد کرد. اولین مورد Future Disc Top است، یک درب دیسک قفل دار با قابلیت تجارت الکترونیکی که برای قابلیت بازیافت کامل زمانی که روی بطری پلی اتیلن یا PET اعمال می شود، طراحی شده است.

در همین حال، اسنپ اسلاید اخیراً خطی از کلاهک های بدون گشتاور را معرفی کرده است که امکان باز و بسته شدن با یک دست را برای مصرف کنندگان دارای معلولیت جسمی فراهم می کند.

ادامه مطلب

اخبار

سیستم پالت سازی Cobot برای سینی بطری های پلاستیکی توسط Proco Machinery نشان داده شده است

منتشر شده

در

سیستم پالت سازی Cobot برای سینی بطری های پلاستیکی

یک سیستم پالت‌سازی کوبوت جدید از Proco Machinery به دنبال بهبود کارایی و سودآوری، کاهش هزینه‌های تولید و کاهش اتکا به کار دستی با پالت‌سازی سینی‌ها و ورق‌های ردیفی برای بطری‌های پلاستیکی است.

سینی ها و ورق های ردیفی را می توان تا ارتفاع ۱۰۴ اینچ پالت کرد. Proco Machinery توضیح می‌دهد که این سیستم انعطاف‌پذیر است و می‌توان آن را در بسته‌بندی کیس پیکربندی کرد – به این معنی که می‌توان آن را «بی‌درز[به‌طور]» در خطوط تولید موجود ادغام کرد، بنابراین اختلالات و خرابی‌ها را به حداقل می‌رساند.

همچنین تصور می‌شود که ترکیب فرآیندهای پالت‌سازی و بسته‌بندی کیس، استفاده شرکت از فضای انبار را بهینه می‌کند. این سیستم به عنوان یک کل تنظیم شده است تا کارایی و مقرون به صرفه بیشتری را برای بهبود عملکرد کلی عملیات سازنده باز کند.

جان مک کورمیک، رئیس شرکت Proco Machinery گفت: «انقلاب Cobot به طور محکم در حال انجام است و به زودی سیستم‌های Proco Cobot توسط همه تولیدکنندگان آینده‌نگر یکپارچه خواهند شد. او استدلال می‌کند که این سیستم کارایی، ایمنی، انعطاف‌پذیری و پایداری را برای ارائه یک «ارزش قانع‌کننده» و «برآوردن نیازهای در حال تحول صنایع تولیدی مدرن» گرد هم می‌آورد.

این شامل افزایش کمبود نیروی کار، با نیاز روزافزون به سیستم‌هایی است که اتکای شرکت را به کار دستی کاهش می‌دهد و در عین حال بهره‌وری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

به طور کلی، Proco Machinery ادعا می کند که سیستم های خودکار آن رقابت در بازار را ارائه می دهند و به سودآوری پایین کمک می کنند.

سیستم cobot در NPE 2024 در تاریخ ۶ تا ۱۰ مه در مرکز کنوانسیون اورنج کانتی در اورلاندو، فلوریدا با نمایش زنده در غرفه #S15097 راه اندازی می شود.

پیش از این، راه‌حل پالت‌سازی cobot مبتنی بر PLC OMRON به دنبال کاهش زمان برنامه‌نویسی بود و در عین حال تقاضا برای فرآیندهای تولید انعطاف‌پذیرتر را برآورده می‌کرد.

علاوه بر این، اشنایدر الکتریک از cobot Lexium خود رونمایی کرد. این راه حل برای مدیریت بارهای قوی، کاهش زمان خرابی عملیاتی و کاهش بار کاری اپراتورهای انسانی طراحی شده است.

ادامه مطلب

Trending

پایگاه خبری چاپ و تبلیغات آنلاین