محدودیت های بازاریابی در شیلی به کاهش مواجهه کودکان با تبلیغات مواد غذایی ناسالم در تلویزیون تا ۷۳ درصد و تبلیغات عمومی تا ۶۴ درصد کمک کرد.
تبلیغات مواد غذایی ناسالم همه جا هست. از تلویزیون گرفته تا بیلبوردها، محتوای ناسالم به طور مداوم با مقررات کمی – حتی در برنامه های کودکان – منتشر می شود.
برای مقابله با این موضوع، شیلی سیاستهای جدیدی را اتخاذ کرد که تبلیغات مواد غذایی ناسالم را مهار کرد، که از آن زمان در حمایت از کودکان موفق بوده است.
این محدودیتهای بازاریابی، که از سال ۲۰۱۶ شروع شد، منجر به کاهش ۷۳ درصدی در مواجهه کودکان با تبلیغات تلویزیونی برای غذاها و نوشیدنیهای تنظیمشده که از سطوح سالم قند، نمک و چربیهای غیراشباع فراتر میرود، شده است.
تبلیغات مواد غذایی برای کودکان در حال حاضر در تلویزیون ممنوع است
بر اساس قوانین جدید این کشور، محتوای خلاقانه برای کودکان – مانند کارتون ها، شخصیت ها، اسباب بازی ها یا مسابقات – که محصولات ناسالم را تبلیغ می کنند، اکنون نیز ممنوع است.
به دلیل این مقررات سختگیرانه در مورد برنامه هایی که مخاطبان کودک را جذب می کنند، تلویزیون با استفاده از محتوای خلاقانه کارگردانی شده توسط کودک، ۶۷ درصد کمتر تبلیغات مواد غذایی ناسالم را مشاهده کرد.
در سال ۲۰۱۸، شیلی این ممنوعیت را به یک ممنوعیت کامل “روزانه” در تمام تلویزیون ها از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ بعد از ظهر تمدید کرد.
این کاهش در تبلیغات مواد غذایی ناسالم در مراحل اولیه قانون (در سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸) و کاهش قابل توجهی پس از ممنوعیت کامل روزانه در اواخر سال ۲۰۱۹ بود.
به طور کلی، تبلیغات مواد غذایی ناسالم ۶۴ درصد در تمام برنامه های تلویزیونی و ۷۷ درصد در طول برنامه های کودکان کاهش یافت.
این محدودیتها باعث کاهش ۷۷ درصدی تبلیغات مواد غذایی ناسالم در طول برنامههای کودکان شد
برای ایجاد عادات غذایی سالم تر، نیاز به قوانین سختگیرانه ای در مورد بازاریابی وجود دارد
شیلی در سال ۲۰۱۶ کنترلهای بازاریابی را برای کاهش چاقی کودکان و سایر خطرات سلامتی با ایجاد یک محیط غذایی سالمتر وضع کرد.
قانون جدید برچسبگذاری و تبلیغات مواد غذایی همچنین برچسبهای هشداردهندهای را بر روی بستههای مواد غذایی ناسالم ایجاد کرد و فروش یا تبلیغ آنها را در مدارس ممنوع کرد.
به عنوان یکی از جاه طلبانه ترین چارچوب های نظارتی در جهان با هدف مقابله با بیماری های مرتبط با تغذیه و افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی، سیاست گذاران و حامیان سلامت عمومی در سراسر جهان شاهد اثربخشی این سیاست بوده اند.
با این حال، یافتههای این مطالعه به ضعف تقریباً تمام محدودیتهای دولتی در تبلیغات تلویزیونی برای غذاهای ناسالم در سراسر جهان اشاره میکند: بیشتر آنها بر روی پنجرههای زمانی بسیار باریک یا برنامهها تمرکز میکنند و کودکان را بیشتر روز و شب در معرض تبلیغات هدفمند غذاها و نوشیدنیهای ناسالم قرار میدهند.
محافظت موثرتر از کودکان در برابر قرار گرفتن در معرض تبلیغات
دکتر فرانچسکا دیلمن کارپنتیر، نویسنده اول این مطالعه، میگوید: «بر اساس آنچه در شیلی دیدهایم، تمرکز بر محتوای تبلیغاتی کودک و برنامهنویسی کودک برای کاهش قرار گرفتن کودکان در معرض تبلیغات مواد غذایی ناسالم تا حدی مؤثر است. اما کودکان به سادگی در معرض بسیار بیشتر از این هستند.
«برای کاهش قابل توجه میزان تبلیغات غذاهای ناسالم که کودکان مشاهده میکنند، میبینیم که حرکتی جسورانه مانند ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب در شیلی لازم است. ممنوعیت موثر باشد. پس از اینکه شیلی ممنوعیت روزانه این تبلیغات را اضافه کرد، تعداد تبلیغات غذاهای ناسالم در تلویزیون و همچنین قرار گرفتن کودکان در معرض آنها به شدت کاهش یافت.
استفاده از شواهد شیلی در مورد تبلیغات مواد غذایی ناسالم برای سیاست های جدید
مطالعات دیگر اثرات محدودیتهای بازاریابی شیلی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادهاند، برچسبهای هشداردهنده و ممنوعیت مدارس نیز نتایج امیدوارکنندهای مشابهی به همراه داشته است.
به عنوان مثال، مطالعه ای که در مورد خرید خواربار خانگی انجام شد، کاهش ۲۴ درصدی کالری خریداری شده در سال اول (در کمترین دوره معیارهای تغذیه سه مرحله ای قانون) و کاهش ۳۷ درصدی سدیم خریداری شده را نشان داد.
سایر گروههای تمرکز نیز نشان دادهاند که والدین توسط فرزندانشان تشویق میشوند تا از خرید غذاهای دارای برچسب هشدار اجتناب کنند. یافتهها نشان میدهد که دانشآموزان مصرف قند، چربی اشباع و سدیم خود را در مدارس کاهش دادند.
دانش آموزان مصرف قند، چربی اشباع و سدیم خود را در مدارس کاهش دادند
علاوه بر این، محدودیتهای بازاریابی منجر به حذف استراتژیهای بازاریابی مبتنی بر کودک از تقریباً ۵۰ درصد غلات صبحانه به تنها ۱۵ درصد در سال اول قانون شد.
دکتر لیندسی اسمیت تیلی، یکی از نویسندگان و استادیار، گفت: «تجربه شیلی به ما نشان داده است که مقررات دقیق بازاریابی مواد غذایی برای کاهش قرار گرفتن کودکان در معرض تبلیغات غذای تلویزیونی کار می کند.
با نگاهی به آینده، ما باید چگونگی نظارت و تنظیم محیط بازاریابی دیجیتالی مواد غذایی را بیابیم، زیرا کودکان به طور فزاینده ای توجه خود را به گوشی های هوشمند و سایر محتوای آنلاین معطوف می کنند.