با ما همراه باشید

کسب و کار

قیمت گذاری در بازارهای الکترونیک

منتشر شده

در

قیمت گذاری مناسب در بازار - قیمت گذاری در تجارت الکترونیک - قیمت گذاری در بازار الکترونیکی - قیمت در اینترنت

امروزه پدیده اینترنت و جهانی شدن به عنوان لازم و ملزوم یکدیگر مطرح شده‌اند، به گونه‌ای که اندیشمندان این دو را از یکدیگر قابل تفکیک نمی‌دانند و معتقدند اینها تسهیل‌کننده یکدیگر هستند. دیگر اینترنت یک ابزار قابل چشم‌پوشی یا برای سرگرمی نیست، بلکه به یکی از لوازم ضروری زندگی بشر مدرن و رو به توسعه امروزی تبدیل شده است.

اینترنت و به طور کلی، دنیای الکترونیک، همه ابعاد زندگی و جوامع بشری را دستخوش تغییر خود کرده است. به تبع آن، بازارها نیز دچار تغییرات ماهیتی و شکلی شده‌اند. به این بازارها که در اثر تاثیر و به کارگیری دنیای الکترونیک شکل گرفته‌اند، بازارهای الکترونیک گفته می‌شود. همان‌طور که ماهیت بازار تغییر کرده است، قابل پیش‌بینی است که سایر موارد وابسته به آن نیز تغییر کند. ازجمله این موارد، راهبرد‌های قیمت‌ گذاری است که باید متناسب با نوع بازار تغییر کند.

در این مقاله کوشش شده است راهبرد‌های قیمت‌ گذاری در بازارهای الکترونیک معرفی و به طور مختصر تشریح شود.

روند رو به رشد به کارگیری فن‌آوری اطلاعات منجر به بروز و ظهور تجارت الکترونیک در قالب استفاده از بازارهای الکترونیک در اکثر صنایع شده است. به گونه‌ای که پس از ظهور B2B،B2C،C2C هم اکنون بحث دولت الکترونیک و G2G مطرح شده است که این نشان‌دهنده موج جدید کسب و کار است. ورود به بازارهای الکترونیک و تلاش به منظور بقا در این بازارها مستلزم بازنگری در کلیه ابعاد، مباحث و راهبردهای کسب و کار در بنگاه‌هاست. یکی از این مباحث، «قیمت‌ گذاری» است.

قیمت به عنوان یکی از عوامل چهارگانه آمیخته بازاریابی است که با سیاستگذاری درست و دقیق بر روی آن بنگاه‌ها می‌توانند علاوه بر تاثیر گذاری بر رفتار بازار هدف در راستای تحقق اهداف بازاریابی، درآمد و سود سرشاری نصیب خود کنند. از آنجایی که قیمت یکی از عوامل موثر بر تصمیم به خرید مصرف کننده(مشتری) است، تعیین قیمت نامناسب در مواردی تاثیرات جبران ناپذیری بر بنگاهها وارد و منجر به کاهش سودآوری، کاهش سهم بازار و کاهش اعتبار بنگاهها می‌شود. از این رو بنگاهها باید با راهبرد‌های قیمت‌ گذاری در عرصه کسب و کار نوین که همان بازار الکترونیک است آگاه باشند. از این رو در این مقاله راهبرد‌های نوین قیمت‌ گذاری در بازارهای الکترونیک به طور مختصر تشریح می‌شود.

 

قیمت‌ گذاری چیست؟

به طور ساده، قیمت‌ گذاری یعنی تعیین قیمت برای کالا یا خدمت. قیمت‌ گذاری فعالیتی است که باید تکرار شود و فرایندی مداوم و پیوسته محسوب می‌شود. این تداوم ناشی از تغییرات محیطی و عدم ثبات شرایط بازار است که لزوم جرح و تعدیل قیمت را ایجاد می‌کند. قیمت‌ گذاری با هدف حداکثر کردن سود،افزایش سهم بازار،رهبری کیفیت، ادامه حیات و یا افزایش قیمت بازار صورت می‌گیرد.

قیمت گذاری مناسب در بازار - قیمت گذاری در تجارت الکترونیک - قیمت گذاری در بازار الکترونیکی - قیمت اینترنت

بازار الکترونیک

بازار الکترونیک، اساس تجارت الکترونیک است. امروزه سیستم‌های اطلاعاتی وجود دارند که شرکت‌ها را به هم پیوند می‌دهند و این شرکت‌ها با مشتریان و تامین‌کنندگان خود همانند یک مجموعه واحد تلقی می‌شوند. بازار الکترونیک، یک سیستم اطلاعاتی میان سازمانی است که به خریداران و فروشندگان این امکان را می‌دهد که در مورد قیمتها و محصولات ارائه شده به تبادل اطلاعات بپردازند. این بازار به عنوان واسطه عمل می‌کند و شرکت‌کنندگان در این بازار می‌توانند خریداران، فروشندگان و یا طرفهای سوم مستقل و یا کنسرسیوم‌های میان چند شرکت باشند.

بازارهای الکترونیک،کانونها و محلهای تجاری تعاملی است که در آن شرکت‌ها ی مختلف برای انجام فعالیتهای تجارت به تجارت در تجارت الکترونیک و دیگر فعالیتهای مربوط به تجارت الکترونیک گرد هم می‌آیند.

 

قیمت‌ گذاری در بازار الکترونیک

قیمت‌ گذاری در بازار بر مبنای هزینه صورت می‌گیرد. در یک زنجیره ارزش عمودی فعالیت‌ها باید به صورت سلسله مراتبی تعریف شوند که تا مراحل اولیه آن انجام نشود، نمی‌توان مراحل بعدی را آغاز کرد. چون قیمت‌ گذاری در تجارت الکترونیک به صورت عمودی نیست‌، قیمت‌ گذاری بر مبنای هزینه دیگر پاسخگوی نیاز بازار نیست. عمودی نبودن زنجیره ارزش موجب می‌شود کالاهایی که در بازار از ارزش پایین‌تری برخوردار هستند، هزینه تولید بالایی داشته باشند.

به علت پایین بودن هزینه جستجو در اینترنت قیمت و حاشیه سود نیز کاهش می‌یابد. همچنین بدین دلیل این که خرده‌فروشان در بازارهای الکترونیک حذف می‌شوند، هزینه‌ها و در نتیجه قیمت کاهش می‌یابد. بازارهای الکترونیک با ایجاد تنوع در کالا و خدمات قیمتهای متنوعی را ارائه می‌دهند که مشتریان بنابر توانایی مالی و میزان رفاه خود، کالا و خدمات متناسب با خود را دریافت می‌کنند. شرکت‌ها می‌پندارند اگر قیمت کالاهای آنان نسبت به رقبا پایین‌تر باشد، می‌توانند بازار را در اختیار بگیرند. اگرچه ممکن است در بازارهای فیزیکی این اتفاق روی دهد اما در بازارهای الکترونیک از اهمیت زیادی برخوردار نیست.

 

قیمت‌ گذاری پویا در بازار الکترونیک

قیمت‌ گذاری پویا راهبرد قیمتی است که در آن قیمتها در هر لحظه به خاطر مشتریان و مصرف‌کنندگان و یا به دلیل مجموعه محصولات و خدمات ارائه شده تغییر می‌کند. اگرچه چنین راهبرد قیمتی در بازارهای فیزیکی وجود داشت، اما در بازارهای الکترونیک به دلیل تفاوت در زنجیرة ارزش ماهیت و اهمیت دیگری می‌یابد. قیمت‌ گذاری پویا یکی از مهمترین هدایای اینترنت است. قیمت‌ گذاری پویا، قیمت‌ گذاری در محیطی است که در آن قیمتها ثابت نیستند بلکه انعطاف‌پذیر هستند. قیمت‌ گذاری پویا را می‌‌توان خرید و فروش کالاها و خدمات در بازاری تعریف کرد که قیمتها در واکنش به شرایط عرضه و تقاضای بازار براحتی کم و زیاد می‌شوند. قیمت‌ گذاری پویا مکانیزمی است که در آن قیمتها و شرایط بر اساس قیمت دهی شرکت کنندگان در بازار تعیین می‌شود. قیمت‌ گذاری صحیح با توجه به هزینه‌ها، مشتریان و رقبا صورت می‌گیرد.

وقتی هر یک از این متغیرها تغییر کند، بهترین قیمت نیز ممکن است تغییر کند.

قیمت‌ گذاری صحیح نیازمند اطلاعات است. در یک بازار پیچیده و به شدت رقابتی، پیش‌بینی و محاسبه تقاضا، مشکل و گاه غیرممکن به نظر می‌رسد. بنابراین اینترنت به عنوان یک بازار پیچیده موجب ایجاد حساسیت قیمتی بالایی می‌شود. مشکل دیگر فروشندگان اینترنتی، این است که مشتریان مختلف قیمتهای متفاوتی می‌پردازند. قیمت‌ گذاری در این بازارها هم باید جوابگوی اختلافات در بین اقشار مختلف مشتریان باشد و هم گروهها را حمایت و تشویق به خرید کند.

بدین علت که بازارهای الکترونیک پیچیده هستند، استفاده از قیمتهای ثابت ممکن است، مشکل‌زا باشد. پس برخی از شرکت‌ها از قیمت‌ گذاری پویا استفاده می‌کنند. وقتی شرایط با چنین سرعتی تغییر می‌کند، تنها رهیافتهای قیمت‌ گذاری،قیمت‌ گذاری پویا خواهد بود. با توجه به امکان به دست آوردن سریع اطلاعات از میزان تقاضا، رقبا و مشتریان [عوامل تأثیرگذار در قیمت‌ گذاری] امکان قیمت‌ گذاری پویا به وجود می‌آید و گاه قیمت یک کالا چند بار در یک روز می‌تواند تغییر یابد.

 

حراجی انگلیسی

معروف‌ترین نوع حراجی‌ها، حراجی‌های انگلیسی هستند. در این حراجی‌ها، خریداران قیمت‌های خود را بالا می‌برند تا در نهایت، تنها یک خریدار باقی بماند. در این حراجی‌ها فروشندگان می‌توانند حداقل قیمتی را برای فروش تعیین کنند که اگر در قیمت‌ گذاری به آن حداقل نرسید، می‌تواند کالا را نفروشد. البته بر اساس نوع حراجی این حداقل قیمت می‌تواند برای قیمت‌‌دهندگان اعلام شود و یا مطرح نشود.

 

قیمت‌ گذاری معکوس در حراجی‌های انگلیسی

بسیاری از شرکت‌ها از قیمت‌ گذاری معکوس به عنوان یک سیاست در حراجی‌های خود استفاده می‌کنند تا به این وسیله در هزینه‌های تأمین شرکت‌ها صرفه‌جویی شود. در این گونه سایت‌ها، ابتدا درخواستی برای یک طرح و یا درخواستی برای یک اعلام قیمت جهت به راه انداختن یک حراجی توسط یک شرکت مطرح می‌شود. در این حراجی آن شرکتی برنده خواهد بود که کمترین قیمت را برای تأمین آن محصول یا کالا و خدمات ارائه کند. اینگونه بازارهای آزاد از آنجا که هزینه‌های تأمین شرکت‌ها را برای درخواستهایشان کاهش می‌دهند، امروزه و مخصوصاً در تجارت‌های B2B بسیار شناخته شده هستند. البته این نوع حراجی‌ها تنها محدود به کسب و کار B2B نمی‌شود، بلکه برخی سایت‌ها از این نوع حراجی‌ها برای ارائه خدمات و محصولات به مشتریان نیز بهره می‌برند.

 

حراجی‌ به سبک هلندی

میان تعریفی که اقتصاددانان از حراجی به سبک هلندی ارائه می‌کنند و آنچه که در هلند برای خرید و فروش گل به کار می‌‌رود، تفاوت وجود دارد. در این سبک، گرداننده حراجی، ابتدا قیمتی را برای فروش اعلام می‌کند و همینطور آرام آرام قیمت را پایین می‌آورد تا بالاخره فردی این قیمت را بپذیرد و این کاملاً بر خلاف حراجی به سبک انگلیسی است.

حراجی به سبک هلندی دو ایراد عمده دارد:

_ فرایند به کار گرفته شده در این حراجی به خریدارانی که به دنبال به دست آوردن این کالا هستند، اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد. در حالی که در حراجی انگلیسی، هنگامی که خریداری علاقه زیاد خود به کالا را با قیمت‌ گذاری خود نشان می‌دهد، دیگر خریداران نیز به ارزیابی مجدد ارزش این کالا می‌پردازند و قیمت را افزایش می‌دهند.

_ در حراجی هلندی با قیمتی که بالاتر از قیمت واقعی بازار آن کالاست، قیمت‌ گذاری انجام می‌شود و چرا که در غیر اینصورت سودی عاید فروشنده نخواهد شد.

 

حراجی به سبک eBay

در سایت eBay، فروشنده، چندین محصول یکسان را می‌فروشد. فروشنده ابتدا حداقل قیمت و تعداد این اجناس را مشخص می‌کند. سپس خریداران از همان حداقل قیمت و یا بالاتر از آن شروع به قیمت‌ گذاری می‌کنند. در انتهای این حراجی، بالاترین قیمت‌دهندگان در پایین‌ترین قیمتی که جزء قیمتهای پیروز این حراجی بوده است، اجناس را خرید می‌کنند. به عنوان مثال، فرض کنید دو خودنویس داریم و فروشنده تقاضای ۲۰ دلار برای هر کدام کرده است. شخص A و B هر کدام ۲۰ دلار پیشنهاد می‌دهند. در اینصورت هر کدام از A و B یک خودنویس با قیمت ۲۰ دلار به دست می‌آورند. حال اگر A و B برای این خودنویس‌ها ۲۰ دلار و شخص Cا۲۱ دلار پیشنهاد کنند در اینصورت A چون اول قیمت داده است و C با ۲۰ دلار به دو خودنویس می‌رسند و به شخص B چیزی نمی‌رسد.

 

حراجی‌های به سبک قیمت‌ گذاری با اولین قیمت قطعی شده

در این نوع حراجی‌ها، اطلاعات شفاف و روشن است. فروشندگان کالایی را جهت ارزیابی، بررسی و قیمت‌ گذاری روی آن به خریداران ارائه می‌کنند. پیش از موعد مقرر، خریداران بالقوه این فرصت را دارند تا یک قیمت قطعی را برای محصول ارائه کنند. یکی از شرایط این حراجی این است که تا زمانی که قیمت‌دهی قطعی ادامه دارد و وقت آن تمام نشده است، خریداران نمی‌توانند از میزان قیمت پیشنهادی رقبا اطلاعی کسب کنند. بعد از اتمام این زمان، محصول به بالاترین قیمت‌دهنده فروخته می‌شود. همچنین فروشندگان حق دارند حداقل قیمتی را مشخص کنند و به زیر از این قیمت می‌توانند محصول را نفروشند.

پرایس‌لاین، اقتصاد جدیدی را بر اساس همین حراجی‌های قیمت‌ گذاری با اولین قیمت قطعی شده ایجاد کرده است. در این مدل، قیمت‌دهنده یک قیمت را برای تهیه بلیت هواپیما در یک روز خاص [که توسط کارت اعتباری تضمین شده] می‌دهد و موافقت می‌کند که پرایس‌لاین می‌تواند در هر شرکت هواپیمایی که توانست برای او بلیت را تهیه کند و بلیتها غیر قابل برگشت هستند. پس از این پرایس‌لاین چک می‌کند که آیا شرکت هوایی با این قیمت بلیت ارائه می‌کند و یا حاضر است با این قیمت چنین خدمتی را ارائه دهد. اگر چنین شرکتی یافت شد به صورت اتوماتیک چک می‌کند که آیا در آن روز بخصوص صندلی خالی دارد یا خیر. اگر چنین صندلی را داشت مشتری را خبر می‌کند.

پرایس‌لاین درآمد خود را از طریق این فرایند به دو شکل به دست می‌آورد. به دلیل قابلیت دسترسی این سایت، خطوط هوایی موافقت خود را برای ارائه خدماتشان بر روی این سایت اعلام کرده‌اند. پرایس‌لاین بر اساس تفاوت موجود میان قیمت یک بلیت و قیمت‌ گذاری مشتری می‌تواند کسب درآمد کند. همچنین یک حق‌الزحمه اسمی را برای شارژ بلیت از مشتری دریافت می‌کند.

 

خرید گروهی

در خرید گروهی، یک سایت شروع به جمع‌آوری تقاضا برای یک کالای خاص می‌کند تا به واسطه خرید کردن بیشتر، تخفیف بیشتری دریافت کند. در اینصورت تک تک خریداران از تخفیف بهره‌مند می‌شوند و فروشندگان نیز به صورت عمده به فروش محصولاتشان می‌پردازند و سود می‌برند. در این روش فرقی میان کسی که اولین عضو این مجموعه برای خرید یک کالا می‌شود و آخرین نفر وجود ندارد. وب سایت‌هایی که از این مدل قیمت‌ گذاری استفاده می‌کنند، تقاضای مشتریان را جمع آوری کرده و با خرید عمده از عرضه کنندگان تخفیفهایی را از آنها دریافت می‌کنند.

 

قیمت‌ گذاری تبادلی

تبادلات الکترونیک، بازارهایی هستند که خریداران و فروشندگان را دور هم جمع می‌کنند. این بازارها، همانند یک دلال عمل می‌کنند.

در این سایت‌ها، فروشندگان محصولات خود را برای فروش به خریداران بالقوه عرضه می‌کنند تا در یک مدت زمان مشخص قیمت‌ گذاری کنند و به همین ترتیب، خریداران نیز می‌توانند نیاز خود به یک محصول را اعلام کنند تا فروشندگان بالقوه آن محصول در یک دوره مشخص قیمت خود را برای عرضه آن محصول اعلام کنند و سپس خریدار انتخاب کند.

یکی از مزیت‌های این بازارها، برای خریداران این است که به تعداد زیادی از فروشندگان دسترسی دارند و بر اساس نظریه‌های اقتصادی، هرگاه تعداد فروشندگان زیاد شود، رقابت افزایش می‌یابد و قیمت آن محصول کمتر خواهد بود و به همین ترتیب، هرگاه تعداد خریداران افزایش یابد، فروشندگان نیز قیمتهای بالاتری را برای فروش محصولاتشان دریافت خواهند کرد.

 

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار

۷ روند CX برای آماده سازی در سال ۲۰۲۴

منتشر شده

در

چاپ و تبلیغات، صنعت بسته بندی- مارکتینگ، کسب و کار، بازاریابی - مدیریت تبلیغات دیجیتالی - مدیریت - پلن تبلیغاتی - پلن مدیریت - پلن بازاریابی و فروش

به گزارش چاپ و تبلیغات آنلاین به نقل از درام؛ به عنوان بخشی از The Drum Predictions، ما با سورن استامر از CoreMedia می نشینیم تا هفت روند را بررسی کنیم که باید در رادار بازاریابان باشد تا از تجربیات بهتر مشتری در سال ۲۰۲۴ استقبال کنند.

دنیای تجارت در حال تغییر تحول دیجیتال لرزه‌ای است که در بخش کوچکی توسط هوش مصنوعی با سرعت‌های بی‌نظیر پیش می‌رود – اما پاسخ فقط این نیست که هوش مصنوعی را به همه چیز پرتاب کنیم. در عوض، ترکیبی از حس انسان در تجربیات دیجیتالی است که بهترین نتایج را برای برندها به ارمغان می آورد.

این به گفته سورن استامر، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران، CoreMedia، که در جایگاه اصلی قرار گرفت و وظیفه داشت هفت روند را در هفت دقیقه به اشتراک بگذارد که تجربه مشتری را در سال ۲۰۲۴ تغییر می‌دهد. «راهنمای بدون BS برای CX در سال ۲۰۲۴: ۷ روندها در ویدیوی ۷ دقیقه ای بالا.

وقتی روندها با سرعت در حال تغییر هستند، واضح است که «هر کاری که امروز، فردا، سال آینده یا سال‌های بعد انجام دهیم، دیگر کافی نیست». حتی بهترین تجربه مشتری امروزی در عرض دو سال ناخوشایند و دست و پا گیر خواهد بود زیرا نوآوری های زیادی در حال رخ دادن است.

اما اگر بازاریابان بتوانند اصطکاک را برای مشتری از بین ببرند، آن موقع است که موفقیت بیشتری را مشاهده خواهند کرد. با در نظر گرفتن این موضوع، استمر هفت روند را به اشتراک می گذارد که تجربه مشتری را در سال ۲۰۲۴ تعریف می کند:

۱٫ تجربیات همهجانبه تر

از Sphere در لاس وگاس گرفته تا انتشار آینده اپل ویژن پرو، بازاریابان “فضای صفحه نمایش بسیار بیشتری برای ایجاد تجربیات بسیار متفاوت خواهند داشت.” همین اتفاق در مقیاس کوچکتر با تجربه در فروشگاه رخ می دهد، جایی که فرصت های بیشتری برای تنظیم کل تجربه در فروشگاه به مشتری، شخصی و در زمان واقعی وجود خواهد داشت.

۲٫ تعاملات محاوره ای بیشتر

با پذیرش انبوه ChatGPT و راه اندازی Copilot مایکروسافت، مشتریان متوجه می شوند که چیزی در طرف مقابل وجود دارد که آنها را درک می کند و می تواند پاسخ دهد. ما شاهد تجارب بیشتری از رویارویی با مشتری برای برندها خواهیم بود، زیرا اکنون می‌توانید تجربیاتی ایجاد کنید که مکالمه‌ای هستند تا به یافتن پاسخ‌هایی که مشتریان به دنبال آن هستند کمک کنید.»

۳٫ فرآیندهای خودکار بیشتر

هوش مصنوعی همچنین به سرعت بخشیدن به فرآیندها و از بین بردن اصطکاک از تجربه مشتری کمک می کند، به روشی که بسیار ساده تر است. از ترجمه محتوا و لحن صدا برای مخاطبان هدف مختلف و به زبان‌های مختلف، و کارهای فنی‌تر بازاریابی و تجاری، هوش مصنوعی می‌تواند این کار را بسیار موثر انجام دهد. هوش مصنوعی به طور گسترده در پس‌زمینه برای خودکارسازی کارها و بهینه‌سازی درک مکالمات مشتری برای پیشنهاد بهترین اقدام بعدی استفاده خواهد شد.

۴٫ محتوای مرتبط تر

بسیاری از برندها می‌خواهند شخصی‌سازی کنند و می‌خواهند اطلاعات بیشتری داشته باشند – اما اغلب در تولید آن محتوا کمی وجود دارد. آنچه در آینده می بینیم سرمایه گذاری در هوش مصنوعی برای ایجاد محتوای بسیار بیشتر است که همیشه سبز و مرتبط برای مخاطبان هدف مختلف در لحظه ای است که نیازهای خاصی دارند یا می خواهند مشکلی را حل کنند.

۵٫ تجربیات شخصی تر

مشتریان انتظار تجربه شخصی را دارند و از پیشنهادات و ایمیل‌هایی که به آنها مربوط نمی‌شود ناامید می‌شوند – اما در آینده فرصت بیشتری برای انجام دقیقا همان چیزی که مشتری در لحظه نیاز دارد وجود خواهد داشت. “این ایده داشتن تجربه مشتری از ابتدا تا انتها – از اولین تماس تا مشتری وفادار بودن – که می تواند شخصی شود همان چیزی است که مشتریان می خواهند. تجربیاتی که برای خریداران، در زمینه آنها، در لحظه‌شان معنا دارد.»

۶٫ سفرهای بدون شکاف بیشتر

تجربه مشتری دیگر در یک مکان اتفاق نمی افتد – این تجربه در همه جا در یک نقطه زمانی اتفاق می افتد. “شما باید تمام این نقاط تماس مختلف را در لحظه با همان ثباتی که مشتریان می توانند بین آنها جابجا شوند یا به طور موازی استفاده کنند، همگام سازی کنید. حتی تجربه در فروشگاه باید با بقیه همگام باشد تا به طور مداوم یکسان باشد.”

۷٫ حس انسان در تجربیات دیجیتال

می‌توانید از هوش مصنوعی برای خودکار کردن کارها به طرز ماهرانه‌ای استفاده کنید، اما اگر تعامل انسانی را در بالا بپاشید، تبدیل بسیار بیشتری خواهید داشت و تجربه بهتری خواهید داشت، زیرا مردم تا حدودی آرزوی آن تجربه را دارند تا با کسی صحبت کنند که واقعاً در لحظه به آنها کمک می‌کند – و هوش مصنوعی استمر می‌گوید هنوز آنجا نیستم.

فقط نگاه کنید که اپل با تجربه خرده فروشی که در فروشگاه و آنلاین با کارشناسان Genius خود ایجاد کرده است، چه کرده است. “شما می توانید با یک کلیک یک تجربه دیجیتال داشته باشید و می توانید با انسانی صحبت کنید که در لحظه به شما کمک می کند – این تفاوت ایجاد می کند، و وقتی این دو چیز را با هم ترکیب می کنید، اعداد شگفت انگیزی را می بینیم.”

 

CoreMedia برای کمک به شرکت‌ها برای رسیدگی به این روندهای CX و افزایش انتظارات مشتری، پیشنهادات CMS و DXP خود را با مرکز تماس ابری گسترش داد تا مکالمات شخصی‌سازی شده خودکار با حس انسان را از یک پلتفرم واحد تسهیل کند.

ادامه مطلب

اخبار

۱۵ اصل روانشناسی بازاریابی برای تأثیرگذاری بر مصرف کنندگان

منتشر شده

در

اصل روانشناسی بازاریابی برای تأثیرگذاری بر مصرف کنندگان

درک مخاطب هدف یکی از مهم ترین عناصر یک استراتژی بازاریابی موفق است. یادگیری عادات، رفتار و برجسته ترین نکات دردناک، به کسب و کارها این امکان را می دهد که محصولات/خدمات خود را به طور موثری برای آنها تبلیغ کنند.

تصمیمات خرید مصرف کنندگان نیز تحت تأثیر عوامل ناخودآگاهی است که معمولاً نمی توانیم آنها را کنترل کنیم. رونمایی و استفاده از آنها در تاکتیک های بازاریابی خود به شما کمک می کند تا از رقبا متمایز شوید و اعتماد مشتریان خود را جلب کنید.

روانشناسی بازاریابی مسئول درک این بخش های مخفی رفتار مصرف کننده است. با هم، ما اصول اصلی آن را برای روشن کردن بازاریابانی که می‌خواهند راه بیشتری را طی کنند، بررسی می‌کنیم.

روانشناسی بازاریابی چیست؟

روانشناسی بازاریابی فرآیندی است که اصول روانشناختی مهم را در روش های مختلف بازاریابی، از بازاریابی محتوا گرفته تا کمپین های ایمیلی و طراحی، در بر می گیرد.

این اصطلاح اغلب به جای روانشناسی مصرف کننده استفاده می شود و معمولاً با یافته های بازاریابی عصبی تقویت می شود. خوشبختانه، لازم نیست یک روانشناس بازاریابی باشید تا بدانید چگونه آنها را در فرآیندهای بازاریابی روزانه خود به کار ببرید. مهم نیست که رفتار انسان چقدر پیچیده باشد، درک بیشتر اصول ارائه شده آسان است.

قبل از غواصی در این زمینه، مهم است که به یاد داشته باشید که هدف نهایی شما تأثیرگذاری بر مصرف کنندگان است، نه دستکاری آنها، زیرا دومی غیراخلاقی و گمراه کننده است. همیشه اطمینان حاصل کنید که محصولات/خدمات شما آنچه را که وعده می دهند ارائه می دهند و شیوه های بازاریابی شما از خط عبور نمی کند. بدون این پارامتر، اکنون یا بعد اعتماد مشتریان خود را از دست خواهید داد.

و اکنون که مقاصد مشخص است، بیایید تاکتیک‌های بازاریابی روان‌شناختی را ببینیم که تبدیل‌ها و فروش را افزایش می‌دهد!

  1. اثبات اجتماعی

گاهی اوقات، مصرف کنندگان احساس می کنند در اقیانوس بی پایان محصولات/خدمات گم شده اند، که می تواند از طرق مختلف بر تصمیم گیری آنها تأثیر بگذارد. در این مواقع اغلب به دوستان و همسالان خود متوسل می شوند تا نظرات آنها را به دست آورند و ذهن خود را پاک کنند.

اثبات اجتماعی توسط روانشناس دانشگاهی رابرت سیالدینی معرفی شد، که اشاره کرد که انسان ها به کپی کردن اعمال دیگران در زمینه های خاص روی می آورند، به ویژه افرادی که دوست دارند یا به آنها اعتماد دارند. اینفلوئنسر مارکتینگ به شدت بر این اصل متکی است، زیرا مردم آنچه را که اینفلوئنسرهای مورد علاقه خود پیشنهاد می کنند ترجیح می دهند و انتخاب می کنند.

چگونه می توانید از این گرایش انسانی نهایت استفاده را ببرید؟ شما می توانید شروع به جمع آوری نظرات، مطالعات موردی و توصیفات از مشتریان برتر کنید و آنها را در دسترس مشتریان بالقوه قرار دهید. آنها را در داخل وب سایت خود بپاشید و حتی یک بخش اختصاصی اضافه کنید که در آن افراد بتوانند بدانند دیگران در مورد شما چه اعتقادی دارند.

در اینجا نحوه انجام Tea Story در صفحه اصلی خود آورده شده است:
همچنین می‌توانید کمپین‌های ایمیلی، تبلیغات هدف‌گیری مجدد، پست‌های وبلاگ یا دارایی‌های بازاریابی دیجیتال اضافی ایجاد کنید که فکر می‌کنید مشتریان بالقوه بیشتر به آن‌ها برخورد خواهند کرد، به‌خصوص آن‌هایی که به مرحله تصمیم‌گیری سفر مشتری نزدیک‌تر هستند.

همکاری با اینفلوئنسرهای برتر رسانه های اجتماعی در جایگاه شما نیز یک تمرین عالی است. فقط مطمئن شوید که همان مصرف کنندگان را برای نتایج برتر هدف قرار دهید. علاوه بر این، اگر گواهینامه ها و نشان هایی را از متخصصان صنعت خود دریافت کرده اید، آنها را با افتخار به مخاطبان خود نشان دهید تا اقتدار خود را در جایگاه خود نشان دهید.

در Moosend، ما یک کمپین ایمیل اختصاصی ارسال می کنیم تا به مشتریان و مشتریان احتمالی خود اخبار عالی را بگوییم:

  1. پارادوکس انتخاب

با توجه به نظریه شوارتز در مورد پارادوکس انتخاب، زمانی که به افراد گزینه های بیشتری نسبت به آنچه می توانند پردازش کنند ارائه می شود، آنها تمایل دارند که ماموریت را لغو کنند. بنابراین اگر باور دارید که هرچه بیشتر به مشتریان و مشتریان بالقوه ارائه دهید، بهتر است، شاید بهتر باشد دو بار فکر کنید.

برای کمک به مشتریان و مشتریان بالقوه خود برای غلبه بر فلج تجزیه و تحلیل، ارائه انتخاب های کمتر با کیفیت عالی به آنها بهتر است تا سریعتر تصمیم بگیرند که بهترین گزینه چیست. این نکته روانشناسی بازاریابی برای فروشگاه های فیزیکی و تجارت الکترونیک هنگام ایجاد دسته بندی محصولات اعمال می شود.
همانطور که تصویر بالا نشان می دهد، انتخاب بیش از حد نویز زیادی به همراه دارد. حتی اگر این به این معنی باشد که در ابتدا مشتریان بیشتری جذب خواهید کرد، انصراف از تحصیل در گوشه و کنار خواهد بود. بنابراین هنگام چیدمان فروشگاه یا ساخت منوی محصول خود این را در نظر داشته باشید.

به این نوار پیمایش آنلاین از Bliss نگاه کنید. دسته بندی محصولات آنها واضح است و به دنبال آن منوهای کشویی برای انتخاب زیر مجموعه ها و محصولات قرار می گیرند:
به طور کلی، به یاد داشته باشید که مغز ما به اشکال ساده‌تر اطلاعات علاقه دارد، بنابراین تکنیک‌هایی مانند خوشه‌بندی و گروه‌بندی همیشه کمک می‌کنند.

  1. کمبود

بازاریابی کمیابی به تمایل افراد برای برچسب زدن به اقلام کمیاب به عنوان ارزشمند متکی است. این بر این اصل اقتصادی استوار است که وقتی عرضه کاهش می یابد، تقاضا بیشتر می شود.

این پدیده به اصطلاح ترس از دست دادن (FOMO) را تحریک می کند و به مشتریان احساس فوریت برای خرید قبل از اینکه خیلی دیر شود می دهد. بنابراین چگونه یک بازاریاب می تواند این تئوری روانشناسی بازاریابی را برای افزایش تبدیل و فروش جمع بندی کند؟ بیایید چند تاکتیک را ببینیم:

پیشنهادات با زمان محدود: کمپین هایی ایجاد کنید که تاریخ و زمان انقضا را مشخص می کنند.
اقلام محدود موجود در انبار: مشخص کنید چه تعداد کالا باقی مانده است تا مشتریان سریعاً اقدام کنند.
تایمرهای شمارش معکوس: تایمرهایی را به کمپین های خود اضافه کنید تا بازه زمانی را به مشترکین/بازدیدکنندگان یادآوری کنید.
آیا می خواهید نمونه ای را ببینید که معجزه کند؟ به این کمپین ایمیل شگفت انگیز کاسپر نگاه کنید. احساس فوریت از موضوع شروع می‌شود و وقتی مشترکین ایمیل را باز می‌کنند، مستقیماً روی تایمر می‌آیند:

خط موضوع: روز گذشته: با بهترین پیشنهاد ما تا کنون ۱۵% پس انداز کنید.

آیا می خواهید کمپین های مشابهی برای افزایش نرخ تبدیل خود ایجاد کنید؟ برای یک حساب رایگان Moosend ثبت نام کنید، یکی از الگوهای از پیش ساخته ما را سفارشی کنید و تایمر را در مراحل ساده اضافه کنید.

  1. لنگر انداختن

احتمالاً شنیده اید که اولین برداشت ها اهمیت دارد. به گفته کانمن و تورسکی، دلیل اصلی این است که مردم معمولاً تصمیم گیری خود را بر اساس اولین اطلاعاتی که در مورد موارد خاص دریافت می کنند، قرار می دهند.

این سوگیری شناختی لنگر انداختن نامیده می شود و به تفکر پیچیده مربوط می شود. بازاریابان می توانند هنگام ارائه قیمت یک محصول، به ویژه در فصل فروش، بر این تعصب تکیه کنند. وقتی مشتری قیمت فروش اولیه و تخفیف را می بیند، بیشتر جذب آن می شود که گاهی اوقات به ارزش واقعی محصول بی ربط است.
بسیاری از کسب‌وکارهای SaaS از همین تکنیک استفاده می‌کنند و برنامه‌های سالانه در مقابل ماهانه ارائه می‌کنند تا بالقوه‌ها را برای پایبندی به گزینه بلندمدت ترغیب کنند. سایر بازاریابان برای اقلامی که به صورت عمده خریداری می شوند، قیمت ویژه ای اضافه می کنند و نشان می دهند که پس انداز خود را به حداکثر خواهند رساند.

  1. پرایمینگ

ضمیر ناخودآگاه ما به روش های بسیار پیچیده ای کار می کند و حافظه ما نیز همینطور. ما تمایل داریم که بر اساس بازنمایی که از محرک های قبلی در ذهن خود داریم، به گونه ای خاص به محرک های خاص واکنش نشان دهیم.

چگونه می توانید از این اصل برای تأثیرگذاری بر تصمیمات مصرف کننده استفاده کنید؟ شما می توانید از نشانه های ظریف برای هدایت مشتریان خود در مسیر درست استفاده کنید. همه چیز با داستان سرایی و طراحی شما شروع می شود. از چه کلماتی برای توصیف برند و محصولات خود استفاده می کنید و آنها چه احساسی در مشتریان ایجاد می کنند؟ به طور کلی، تداعی‌های مثبت در این موارد قوی‌تر از تداعی‌های منفی هستند.

بیایید یک لحظه به ردبول فکر کنیم. همه این برند را با انرژی و احساس آزادی مرتبط می دانند. تمام تلاش‌های بازاریابی آن‌ها، از حمایت‌های مالی رویداد گرفته تا تبلیغات و حضور آنلاین عمومی، بر این عناصر برای حمایت از انجمن‌هایی در ذهن افراد با نیازهای مشابه تأکید می‌کند.

ویدیوی زیر گویای همه چیز است:

  1. کلمات قدرتمند

قدرت داستان سرایی در روانشناسی بازاریابی به خوبی شناخته شده است. کلماتی که برای شعار و کمپین های خود استفاده می کنید می تواند الهام بخش مصرف کنندگان باشد، احساسات قوی ایجاد کند و حتی آنها را برای انجام اقدام مورد نظر ترغیب کند.

همانطور که در بخش قبل بحث شد، کلمات همچنین می‌توانند به آغازین‌سازی کمک کنند و تداعی‌های آشنا و مثبت را در حافظه افراد ایجاد کنند. بیایید عبارات و کلماتی را ببینیم که می توانند برای اهداف مختلف تفاوت ایجاد کنند:

انحصار: فقط برای اعضا، VIP، سری، محرمانه، اولین کسی باشید که در مورد آن می شنوید
حس اجتماع: عضو شوید، بیایید، به ما بپیوندید
فوریت: فوراً، عجله کنید، سریع، همین الان
سادگی: اساسی، آسان، گام به گام، راهنمای مبتدیان، آماده، صرفه جویی در زمان
در اینجا برخی از شعارهای برند برتر وجود دارد که تأثیر واقعی بر مشتریان و مشتریان بالقوه گذاشته است:
“فقط انجامش بده” – نایک

“متفاوت فکر کن” – اپل

“Finger Likin’ Good” – KFC

“متعلق به هر جایی” – Airbnb

“چون ارزشش را داری” – L’oreal

“سیتی هرگز نمی خوابد” – سیتی بانک

اگر می خواهید درباره بازاریابی کلمات قدرتمند اطلاعات بیشتری کسب کنید، راهنمای جامع ما را بخوانید.

  1. روانشناسی رنگ

به غیر از کلمات، رنگ ها نیز می توانند بر رفتار و خلق و خوی افراد تأثیر بگذارند. متخصصان در حال تحقیق در مورد احساساتی هستند که رنگ‌های مختلف می‌توانند به بازاریابان و طراحان کمک کنند تا نمادها و دارایی‌های بازاریابی اضافی خود را پیدا کنند.

تصویر زیر شامل بسیاری از لوگوهای معروف و احساساتی است که رنگ اصلی آنها شما را راهنمایی می کند:

یافتن رنگ های مناسب برای برندتان به شما این امکان را می دهد که در طول زمان کسب و کار خود را از رقبا متمایز کنید. این علامت تجاری شما می شود و به سر مخاطبان شما می چسبد. پالت رنگ شما شخصیت برند و نام شما را نشان می دهد و آنها باید مکمل یکدیگر باشند.

به Starbucks و Coca-Cola فکر کنید – همه می توانند به سرعت لوگوهای خود را تشخیص دهند. از نظر رنگ آمیزی از رویکرد برندسازی آنها تقلید کنید و آسمان محدودیت شما خواهد بود.

  1. تعهد و ثبات

یکی دیگر از تئوری های روانشناسی بازاریابی مبتنی بر اصل تعهد و سازگاری است که توسط Cialdini در کتاب خود “روانشناسی متقاعدسازی” پیشنهاد شده است. به طور خلاصه، افراد تمایل دارند رفتارهای سازگار با باورها و ارزش های خود را نشان دهند، که می تواند در مورد رفتار مصرف کننده نیز صدق کند.

طبق این نظریه، خبر خوب این است که وقتی مشتریان وفادار خود را به دست آورید، سخت است که آنها را از دست بدهید. اما چگونه می توانید از این اصل در ابتدای قیف بهره مند شوید؟ بیایید چند تکنیک را ببینیم که می تواند این کار را انجام دهد:

قدم به در: (The foot in the door) با درخواست‌های کوچک (مثلاً تکمیل فرم‌های تماس) قبل از درخواست درخواست‌های بزرگتر (مثلاً ارجاعات) شروع کنید.
آزمایش‌های رایگان: هنگامی که شخصی با محصول/خدمت با طراحی خوب آشنا می‌شود، خداحافظی پس از پایان دوره آزمایشی دشوار است.
لیست علاقه مندی ها: مصرف کنندگان بیشتر به مواردی که به لیست علاقه مندی هایشان اضافه می شود وابسته می شوند.
آزمایش در خانه: مصرف کنندگان معمولاً به احتمال زیاد اقلامی را که قبلاً به آنها تحویل داده شده نگه می دارند – مثال زیر توسط Warby Parker را بررسی کنید.

  1. تقویت بصری

احتمالاً شنیده اید که یک تصویر ارزش هزار کلمه را دارد – این در مورد روانشناسی بازاریابی نیز صدق می کند. به نظر می رسد مغز ما تصاویر را ترجیح می دهد زیرا می توانیم آنها را سریعتر از بلوک های بزرگ متن پردازش کنیم. به همین دلیل است که یک تیم طراحی خلاق و مدبر یک دارایی واقعی برای کسب و کار شما است.

به‌علاوه، با توجه به اینکه در طول سال‌ها با زندگی‌های پرمشغله‌مان چقدر دامنه توجه ما کاهش یافته است، شما به داستان‌گویی بصری قدرتمندی نیاز دارید تا مشتریان را متقاعد کنید که بهترین محصولات/خدمات را برای آنها دارید.

برای به حداکثر رساندن نتایج کمپین خود، تصاویر بصری را به تمام دارایی های بازاریابی خود، از بازاریابی محتوا گرفته تا رسانه های اجتماعی و ایمیل اضافه کنید. به این ترتیب، می توانید توجه مشتری خود را جلب کنید و یک داستان معنادار با آنها به اشتراک بگذارید.

علاوه بر این، همراستایی تصاویر، گیف‌ها و ویدیوهایتان با بقیه برندهایتان برای ایجاد تجربیات ثابت برای مخاطبان مهم است. بیایید یک کمپین ایمیل از Magic Spoon را برای الهام گرفتن ببینیم:
از تصاویر این کمپین می توانید متوجه شوید که محصولات آنها چقدر خوشمزه و سالم هستند و همچنین از برندینگ شگفت انگیز با رنگ های بازیگوش دیدن کنید.

  1. عمل متقابل

آیا تا به حال احساس کرده اید که باید به دوستی که کار خاصی برای شما انجام داده است، لطف کنید؟ با توجه به Cialdini و اصل متقابل، مردم معمولاً برای چیزی که دریافت کرده‌اند به آنها سیم کشی می‌کنند.

این نظریه همچنین می تواند در زمینه بازاریابی به طرق مختلف تکرار شود. نکته اصلی این است که اگر می خواهید مصرف کنندگان کاری برای شما انجام دهند، خواه تبدیل یا خرید، ابتدا باید کاری برای آنها انجام دهید. بیایید ببینیم چه تاکتیک هایی را می توانید امتحان کنید تا به نفع هر دو طرف باشد:

آهنرباهای سرب: در ازای آدرس‌های ایمیل، پست‌ها، راهنماها و چک‌لیست‌های وبلاگ رایگان ایجاد و به اشتراک بگذارید – مثال بالا را از Minimalist Baker بررسی کنید.
نمونه محصول رایگان: نسخه های کوچک محصولات خود را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهید.
مشاوره/نمایش: خدمات خود را به مشتریان احتمالی نشان دهید.
تخفیف/پیشنهاد: به مشتریانی که احتمال تبدیل آنها زیاد است تخفیف بدهید.
به طور کلی، هرچه سخاوتمندتر با مشتریان و مشتریان بالقوه باشید، آنها وفادارتر خواهند بود. با این حال، به یاد داشته باشید که کیفیت بالاتر از هر چیز دیگری است و مطمئن شوید که همیشه در لیست شما قرار دارد.

  1. همدلی

اگر می خواهید بر مصرف کنندگان و مشتریان تأثیر بگذارید و آنها را به برند خود نزدیک کنید، ابتدا باید اعتماد آنها را جلب کنید. برای تحقق این امر، مهمترین چیز این است که نیازهای واقعی و نقاط دردناک آنها را درک کرده و به درستی به آنها رسیدگی کنید.

همانطور که عنوان این بخش نشان می دهد، مهم است که پیام های خود را با همدلی بنویسید تا به مشتریان نشان دهید که به نیازهای آنها اهمیت می دهید و تمام تلاش خود را برای برآورده کردن آنها انجام می دهید. بنابراین، به آنها احساس امنیت، آرامش و شادی بیشتری خواهید داد.

علاوه بر این، حمایت از ابتکارات بازاریابی مرتبط با علت به برند شما اجازه می دهد تا در جهان تأثیر بگذارد و در عین حال دیده شود.

به عنوان مثال، Dove استاد بازاریابی همدلانه است و مفاهیمی مانند مثبت بودن بدن و عشق به خود را به نمایش می گذارد. به کمپین شگفت انگیز آنها برای افزایش آگاهی در مورد تأثیر سمی رسانه های اجتماعی نگاه کنید:

  1. اثر فریب

در این بخش، ما بر یکی دیگر از اصول روانشناسی بازاریابی تمرکز خواهیم کرد که بسیاری از کسب و کارها برای استراتژی فروش خود از آن استفاده می کنند. اثر فریب زمانی رخ می دهد که ترجیح بین دو گزینه با ظاهر سومین گزینه نامتقارن غالب و کمتر جذاب تعریف شود.

اگر گیج شده اید، مثال زیر ذهن شما را پاک می کند:
مشتری تمایل بیشتری به خرید کدام فنجان دارد؟ در اینجا، متغیر فریب، فنجانی با اندازه متوسط است که مشتریان را وسوسه می‌کند تا بخش بزرگی از آن را با قیمتی به ظاهر مناسب‌تر انتخاب کنند.

بنابراین، اگر محصولاتی را در طبقات مشابه ارائه می دهید، این روش را برای افزایش فروش خود امتحان کنید و با قیمت های مختلف آزمایش کنید تا مناسب ترین را پیدا کنید.

  1. بیزاری از دست دادن

جدای از اثر لنگر، روانشناسان دانیل کانمن و آموس تورسکی همچنین بررسی کردند که چگونه درک از دست دادن می تواند بر تصمیم گیری افراد تأثیر بگذارد. به طور خلاصه، ضرر گریزی نشان می دهد که مردم اجتناب از ضرر را به دستیابی به چیزهای جدید ترجیح می دهند.

چگونه می توانید از این گرایش انسانی در استراتژی بازاریابی خود بهره مند شوید؟ اجازه بدید ببینم:

احساس فوریت: تاریخ انقضا را اضافه کنید و از آنها بخواهید سریع عمل کنند.
ترس از دست دادن: بر ضررها با توجه به نقاط دردشان تاکید کنید.
مالکیت: به آنها نشان دهید که قبلاً مالک محصولات/خدمات شما هستند و از آنها بخواهید آنها را حفظ کنند.
کمیابی: به آنها توضیح دهید که چیزی کمیاب یا منحصر به فرد به دست خواهند آورد.
این مثال توسط Hers سعی می‌کند به این سوگیری شناختی بپردازد. با شروع از خط موضوع، آنها یک بازه زمانی اضافه می کنند تا مشترکین را تشویق کنند تا فروش سریع خود را ادعا کنند و در همان قالب کپی رایتینگ ادامه دهند. با استفاده از عباراتی مانند «امروز به پایان می‌رسد» و «اکنون خرید کنید»، به آنها یادآوری می‌کنند که اگر سریع عمل نکنند، پیشنهادهای شگفت‌انگیز را از دست خواهند داد.

  1. اثر کلمه به کلمه

این تاکتیک روانی با این اسم فانتزی چه چیزی را می خواهد بیان کند؟ هنگامی که افراد با هم ارتباط برقرار می کنند، تمایل دارند که اصل اطلاعات را به خاطر بسپارند و اغلب جزئیات و قالب مکالمه را نادیده می گیرند.

بنابراین، هنگام ارائه اطلاعات به آنها، از نوشتن متن های طولانی خودداری کنید و با فرم های ساده تر پیش بروید. به دکمه‌های CTA و بیانیه‌های ماموریت فکر کنید – یکی از دلایل اصلی برجسته بودن آنها این است که کوتاه و قابل هضم هستند و مردم می‌توانند آنها را سریع‌تر به خاطر بسپارند و پردازش کنند.
همچنین می‌توانید جملات یا کلماتی را که می‌خواهید افراد به خاطر بسپارند را با حروف درشت بنویسید تا توجه آنها را سریع‌تر جلب کنید. بعلاوه، هنگام ایجاد متون طولانی، بهتر است فهرستی از مطالب و سرفصل‌های واضحی که محتوای اصلی هر بخش را خلاصه می‌کند گنجانده شود تا به خوانندگان عجول کمک کند تا سریع‌تر به اصل مطلب برسند.

  1. اطلاعات-شکاف

آخرین اما نه کم‌اهمیت، ما نظریه شکاف اطلاعاتی را داریم که نشان می‌دهد وقتی مخاطب موضوعی را جالب می‌بیند، تمایل به جستجوی اطلاعات بیشتر دارد. و، البته، ارزش دارد که آن را به آنها بدهید تا از منحنی جلوتر بمانند.

این تئوری به ویژه برای بازاریابان محتوا و کپی‌نویسانی که می‌خواهند توجه خوانندگان را برای افزایش تبدیل پست‌های وبلاگ و صفحات فرود جلب کنند، مفید است. برای مثال، سرفصل‌ها و کپی‌هایی را که با «چگونه باید» یا «چگونه یاد بگیریم» به همراه سؤالات بلاغی برای تأکید بر این تأثیر، کپی کنید.

در اینجا نمونه ای از وبلاگ Moosend ما آمده است که سعی می کند این نظریه را برآورده کند:

روانشناسی بازاریابی برای نجات

به طور خلاصه، بسیاری از تاکتیک های روانشناسی بازاریابی وجود دارد که می توانید در استراتژی بازاریابی خود برای تأثیرگذاری بر رفتار مصرف کننده اعمال کنید. مواردی را پیدا کنید که مناسب شما هستند و ببینید چگونه برای مخاطبان شما کار می کنند.

به یاد داشته باشید که هدف شما دستکاری مشتریان و مشتریان بالقوه نیست، بلکه تأثیرگذاری بر آنهاست. به این ترتیب، پیام هایی را می نویسید که به ذهن خوانندگان خود می چسبد.

آیا به دنبال یک پلت فرم بازاریابی ایمیلی برای انتشار پیام های خود به مشتریان و مشتریان بالقوه هستید؟

  1. https://moosend.com/blog/marketing-psychology-strategies/

ادامه مطلب

بازاریابی

توصیه های طلایی بازاریابی

منتشر شده

در

بازاریابی موفق - بازاریابی و تبلیغات - نکات طلایی بازاریابی - کسب و کار- نکات طلایی کسب و کار- اخبار چاپ و تبلیغات

کسب و کارهای کوچک به‌دلیل ماهیت‌ خود نمی‌توانند از روش‌های پر‌هزینه تبلیغاتی برای معرفی خود و محصولات‌شان استفاده نمایند. برای بازاریابی این کسب و کارها بایستی به دنبال روش‌های کم‌هزینه‌تر باشند. در زیر سعی شده است که روش‌های کم‌هزینه‌ای که الزاما الکترونیکی نیستند، معرفی شوند.

شما می‌توانید مشابه این روش‌ها را برای بازاریابی الکترونیکی هم مورد استفاده قراردهید.

 

۱) بهترین آگهیهای خود را بهصورت کارت چاپ کرده و برای مشتریان خود در بازار هدف ارسال کنید

مشتریان، کارت‌هایی را می‌خوانند که کوتاه و خلاصه باشد. یک آگهی کوچک روی یک کارت‌‌پستال می‌تواند بازدیدکنندگان زیادی را به وب‌سایت شما بیاورد و این خود می‌تواند باعث افزایش فروش شما شود. هزینه این‌کار معمولا زیاد نیست.

 

۲) یک روش بازاریابی معمولا برای همیشه برای همه کسب و کارها موفق نیست، بنابراین، روشهای بازاریابی خود را مرتب عوض کنید و در استفاده از این روشها خلاق باشید

اگر متن آگهی شما عوض نشود مشتریان شما خسته می‌شوند، البته خود شما هم از این تکرار خسته خواهید شد. بازاریابی می‌تواند مفرح باشد بنابراین، از مزیت‌های استفاده از روش‌های متنوع بازاریابی برای برقراری ارتباط با مشتریان باارزش خود استفاده کنید. اما در انتخاب روش‌های بازاریابی خود دقت کنید. همیشه برای یک بازاریابی موفق باید بر اساس یک طرح بازاریابی عمل کرد. سعی کنید در طرح بازاریابی خود از روش‌های متنوع استفاده کنید. همیشه نظر مشتریان خود را در مورد روش‌هایی که بکار برده‌اید جویا شوید این نظریات می‌توانند موفقیت طرح بازاریابی شما را تضمین کند.

 

۳) کمک به مشتریان برای یافتن محصولات و خدمات مناسب

اگر می‌خواهید برای مشتری خود بروشور معرفی محصولات را بفرستید، می‌توانید بروشور یا کارت محصول یا خدماتی را که فکر می‌کنید برای مشتری شما مفید است را هم بفرستید. اینکار می‌تواند به مشتری شما در یافتن محصولات مناسب کمک زیادی بکند و مشتری شما را راضی نگه دارد. اگر نگران فروش محصول خود هستید می‌توانید قبل از اینکار با تولیدکننده آن محصول هماهنگی کنید و از این فرصت استفاده کنید. مثلا درصدی از فروش را برای خود در نظر بگیرید یا اینکه تخفیف خاصی را برای مشتری خود از فروشنده بگیرید.

 

۴) جواب تلفنهای خود را متفاوت بدهید

سعی کنید که سفارش‌های خاصی را در هربار جواب دادن تلفن، به مشتری خود ارائه کنید. بعنوان مثال می‌توانید بگوئید “ روز بخیر؛ من. .. هستم. از من درباره سرویس‌های جدید سوال کنید.” تلفن‌کننده مجبور می‌شود که از شما در مورد این سرویس‌ها سوال کند. بیشتر شرکت‌ها پیام‌هایی را از پیش ضبط شده دارند که وقتی مشتری پشت خط می‌ماند آنها را برای مشتری پخش می‌کنند. شما می‌توانید اینکار را خودتان انجام دهید. از نظر مشتری تفاوتی ندارد که این پیام از قبل ضبط شده یا اینکه زنده ارائه شده است.

برای استفاده از این روش مطمئن شوید که پیام شما برای مشتریان شما جذاب باشد. اگر مشتری شما از راه دور تماس می‌گیرد، با ارائه آگهی‌های طولانی وقت و پول مشتری خود را به هدر ندهید.

 

۵) استفاده از دست نوشته

سعی کنید در تمام نامه‌هایی که برای مشتری خود می‌فرستید، از دست نوشته مهرهای مخصوص یا برچسب‌های خاص استفاده کنید. توجه داشته باشید که دست نوشته‌ای روی نامه در اولین بار که نامه دیده می‌شود خوانده می‌شوند. به خاطر داشته باشید این نوشته در صورتی به طور کامل خوانده می‌شوند که خلاصه و کوتاه باشند به طوری که بیننده بتواند آنرا در کمتر از ده ثانیه بخواند.

 

۶) یک پیشنهاد فروش برای مشتری خود که تازه از شما خرید کرده است بفرستید

اگر به عنوان مثال مشتری شما لباسی را از شما خریده است، می‌توانید نامه‌ای برای او بفرستید و ضمن تشکر از خرید قبلی به اطلاع او برسانید که برای خرید بعدی بطور مثال از تخفیف بیست درصدی برخوردار است. برای اینکه بتوانید این پیشنهاد را به فروش نزدیک کنید، برای پیشنهاد خود زمان تعیین کنید.

 

۷) خبرنامه

آیا می‌دانید هزینه فروش به یک مشتری جدید شش برابر بیشتر از فروش به مشتری قدیمی است؟ شما با استفاده از خبرنامه می‌توانید بازاریابی خود را بر روی مشتریان قدیمی خود متمرکز کنید. اگر هزینه خبرنامه چاپی برای شما زیاد است، می‌توانید با استفاده از پست الکترونیک اینکار را با هزینه بسیار پایینی انجام دهید. همیشه در خبر نامه خود می‌توانید پیشنهاد فروش ویژه‌ای را به مشتری قبلی خود ارائه کنید.

 

۸) بازاریابی مشترک

اگر فکر می‌کنید که قادر به تحمل هزینه بازاریابی به تنهایی نیستید، به دنبال شریکی باشید که محصول او هم مناسب مشتری شما باشد یا اینکه محصولات شما مکمل یکدیگر باشد. با ارائه طرح بازاریابی مشترک می‌توانید در هزینه‌های بازاریابی صرفه‌جویی کنید. علاوه برای با این روش سرویس بهتری را هم به مشتریان خود ارائه می‌کنید.

 

۹) بروشورها و آگهیهای خود را در تمام نامههای ارسالی شرکت خود قرار دهید

این کار هزینه زیادی برای شما ندارد و شما از نتیجه کار قطعا متعجب خواهید شد که ببینید این پیشنهادهای شما به دست چه افرادی می‌رشد و سفارش خرید به شما می‌دهند.

 

۱۰) سمینار

ارائه سمینار در زمینه کار خودتان یا شرکت در سمینارهای مرتبط می‌تواند نقش بسیار زیادی در معرفی کسب و کار شما داشته باشد. اگر می‌خواهید سمیناری در محل کار خود برگزار کنید، به خاطر داشته باشید که ارائه یک سمینار رایگان نمی‌تواند مشتریان شما را جذب کنید. دریافت هزینه جزئی علاوه بر اینکه مقداری از هزینه‌های سمینار را پوشش می‌دهد می‌تواند در جذب مخاطب هم به شما کمک کند. البته چنین سمینارهایی باید بسیار با کیفیت و با برنامه‌ریزی ارائه شوند.

 

ادامه مطلب

Trending

پایگاه خبری چاپ و تبلیغات آنلاین