بازاریابی
بازاریابی روانی
منتشر شده
2 سال پیشدر
توسط
مهتاب مویداز نظر تاریخی، بازاریابها اولین اقتباسكنندهها بودهاند كه تغییرات فرهنگی را به سرعت ربودند و فنآوریهای جدید را زودتر از سایر بخشها به كار گرفتند. افسوس، این وسعت دید، حداقل برحسب “بازگشت سرمایهگذاری” قابل سنجش هرگز خیلی مفید نبوده است. با این همه، جستجو جهت علمیتر كردن صنعت ادامه دارد. در اینجا، یك مدیر ارشد بازاریابی، چند فنآوری نوظهور را بررسی میكند و در مورد آن نظر میدهد. گرچه ممكن است آنها امروز اوضاع شما را تغییر ندهند اما چند امكان جالب توجه برای آینده فراهم مینمایند.
۱ استخراج اطلاعات اینترنت: حفاری گسترده
اینترنت شبیه یك ابزار دلخواه بازاریاب به نظر میآید. بدون توجه به آنچه شما میسازید یا میفروشید، اغلب مشتریان شما احتمالا در شبكه هستند و بسیاری از آنها در حال تاثیرگذاری بر روشی هستند كه عامه مردم به یك فعالیت، یك محصول یا خود سازمان واكنش نشان میدهند.
تمركز بر روی مكالمات الكترونیكی، مهمترین چالش بازاریابها است كه در دورنمایی عظیم بوده و به سرعت در حال گسترش است. یك جستجوی ساده در گوگل، حدود ۵۰ ترابایت اطلاعات را در اختیار شما قرار میدهد، رقمی كه برآوردهای سنجیده میگویند هر دو سال سه برابر میشود. مسایل مشكلساز، خود محتوا در چند فرمت (فایلهای PDF و مشابه) ارائه شده و در فرمهایی ظاهر میشوند كه اغلب ساده و عامیانه هستند.
به هر صورت، شركتها به تدریج در حال طراحی ابزارهایی هستند كه بتوانند وارد این دریای وسیع شوند، مناسبترین اطلاعات را فیلتر و دستهبندی كنند و آن را به صورت كتاب مرجع محاورهای ارائه نمایند.
این فنآوریها كه بسیار تواناتر از موتور جستجوی معمولی شما هستند در تعداد بیشماری از وبسایتها، بلاگها، لیستها، گروهها و انجمنها پیش میروند. شركتهایی كه آنها را میسازند، از قبیل Intelliseek یا Bright Planet ترجیح میدهند محصولات خود را “پلتفرمهای جستجو” بنامند. آنها به دنبال توضیح و اشاره به محصولات، سرویسها، فعالیتها و شركتهای بازاریابی هستند، در حالی كه متن پیرامون را ارزیابی میكنند تا برآورد نمایند آیا به عبارات به طور مثبت یا منفی اشاره میشود و كلماتی را پیدا میكنند كه به نظر میرسد با عبارات مورد نظر مرتبط باشند.
این پلتفرمها میتوانند به بازاریابها كمك كنند تا از طریق دنبال نمودن دامنه دسترسی عبارات، تعیین نمایند مجموعهای مشخص از مفسران تا چه حد موثر است. آنها با توجه به گروهی مشخص از كلمات كلیدی میتوانند از راه شمارش تعداد دفعاتی كه به یك عبارت اصلی اشاره میشود یا وقتی كه باید به آن اشاره شود، نمیشود بفهمند فعالیتها چگونه عمل میكنند.
«پیتر بلكشاو»، مدیر ارشد بازاریابی شركت Intellseek میگوید: روزی نیست كه من چك نكنم تا ببینم آیا در مورد شركت ما به صورت مثبت یا منفی بحث نشده است.
این ابزارهای مختلف نه تنها میتوانند به بازاریابها در تحلیل برداشتها در مورد محصولات یا خدمات موجود كمك كنند، بلكه میتوانند جهت برنامهریزی فعالیتهای آینده استفاده شوند. در یك جمعیت نسبتا بزرگ، همیشه كسی یا گروه كوچكی از افراد هستند كه یا پیش از اعلام یك محصول در مورد آن اطلاعات دارند، حدس زدهاند این محصول چه خواهد بود یا فقط در مورد عملكردی مشابه صحبت میكنند. بازاریابها از مزایای كنترل اطلاعات این مفسران پیشآگهیها مطلع هستند. آگاهی در مورد اینكه شكایات در چه مورد هستند، میزان اشتیاق در كجا باید متوقف شود، افراد كدام یك از جنبههای محصول را دوست دارند و…. ابزارهای ردیاب را میتوان جهت تغییرات فنآوریهای فعالیت استفاده نمود.
این پلتفرمهای جستجو و ابزارهای مرتبط در حال ظهور، دریچهای قدرتمند به درون “ تفكر” بازار میگشایند. رابطه استخراج اطلاعات اینترنت با بازاریابی مانند رابطه تلسكوپهابل با نجوم است.
ما اطلاعات اندكی در مورد بازاریابی در این جهان داریم: طی دهه آینده ممكن است مجبور باشیم در مورد بازار عرضه، مطالب دیگری نیز بیاموزیم. محیطهای مجازی، نماهای سهبعدی آنلاینی هستند كه از طریق آنها كاربران میتوانند معمولا با یك تصویر گرافیكی از خود (كه یك شكلك نامیده میشود) كه به عنوان چهره آنها بكار میرود گشت بزنند. (قضیه شكلك، ارائه تصویری به سایر بازیكنان جهت شركت در ارتباطات بازی است). در طول چندین سال گذشته، تقریبا دوازده محیط اینگونه پدید آمدهاند. امروزه این ژانر از یك پایگاه اشتراك جهانی حدودا ده میلیونی بهره میگیرد.
۲ محیطهای مجازی: خیالپردازی گروه تمركز
نسل اول، كه اغلب بازیهای اجرای نقش آنلاین چند بازیكن یا MORPGها یا Multiplayer Online Role-Playing Games خوانده میشوند، بر اساس داستانها یا ژانرها ساخته شد. بازیكنان، نقش كاراكتر مشخصی مانند یك جادوگر یا یك دزد را انتخاب میكردند. سال گذشته، نوعی جدید پدید آمد: محیطهایی كه فراتر از آن نقشهایی كه قبلا بازی میكردیم نقشی نیاز ندارند. در این محیطهای ساختگی اجتماعی SSWها یا Social Synthetic Worlds، افراد (در كلوبهای مجازی) به كلوب میروند، از نمایشگاههای هنری بازدید میكنند، در كلاسها شركت میكنند، از مراكز خرید جنس میخرند، پارك میسازند، در حمام داغ مینشینند، سالنهای سخنرانی را میگردانند، و انواع مختلفی از محصولات و خدمات، از گیاهان تا ماشین و اعضای بدن سفارشی (البته برای شكلكهایشان) میسازند و میفروشند.
جاذبه اصلی SSWها، كاهش عمده هزینههای (و زمان، پول، مشكلات معمول) انجام تقریبا هر چیزی است كه ممكن است شما در مورد انجامش در زندگی واقعی خیالپردازی كرده باشید. طراحی و توزیع محصولات مد، ساخت یك خانه، برنامهریزی یك كنسرت. توجه داشته باشید این بازیها نظامهای اقتصادی واقعی دارند: صدها هزار دلار هر ماه در آنها گردش میكند و دهها هزار دلار از طریق مكانیسمهای مختلف به دلار واقعی تبدیل میشود. این ایده به نظر یك موفقیت میآید.
«رابینهارپر»، قائممقام ارشد بازاریابی و توسعه تجاری در Linden Lab، تولیدكنندهای در Second Life، یك SSW پیشتاز، خبر میدهد كه پایگاه مشتركش در ماه تا ۲۰ درصد رشد دارد.
(فروشگاه در SSWها كاملا اتوماتیك هستند، ضمن اینكه تمام نیازهای مشتری از طریق فرمهای محاورهای، امضای قابل كنترل توسط مشتری، پیغامدهی و ایمیل رسیدگی میشود. در این خصوص، آنها ممكن است دیدی مختصر از خرده فروشی كمهزینه آینده به طور آنلاین یا آفلاین ارائه دهند).
این محیطهای جدید، فرصتهای بازاریابی متعددی ایجاد میكنند. «جاستین بووینگتون»، مدیر ارشد اجرایی Rivers Run Red یك آژانس بازاریابی با دفاتری واقع در شیكاگو و لندن، محصولاتی (معمولا لباس) را به فروشگاههای Second Life میفرستد و سپس بر این امر نظارت میكند كه مردم چگونه آنها را میخرند، میآرایند و استفاده میكنند. او گهگاه برای طرحها، گروههای تمركز بازی را سازماندهی میكند و معتقد است واكنشهایی كه او از بازیكنان SSW دریافت میكند به اندازه آن واكنشهایی سودمند است كه او برایشان به گروههای تمركز معمول ۳۰۰۰۰ دلار میپردازد. جاذبه عمده، واكنش فوری بازار در هر زمان است (SSWها هفت روز هفته بطور شبانهروزی دایر هستند).
وی همچنین در حال هدایت شركت خوب به سمت مدیریت دستیابی SSW برای متقاضیان است. Rivers اندكی قبل یك فروشگاه Second Life برای یك طراح باز كرد كه علاقمند است طرحهای آتی را از طریق انتقال آنها به فروشگاه مجازی خودش امتحان كند و ببیند. فروش آنها چگونه است «بووینگتون» میگوید: من به همان اندازه كه درمورد اینترنت هیجانزده بودم در مورد محیطهای ساختگی هم هستم.
۳ بازارهای تصمیمگیری: شرطبندی كنید
بازارها ممكن است ایدهال نباشند، اما مطمئنا هوشمندتر از جانشین خود یعنی اشخاص هستند. شرطبندیهای گروهی واقعی در مقایسه با پیشبینی یك متخصص، پیشبینیكنندههای مهمتری در مورد نتایج مسابقه اسبدوانی هستند و معمولا بهترین راه تخمین تعداد لوبیاها در یك شیشه از طریق محاسبه، میانگین تمام حدسها است تا انتخاب هر یك از آنها.
این دلیل اصلی آنقدر مورد پذیرش است كه ما اغلب از بازارهای كنونی جهت هدایت تصمیمگیری استفاده میكنیم (برای مثال، از طریق خرید سهام مدیران بازار). اكنون برخی سازمانها در حال هدایت این هوشمندی از مسیر دیگر، از طریق سازماندهی آنچه به عنوان بازار پیشبینی شناخته میشود هستند- بازاری كه جهت پیشبینی یك نتیجه ایجاد میشود یا اخیرا یك بازار تصمیمگیری كه جهت هدایت تصمیمهای مدیریتی مبتنی بر آن پیشبینیها تشكیل میشود.
Newsfutures.com یك شركت خدماتی مشاور در بالتیمور، نوعی پلاتفرم نرمافزاری جهت ایجاد، فعالیت و اداره بازارهای پیشبینی طراحی كرده است. در فصل تابستان، Dentsu به عنوان بزرگترین آژانس تبلیغاتی ژاپن شروع به استفاده از تكنیكی جهت پیشبینی نیاز به خدمات تبلیغاتی و ارزیابی محتوا نمود (یعنی، كدام محتوا در كدام بازار موثرتر است).
سایتهای پیشبینی طی دهه ۱۹۹۰ برای اولین بار در سراسر شبكه یكباره پدید آمدند و پیشنهاداتی در مورد موضوعاتی از نتایج انتخابات گرفته تا فروش گیشه را پذیرفتند. در ۱۹۹۶، شركت hp یك بازار پیشبینی را به طور آزمایشی راهاندازی كرد تا یك پیشبینی فروش ویژه را صورت دهد. پیشبینی برگرفته از بازار دقیقتر از پیشبینی شد كه مدیر بازاریابی آماده كرده بود.
اوضاع جنجالی آتی تروریسم در تابستان گذشته آگاهی عمومی در مورد این ایده را حتی بیشتر افزایش داد.
گرچه پنتاگون این ایده را پس از آنكه عمومیت یافت كنار گذاشت. اوایل امسال، «سیمز سوروویكی» از نیویورك كتاب بسیار خوبی به نام Wisdom of Croeds را منتشر كرد كه توضیح میداد چرا بازارهای پیشبینی موثرند: مكانیسم تخصص پراكنده و گسترده كه در غیر اینصورت هدر میرفت را یكجا جمع میكند.
بازاریابها میتوانند این ایده را از طریق ایجاد بازاری جهت ارزیابی موفقیت دو فعالیت تبلیغاتی احتمالی (كه یكی بر روش و دیگری بر قابلیت اطمینان تاكید دارند) و سپس درخواست از كارمندان جهت پیشنهاد در مورد اینكه كدام یك موفقتر خواهد بود به كار گیرند. بازاریابی میتواند در فعالیت “برنده” سرمایهگذاری كند فعالیتی با ارزش مالی بیشتر. EliLilly، مایكروسافت و اینتل در میان شركتهایی هستند كه ایده بازار را امتحان میكنند.
برخلاف این تلاشها، عملی كردن بازارهای پیشبینی و تصمیم، موضوعاتی حساس هستند. زیرا سوالات قابل توجه متعددی برمیانگیزد: چگونه بازار را باید تعریف نمود؟ چه كسی را باید جهت معامله در آن فراخواند ( فقط كارمندان، مشتریان، شركا)؟ آیا بازیكنان باید از پول واقعی استفاده كنند یا با پول مجازی داد وستد كنند؟ آیا این قانونی است؟
اما در اینجا یك شرطبندی مطمئن وجود دارد: تا زمانیكه بازارهای تصمیمگیری به یك ابزار مدیریتی قابل قبول تبدیل شوند شركتها همچنان به آنها توجهی نمیكنند. شما نمیتوانید از این قضیه فرار كنید.
۴ بازاریابی روانی: بهترین شیوه سو استفاده از مغز
حداقل از زمان كتاب Vance Packard با نام Hidden Persuaders در ۱۹۵۷ بازاریابی تمایل داشته یك گمراهكننده شرور باشد و بر مقاومت مشتریان در فشردن “دكمه خرید” غلبه نماید. جدیدترین محرك این نوع تمایلات، بازاریابی روانی خوانده میشود، گروههایی موضوعات مختلف و محصولات و فعالیتهای تبلیغاتی را مكررا به افراد نشان داده و فعالیتهای مغزی آنها را بررسی مینمایند. از حالات مغز كه مرتبط با خرید محصول است سردرمیآورند و سپس یك موضوع تبلیغاتی پیدا میكنند كه محرك آن حالات باشد.
اصل قضیه بازاریابی روانی، آن است كه مصاحبهها غیرقابل اطمینان هستند.
افراد تحت آزمایش در گروههای تمركز (طبق استدلالات) اجازه میدهند واكنشهای آنها توسط فعالیتهای گروه كنترل شود، نظراتشان را بدرستی بیان نمیكنند و به آسانی خسته میشوند. پرسشنامهها نمیتوانند مباحث عمده را به طور مناسب عنوان نمایند. moderatorهای گروه، راهنماییهای دقیقی ارائه مینمایند. بازاریابی روانی وعده راهی در مسیر این هیاهو را میدهد.
آنچه به نظر میرسد، این دیدگاه، شاخه فرعی جدیدی از بازاریابی را تحت تاثیر قرار داده است. The BrightHouse Neurostrategies Group یك شركت بازاریابی در آتلانتا، بازاریابی روانی را محور مدل تجاری خود قرار داده است. Daimler Chrysler بودجه پروژههای علوم اعصاب در دانشگاه Ulm آلمان را تامین مینماید. The Ahmanson Lovelace Brain Mapping Center در UCLA در حال سنجش سودمندی بازاریابی روانی جهت ارزیابی تبلیغاتی سیاسی است. Zack Lynch، مدیر عامل Neuro-Insights یك شركت تحقیقاتی و مشاورهای واقع در سانفرانسیسكو كه در بازاریابی روانی تخصص دارد، معتقد است كه از هر ده دلار بازاریابی به اندازه یك دلار در نهایت صرف تحقیقات مربوط به علم اعصاب میشود.
بازاریابی روانی هم منتقدان خودش را دارد كه بسیاری از آنها اینگونه استدلال میكنند كه شناخت ما از مغز در مورد پشتیبانی از چنین تمایلات برجستهای، بسیار اندك است.
بقیه مدعی میباشند راه مقرون به صرفهتری نیز هست كه گروههای تمركز غیرقابل اطمینان معمول اصلاح گردند. و این راه، آن است كه صرفا از یك moderator استفاده كنیم كه به درستی آموزش دیده باشد. به عبارت دیگر، عرضه كنندگان بازاریابی روانی نه تنها باید نشان دهند فنآوری بهتر از مصاحبههای معمول است، بلكه اگر بخواهیم هزینه را توجیه كنیم، از اصلاحات ارزانتر هم مناسبتر است. برآورده كردن آخرین نیاز ممكن است دشوار باشد: یك MRI ویدیویی جایگزین بسیار گرانی به جای یك مداد است.
۵ شناخت اتوماتیكی رفتار: نگاه كنید و بیاموزید
سالهاست صنعت امنیت دریافته است بهترین راه خواباندن مامورین محافظ، نشاندن آنها مقابل چندین صفحه تلویزیونی است، راه هوشیار نگه داشتن آنها، قراردادنشان در گشتهای فعال و پشتیبانی آنها با سیستمی است كه بتواند خروجی دوربینهای امنیت را فیلتر كند، و موقعیتهایی را كه ارزش بررسی دارند را به نزدیكترین نگهبان در دسترس منتقل سازد. اما آنها تخصص درست فراتر از حدود “تصویر دستگاه” بوده است و امنیت هیچگاه برای توسعه بودجهای نداشته است تا فنآوری را در سطح بالاتری عرضه كند.
به هر صورت، هزینه امنیت به طور چشمگیری پس از یازده سپتامبر تغییر كرد و راه را برای محصولات جدید، شامل نرمافزار تصویر دستگاه هموار نموده كه میتواند كارهایی از قبیل تشخیص لیست متنوعی از موضوعات مورد علاقه شمارش تعداد افراد در یك گروه یا شناسایی چهره را انجام دهد. زمانیكه شما سیستمی داشته باشید كه بتواند موارد مورد نظر را شناسایی كند، میتوانید روی رفتارهای آن موارد كار كنید: آیا افراد در صف در انتظارند؟ آیا شخص مورد نظر از روی حفاظ پرید؟
سهم بالقوه این نوع شناسایی اتوماتیكی مورد و رفتار تقریبا به اندازهای كه برای متخصصان امنیت عمده است برای بازاریابها نیز هست.
كاری كه Sorensen Associates یك شركت تحقیقات بازاریابی در Troutdale اورگان انجام داد را در نظر بگیرید. حدود سه سال قبل، Sorensen كمكم فروشگاهها (معمولا خواروبار فروشیها) را با سیستمهایی مجهز نمود كه از تگهای Radio Frequency Identification یا RFID شناسایی فركانس رادیویی جهت ترسیم حركات دستیهای خرید استفاده میكردند. تحلیل دادهها نتایج جالبی را یكی پس از دیگری به دست آورد. برای مثال، شركت دریافت كه مشتریها با داشتن حق انتخاب ترجیح میدهند در یك فروشگاه خلاف جهت ساعت بگردند. این پیشبینی آنقدر قوی است كه فروشگاههایی كه ورودیهایشان در سمت چپ است (كه مشتریان را وادار میكند به صورت راست گرد، برخلاف جهت میلهها حركت كنند) معمولا در زمانی معین خرید كمتری نسبت به آنهایی دارند كه ورودیهایشان در سمت راست است.
در حالیكه تكنیكهای كنونی مبتنی بر RFID نیازمند تگهای چسبیده به چرخ دستی و سبدهای خرید یا خود محصولات هستند، تصویر دستگاه دورنمای فعال سازی هر نوع قابلیت طراحی همان پروفایلهای غنی روابط كاربران را از طریق توزیع دوربینها در اطراف سالن و استفاده از نرمافزار جهت تحلیل خروجیشان، بیدرنگ افزایش میدهد. مدیران بازاریابی میتوانند از فنآوری، مثلا برای اندازهگیری اینكه چه تعداد مشتری مستقیما پس از خرید یك چیز سراغ یك خرید دیگر میرفتند، چه تعداد فروشگاه را به طور منظم گشتند، چه تعداد بدون برنامه پرسه زدند و چه تعداد بدون خرید چیزی فروشگاه را ترك كردند استفاده نمایند.
این نوع برنامههای شناخت رفتار در بخش امنیت كمكم رایج میشوند. زمان خواهد گفت چه موقع تغییر در بازاریابی رخ خواهد داد. اما احتمال زیاد است.
شاید دوست داشته باشید
-
مزایای کار با آژانس بازاریابی هوش مصنوعی
-
آژانس بازاریابی هوش مصنوعی چیست؟
-
۱۰ بهترین آژانس بازاریابی هوش مصنوعی برای سال ۲۰۲۴ – قسمت دوم
-
۱۰ بهترین آژانس بازاریابی هوش مصنوعی برای سال ۲۰۲۴ – قسمت اول
-
هوش مصنوعی با تمرکز بر استفاده اخلاقی و دسترسی، بازاریابی را متحول کرد
-
هوش مصنوعی در بازاریابی: ۱۰ مهارت حیاتی برای موفقیت
اخبار
مزایای کار با آژانس بازاریابی هوش مصنوعی
منتشر شده
3 هفته پیشدر
آوریل 30, 2024توسط
مهتاب مویدکسب و کارهایی که به دنبال رشد برند خود هستند، از همکاری با آژانس های بازاریابی سود خواهند برد، زیرا آنها دانش، منابع و تجربه خود را ارائه می دهند. آنها سطحی از تخصص را به میز ارائه می کنند که به آنها امکان می دهد به کسب و کارها کمک کنند تا مشتریان خود را بهتر درک کنند، روندهای نوظهور را کشف کنند، از تکنیک ها و فناوری های جدید استفاده کنند و استراتژی های مؤثرتری بسازند.
علاوه بر این، آژانس های بازاریابی می توانند یک برنامه بازاریابی ایجاد کنند که به طور خاص برای نیازهای شما طراحی شده است. آنها می توانند جنبه های مختلف بازاریابی، از تحقیقات بازار گرفته تا روابط عمومی را پوشش دهند. با آژانس های بازاریابی هوش مصنوعی، می توانید به همه این قابلیت ها و موارد دیگر دسترسی داشته باشید.
با استفاده از هوش مصنوعی، شرکتهای بازاریابی هوش مصنوعی میتوانند از مجموعه دادههای گستردهتر نهایت استفاده را ببرند. به نوبه خود، این به شما این امکان را می دهد که مخاطبان هدف خود را بهتر شناسایی کنید، درک عمیق تری از انگیزه ها، رفتارها و ترجیحات آنها به دست آورید، و بنابراین، کمپین های موثرتری ایجاد کنید که باعث تعامل و فروش می شود.
علاوه بر این، با توجه به اینکه هوش مصنوعی دارای قابلیتهای اتوماسیون است، این کار میتواند به طور موثر حجم کاری شما را کاهش دهد و به شما و تیم شما اجازه میدهد تا روی سایر زمینههای کسب و کارتان تمرکز کنید.
به عنوان مثال، آژانسهای بازاریابی هوش مصنوعی میتوانند از هوش مصنوعی برای خودکارسازی تلاشهای پیشرو، ایجاد تبلیغات محصول مناسب، مطالعه الگوهای رفتاری در زمان واقعی، شناسایی تأثیرگذاران مرتبط برای کسبوکار شما و بهروزرسانی منظم پایگاههای اطلاعاتی مشتریان خود استفاده کنند.
سایر مزایای قابل توجه کار با آژانس بازاریابی هوش مصنوعی عبارتند از:
- اطلاع رسانی به شما در مورد تصمیمات خود در مورد هزینه تبلیغات
- مقیاس پذیری پشتیبانی مشتری
- انجام تلاشهای هدفگیری مجدد شخصی
- پیدا کردن مشتریان بالقوه
- اسکن محتوا از چندین پلتفرم برای کمک به ارائه تبلیغات مرتبط تری که باعث افزایش تعامل می شود
آینده بازاریابی، با استفاده از هوش مصنوعی
هوش مصنوعی در حال حاضر به عنوان مخرب در نظر گرفته شده است. محبوبیت فزاینده و پذیرش گسترده آن همچنان نحوه رویکرد کسبوکارها، مارکها و بازاریابان را به بازاریابی تغییر میدهد و به احتمال زیاد هوش مصنوعی نقش مهمی در شکلدهی مجدد چشمانداز بازاریابی آینده خواهد داشت. در حالی که مزایای زیادی را ارائه می دهد، ما هنوز تاثیری را که هوش مصنوعی در بازاریابی ایجاد می کند، مشاهده نکرده ایم.
هجوم آژانسهای بازاریابی هوش مصنوعی به کسبوکارها ایده میدهد که این فناوری چه کاری میتواند برای تقویت رشد آنها انجام دهد. آژانسهای بازاریابی با استفاده از قابلیتهای هوش مصنوعی و فناوریهای مرتبط با آن، میتوانند استراتژیها، کمپینها، محتوا و پیامهای شما را به سطح بالاتری برسانند.
سوالات متداول
آژانس های بازاریابی هوش مصنوعی چیست؟
آژانسهای بازاریابی هوش مصنوعی از هوش مصنوعی و سایر فناوریهای مرتبط استفاده میکنند تا کسبوکارها را با رویکردی هوشمندانهتر و مبتنی بر داده در بازاریابی تجهیز کنند. این آژانسها با ترکیب هوش مصنوعی به شرکتها کمک میکنند تا استراتژیهای بازاریابی مؤثرتری ایجاد کنند، کمپینهای هدفمندی راهاندازی کنند و تجارب بهتری را برای مشتریان ارائه دهند. آژانسهای بازاریابی هوش مصنوعی همچنین قابلیتهای تیم بازاریابی شما را تقویت میکنند و به آنها اجازه میدهند تا بهرهورتر و کارآمدتر باشند و به آنها کمک میکنند زمان رسیدگی و پاسخدهی را کاهش دهند.
چگونه با آژانس های بازاریابی هوش مصنوعی کار کنم؟
قبل از استخدام یک آژانس بازاریابی هوش مصنوعی، ابتدا باید اهداف بازاریابی خود و نحوه استفاده از قابلیت های مبتنی بر هوش مصنوعی آنها را برای کسب و کار خود شناسایی کنید. سپس باید در مورد آژانس های بازاریابی هوش مصنوعی تحقیق کنید و به خدمات اصلی، تخصص ها، شایستگی های اصلی، تجربه با هوش مصنوعی و سوابق آنها توجه ویژه ای داشته باشید. علاوه بر این، باید قیمت آنها را بررسی کنید تا ببینید آیا با بودجه شما مطابقت دارد یا خیر.
آژانسها چگونه از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده میکنند؟
آژانس های بازاریابی هوش مصنوعی از چنین فناوری هایی برای کشف بینش های ارزشمند مشتری استفاده می کنند که می تواند برای ایجاد کمپین های هدفمند و سفارشی تر استفاده شود. آنها همچنین از قابلیت های اتوماسیون هوش مصنوعی برای خودکارسازی کارهای تکراری و بهینه سازی گردش کار بهره می برند. علاوه بر اینکه به آنها اجازه میدهد رویکردی دقیقتر برای شخصیسازی داشته باشند، هوش مصنوعی همچنین به این آژانسها اجازه میدهد تا تحلیلهای پیشبینیکننده را برای پیشبینی نتایج آینده و نیازها و رفتار مشتریان شما انجام دهند.
هوش مصنوعی چگونه می تواند به تغییر کسب و کار کمک کند؟
با هوش مصنوعی، میتوانید فرآیندهای کسبوکار خود را بهینه کنید، عملیاتهای خود را سریعتر مقیاس دهید، از حجم وسیعی از دادهها برای کشف گرایشها و بینشها استفاده کنید، پیامهای مناسب را ارائه دهید، تجزیه و تحلیل رقابتی کارآمدتری انجام دهید، و فرآیندهای تصمیمگیری را با استفاده از ویژگیهای پیشرفته هوش مصنوعی به عنوان اتوماسیون و خودکارسازی انجام دهید.
تجزیه و تحلیل پیش بینی امروزه کاربردهای رایج هوش مصنوعی در بسیاری از مشاغل عبارتند از:
- چت ربات ها
- تولید محتوا
- محتوای پیشگو و هدفمند
- تشخیص تصویر
هوش مصنوعی در بازاریابی روی چه صنایعی بیشترین تأثیر را خواهد داشت؟
هوش مصنوعی در بازاریابی احتمالاً بیشترین تأثیر را بر صنایعی خواهد داشت که برای فرآیندهایی مانند تصمیم گیری و تعامل با مشتری به شدت به داده ها متکی هستند. اینها شامل خرده فروشی، مراقبت های بهداشتی، بازاریابی، امور مالی و تحقیقات دارویی است.
به عبارت ساده، آژانس بازاریابی هوش مصنوعی شرکتی است که از هوش مصنوعی و فناوریهای مرتبط با آن، مانند یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل، و همچنین ابزارهای اتوماسیون و نرمافزار هوش مصنوعی برای ایجاد استراتژیها و کمپینهای بازاریابی مؤثرتر و هدفمندتر استفاده میکند. با استفاده از هوش مصنوعی، این آژانسهای بازاریابی به بازاریابان و کسبوکارها کمک میکنند تا رفتارهای مشتریان و روندهای نوظهور را تجزیه و تحلیل کنند و به اولی اجازه میدهند مخاطبان خود را بهتر درک کنند و تصمیمهای تجاری بهتری بر اساس دادهها اتخاذ کنند.
و از آنجایی که این فرآیندها به اندازه همتایان سنتی خود از زمان و منابع دیگر استفاده نمی کنند، به کاهش بار کاری تیم های بازاریابی کمک می کنند. علاوه بر این، بینشهای مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه شده توسط چنین آژانسهایی میتواند برای ایجاد تبدیل، بهبود تجربیات مشتری و بهینهسازی تلاشهای بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد.
برخی از نمونههایی از هوش مصنوعی که در ابتکارات بازاریابی دیجیتال به کار میرود عبارتند از رباتهای چت، قیمتگذاری پویا، شخصیسازی دقیق و یادگیری ماشینی برای پیشنهاد تبلیغات برنامهای.
برخلاف آژانس بازاریابی سنتی، یک آژانس بازاریابی هوش مصنوعی از هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و سایر ابزارهای مولد برای ایجاد استراتژی ها و محتوا برای کسب و کارها استفاده می کند و به کسب و کارها کمک می کند تا در منابع صرفه جویی کنند و در عین حال به خروجی های با کیفیت و موثر دسترسی داشته باشند.
ابزارهای آژانس بازاریابی هوش مصنوعی
ابزارهای هوش مصنوعی برای آژانس هایی که به دنبال ارائه راه حل های پیشرفته به مشتریان خود هستند ضروری شده اند. این ابزارها نه تنها کارایی را افزایش میدهند، بلکه بینش عمیقتر و استراتژیهای بازاریابی شخصیتر را نیز ارائه میکنند. در اینجا کاوشی از ابزارهای کلیدی بازاریابی هوش مصنوعی و نقشهای حیاتی آنها، که توسط مطالعات موردی مرتبط و روندهای صنعت پشتیبانی میشود، آورده شده است:
ابزارهای تجزیه و تحلیل و سئو مبتنی بر هوش مصنوعی:
مثال: قابلیت های هوش مصنوعی SEMrush برای SEO و تجزیه و تحلیل بازار. آژانس هایی مانند SmartSites از این ابزارها برای استراتژی های سئو مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می کنند و آنها را قادر می سازد تا روندهای بازار را پیش بینی کرده و محتوا را به طور موثر بهینه کنند.
اهمیت: این ابزارها تجزیه و تحلیل پیشبینیکننده، تحلیل روند، و بینش عمیق در مورد رفتار مصرفکننده را ارائه میدهند که برای ایجاد استراتژیهای هدفمند سئو ضروری است.
چت بات ها و خدمات مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی:
مطالعه موردی: استفاده Influencer Marketing Hub از ChatGPT-4 برای تعامل و پشتیبانی با مشتری. این ابزار زمان پاسخگویی را به میزان قابل توجهی کاهش داده و تعامل مشتری را بهبود بخشیده است.
اهمیت: چت رباتهای هوش مصنوعی پشتیبانی فوری و ۲۴ ساعته از مشتری را ارائه میکنند، تجربه کاربر را افزایش میدهند و منابع انسانی را برای کارهای پیچیدهتر آزاد میکنند.
هوش مصنوعی برای ایجاد و شخصی سازی محتوا:
مثال: ابزارهایی مانند جاسپر (جارویس سابق) برای تولید محتوای خلاقانه و شخصی سازی شده در مقیاس استفاده می شود.
اهمیت: این ابزارها به ایجاد حجم زیادی از محتوای شخصیشده به سرعت کمک میکنند، که برای کمپینهایی که بخشهای متنوع و پویا مشتری را هدف قرار میدهند، بسیار مهم است.
ابزارهای رسانه اجتماعی مبتنی بر هوش مصنوعی:
مطالعه موردی: رویکرد متمرکز بر تنوع Sociallyin از ابزارهای هوش مصنوعی سود میبرد که روند رسانههای اجتماعی و جمعیتشناسی مخاطب را تجزیه و تحلیل میکند و اطمینان میدهد که محتوای آنها با مخاطبان متنوع طنینانداز میشود.
اهمیت: ابزارهای هوش مصنوعی در رسانههای اجتماعی به درک اولویتهای مخاطب، بهینهسازی زمانبندی پستها و شخصیسازی محتوا برای تعامل بهتر کمک میکنند.
تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده برای بهینه سازی کمپین:
مثال: فناوری تشخیص کلاهبرداری مبتنی بر هوش مصنوعی NeoReach. این ابزار به ارزیابی اعتبار اینفلوئنسرها، اطمینان از مشارکت اینفلوئنسرهای معتبر و مؤثر کمک می کند.
اهمیت: تجزیه و تحلیل پیشبینیکننده، آژانسها را قادر میسازد تا نتایج کمپین را پیشبینی کنند، تخصیص بودجه را بهینه کنند و بازگشت سرمایه را افزایش دهند.
پلتفرم های ایمیل مارکتینگ خودکار:
مطالعه موردی: استفاده WEBITMD از ابزارهای بازاریابی ایمیلی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Klaviyo برای ایجاد کمپین های ایمیل شخصی.
اهمیت: این پلتفرمها تلاشهای بازاریابی ایمیلی را خودکار و شخصی میکنند که منجر به نرخ تعامل و تبدیل بالاتری میشود.
هوش مصنوعی برای هدف گذاری تبلیغات و تبلیغات برنامه ای:
مثال: راه حل ایمنی برند مبتنی بر هوش مصنوعی Viral Nation، Viral Nation_Secure، قرار دادن تبلیغات هدفمند و ایمن را تضمین می کند.
اهمیت: هوش مصنوعی در تبلیغات به هدف گذاری دقیق، بهینه سازی هزینه تبلیغات و بهبود اثربخشی کلی تبلیغات دیجیتال کمک می کند.
سیستم های CRM پیشرفته با هوش مصنوعی:
مطالعه موردی: آژانسها از CRMهای تقویتشده هوش مصنوعی برای بینش عمیقتر مشتری و استراتژیهای بازاریابی شخصیسازی شده استفاده میکنند.
اهمیت: این سیستمها دید جامعی از تعاملات مشتری ارائه میدهند و رویکردهای بازاریابی مؤثرتر و شخصیشدهتری را ممکن میسازند.
گسترش کاربردهای هوش مصنوعی در آژانس های بازاریابی:
اتوماسیون و تعدیل محتوا: اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی وظایف تکراری را ساده می کند و به تولید محتوا کمک می کند، اگرچه برای خلاقیت و شخصی سازی به نظارت انسانی نیاز دارد.
تست تسریع شده: هوش مصنوعی آزمایش همزمان A/B چندین عنصر را قادر میسازد و روند شناسایی استراتژیهای موثر را سرعت میبخشد.
CRM مبتنی بر هوش مصنوعی: در ترکیب با CRM، هوش مصنوعی بینش دقیقی در مورد رفتارها و ترجیحات مشتری ارائه می دهد و به توسعه استراتژی های بازاریابی هدفمند کمک می کند.
تبلیغات دیجیتالی پیشرفته: نقش هوش مصنوعی در پلتفرمهای تبلیغات دیجیتالی مانند گوگل و فیسبوک امکان هدفیابی تبلیغات مرتبطتر و بهبود نتایج کمپین را فراهم میکند.
ابزارهای آژانس بازاریابی هوش مصنوعی نه تنها کارایی آژانسهای بازاریابی دیجیتال را افزایش میدهند، بلکه در هدایت نوآوری، شخصیسازی و تصمیمگیری استراتژیک نیز نقش اساسی دارند. این ابزارها نحوه درک و تعامل آژانس ها با مخاطبان خود را تغییر می دهند و منجر به کمپین های بازاریابی موفق تر و تأثیرگذارتر می شوند. با توجه به اینکه ۶۱٫۴ درصد از بازاریابان در حال حاضر از هوش مصنوعی استفاده می کنند و ۵۴٫۵ درصد پتانسیل آن را برای تقویت تلاش های بازاریابی به رسمیت می شناسند، ادغام هوش مصنوعی در استراتژی های بازاریابی به طور فزاینده ای برای رقابتی ماندن در چشم انداز دیجیتال ضروری می شود.
اخبار
۱۰ بهترین آژانس بازاریابی هوش مصنوعی برای سال ۲۰۲۴ – قسمت دوم
منتشر شده
3 هفته پیشدر
آوریل 28, 2024توسط
مهتاب مویدآیا ما برای آینده ای آماده هستیم که هوش مصنوعی مشتریان شما را بهتر از شما بشناسد؟ طلوع هوش مصنوعی در بازاریابی فقط نزدیک نیست. در حال حاضر اینجاست به طور گسترده ای به دست آورده است و پیش بینی می شود روشی را که کسب و کارها و بازاریابان به بازاریابی روی می آورند تغییر دهد. پیشبینی میشود که استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی در سالهای آینده رشد کند و تخمین زده میشود تا سال ۲۰۲۸ به یک بازار ۱۰۷.۵ میلیارد دلاری تبدیل شود.
TL;DR: دلایل کلیدی که به آژانس های بازاریابی هوش مصنوعی نیاز دارید؟
تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده: هوش مصنوعی روند بازار را پیش بینی می کند و ROI را بهینه می کند.
شخصیسازی: کمپینها را بر اساس ترجیحات فردی تنظیم میکند و تعامل را افزایش میدهد.
کارایی و اتوماسیون: صرفه جویی در زمان، تمرکز بر بازاریابی استراتژیک.
بینش مشتری و CRM: درک عمیق مشتری را ارائه می دهد و روابط را تقویت می کند.
تبلیغات و محتوا بهینه شده: تبلیغات و محتوای مرتبط و تاثیرگذار را تضمین می کند.
علاوه بر این، ۸۲ درصد از بازاریابان فکر میکنند که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی نقش مهمی در شکلدهی مسیر بازاریابی دارند. کاربردهای متداول هوش مصنوعی در بازاریابی شامل کمک به کسب و کارها در شناسایی مشتریان بالقوه و بهبود اثربخشی کمپین هایشان است.
۶٫ GumGum
GumGum راه حل های هوش زمینه ای را ارائه می دهد که برای ارائه کمپین های تبلیغاتی خلاقانه با مکان استراتژیک طراحی شده اند. این کمپینهای تبلیغاتی برای کمک به کسبوکارها در به دست آوردن تصویر بهتر از نام تجاری، ایجاد تعامل و ترویج یادآوری نام تجاری طراحی شدهاند.
GumGum از یک فناوری بینایی کامپیوتری اختصاصی به نام Verity استفاده می کند که از هوش مصنوعی برای اسکن متن، تصاویر و سایر اشکال محتوا در چندین پلتفرم استفاده می کند. سپس از داده های جمع آوری شده استفاده می کند تا تبلیغات مرتبط با زمینه را در مکان مناسب در زمان مناسب قرار دهد. طبق وبسایت GumGum، Verity برای شناسایی «مجموعه کامل سیگنالهای متنی» طراحی شده است. این فناوری همچنین دارای اعتبار در سطح محتوای MRC است، به این معنی که می تواند همه سیگنال های موجود را در نظر بگیرد، نه فقط سیگنال های متنی.
علاوه بر این، با Verity for Video، برندها می توانند ارزش بیشتری از کمپین های ویدیویی خود دریافت کنند. این ویژگی یک مجموعه داده جامع، از جمله ابرداده عنوان و توضیحات و تجزیه و تحلیل فریم ویدیو را در نظر می گیرد تا KPIها را مانند طرز فکر مصرف کننده و مطلوبیت ایجاد کند. از آنجایی که میتواند کمپینها را در سطح ویدیو هدف قرار دهد، برندها میتوانند تأثیرات خود را به حداکثر برسانند و فرصتهای بیشتری را برای مقیاسبندی کمپینهای خود کشف کنند.
۷٫ Quantcast
Quantcast از هوش مصنوعی برای ارائه تبلیغات در زمان واقعی و بینش مخاطبان استفاده می کند. این یک هوش مصنوعی و موتور یادگیری ماشینی به نام Ara دارد که میتواند از پایگاه دادهای از یک تریلیون سیگنال آنلاین پرس و جو کند و به کاربران بینشهای دقیق تعاملی ارائه دهد. آرای Quantcast همچنین میتواند هزاران مدل پیشبینیکننده را در هر ثانیه یک میلیون بار به دست آورد و به شما بینشهای بیدرنگ درباره رفتار مصرفکننده ارائه دهد. علاوه بر این، می تواند ۱۰۰۰۰ متغیر را در هر دقیقه به روز کند و به شما امکان می دهد بهترین نتایج ممکن را برای کمپین های خود کشف کنید.
علاوه بر آرا، Quantcast همچنین Q را توسعه داد، یک پلت فرم رفتار مخاطب که برای ناشران طراحی شده است. با Q، ناشران میتوانند مخاطبان دقیق را شناسایی کنند، دادههای دقیق و بهروز شده را بهطور منظم دریافت کنند، و الگوهای بیش از صد میلیون مقصد وب و تلفن همراه را در روز تشخیص دهند. جدای از ناشران، Quantcast همچنین راه حل های هوشمندی را برای برندها، صنایع و آژانس ها ارائه می دهد. به عنوان مثال، آژانسهای دیگر میتوانند از پلتفرم Quantcast برای اعمال دادههای شخص اول مبتنی بر هوش مصنوعی برای افزایش عملکرد در مقیاس استفاده کنند.
۸٫ Appier
Appier که در تایپه، تایوان تأسیس شد، یک شرکت SaaS است که در ارائه راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای تسهیل ابتکارات بازاریابی کامل هوشمندانهتر تخصص دارد. چندین راه حل برای صنایع مختلف از جمله تجارت الکترونیک، خرده فروشی و بازی ارائه می دهد. برخی از محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی Appier عبارتند از:
AIQUA – این یک پلتفرم شخصیسازی است که به شما امکان میدهد استراتژیهای مشتری را برای همه کانالهای بازاریابی خود ایجاد کنید.
AIXON – طراحی شده برای تقویت جذب کاربر، AIXON به شما امکان می دهد به اطلاعات جامع مخاطب دسترسی داشته باشید و عملکرد تبلیغات را بهینه کنید.
AIRIS – این راه حل مبتنی بر هوش مصنوعی به شما امکان می دهد با استفاده از داده های شخص اول، دیدی جامع از مشتریان خود داشته باشید. همچنین شما را قادر می سازد تا داده های بلادرنگ را تجسم کنید و آن ها را به تصاویری جذاب تبدیل کنید.
AIDEAL – AIDEAL یک بهینهساز تبدیل است که قادر است رفتار مصرفکننده را پیشبینی کند تا تبدیلهای بیشتر و خریدهای فوری را افزایش دهد.
AIXPERT – AIXPERT برای استفاده از هوش مصنوعی برای بهینه سازی عملیات کمپین طراحی شده است. با استفاده از آن، می توانید کمپین ها و هدف گیری مخاطبان را خودکار کنید.
۹٫ Heuritech
Heuritech با تأکید بر صنایع لوکس، تجارت الکترونیک، مد و خردهفروشی، راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی را برای کمک به برندها برای کسب بینشهای بازار، تشخیص رفتارهای مصرفکننده در بخشهای مختلف و بهینهسازی استراتژیهای ارتباطی و بازاریابی ارائه میدهد. در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد و از هوش مصنوعی برای ارائه بینش و تجزیه و تحلیل مستقیم از مصرف کننده به کاربران استفاده می کند. در حال حاضر دارای دو پلتفرم است:
بینش بازار – این میلیون ها تصویر را برای جمع آوری داده های کمی تجزیه و تحلیل می کند. با استفاده از این پلت فرم، برندها می توانند رشد دید عناصر مختلف مد مانند رنگ ها، چاپ ها و پارچه ها را برای فصول مختلف مد پیش بینی کنند.
بینش محصول – این بینش با استفاده از داده های مشتری برای تعیین پذیرش مصرف کننده از محصولات شما ارائه می دهد. همچنین عملکرد محصول شما، از جمله قابل مشاهده بودن و مطلوبیت آن، در برابر عملکرد رقبا را تجزیه و تحلیل می کند.
۱۰٫ Cognitiv
Cognitiv یک آژانس بازاریابی هوش مصنوعی است که بر بهینه سازی تبلیغات تمرکز دارد. Cognitiv با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق برای بازاریابی، به بازاریابان کمک میکند تا رفتار مصرفکننده را پیشبینی کنند، عملکرد بازاریابی کامل را بهبود بخشند، و تجربیات متنی و شخصیتر را برای مخاطبان خود ایجاد کنند. علاوه بر این ویژگیها، Cognitiv راهحلها و محصولات دیگری نیز دارد که با بهینهسازی هزینههای رسانهای، استفاده از دادههای شخص اول، کشف بخشهای مخاطب، تأثیرگذاری بر مسیر خرید مشتریان و موارد دیگر، به شما کمک میکند تا آینده کسبوکارتان را حفظ کنید.
پلتفرم بازاریابی هوش مصنوعی NeuralMind به شما امکان می دهد ROI را به دقت اندازه گیری کنید و فرآیندهای تصمیم گیری مبتنی بر داده را بهبود بخشید. همچنین برای پیشبینی اقدامات مصرفکننده، ایجاد تبدیل و افزایش ارزش طول عمر مشتری با استفاده از مجموعه دادههای مختلف، از جمله دادههای شخص اول، اطلاعات متنی، و دادههای سفر کاربر طراحی شده است.
Trending
-
اخبار3 سال پیش
روندهای بازاریابی ۲۰۲۰ و تاثیر آن بر کسب و کار و تجارت برند ها
-
اخبار3 سال پیش
نگاهی به برند های موفق و موفقیت های دیزنی در سال ۲۰۲۰
-
اخبار3 سال پیش
برند های موفق … برای کمک به برندها در رسیدن به تنوع با توجه به مقیاس
-
اخبار3 سال پیش
بررسی یک تیزر تبلیغاتی
-
اخبار3 سال پیش
موفقیت کسب و کار از طریق اقدامات جسورانه در تبلیغات تلویزیونی
-
اخبار4 سال پیش
چه شرکت هایی رکورد زدند؟
-
برند2 سال پیش
این آرم های آشنا
-
برند2 سال پیش
سهم ما از گرافیک محیطی