با ما همراه باشید

چاپ

مبانی رسانه چاپ

منتشر شده

در

مبانی رسانه چاپ کتاب هندبوک هایدلبرگ- مرکب چاپ - حلال چاپ - برند های معروف - برندینگ - برند سازی - برند - چاپ و تبلیغات، صنعت چاپ - اسپکتروفتومتر

۵-۱- مواد چاپی

۱-۵-۱- سطوح چاپ

تاریخچه

اولین كاغذی كه در جهان مورد استفاده قرار گرفت، پاپیروس بود. این كاغذ از گیاه پاپیروس ساخته می‌شد؛ گیاهی كه در آفریقا رشد می‌یابد. رشته‌های نازك درونی این گیاه، كنار هم قرار داده می‌شدند و تحت فشار و ضربه، سطح آنها صاف و هموار می‌گشت. اختراع كاغذ كنونی كه از الیاف گیاهی مانند الیاف بامبو تولید می‌شود، به سال ۱۰۵ میلادی باز می‌گردد.

البته امروز آثاری به دست آمده كه نشان می‌دهند قدمت كاغذ خیلی بیشتر است. تسای لون (Tsai Lun) از چین، مخترع رسمی كاغذ است. ویژگی اصلی اختراع او، این بود كه برای هر ورقی كه قرار بود قالب‌گیری شود به یك توری یا شبكه‌ی جدید نیاز نبود.

در سال ۶۱۰ میلادی، دولیو (Dolyo)، یكی از مبلغان آیین بودا، كاغذ جدید را به ژاپن برد و در سال ۷۱۰ میلادی، این كاغذ برای اولین بار، به دست عرب‌ها رسید. عرب‌ها به طور گسترده آن را در آسیا رواج دادند. تولید كاغذ در اروپا در حدود سال ۱۱۵۰ در اسپانیا، در سال ۱۲۷۶ در ایتالیا و در سال ۱۳۳۸ در فرانسه آغاز گردید.

در سال ۱۹۹۰، صنعت كاغذسازی آلمان، ششصدمین سال تاسیس این صنعت را در كشورهای آلمانی زبان جشن گرفت. یولمان استرومر (Ulman Stromer) (1407-1329)، یك تاجر نورمبرگی در ۲۴ ژوئن سال ۱۳۹۰، برای اولین بار كاغذی به روش دستی ساخت و آن را “Gleismürle” نام نهاد.

تولید كاغذ به روش دستی در اروپا، برای مدتی طولانی روش غالب بود (در حدود ۶۵۰ سال).

این روش ادامه یافت تا سال ۱۷۹۹ كه نیكولاس لویی روبرت (Nicolas Louis Robert) (1828-1761)، مجوز دستگاه كاغذسازی خود را، گرفت. این دستگاه كه از چوب ساخته شده بود، كاغذهایی به طول ۱۵-۱۲ میلی‌متر تولید می‌كرد. در این فرآیند، خمیر كاغذ قالب‌گیری نمی‌‌شود، بلكه با استفاده از یك چرخ دوار گریز از مركزی، به سطح چرخان شبكه منتقل می‌شود. سپس به وسیله‌ی یك چرخ دستی، به صورت دستی هدایت می‌گردد.

مواد اصلی برای تولید كاغذ

با آن كه حدود ۲۰۰۰ سال پیش، چینی‌ها از پوست درختان، كنف و ساقه‌ی برنج برای تولید كاغذ استفاده می‌كردند، اما امروز چوب ماده‌ی اصلی مورد استفاده است. از نظر میزان و فراوانی هم، می‌توان گفت كه چوب در دسترس‌ترین ماده‌ی طبیعی بر روی زمین است. تقریبا یك سوم زمین را درختان می‌پوشانند. بیش از صد سال است كه در صنعت كاغذسازی چوب به عنوان مهم‌ترین ماده‌ی اصلی تشكیل‌دهنده خمیر كاغذ كاربرد دارد. جدول ۱-۵-۱،‌ نگاهی اجمالی بر مواد مورد نیاز برای تولید كاغذ، كارت و مقوا دارد.

برای تولید كاغذ، خمیر چوب به صورت مكانیكی و شیمیایی آماده می‌شود. برای تبدیل چوب به خمیر برای تولید كاغذ،‌ باید چوب كاملا خرد و كوبیده شود (شكل ۱-۵-۱). پوسته‌ی چوب الوار جدا می‌گردند و طی فرآیند خرد‌كنی تحت فشار،‌خرد و كوبیده می‌شوند. با آن كه متناوباً آب به سطح پاشیده می‌شود، اما الیاف به صورت جداگانه از چوب جدا می‌گردند و یك سنگ سنباده،‌ وظیفه‌ی خرد كردن و كوبیدن آنها را برعهده می‌گیرد. بدین ترتیب،‌ خمیر كاغذ به صورت مكانیكی آماده می‌شود.

اما «خمیر كاغذ شیمیایی»، یك ماده‌ی فیبری است كه از چوب و دیگر مواد خام گیاهی به كمك تجزیه و تحلیل‌های شیمیایی حاصل می‌گردد.

خمیر شیمیایی تفاوت‌هایی با خمیر مكانیكی دارد. ناخالصی‌های خمیر شیمیایی، كمتر و درجه‌ی سفیدی آن بالاتر است. با توجه به نوع مواد شیمیایی مورد استفاده‌ می‌توان دو نوع خمیر كاغذی متفاوت از یكدیگر مشخص نمود:

– خمیر سولفاتی: فرآیند قلیایی

– خمیر سولفیتی: فرآیند اسیدی

تقریبا ۸۵ درصد خمیرهای شیمیایی در سراسر جهان، خمیرهای سولفاتی هستند. این خمیر، سفت‌تر از خمیر سولفیتی است اما درجه‌ی سفیدی آن پایین‌تر است و با بازده و محصول كمتری تولید می‌گردد. خمیر سولفیتی، به زمان بیشتری برای واكنش نیاز دارد.

به خمیر شیمیایی كه كاملا بدون استفاده از كلر سفید می‌شود، تی‌سی‌اف (TCF: Totally Chlorine Free) گفته می‌شود. در اینجا بیشتر پروكسیدهای هیدروژنی و اكسیژنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از فیبرهای خمیر مكانیكی و خمیر شیمیایی به عنوان «فیبرهای اصلی» یاد می‌شود. «كاغذهای باطله» نیز، همیشه نقش مهمی در تولید كاغذ ایفا می‌كرده‌اند. در سال ۱۷۷۴،‌ فردی به نام جوستوس كلا پروت (Justus Claproth) یك بروشور چاپی كاغذی منتشر كرد كه برای ساخت آن، كاغذهای چاپی به عنوان مواد اصلی چاپی مورد استفاده قرار گرفته بود. اما امروز،‌۶۰درصد از ماده‌ی تشكیل‌دهنده‌ی كاغذ را كاغذهای باطله تشكیل می‌دهند. با این حال، در بعضی كاغذهای ویژه می‌توان ۱۰۰درصد از این فیبرهای معروف به فیبرهای ثانویه استفاده كرد (مثلا برای چاپ روزنامه‌ای).

از این رو،‌ كاغذهای باطله امروز به عنوان مهم‌ترین ماده‌ی خام در صنعت كاغذسازی شناخته شده‌اند. اما باید به این نكته توجه داشت كه استفاده از این فیبرهای بازیافتی به دست آمده از كاغذهای باطله محدود است.

از یك طرف، كیفیت آنها باید این قابلیت را داشته باشد كه بتواند كیفیت كاغذی را كه قرار است تولید شود، برآورده‌ سازد و از طرفی دیگر، هزینه‌های مواد شیمیایی و تجهیزات فنی و تولیدی باید كاملا لحاظ شوند. در فرآیند تهیه‌ی فیبرهای ثانویه از كاغذهای باطله، به یك فرآیند پاكسازی، سوسپانسیون و هم‌چنین زدودن مركب‌های چاپی اضافی نیاز است.

علاوه بر این، باید خاطرنشان كرد كه محدودیت‌هایی برای استفاده دوباره از فیبرهای كاغذهای باطله وجود دارد. با توجه به مطالعات و پژوهش‌هایی كه به تازگی صورت گرفته می‌توان گفت كه پس از ۳ تا ۵ بار بازیافت، دیگر نمی‌توان از آن فیبرها استفاده كرد. در تولید كاغذ، همیشه به چوب‌های تازه یا فیبرهای اولیه نیاز است.

تولید كاغذ

آماده سازی خمیر

پیش از آن كه خمیر برای تولید كاغذ به دستگاه كاغذسازی فرستاده شود، لازم است یك سری اقدامات آماده‌سازی صورت گیرد. این اقدامات شامل فرآیندهایی است كه با آماده‌سازی خمیر، مواد افزودنی و دیگر مواد لازم آغاز می‌شود و در مقابل مخزن سری دستگاه كاغذسازی پایان می‌پذیرد.

این مرحله شامل كوبیدن خمیر و استفاده از پركننده‌ها (كربنات كلسیم و كائولین) و افزودنی‌هاست. ویژگی‌های اصلی و مشخصات كیفیتی كاغذ، به میزان قابل توجهی در این مرحله تعیین می‌گردند. تركیب نهایی خمیر آماده شده در جایی تكمیل می‌گردد كه در آن افزودنی‌ها و پركننده‌های مورد نظر نیز به كار گرفته می‌شوند.

به جدول ۱-۵-۱- نگاه كنید.

امروزه تولید كاغذ و كارت به میزان قابل توجهی در دستگاه‌های كاغذسازی پرسرعت انجام می‌شود. تنها در آلمان، در حدود ۴۰۰ دستگاه مختلف وجود دارد كه با سرعت‌ها و كاركردهای مختلف كار می‌كنند. هم‌اكنون دستگاه‌هایی برای تولید كاغذ با كیفیت بالا در دسترس قرار دارند كه قادرند كاغذهایی با پهنای ۶۰/۶ متر و یا حتی بیشتر را با سرعت ۱۳۰۰ متر بر دقیقه (۷/۲۱ متر بر ثانیه) تولید نمایند. دستگاه‌های كاغذسازی، قلب تپنده‌ی هر كارخانه‌ی كاغذسازی هستند. هم‌اكنون دستگاه كاغذسازی فورد رینیر پرطرفدارترین دستگاه است.

 تولید كاغذ روزنامه را با استفاده از اجزای دستگاهی (برای دیگر انواع كاغذ، باید با توجه به شرایط از اجزای دیگر نیز استفاده شود):

– مخزن سری (هدباكس)

– بخش سیمی

– بخش خشك‌كنی

– فشار‌دهنده و براق‌كننده

– بخش پایانی

خمیر كاغذ از مخزن سری وارد بخش سیمی می‌شود و در آنجا رول كاغذ شكل می‌گیرد.

این كار با كشیدن آب خمیر كاغذ یعنی جدا كردن آب از مواد جامد صورت می‌پذیرد. به محض اینكه سوسپانسیون فیبری آب، فیبرها، پركننده‌ها و مواد افزودنی به طور یكنواخت در سرعت بالا از مخزن سری به شبكه‌ی سیمی راه یافت، آب آن به دلیل جاذبه خارج می‌شود.

فیبرها در شبكه باقی می‌مانند و در قالب یك رول پیوسته نمدمالی می‌گردند. از این فرآیند به عنوان «زهكشی» یاد می‌شود. یك حركت آهسته به سیم‌ها داده می‌‌شود. بدین ترتیب، جهت طولی فیبرهای موازی با جریان آب كه موجب راه‌دار شدن كاغذ می‌گردد، تا اندازه‌ای كاهش می‌یابد و در همان حال فرآیند آبكشی و نمد مالی بهتر انجام می‌شود.

ورقه‌های كاغذی با برش از رول كاغذ حاصل می‌شوند.

در اینجا بین رشته‌های بلند (فیبرهایی كه به صورت موازی با بُعد بزرگتر ورق كاغذ قرار می‌گیرند) و رشته‌های كوتاه (فیبرهایی كه در امتداد كوتاهترین بُعد كاغذ قرار می‌گیرند) تفاوت وجود دارد. اما جهت نهایی كاغذ تكمیل یافته در بسیاری از كارهای چاپی از نظر مقاومت و ماندگاری كاغذ حائز اهمیت است (شكل ۳-۵-۱). چون فیبرها در عرض نسبت به طول تراكم بیشتری دارند (نسبت ۷ به ۱). در مرحله‌ی چاپ و مرحله‌ی پایانی و تكمیلی، این ویژگی باید مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این، سختی و استحكام كاغذ در مسیرها فیبرها بیشتر است.

وظیفه‌ی نورد مارك‌زنی كه یك سیلندر شبكه‌ای است، تشكیل بُعد بالایی رول تَر به صورت یكنواخت است. هنگام چرخش نورد مارك‌زنی در رول‌تر، نقوش و علائم برجسته شده و به جا می‌مانند.

در انتهای «بخش سیمی»، اتصال رول كاغذ كه هنوز خیس است، به «بخش پرس» صورت می‌پذیرد. اینجا، همان جایی است كه آبكشی مكانیكی و فشرده‌سازی رول كاغذ انجام می‌شود.

در «بخش خشك‌كنی» رول كاغذ در برابر سیلندرهای خشك‌كنی كه با استفاده از بخار گرما داده می‌شوند، تحت تاثیر یك فرآیند ملایم خشك‌كنی قرار می‌گیرد. نوع این فرآیند بر مقاومت كاغذ و كشش آن اثر می‌گذارد.

پیش از بخش سومی و نهایی خشك كنی، با یك كاغذ روكش‌دار سروكار داریم كه در صورت نیاز، اقدامات آهارزنی و رنگ‌آمیزی بر آن انجام می‌شود. از دستگاه‌های آهارزنی مدرن به عنوان «دستگاه‌های لایه‌ای» یاد می‌شود كه قادرند بر روی سطح، روكش ایجاد نمایند.

بخش براق‌كننده و صیقل دهنده، قسمتی از بخش نهایی دستگاه كاغذ‌سازی است. وظیفه‌ی آن صاف نمودن و هموار كردن سطح و زدودن بی‌نظمی‌هاست.

با استفاده از یك براق‌كننده یا یك نورد داغ كاغذ كه شامل ۵ تا ۱۰ نورد استیلی است می‌توان كاغذهای مات یا كاغذهایی با پرداخت ماشینی تولید كرد. پس از بخش خشك‌كنی، یك «سیستم خنك‌كننده» نصب می‌شود. تولید كاغذ با پیچاندن رول كاغذ به دور یك هسته‌ی فولادی كه از آن به عنوان درام قرقره یاد می‌شود، خاتمه می‌یابد.

در دستگاه‌های كاغذسازی فوردرینیر، سوسپانسیون فیبری برای تشكیل كاغذ بر روی سیم یا مفتول فوردرینیر قرار داده می‌شود، اما در «ماشین‌های كاغذی سیلندری» یا «ماشین‌های غلتكی» سوسپانسیون كاغذ، قالب‌گیری می‌گردد.

در این فرایند، كشیدن آب سوسپانسیون در درون نورد كاغذ یا براق‌كننده انجام می‌شود. از «ماشین‌های كاغذسازی سیلندری» یا «ماشین‌های غلتكی» برای تولید كارتها یا كاغذهای چند لایی استفاده می‌شود كه این كارت‌ها یا كاغذها می‌توانند تا ده‌ لایه‌ی جداگانه را در خود بگنجانند. در این مرحله، لایه‌های جداگانه منتقل و در كنار یكدیگر، قرار داده می‌شوند (شكل ۵-۵-۱ را ببینید).

مراحل پایانی و تكمیلی كاغذ

پركاربردترین فرآیندهای مورد استفاده‌ در مرحله‌ی پایانی و تكیملی عبارتند از:

– روكش‌دهی

– اشباع كردن

– پارشمن‌سازی

– سلفون كشی

مهم‌ترین مرحله‌ی پایانی برای كاغذهایی كه امروز تولید می‌شوند، «روكش‌دهی» است.

این اقدام شامل روكش‌دهی ماشینی یك كاغذ پایه با استفاده از یك یا چند لایه با روكش پیگمنتی سفید است كه می‌تواند مواد زیر را در خود بگنجاند:

– پیگمنت‌ها

– سیال‌های حامل (vehicles)

– مواد افزودنی (مانند افزودنی‌های اُپتیكال)

وظیفه‌ی سیال‌های حامل یك رنگ روكشی، توزیع یكنواخت پیگمنت‌ها در رنگ روكشی و چسباندن آنها به كاغذ است. با توجه به نوع فرآیند چاپی كه قرار است كاغذ در آن مورد استفاده قرار گیرد، فرمول‌ها و تركیبات سیال‌های حامل متفاوت است. از روكش كاغذ استفاده می‌شود تا تاثیرات لازم بر عملكرد سطح كاغذ با توجه به رنگ، روشنی، ساختار و زبری اعمال گردد. مثلا برای تولید سطوح مات، نیمه‌مات و گلاسه‌ كه قابلیت چاپ را بالا برد.

در این صورت، به نتایج چاپی می‌توان دست یافت كه با استفاده از كاغذهای معمولی بدون روكش امكان‌پذیر نیست. كاغذ پایه از طریق مواد روكش‌، با شرایط و امكانات مختلف فرآیندهای چاپی سازگار می‌گردد.

پس از روكش‌ كردن كاغذ، نوبت به صاف كردن آن می‌رسد. در اینجاست كه كاغذ، ساختار نهایی سطح خود را باز می‌یابد (گلاسه و براق) و تاثیر و جلوه‌ی تصویری آن علاوه بر ویژگی‌های چاپی سطح تعیین می‌شود. صاف كردن و صیقل دادن سطح در نورد داغ كاغذ (Calender) به وقوع می‌پیوندد. در این نورد، رول كاغذ به طور مكانیكی از بین نوردهایی كه بر روی یكدیگر قرار گرفته‌اند، تحت فشار، حرارت و اصطكاك عبور داده می‌شود.

بدین ترتیب كاغذ یا كارت ساختار ویژه‌ای می‌یابد و متناسب با نیاز، سطح آن صیقلی، برجسته یا زبر بر‌می‌گردد. امروزه، گستره‌ی كاغذهای روكش‌دار و روكش‌دار نورد شده بسیار متنوع است و در تمامی فرآیندهای چاپی می‌توان از آنها استفاده كرد. در نتیجه به سختی می‌توان نگاهی اجمالی بر آنها داشت. در كاغذ روكش‌دار نورد شده (Cast-Coated Paper)، سطح آینه‌ای نهایی، با استفاده از نورد داغ‌ كاغذ و صیقلی كردن سطح با استفاده از آن روش حاصل نمی‌شود. دستیابی به چنین سطحی، پس از روكش كردن به كمك مرحله‌ی خشك‌ كردن تماسی كه با استفاده از یك سیلندر داغ كرومی انجام می‌شود، میسر می‌گردد. در این روش، روكش دستخوش تغییر شكل پلاستیكی می‌شود و ساختار سطح فوق‌العاده صاف و صیقلی سیلندر كرومی به سطح كاغذ یا كارت منتقل می‌گردد. [۱-۵-۱، ۲-۵-۱]

نوع ساختار

«كاغذ» یك جسم مسطح است كه از فیبرها یا الیاف گیاهی تولید می‌شود. این فیبرها به روش مكانیكی یا شیمیایی و یا ترمومكانیكی با استفاده از مواد شیمیایی عمل می‌آیند. كاغذ، یك ساختار ستونی است كه با تركیب و نمــــد مالی فیبرها و الیاف گیاهی تولید می‌شود و گراماژی در حدود ۲ تا ۷ g/m2 150 دارد.

تفاوت‌هایی بین كاغذهای «بدون روكش»، «روكش‌دار» و «روكش‌دار نورد شده» وجود دارد.

تركیب خمیر كاغذ و مواد اولیه‌ای كه در ساخت آن به كار می‌رود، اطلاعاتی پیرامون كیفیت آن به ما می‌دهد.

كاغذهای را می‌توان به انواع زیر دسته‌بندی كرد:

– عاری از چوب

– حاوی چوب

– حاوی كاغذهای باطله

– حاوی پوسته‌ی چوب

كاغذ عاری از چوب اساسا از فیبرهای خمیری شیمیایی تولید می‌شود و باید نهایتا تا ۵ درصد خمیر چوب مكانیكی را در خود بگنجاند. به عنوان مثال، بسیاری از كاغذهای چاپی و تحریر و هم‌چنین كاغذهای بدون روكش همراه با یك سطح روكش‌دار كاغذهای عاری از چوب هستند.

كاغذی كه حاوی چوب است با استفاده از درصد بالایی از خمیر مكانیكی تولید می‌گردد.

این نوع كاغذ مقدار قابل توجهی لیگنین (ماده‌ی چوب) را در خود می‌گنجاند، به گونه‌ای كه نسبتا با سرعت بالایی به زردی می‌گراید. نمونه‌هایی از كاغذهایی كه به میزان زیادی حاوی چوپ هستند، كاغذهای روزنامه‌ها و مجلات می‌باشند.

این كاغذها با استفاده از كاغذهای باطله تولید می‌شوند. به طور كلی، میزان خمیر مكانیكی مورد استفاده همیشه دقیقا مشخص نیست. به همین دلیل، از اصطلاحاتی مانند كاغذ «حاوی مقداری چوب» یا «تقریبا عاری از چوب» استفاده می‌گردد. امروزه، «كاغذی كه حاوی كاغذ باطله» (كاغذ بازیافتی) است، كاربرد گسترده‌ای دارد. به عنوان مثال، كاغذ روزنامه،‌ تقریبا ۱۰۰ درصد از فیبرهای ثانویه ساخته می‌شود.

كاغذ بدون روكش

اصطلاحاتی مانند «كاغذ»، «كارت» و «مقوا»، از یك طرف به گراماژ بستگی دارد و از طرفی دیگر، كاربرد آنها می‌تواند تاثیرگذار باشد.

نمونه‌هایی از درجه‌های ارجاعی و كاربرد متداول آنها عبارتند از:

– كاغذ g/m2 150> (گاهی اوقات تا g/m2 400)، (كاغذهای نازك)

– كارت g/m2 150-600 (مقواهای مورد استفاده در جعبه‌های تاشو)

– مقوا ۶۰۰g/m2< (مقواهای مورد استفاده در بسته‌بندی‌های سنگین).

در جدول ۲-۵-۱، انواع و ویژگی‌های كیفیتی «كاغذهای قرقره‌ای بدون روكش» برای وب افست و گراوور توضیح داده شده‌اند.

انواع دیگری از كاغذهای بدون روكش كه تركیب و ویژگی‌های متفاوتی دارند و از آنها در چاپ ورقه‌ای و رولی استفاده می‌شود، عبارتند از:

– كاغذ افست

– كاغذ بازیافتی (تشكیل‌ شده از فیبرهای ثانویه)

– كاغذ نازك نامه (كاغذ پستی هوایی، كاغذ پوست پیازی)

– كاغذ نقش آب (واترمارك)

– كاغذ نامه (اوراق بانكی/كاغذ ماشین تحریر)

– كاغذ كتاب (معمولا با ضخامت و حجم بالا)

– اسكناس (در اكثر موارد با واتر مارك‌ها)

– كاغذ شفاف

– كاغذ جوهر افشان

– كاغذهای ویژه برای الكتروفتوگرافی

اخبار

نشست تصویربرداری دروپا: اهمیت هوش مصنوعی برای صنعت چاپ و تصویربرداری

منتشر شده

در

اخبار نمایشگاهی آلمان - اخبار نمایشگاه دروپا آلمان دوسلدورف

شیکاگو، ایلنا – در نمایشگاه تجاری دروپا امسال (۲۸ مه – ۷ ژوئن در دوسلدورف، آلمان) مسه دوسلدورف اجلاس تصویربرداری دروپا را برای اولین بار به عنوان بخشی از انجمن ویژه “drupa next age” ارائه خواهد کرد. ” (dna): سخنرانان درجه یک از شرکت‌های مشهور سخنرانی‌ها و پنل‌های ۲۰ دقیقه‌ای کلیدی را در مورد مهمترین موضوعات در رابط بین فناوری‌های تصویربرداری و چاپ ارائه می‌کنند. این شامل، به ویژه، پتانسیل ارائه شده توسط استفاده از هوش مصنوعی است.

صنعت تصویربرداری در چند دهه اخیر راه طولانی را پیموده است. ابتدا انتقال به عکاسی دیجیتال و گردش کار، و اکنون چالش بزرگ جدید هوش مصنوعی، خلق ارزش سازندگان، شرکت ها و صنعت را متحول کرده است. در کنار چالش‌های فراوان، ابزارهای هوش مصنوعی جدید نیز فرصت‌ها و زمینه‌های تجاری جدیدی را ایجاد می‌کنند.

چگونه هوش مصنوعی ایجاد تصویر را متحول می کند دروپا صنعت چاپ

در اجلاس drupa Imaging، موضوع گرایش اصلی Imaging Artificial Intelligence یکی از موضوعات اصلی برای ارائه اطلاعات در مورد وضعیت فعلی و ابزارها، بحث درباره ایده‌های محصول جدید و نشان دادن راه‌هایی است که در آنها می‌توان تصاویر را برای چاپ بهتر بهینه کرد.

(ارائه شده توسط دنیس اوبرفلد، Google Cloud/مهندس مشتری) نشان خواهد داد که چگونه هوش مصنوعی فرآیند ایجاد تصویر را متحول می کند. شرکت‌کنندگان در مورد راه‌حل‌های قدرتمند هوش مصنوعی گوگل اطلاعاتی کسب خواهند کرد و نشان می‌دهند که چگونه جریان‌های کاری را ساده‌سازی می‌کنند و نتایج خیره‌کننده‌ای تولید می‌کنند. درباره ارتقاء مقیاس، واترمارکینگ و موارد دیگر بیاموزید – ابزارهای عملی (نه تنها) برای مشاغل چاپی و خلاقیت ها به طور یکسان. دنیس اوبرفلد علاقه زیادی به ایجاد تحول دیجیتال دارد و از نزدیک با مشتریان برای درک نیازهای منحصر به فرد آنها و اجرای استراتژی های ابری سفارشی برای نتایج کسب و کار بهینه همکاری می کند. قبل از Google Cloud، او نزدیک به یک دهه را در SAP گذراند و باعث پذیرش ابر برای مشتریان شرکت شد.

تولید تصویر از طریق هوش مصنوعی: ابزارها و گردش کار

(ارائه شده توسط Andreas Jürgensen، موسس AI Imagelab | ai-imagelab.de) یک نمای کلی از وضعیت فعلی تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی ارائه می دهد. آندریاس یورگنسن بینش مختصری در مورد اینکه کدام برنامه‌ها در حال حاضر مرتبط هستند ارائه می‌دهد – و کدام برنامه‌ها را باید زیر نظر داشته باشید، تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی در حال حاضر در کدام فرآیندها استفاده می‌شوند و در کدام زمینه‌های کاربردی مرتبط خواهند شد. ارائه با مثال های کاربردی و تصویری نشان داده خواهد شد. آندریاس یورگنسن یک مهندس عکس است و از سال ۱۹۹۳ در صنعت عکس کار می کند. شرکت او juergensen.net بزرگترین شبکه انجمن های عکس آلمان را اداره می کند. در پایان سال ۲۰۲۲، او شروع به کار با هوش مصنوعی و استفاده از آن برای تولید تصویر کرد. او به همراه آدریان رونفلدر، AI Imagelab را راه اندازی کرد، یک وبلاگ خبری درباره تصاویر و ویدیوهای تولید شده توسط هوش مصنوعی.

AI رونمایی شد: مرور گذشته، حال و آینده در نوآوری چاپ عکس

(ارائه شده توسط سارا لفور، مدیر بازاریابی در EyeQ Imaging Inc). سازندگان نرم‌افزار تصویربرداری پیشرو، Perfectly Clear، پیشرفت‌های قابل توجه هوش مصنوعی را در سال‌های اخیر نشان می‌دهند، زیرا سارا لوفور کاربردهای امروزی هوش مصنوعی را به موارد استفاده در دنیای واقعی و تأثیر آنها بر صنعت چاپ متصل می‌کند. بازدیدکنندگان با احتمالات هیجان انگیز آینده آشنا می شوند زیرا او تأثیر تحول آفرین هوش مصنوعی را بر چاپ عکس نشان می دهد – این در مورد تلاقی نوآوری و تمرین در خط مقدم فناوری هوش مصنوعی خواهد بود. سارا لفور وظیفه خود را برای کمک به کسب و کارها در دستیابی به کیفیت عکس بهینه قرار داده است. او به‌عنوان مدیر بازاریابی در EyeQ، بر پیام اصلی شرکت تمرکز می‌کند: بازگشت سرمایه (ROI) که شرکت‌ها می‌توانند با Perfectly Clear، فناوری ویرایش خودکار عکس و ویدیوی آن به دست آورند.

تاثیر هوش مصنوعی بر محصولات چاپی آینده

(ارائه شده توسط آدریان رونفلدر، بنیانگذار AI Imagelab، ai-imagelab.de). در این ارائه کوتاه بسیار مصور و سرگرم کننده، آدریان رونفلدر محصولات چاپی احتمالی آینده را در نتیجه قابلیت های جدید هوش مصنوعی مولد تشریح خواهد کرد:

تغییرات از طریق پشتیبانی هوش مصنوعی محصولات موجود

محرک های کلیدی رسانه های اجتماعی مانند حیوانات خانگی و سلفی برای تعداد زیادی از تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی

نیازهای مصرف کننده بالقوه برای چاپ دو بعدی، سه بعدی و چهار بعدی

آدریان روهنفلدر در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرد، مدت طولانی به عنوان مشاور مدیریت آزاد کار کرد و در سال ۲۰۱۷ عکاسی را حرفه خود کرد. او پیش از این برنده جوایز متعددی شده است، در خانه های انتشاراتی معروف منتشر شده و به عنوان سخنران در رویدادهای شناخته شده ظاهر شده است. در پایان سال ۲۰۲۲، او هوش مصنوعی را به عنوان یک ابزار خلاق خارق العاده کشف کرد. او درباره این موضوع در مجلات مطالبی منتشر کرده است و از ابتدای سال ۲۰۲۳ به عنوان مربی کار می کند. او به همراه آندریاس یورگنسن، AI Imagelab را در اواسط سال ۲۰۲۳ به عنوان بستری برای تصاویر و ویدیوهای تولید شده توسط هوش مصنوعی تأسیس کرد.

Viesus™: چاپها در یک چشمک زدن هوش مصنوعی (ارائه شده توسط Servi Pieters، مدیر عامل Viesus™) بهبود یافته است.

روزانه هزاران یا حتی میلیون ها تصویر برای چاپ پردازش می شوند و کیفیت یا تعداد پیکسل تصاویر اغلب بسیار پایین است. این منجر به از دست رفتن زمان، شکایت و فرصت های از دست رفته می شود. بازدیدکنندگان می‌توانند با الگوریتم‌های پشت صحنه مورد استفاده شرکت‌های پیشرو در صنعت چاپ عکس برای به حداقل رساندن چاپ‌های غیربهینه آشنا شوند. این ارائه نشان می‌دهد که چگونه الگوریتم‌های هوش مصنوعی تولید چاپ تصویر را بهبود می‌بخشند و کیفیت را بدون نیاز به مداخله دستی ارائه می‌کنند. Servi Pieters به عنوان مدیرعامل، Viesus™ را در توسعه بیشتر هوش مصنوعی و در دسترس قرار دادن آن بر روی پلتفرم‌های مختلف رهبری می‌کند. در اکتبر ۲۰۲۲، او MyPrint.ai AG را با نوآوری با استفاده از فناوری هوش مصنوعی مولد در یک برنامه وب برای چاپ آثار هنری شخصی سازی شده و منحصر به فرد تولید شده توسط هوش مصنوعی تأسیس کرد.

همه این ارائه‌های دروپا Imaging Summitt و چندین مورد دیگر در مرحله سنی بعدی دروپا در ۳۰ و ۳۱ می در سالن ۷ برگزار خواهند شد.

ادامه مطلب

اخبار

ثبات نسبی بازار ملزومات چاپ در هفته پایانی سال

منتشر شده

در

ملزومات چاپ مرکب رنک

نگاهی به قیمت کاغذ و مقوا در هفته پایانی سال ۱۴۰۲ از وجود ثبات نسبی در بازار حکایت می‌کند و نسبت به هفته گذشته کاهش ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد.

به گزارش چاپ و تبلیغات از ایبنا، طی دو هفته اخیر بازار مواد اولیه مورد نیاز فعالان چاپ و نشر در بخش‌های مختلف از نوسانات نرخ ارز متاثر بود، افزایش بهای دلار در بازار موجب شد که فروش کاهش پیدا کند.

عامل دیگری که کارشناسان بازار بر آن تاکید دارند، تخصیص نیافتن ارز برای واردات کاغذ و سایر ملزومات مورد نیاز دست‌اندرکاران این حوزه است. این موضوع موجب شده که برخی بنگاه‌ها، از فروش کالا خودداری کنند؛ البته قیمت کاغذها در هفته جاری نسبت به هفته قبل بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کاهش داشته است.

طبق آمار و اخبار به‌دست آمده ۲۴ اسفندماه هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ یک‌میلیون و ۲۷۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، این قیمت در هفته گذشته حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود.

همچنین هر بند کاغذ چینی ۷۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ نیز یک‌میلیون و ۷۰ هزار تومان است و بهای آن در هفته گذشته یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار موجود بود.

بهای کاغذ ۸۰ گرمی طی دو هفته اخیر تغییر نداشته است و هر بند کاغذ ۷۰ در ۱۰۰، ۸۰ گرمی در هفته جاری یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و کاغذ سایز ۶۰ در ۹۰ آن نیز یک‌میلیون و۴۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

نگاهی به سایر محصولات مورد نیاز فعالان حوزه چاپ و نشر نیز نشان می‌دهد که مقوای پشت طوسی شیت ۳۵۰ گرمی نیز کیلویی ۲۹۰ هزار تومان، ۱۸۰ گرمی کیلویی ۳۱۴ هزار تومان، ۲۳۰ گرمی کیلویی ۲۹۸ هزار تومان و ۲۵۰ گرمی کیلویی ۲۹۰ هزار تومان در بازار موجود است. کاغذ گلاسه سایز ۹۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ نیز کیلویی ۵۱۵ هزار تومان، ۱۲۸ گرمی کیلویی ۵۱۵ هزار تومان، ۲۵۰ گرمی کیلویی ۵۴۰ هزار تومان و ۳۰۰ گرمی کیلویی ۵۱۵ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

ثبات نسبی در بازار کاغذ در هفته پایانی سال

بهای سایر ملزومات مورد نیاز فعالان چاپ و نشر نیز به این شرح است؛ هر کیلو مرکب گلاسه خارجی حدود ۳۲۰ تا ۳۳۰ هزار تومان، هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی ۲۹۰ هزار تومان و هر کیلو مرکب گلاسه مشکی ۲۳۵ هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، ۲۲۵ هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به قیمت ۱۸۶ هزار تومان است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد زینک دو ورقی چینی حدود ۸۰ هزار تومان در بازار موجود است، همچنین هرکیلو چسب سرد ایرانی نیز حدود ۱۱۰ هزار تومان و چسب گرم، کیلویی ۲۵۰ هزار تومان و هر گالن الکل ایزوپروپیل نیز حدود ۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

ادامه مطلب

اخبار

معاون اول رئیس‌جمهور با فعالان صنعت چاپ دیدار می‌کند

منتشر شده

در

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اخبار چاپ و تبلیغات آنلاین

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری نشست بررسی مسائل صنعت چاپ در دیدار فعالان این حوزه با معاون اول رئیس جمهور خبر داد و بهار سال ۱۴۰۳ را زمان افتتاح کارخانه زاگرس اعلام کرد.

به گزارش چاپ و تبلیغات آنلاین به نقل از ایبنا؛ یاسر احمدوند درباره تشکیل خانه چاپ ایران بیان کرد: اساسنامه تأسیس خانه چاپ ایران با همکاری جمعی از فعالان چاپ در حال تدوین است. امیدواریم این خانه بتواند نیازهای اصلی صنعت چاپ را پیگیری و رفع کند.

رئیس شورای راهبری (سیاست‌گذاری) چاپ کشور افزود: برای رفع مشکلات صنعت چاپ، همراهی و کمک بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف نیاز است؛ به‌عبارت دیگر صرفاً یک وزارتخانه نمی‌تواند امور صنعت چاپ را پیگیری کند. در «خانه چاپ ایران»، علاوه‌بر ظرفیت اصناف مختلف چاپ از ظرفیت دستگاه‌های مرتبط هم بهره خواهیم گرفت.

«خانه چاپ ایران»؛ نرم‌افزار حوزه چاپ

احمدوند ادامه داد: امیدواریم «خانه چاپ ایران» باید به‌عنوان سیستم‌عامل و نرم‌افزار حوزه چاپ عمل کند؛ به‌عبارت دیگر مرجعی شود برای تدوین سیاست‌ها و تدوین قوانین و تعیین راهبردهای کلان صنعت چاپ.

وی خبر داد: به‌زودی نشست فعالان صنعت چاپ با دکتر محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور با هدف پیگیری مسائل این حوزه برگزار خواهد شد.

«زاگرس» بهار افتتاح می‌شود

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره افتتاح کارخانه‌های جدید تولید کاغذ گفت: بهار سال آینده، احتمالاً تا پایان خرداد ۱۴۰۳، با افتتاح کارخانه زاگرس تولید کاغذ این واحد جدید، آغاز خواهد شد. سال آینده، حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تُن کاغذ با کیفیت در کشور خواهیم داشت.

احمدوند افزود: امیدواریم با افتتاح کارخانه زاگرس و استمرار و توسعه فعالیت کارخانه چوب و کاغذ مازندران، بخش عمده نیاز کشور با کاغذ ایرانی تامین شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت تولید کارخانه کاغذ دیبای شوشتر بیان کرد: کارخانه دیبای شوشتر، از ظرفیت‌های درخورتوجه تولید کاغذ است؛ بنابراین توقع داشتیم در دوره‌ای که کشور به کاغذ تحریر نیاز دارد، این کارخانه به کمک حوزه فرهنگ بیاید.

احمدوند افزود: برای تولید کاغذ تحریر، مذاکرات خوبی هم با مدیران کارخانه داشتیم؛ آن‌ها نیز متقابلاً نیازهایی را اعلام کردند تا بتوانند فعالیت خود را به‌خوبی انجام دهند.

وی ادامه داد: کارخانه، تولید را آغاز کرد و کاغذ تولید شد. در ادامه مسیر، همکاری لازم بین مجموعه فرهنگی با کارخانه دیبای شوشتر، شکل نگرفت؛ ناشران از کیفیت کاغذ تولید شده ناراضی بودند؛ بنابراین کاغذها برگشت داده و اعلام شد کیفیت کاغذها باید ارتقا پیدا کند؛ چراکه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متعهد به حفظ کیفیت است و منافع ناشران را باید تضمین کنیم.

احمدوند گفت: امیدواریم کارخانه با استمرار تولید و ارتقا کیفیت کاغذ تولیدی، بتواند کماکان در حوزه تولید کاغذ تحریر ایفای نقش کند؛ درغیراین صورت می‌تواند جریان تولید کاغذ تحریر را به مجموعه واجد صلاحیت واگذار کند.

ادامه مطلب

Trending

پایگاه خبری چاپ و تبلیغات آنلاین