با ما همراه باشید

مدیریت

مهارت های کاربردی

منتشر شده

در

مدیریت کسب و کار - مدیریت کارکنان و بازاریابی

در سال ۲۰۰۲، انجمن بازرگانی استرالیا (BCA) و اتاق بازرگانی و صنعتی این کشور (ACCI) کتابی را تحت عنوان «مهارت‌های کاربردی» منتشر کردند. در این کتاب به این نکته اشاره شد که مهارت‌ها و دانش‌ موجود، نیاز به بازبینی و گسترش دارند تا بتوانند به خوبی تغییرات دنیای کاری مدرن را منعکس کنند و نشان‌ دهند که هم‌اکنون کارمندان به چه مهارت‌هایی نیاز دارند.

«مهارت‌های کاربردی»، مفهوم جدیدی نیست. این مهارت‌ها، همان مهارت‌ها و توانایی‌ها غیر فنی هستند که در یک فضای کاری،‌ برای داشتن مشارکت موثر و کارآمد، همیشه به آنها نیاز بوده است.

«مهارت‌های کاربردی» همانند ابزاری قدرتمند است و به افراد می‌آموزد که تنها مهارت‌های فنی در کسب درآمد نقش ندارند و وجود مهارت‌های دیگری هم در این زمینه، لازم است.

کتاب حاضر برای کسانی نوشته شده که می‌خواهند از طریق آموزش، مهارت‌ها و توانایی‌های لازم را در افراد ایجاد کنند.

با این حال، تمام کسانی که به «مهارت‌های کاربردی» علاقه‌مندند، می‌توانند از اطلاعات و مطالب گفته شده در این کتاب، بهره گیرند.

 

چگونه از این کتاب استفاده کنیم؟

کتاب حاضر، یک منبع مقدماتی پیرامون «مهارت‌های کاربردی» است و در آن علاوه به توضیح مهارت‌های کاربردی، به نقش آنها در «بسته‌های آموزشی» هم اشاره شده است.

نمی‌توان گفت که کتاب ارایه شده، راهنمای کامل و همه جانبه‌ای از ابزار و فعالیت‌هاست، چون در آن بیشتر به فهم «مهارت‌های کاربردی» و ادغام آنها در آموزش و روش‌های ارزیابی اشاره شده است.

این کتاب به چند بخش اصلی، تقسیم شده است:

 

دورنما و ارکان اصلی

در این بخش، تاریخچه و مفاهیم «مهارت‌های کاربردی» ارائه و تفاوت‌های آنها از یکدیگر توضیح داده می‌شود. هم‌چنین در آن، رویکرد ادغام «مهارت‌های کاربردی» در بسته‌های آموزشی که به تصویب (National Training Quality Council) NTQC رسیده، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

مهارت‌های کاربردی

در این بخش، هر کدام از «مهارت‌های کاربردی» به طور جداگانه در مباحث زیر شرح داده می‌شوند.

–      تعریف پذیرفته‌ شده‌ی هر «مهارت کاربردی»

–      توضیح کلی کاربرد هر مهارت در فضای کاری

–      یک واحد مختص توانایی و قابلیت برای ترسیم چگونه یافتن «مهارت‌های کاربردی»

–      انجام یک تمرین برای در نظر گرفتن هر مهارت در یک شرایط خاص

–       اجرای «مهارت‌های کاربردی»

با توجه به مطالبی که در فصل‌های قبل توضیح داده شده، در این بخش، چند نکته‌ی مهم در ارتباط با تعیین «مهارت‌های کاربردی» و کار با آن‌ها آورده شده است.

 

مهارت‌های کاربردی» در ارزیابی و تحویل

در این بخش، روش‌ها و توصیه‌هایی برای ادغام «مهارت‌های کاربردی» با رویکردهای ارزیابی و تحویل ارائه شده است. در این بخش،‌ این فرصت به شما داده می‌شود تا چند مثال را در بافت خودشان بررسی کنید و از آنها در تخصص خود بهره‌ گیرید.

 

دورنما و ارکان اصلی مهارت‌های کاربردی

تاریخچه و خاستگاه‌ها

«مهارت‌های کاربردی»، در بردارنده‌ی همان مهارت‌هایی است که به عنوان مهارت‌های عمومی شناخته شده است. این مهارت‌ها،‌ به توانایی‌های عمومی و یا هر توانایی مهارتی و اصلی هم اشاره دارد.

آنچه این مهارت‌ها را شامل می‌شود. توانایی‌ها و مهارت‌های غیرفنی هستند که نقش مهمی در مشارکت موثر افراد در فضای کاری دارند.

استفاده و محبوبیت مفاهیم مهارت‌های عمومی در سراسر جهان گسترش یافته است. محل پذیرش و یا نحوه‌ی چگونه نامیدن آنها مهم نیست. آنچه مهم است، این است که تمامی این مفاهیم مهارتی، هدف مشترکی را دنبال می‌کنند. آنها به دنبال پایه‌گذاری اصلی هستند که بتوانند به کمک آن، مهارت‌های مهم در انجام موفقیت‌آمیز فعالیت‌های اصلی در هر کاری را شناسایی و تقویت نمایند.

با آن که تمامی مهارت‌های عمومی و کاربردهای آنان، منطبق با هر فضای کاری،‌ مفهوم‌سازی شده‌اند، لازم است به خاطر بسپارید که امکان تغییر نام و جا به جایی در آنها بسیار بالاست. یک مهارت عمومی به کار گرفته شده در یک فضای کاری، می‌تواند در یک فضای کاری دیگر هم موثر واقع شود. به عنوان مثال، مهارت‌های کارکنانی که در یک فست فود کار می‌کنند، قابل اجرای برای افرادی است که در یک هتل مشغول به کار هستند. محیط و ساختار فضاهای کاری، متفاوت از یکدیگر است اما درک و فهم روابط بین وظایف و اعضای گروه در هر دو مورد، از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است. موفقیت یک فرد در یک کار جدید، بستگی به توانایی او در ترسیم تجارب گذشته و مرتبط ساختن آنها با شرایط فعلی است.

جدول ۱،  به عواملی اشاره دارد که معمولا در فهرست مهارت‌های عمومی یافت می‌شوند.

 

فعالیت

  1. انواع مهارت‌های عمومی فهرست‌ شده در جدول ۱ را مرور کنید و نقش هر کدام از این مهارت‌ها را در کار خود بیابید.

  2. به این موضوع فکر کنید که چگونه کار قبلی شما و مهارت‌های عمومی آن، می‌تواند در کار فعلی شما به کار آید.

 

قابلیت‌ها و صلاحیت های کلیدی

کمیته‌ی مایر (Mayer Committee) در سال ۱۹۹۲، گزارشی منتشر ساخت که در آن به توضیح و تعریف «قابلیت‌ها و صلاحیت‌های کلیدی» در استرالیا پرداخت. این کمیته اصول اولیه‌ را پایه‌گذاری کرد تا به مفاهیم مهارت‌های عمومی و قابلیت‌ها و صلاحیت‌های کلیدی که می‌توانند همراه با یکدیگر، نتایج جالبی به بار آورند، سر و سامان دهد. در این گزارش «قابلیت‌ها و مهارت‌های کلیدی» این چنین تعریف شدند:

–      لازم در به کارگیری و استخدام افراد

–      اولیه‌ و عمومی در بعضی کارها

–      آماده‌ کننده و مجهز‌کننده افراد برای مشارکت موثر در فضای کاری

–      در بردارنده دانش و مهارت مورد نیاز

–      قابل استفاده بودن برای آموزش

–      تابع یک سیستم ارزیابی موثق بودن

اما «سیستم آموزش ملی استرالیا» (NTQC)، «قابلیت‌ها و صلاحیت‌ها‌ی کلیدی» مورد استفاده را این چنین تعریف می‌کند:

–      جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و سازمان‌دهی اطلاعات

–      انتقال نظرات و اطلاعات

–      برنامه‌ریزی و سازماندهی فعالیت‌ها

–      کار با دیگر اعضای گروه

–      استفاده از تکنیک‌ها و نظرات ریاضی

–      برطرف کردن مشکلات

–      استفاده از فناوری‌

اما هر کدام از «قابلیت‌ها و صلاحیت‌های کلیدی» را می‌توان در سه گروه جداگانه جای داد:

–      گروه اول معادل آن دسته از قابلیت‌ها و صلاحیت‌هایی است که فرد برای انجام وظایف به شیوه‌ای موثر به آنها نیاز دارد.

–      گروه دوم معادل توانایی در مدیریت وظایف است.

–      گروه سوم معادل آن دسته از توانایی‌هایی است که وجود آنها برای ارزیابی و تغییر در ساختار وظایف لازم و ضروری است.

«قابلیت‌ها و صلاحیت‌های کلیدی»، فصل جدیدی در آماده‌سازی افراد برای مواجه با واقعیت‌ فضای کاری گشوده‌اند. با این حال، این قابلیت‌‌ها باید در درجه‌ی اول، مورد بازبینی و تغییر ساختار قرار گیرند تا بتوانند با شرایط کنونی سازگار شوند و درجه‌ی دوم، در سیستم‌های آموزشی، تاکید بیشتری بر آنها شود. بدین ترتیب، باید تغییر و تحولی در ساختار آنها به وقوع بپیوندد.

 

مهارت‌های کاربردی – ACCI/BCA

در گزارش «مهارت‌های کاربردی در آینده» که در سال ۲۰۰۲ منتشر گشت، هشت «مهارت‌ کاربردی»،‌ از قرار زیر، تعیین شدند:

–      ارتباطات

–      گروه کاری

–      برطرف کردن مشکلات

–      ابتکار عمل و سرمایه‌گذاری

–      برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی

–      مدیریت بر خود

–      آموزش

–      فناوری

اما نکته‌ی قابل توجه پیرامون این مهارت‌ها، این بود که کارکنان بر این نکته تاکید کردند که دیگر این مهارت‌ها کافی و پاسخگو نیستند و متناسب با نیازهای فضای کاری امروز، نمی‌توان از آنها استفاده کرد. پس از انجام مذاکرات گسترده با بخش‌‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری در استرالیا، مهارت‌های جدیدی تعریف شدند و یک چارچوب کاری جدید پیشنهاد گردید.

همان‌طور که می‌توانید در جدول ۲ مشاهده کنید، «مهارت‌های کاربردی» می‌توانند تمامی «قابلیت‌ها و صلاحیت‌های کلیدی» را پوشش دهند و حتی متناسب با شرایط و امکانات، مهارت‌های جدیدی تعریف نمایند.

هنگام، تجزیه و تحلیل این جدول، شما باید به روش مرتبط ساختن «مهارت‌های‌ کاربردی» با یکدیگر و همپوشانی آنها دقت کنید. به عنوان مثال، استفاده از فناوری مستلزم به کارگیری مهارت‌های ارتباطی و استفاده و درک مفاهیم ریاضی است.

در اینجا، باید به این نکته اشاره کنیم که چون «بسته‌های آموزشی» به طور سیستماتیک مورد بازبینی قرار می‌گیرند و به روز می‌شوند تا «مهارت‌های کاربردی» را در خود بگنجانند، در اینجا به یک مدت زمان انتقالی نیاز است تا «بسته‌های آموزشی» به مطالب جدید،‌ آراسته گردند. در نتیجه، افراد حرفه‌ای و مسئول باید درک درستی از رابطه‌ی میان «مهارت‌های کاربردی» و «قابلیت‌ها و صلاحیت‌های کلیدی» داشته باشند تا بتوانند به درستی، راهبردهای ارزیابی و آموزشی را در کار خود توسعه دهند.                       ادامه دارد…

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار

مديريت در هزاره سوم/ بخش پاياني

منتشر شده

در

رفتار سازمانی - مدیریت سازمان - سازمان خلاق - سازمان چابک- اخبار چاپ - اخبار تبلیغات - صنعت پنجم

هنگامي كه يك پروژه تحت عنوان ((علوم طبيعي)) در دانشكده بازرگاني هاروارد، درحال اجرا بود، مدير اين پروژه، جو آن انريكوئز، به شيوه اي عميق و مفصل جهات و ويژگي‌هاي مالي و انساني برخي دستاوردها و پيشرفت‌ها را مورد تحقيق و بررسي قرارداد و با روشي كه در پيش گرفت، در اين زمينه تحول اساسي ايجاد كرد، مواردي كه انريكوئز مورد بررسي و توجه قرارداده بود توفيقات دستاوردهايي مثل مديريت از راه دور يك مغازه، يك كارخانه و يا يك شركت توليدي بودند. اما بالاتر از آن وي به روش ديگري در اين زمينه انديشيد و توجه كرد.

او اظهارات دو تن از انديشمندان علوم طبيعي به اسامي رابرت فليشمن و گريك ونتر را به ياد آورد كه اولين تصوير ژنتيكي از يك موجود زنده را تهيه كرده بودند. انريكوئز از همين روش علمي براي پاسخ گفتن به يك سري پرسش سود جست كه مردم عادي توان مطرح كردن و پرسيدن آنها را نيز ندارند.

قابل ذكر است يكي از سئوالاتي كه رابرت اوون به آن توجه كرده بود اين بود كه: ((چگونه مي‌توان منابع انساني و دارائي‌هاي يك واحد توليدي را به بهترين صورت ممكن كنترل نمود؟)).

در حال حاضر مردم متوجه شده‌اند آنچه كه انريكوئز در كتاب خود به آن اشاره كرده، يعني ((كنترل مستقيم و ارادي تكامل موجودات و بكارگيري اين نظريه در هر نقطه از جهان)) چه معنا و مفهومي دارد؟

اين موضوع به نوبه خود دستاورد بزرگي محسوب مي‌شد. در اينجا اين پرسش مطرح مي‌شود كه ((آيا مديريت بعنوان بك حرفه قادر خواهد بود از اين دستاورد بزرگ بهره ببرد؟)) البته پاسخ اين پرسش به خوبي مشخص و معلوم نيست. آنچه كه واضح و آشكار است اين است كه مديران امروزي جامعه بايستي تا آن حد قابليت و صلاحيت علمي و عملي داشته باشند كه بتوانند هم به سئوالات امروز و هم به سئوالات ديروز پاسخ بگويند. گردآوري آثار ده‌ها نفر كه مديريت در قرن گذشته را مورد تحقيق و پژوهش قرار داده‌اند از جمله اقدامات آندره گابور است.

از ميان افرادي كه گابور به نام و آثار آنها پرداخته بايستي به دبليو ادوارد دمينگ ، چسته برنارد و آبراهام ماسلو اشاره كرد. آندره گابور اينطور نتيجه گيري مي‌كند كه مديريت فردا بايستي براي پرسش اوون پاسخي در خور بيابد. گابور در اين ارتباط بيان مي‌كند: (( منشا و ريشه تضاد در ميان شيوه‌هاي علمي و انساني در دو تصوير متقاوت است؛ سازمانهاي تجاري و اهداف آنها در جامعه))

گابور در توضيح اين نكته اضافه مي‌كند ؛ ((ممكن است از يك سو به عنوان نهادي در قبال دموكراسي تلقي شود كه مسئوليت سنگيني براي اجراي قوانين و حفظ كاركنان و مشتري‌هايش در بردارد. از سوي ديگر يك نگرش عملياتي‌تر وجود دارد و آن اينكه سهامداران تنها افرادي هستند كه اهداف و سود را تعيين مي‌كنند)).

در حال حاضر فن‌آوري به توانمندي مديريت براي تصميم‌گيري د رخصوص آنچه كه بايد انجام دهد و آنچه كه بايد ياد بگيرد ياري مي‌رسانده در اين حال افراد زيادي عقيده داشتند كه زندگي و كارو كسب قابل مديريت نيست.

اوون از اين بابت اظهار ناراحتي و نگراني مي‌كرد كه مبادا قدرت فن‌آوري بر منابع انساني مسلط شود. از سوي ديگر مينگ از آن مي‌ترسيد كه تفكر انسان درباره موضوعاتي همچون كيفيت، برتوانايي‌هاي فن آوري تحويل كالا برتري پيدا كند.

امروزه برخي از آن بيمناك هستند كه تلاش براي سود آوري ، از قدرت تكنولوژي و منابع انساني سبقت بجويد. در اين باره قابل ذكر است كه حتي انديشمنداني مثل چارلز هنري كه خود را نسبت به سرمايه داري بي‌علاقه نشان مي‌دهند ، وقتي درباره شركت‌هاي بزرگ از يك سو و افراد و گروه‌هاي كوچك از سوي ديگر كه به ترتيب از آنها با عنوان فيل‌ها و موش‌ها ياد مي‌شود، صحبت به ميان مي‌آورد اينطور نتيجه‌گيري مي‌كند: (( بعضي افراد فكر مي‌كنند كه امروزه شركت‌هاي بزرگ، ثروتمندتر و قدرتمندتر از بسياري شركت‌هاي ملي هستند، مردم احساس مي‌كنند كه اين فيل‌ها خارج از كنترل هستند)).

با اين حساب مي‌توان اينطور عنوان نمود كه صدها سال بحث و بررسي درباره مديريت صحيح اساساً بدون ارزش بوده است. به بيان ديگر انبوه مقاله‌هاي مديريتي، تئوري‌هاي مديريتي، گروه‌هاي مديريتي و راه‌حل‌هاي مديريتي هيچ يك قادر نبوده‌اند هيچ نقش سازنده‌اي در جامعه داشته باشند و منشاء تحول و ترقي بشوند.

مطالعه درباره مديريت كه در طول قرن‌ها به عنوان يك رشته مورد پذيرش و توجه بوده است همواره به عنوان اساس و مبنايي براي آزمون اين موضوع مورد استفاده قرار گرفته كه ما چگونه مي‌توانيم هم در بعد فردي و هم در بعد اجتماعي كار كنيم.

براين اساس تفكر مديريت ، روشي جديد براي بهره گرفتن از منابع انساني به حساب مي‌آيد. كتاب((دستورالعمل الزامي مديران)) نوشته تيم هيندل و رابرت هلر بر اين نكته تصريح و تأكيد دارد كه ؛ درك كامل آنچه كه باعث مي‌شود مردم درست كار كنند و نيز درك مسائلي كه ممكن است بر عملكرد افراد در محيط كار اثر بگذارند ، براي هر مديري الزامي است. مدير بايستي براي حل مسائل از طيف گسترده اي از مهارت‌هاي فردي و حرفه‌اي استفاده نمايد)).

روش مديريتي هم علمي است و هم فني. بهترين روش براي بهره‌گيري از نيروي ذهني افراد و بهترين سرمايه براي استفاده از فن‌آوري‌هاي نوين به منظور ايجاد تحول در رويه و رفتار افراد از طريق شكل‌گيري مفاهيم همه چيز در اين جهان است.

حوزه هايي همچون اطلاعات ،پشتيباني ، حسابداري، فرهنگ سازماني ، فروش،سياست‌هاي اجتماعي و تحقيق و توسعه در زمره حوزه هايي هستند كه مي‌توانند در قالب مديريت قرارداده شوند. همواره پرسش‌هاي بسيار مهمي در اين زمينه مطرح مي‌شوند و اين روال از ابتدا وجود داشته و همچنان وجود خواهد داشت.

بر اين اساس هنگامي كه اسامي تعداد زيادي از انديشمندان حوزه مديريت در يك كتاب آورده مي‌شود، چاره كار تنها اين است كه اجماع نظرها و صورت بگيرد. دانش مديريت كه حوزه نبرد عقيد ايده‌هاست، مثل هر دانش ديگري به طور مرتب رو به تكامل و توسعه است.

متفكران و متخصصان مديريت فقط زماني با ديگران به توفق مي‌رسند كه نظرات و عقايد مشتركي درباره نحوه استفاده از فن‌آوري‌ها، نحوه برقراري بهترين نوع تكامل بين انسان و ماشين آلات و نحوه تركيب اين عوامل براي دستيابي به ثروت داشته باشند.

مطلب مهم اينجاست كه شركت‌ها به دليل برنامه‌ريزي استراتژيك خود به موفقيت نمي‌رسند بلكه توفيق آنها در اجراي استراتژيك تدابير، ميزان جذب مشتري و سرمايه‌گذار خواهد بود؛ اين توفيق و دستاورد تأثير به سزايي در نحوه مديريت آينده مي‌تواند داشته باشد.

هنوز سئوالات و ابهامات فراواني درباره مديريت باقي مانده يا اساساً طرح نشده‌اند و يا طرح شده اما پاسخي به آنها داده نشده است. بزرگترين مناظرات و بحث‌ها درباره نحوه مديريت و كسب و كار ما هنوز به قوت خود باقي است. حتي بيشترين اطلاعات و دانستني‌هايي كه درباره مديريت گردآوري و فراهم شده است تنها بخشي اندكي از آن چيزي است كه دانشجويان و دانشمندان حوزه مديريت به آن دست پيدا كرده اند، و هنوز هم براي يافتن شيوه‌هاي جديد و نوين مديريتي و مديران جديد تلاش، زحمت و كار بسيار لازم است.

دانش و فن مديريت و نيز منابع انساني دوران طولاني و درازي را در كنار هم به سر برده‌اند و با هم راه آمده‌اند. ما با سرعت بيشتر و بهتري به مسافرت مي‌رويم، راحت‌تر از گذشته با يكديگر ارتباط برقرار مي‌كنيم، در سطح كلان و جهاني خريد مي‌كنيم و به سرعت برحجم دانسته‌ها و آموخته‌هايمان مي‌افزائيم.

ادامه مطلب

اخبار

مديريت در هزاره سوم قسمت سوم

منتشر شده

در

برنامه ریزی - مدیریت - کسب و کار - اخبار چاپ و نشر - اخبار چاپ و تبلیغات

يك كارشناس مسائل مديريتي مي‌گويد: «از آنجا كه فرهنگ امروزي تعريفي جهاني دارد،‌ تنها كاري كه يك مدير قادر به انجام آن است، طراحي دوباره تلاش‌ها و فعاليت‌ها است». فونز توپراس مي‌افزايد: «وقتي كه مردم به زبان انگليسي تكلم مي‌كنند دليل اين نيست كه فكر كنيم آنها مثل هم فكر مي‌كنند».

او يادآور مي‌شود: «يك نفر مدير كه در عرصه بين‌المللي فعاليت مي‌كند بايد به دنبال چيزهايي به مراتب گسترده‌تر از گوناگوني فرهنگ‌ها باشد.»

توپراس تأكيد مي‌كند: «چنين شخصي بايد به تفاوت‌هاي فرهنگي احترام بگذارد و از فرصت‌هايي كه هر يك از اين فرهنگ‌ها در اختيار او قرار مي‌دهد به منظور برطرف ساختن بحران‌هاي ناشي از تفاوت‌هاي فرهنگي بهره‌ ببرد.»

قريب دويست سال از دوره رابرت اوون مي‌گذرد. در اين لحظه بايست پرسيد چگونه مي‌توان براي مديريت مدرن تفكيك قائل بود، اين پرسش از آن رو اهميت دارد كه در حال حاضر كتاب‌هايي كه در زمينه مديريت منتشر مي‌شوند و پرفروش هستند. بيشتر به آن دسته از مسائل روز مي‌پردازند كه در آنها بانك‌هاي اطلاعاتي و فن‌آوري‌ها نقش موثري در مديريت سازمان‌ها دارند و حرف اول را مي‌زنند. از ديگر سو اين كتاب‌ها از سازمان‌هايي صحبت به ميان مي‌آورند كه در اداره جزئي‌ترين و بديهي‌ترين امور خود ناتوان هستند.

يك فعال اقتصادي كه تا به حال دو عنوان كتاب در زمينه‌هاي تجارت و مديريت به رشته تحرير درآورده است مي‌گويد: «امروزه مديريت يعني اين كه مقابل كامپيوتر بنشيني و ميليون‌ها دلار از ژاپن به نيويورك انتقال بدهي.»

آنيت روديك كه خود بنيانگذار فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي «باري» است مي‌افزايد: «ديدگاه تازه درباره مديريت اين است كه تنها افراد مسئول قادر هستند زمام امور را در كف بگيرند». يك فيلسوف اجتماعي كه در عين حال متخصص علم مديريت نيز، هست از دريچه فيزيك نوين به مديريت مي‌نگرد.

مارگارت ويتلي در كتاب «رهبري و علم نوين» مي‌نويسد: «چنانچه ده سال آينده روش مديريت كسب و كارمان را دگرگون نكنيم خواهيم مرد» وي معتقد است مديريت علمي به مرحله‌اي رسيده كه وينسلو تيلور نمي‌توانست تصور كند.

ويتلي عميقا به اين باور رسيده كه امروزه مديريت همه‌گير شده است. نظرات و ديدگاه‌هاي مارگارت ويتلي به گونه‌اي است كه بسياري از انديشمندان، محققان و نويسندگان حوزه مديريت و نيز افرادي كه در عرصه عمل به مديريت مي‌پردازند با ديدگاه‌هاي او موافق هستند.

رني موبورن و جان كيم در خصوص معضلات و چالش‌هاي مديريت استراتژيك در اقتصاد نوين تحقيق مي‌كنند. آنها عقيده دارند در عرصه مديريت تنها زماني پيشرفت حاصل خواهد شد كه سيكل منصفانه‌اي در مورد مديريت در دنياي امروز پشت سرگذاشته شود.

اين دو مي‌گويند بايستي در روش‌ها و شيوه‌هاي كاري دگرگوني‌هاي اساسي به وجود بيايد و اين مهم بدون وجود كساني كه به همكاري در شرايط جديد تمايل دارند و نيز از سابقه، تجربه و تبحر كافي در مورد انجام كار در يك موسسه برخوردار هستند، قابل اجرا نيست.

رابرت ساتون و جفري قفر استادان دانشگاه استنفورد بودند آنها با ديد عميق‌تري به مسائل سازمان‌ها نگاه مي‌كردند و به اين نكته پي برده‌ بودند كه هر چند مديران شركت‌هاي بزرگ مغرورانه ادعا مي‌كنند كه سازمان‌هايي با قدرت يادگيري مطلوب هستند، اما تعدادي از سازمان‌ها وجود دارند كه وضعيتي كاملا متفاوت دارند.

آن دو مشتركا كتابي با نام «دانستن رفع يك شكاف» را نوشته و منتشر كردند.

در اين كتاب اولين جمله‌اي كه به چشم مي‌آيد و خواننده را متوجه مي‌كند بيانگر روش و شيوه نوين مديريت است و از اتفاق عمده‌‌اي كه قرار است در عرصه مديريت واقع شود خبر مي‌دهد: «ما اين كتاب را نوشتيم، زيرا مي‌خواستيم بدانيم چگونه است كه عده زيادي از مديران اطلاعات گسترده و فراواني درباره عملكرد سازماني، نحوه رسيدن به آن عملكرد سازماني و در خصوص سخت‌كوشي دارند ولي با اين حال سازمان‌هايي كه تحت مديريت چنين مديراني اداره مي‌شوند بازده و كارايي مثبتي ندارند». ن

كته‌اي كه در اين وضعيت به ذهن مي‌آيد آن است كه ظاهرا اين قبيل مديران با نقطه نظرات و عقايد داگلاس مك گريگور استاد رشته مديريت كه در كتاب «بعد انساني شركت‌ها در دهه ۱۹۶۰» منتشر شده آشنا نيستند. د

ر حدود ۴۰ سال پيش از آن كه ففروساتون در مورد مديريت دست به تحقيق بزنند مك گريكور به اين نتيجه رسيده بود كه: «موج‌ها در حال رفتن و آمدن هستند، واقعيت اساسي در مورد انسان‌ها اين است كه آنها قادر هستند به صورت رو در رو و به صورت دسته‌جمعي با يكديگر كار كنند تا آنجا كه توانايي آنها از سوي ديگران مورد قبول واقع شود». وي مي‌گويد: «تنها و تنها در اين شرايط است كه مديريت متوجه مي‌شود منابع انساني خود را تا چه اندازه مورد غفلت قرار داده است.»

از ميان ابزارهاي و نيروهاي تكنولوژي، اينترنت و پست الكترونيكي دو ابزاري هستند كه حرفه و كار مديران را دچار تحول و دگرگوني ساخته‌اند. در اين ميان اين دغدغه و نگراني وجود دارد كه كاركنان مجازي را كه در خانه‌ها كار مي‌كنند چگونه مي‌توان مديريت نمود كه آيا آنها واقعا كار مي‌كنند يا خير؟ يا به چه ترتيب مي‌توان افرادي را گزينش و مشخص كرد كه به حجم وسيعي از اطلاعات دسترسي داشته باشند.

اما فن‌آوري به ابزار و قدرتي تبديل شده كه رابرت اوون پيش‌تر، يعني در سال ۱۸۱۳ از آن خبر داده و در حقيقت درمورد آن پيشبيني كرده بود.

همان‌طور كه در قسمت‌هاي قبلي متذكر شديم اوون در عصر خود به صورت همزمان در مورد ۳ موضوع افراد، سود و فن‌آوري اعلام نظر كرده بود.

ادامه مطلب

اخبار

مدیریت در هزاره سوم قسمت اول

منتشر شده

در

مدیریت بازاریابی تبلیغات - مدیریت بازرگانی - اخبار چاپ - اخبار تبلیغات - اخبار بسته بندی - چاپ و نشر - صنعت پنجم - اخبار صنعت چاپ

سابقه بحث درباره مديريت به زمان‌هاي بسيار كهن بازمي‌گردد. در دوره‌اي كه حمورابي پادشاه مقتدر و قانونمدار بابل بر پهنه قلمرو خود حكمراني مي‌كرد، نخبگان جامعه آن روز در مورد همه عرصه‌هاي زندگي و براي همه شهروندان جامعه قانوني را تنظيم و تدوين كردند كه وظيفه هر كس و جايگاه هر چيزي را مشخص و معلوم مي‌ساخت و البته‌ قضاوت در مورد نقاط قدرت و ضعف اين قانون مقوله ديگري است كه بايستي به صورت جداگانه به آن پرداخت.

قانون مورد نظر به موضوعاتي مثل: داد و ستد،‌ پيشه و حرفه، رفتارهاي شخصي و اجتماعي، دستمزد،‌ قضاوت و بسياري موارد ديگر مي‌پرداخت، در بيش از ۲۸۰ بند پيش‌بيني و تدوين شده بود.

از جمله موضوعاتي كه در دوران باستان در مورد آن قانوني مشتمل بر ۱۰۴ بند تنظيم شده بود موضوع بازرگاني بود كه به صورت ساده و ابتدايي از نحوه ارتباط ميان تاجر و قوانين بازرگاني امروزي به حساب آورد.

در زمان‌هاي باستان حتي براي حفظ حقوق مشتريان قانون تنظيم شده بود و چارچوب و اساس داد و ستد با مشتري و حمايت‌هايي كه قانون از مشتري به عمل مي‌آورد در آن لحاظ گرديده بود. هرچند جنبه‌هاي ريز و درشت بازرگاني، داد و ستد، خدمات و امور اقتصادي در آن زمان تا آنجا كه ممكن بود مد نظر قرار گرفته بود،‌با اين وجود در بعضي موارد قوانين عجيب و غريبي وضع شده بود كه توجيه‌پذير نبودند.

به عنوان مثال هر كس اقدام به ساخت خانه مي‌نمود، نمي‌توانست در مورد آن ادعاي مالكيت داشته باشد و اگر اين ادعا را مطرح مي‌كرد بر اساس قانوني كه در دوران حمورابي وجود داشت آن شخص به مرگ محكوم و بايستي به ديار نيستي و هلاكت فرستاده مي‌شد.
بر اساس آنچه كه ذكر شد مشخص مي‌شود مديران در دوران گذشته طبق يك سري قوانين مدون اقدام به اداره جامعه مي‌نمودند كه سرپيچي از اين قوانين مجازات و محكوميت‌هاي متفاوت و بعضا نامتناسبي را براي شخص متخلف در پي داشت.

معمولا براي اداره هر مجموعه‌اي چالش‌‌هاي خاص آن مجموعه وجود دارد و اين امر نيز از همان آغاز نيز وجود داشته است و تحقيقات و بررسي‌هاي متخصصان دانش مديريت مويد اين ادعاست.

در حدود شش قرن پيش از ميلاد يك ژنرال چيني به نام سان‌ تزو براي اداره ارتش چين دچار چالش شده بود و در حقيقت چالش وي همان اداره ارتش چين بود. بنابر اين هر نوع مديريتي با چالش يا چالش‌هاي خاص خود همراه است و هر چقدر كه مديريت توسعه پيدا كرده و رو به جلو آمده است اين چالش‌ها نيز وجود داشته‌اند.

دانيل ورن مؤلف كتاب «تكامل انديشه مديريت» است. وي در اين كتاب به معرفي افرادي مي‌پردازد كه در توسعه دانش مديريت نقش موثر و قابل توجهي داشته‌اند. بعضي از اين افراد كه از آنها بايد نام برد كريس آرگريس، ويليام وايت، التون مايو، جان‌كوتر و هنري فورد هستند. مديريت در يك تعريف ساده و همه فهم يعني «انجام امور از طريق ديگران».

با اين حال مديريت كار ساده‌اي نيست و افرادي كه تجربه مديريتي دارند و يك مجموعه و سازماني را مديريت كرده‌اند به خوبي واقف هستند كه مديريت اصلا يك كار راحت و آسان نيست و همواره نتيجه خوب و مثبت نخواهد داشت.

مديريت در بعضي مواقع مي‌تواند موثر باشد، و بعضا مي‌تواند موثر و كارآمد نباشد، مديريت نمي‌تواند به صورت ضربتي و با سرعت تمام به انجام برسد، چرا كه پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارد و بايستي با تأمل و در نظر گرفتن جنبه‌هاي مختلف كاري همراه باشد. دانيل ورن در كتاب تكامل انديشه مديريت مي‌گويد: «انديشه مديريت در خلاء فرهنگي بروز نمي‌كند».

وي در همين راستا مي‌افزايد: «مديران دريافته‌اند كه كارشان همواره تحت تاثير فرهنگ موجود است». به همين دليل مديران پيوسته بايستي ضوابط حاكم بر جامعه و محيط كارشان را بررسي و ارزيابي نمايند و با اهميت دادن به وضعيت در حال تغيير و شناور برخي عناصر موجود در جامعه دور و برشان و لحاظ كردن شرايط گوناگون سياسي، اقتصادي و اجتماعي تصميم‌ بگيرند و به تصميمات خود جامه‌ي عمل بپوشانند.

در كتاب‌هاي فرهنگ لغات انگليسي براي واژه مديريت نمونه‌ها و اشكال گوناگون و بسيار زيادي ذكر شده و در ساليان اخير نيز از لغت مدير به كرّات استفاده شده است. معروف است كه اول بار رابرت اوون نويسنده كتاب «اصول كلاسيك مديريت» در سال ۱۸۱۳ واژه مديريت را مورد استفاده قرار داد و به آن رواج بخشيد.

كتاب او شامل بخش‌هايي از سخنان انديشمنداني است كه بيشترين تاثير را در سال‌هاي كار و تلاش و فعاليت از خود به جا گذارده‌اند. اوون كه خود يك مدير صنعتي و توليد‌كننده منسوجات صنعتي در كشور اسكاتلند بود، سخنراني‌هاي متعددي درباره استفاده از همه نوع ماشين‌آلات و لوازم ديگر حتي رايانه‌هاي خانگي و شخصي داشته و به دقت درباره آنها توضيح داده است.

در سخنراني‌هاي اوون يك نكته برجستگي خاص و چشمگيري دارد و آن اين كه در آينده‌اي نه چندان دور ماشين‌آلات اتوماتيك به طور دائم و كامل در كارخانجات و كارگاه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

به زودي پيش‌بيني رابرت اوون تحقق پيدا كرد و بازار ماشين‌آلات رونق فراوان يافت به طوري كه جاي افراد و كارگران كارخانجات را گرفتند و موج نو استفاده از ماشين، انسان را وارد عصر تازه‌اي كرد كه به عصر ماشين موسوم شد و اصطلاح ماشينيزم و ماشينيزه شدن همه امور از اين زمان به بعد رايج شد.

اگرچه اوون درباره مقولاتي مثل ماشين‌آلات، پول، هزينه، كار، سود و مواردي از اين دست صحبت مي‌كرد، در عين حال اشارات متعددي به بحث مديريت دارد و به طور پيدا و پنهان به اين مبحث مي‌پردازد. مثلا وي در جايي مي‌گويد «بسياري از شما تجربه‌اي طولاني‌ در زمينه فعاليت‌هاي توليدي و مزاياي ماشين‌آلات مورد استفاده داريد.»

به طوري كه ملاحظه مي‌شود اوون مديريت استفاده از ماشين‌آلات را در اين جمله مورد اشاره قرار داده است و پس از آن به هدف و منظوري كه دارد مي‌پردازد و آن را توضيح مي‌دهد. وي در جاي ديگري به نحوه هزينه كردن پول و هدف از اين هزينه كردن مي‌پردازد و مي‌گويد: «پول بايد براي دستيابي به سود بيشتر هزينه شود.» به اين ترتيب اوون مخاطب خود را برمي‌انگيزد تا در مسير فن‌آوري‌هاي نوين سرمايه‌گذاري كند چرا كه او از اين امر آگاه است و مي‌داند اين نوع سرمايه‌گذاري به زودي سود‌آور خواهد بود.

اوون در بخش ديگري از صحبت‌هايش چنين مي‌گويد: «اگر چيزي نتواند نظر شما را به سمت خود جلب نمايد، مطمئن باشيد پول و وقت خود را به هدر داده‌ايد و قادر نبوده‌ايد به اهداف مورد نظر خود برسيد».

بي‌ترديد در يك مجموعه كاري و توليدي،‌ هماهنگي ميان عوامل و مولفه‌هاي مختلف در بهبود توليد و نتيجه‌ كار نقش و تاثير اساسي دارد و در نهايت به سود سرشار و دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده خواهد شد و در پاره‌اي مواقع از آن هم فراتر خواهد رفت.

ادامه مطلب

Trending

پایگاه خبری چاپ و تبلیغات آنلاین