۶-۴-تصاوير وارد شده – رابطها را دنبال كنيد
نام فايل، رابط مرجع مهمي بين سند و فايل تصويري است. پس از قرار دادن يك تصوير در جاي خود، نام فايل را تغيير ندهيد.
تمامي تصاوير قرار داده شده در سند بايد به همراه سند براي خروجي ارسال شوند.
بيشتر برنامههاي صفحهآرايي با تصاوير وارد شده همانند «گزيدههاي» الكترونيكي برخورد ميكنند كه در خروجي به فايل تصويري باز ميگردند.
هميشه پيش از ارسال فايلها، اطمينان حاصل كنيد كه تمامي رابطها و لينكها به درستي به روز شدهاند. اگر يك تصوير وارد شده تغيير پيدا كرده است، هميشه آن را در سند نهايي به روز و اصلاح كنيد تا مطمئن شويد كه وضعيت و مكان تغيير نيــافته است.
برنامهي فرست پيشنهاد ميكند كه با برنامهي نرمافزاري منــاسب كار كنيد، چــون امكان بروز مشكلاتي از قبيل فايلهاي تـــو در تو وجود دارد.
در بسياري از برنامهها، گزينهاي براي درج اطلاعات و دادههاي تصويري جايگذاري شده به همراه فايل EPS وجود دارد. اما توصيه نميشود از اين گزينه استفاده كنيد چون ممكن است، نيازمند برخي اقدامات ويرايشي باشد. ارسال فايلهاي نرمافزاري اصلي،امكان انجام تغييرات را در آينده ميسر ميسازد.
۷-۴ برگردان سفيد الكترونيكي
عناصر ناخواسته را با يك كادر سفيد نپوشانيد. ريپ، عناصر ناخواسته را پردازش خواهد كرد. از فايلهايي كه در برنامههاي طراحي، ساخته ميشوند، ميتوان براي پوششگذاري، اصلاح و يا اتصال تكهها استفاده كرد.
۸-۴- كيفيت تصويربرداري- ملاحظات اسكن
بهينهسازي متغيرهاي مربوط به اسكنر هنگام گرفتن تصوير اورجينال، عاملي حياتي در دستيابي به نتيجهي مطلوب چاپي محسوب ميشود.
وضوح اسكن
تمامي اسكنرها دادهها را در فرمت RGB ميگيرند. با آن كه بعضي اسكنرها ميتوانند از نرمافزار يا سختافزار براي تفسير و ترجمهي دادههاي اسكن شده به CMYK استفاده كنند، برنامهي فرست پيشنهاد ميكند كه تصوير را در فرمت اورجينال RGB نگه داريد تا از دادهها محافظت شود.
اسكنرهاي غيرتخصصي معمولا براي توليد اسكن، مناسب نيستند. چنين دستگاههايي از ميانگيري براي دستيابي به اندازه يا وضوح چاپي استفاده ميكنند و اين در حالي است كه جزئيات دقيق و واقعي را نميتوان ميان گيري كرد.
وضوح و درخشاني تصوير
مهمترين عامل اسكن، وضوح اپتيكال يا چشمي است. يك اسكن در مقياس ۱۰۰ درصد، بايد حداقل، نمونهاي ۵/۱ تا ۲ برابر شبكهي خطي هافتني نهايي داشته باشد. تصاوير بسيار ظريف را بايد حداقل تا سه برابر شبكهي خطي خروجي نمونهگيري كرد.
به عنوان مثال، با توجه به جزئيات مورد نياز در تصوير، تصويري كه با اسكرين ۲۰۰ خط به چاپ ميرسد، احتمالا به وضوح اسكن ۳۰۰ تا ۶۰۰ پيكسل در هر اينچ نياز دارد.
اگر تصوير بزرگ شود، وضوح تصوير بهينه پايين ميآيد. هدف آن است كه تصاوير در وضوح مناسب اسكن شوند تا در اندازهي نهايي، جزئيات مورد نياز حفظ شوند.
بزرگسازي تصوير
بزرگسازي يك تصوير اسكن شده، از وضوح تصوير بهينه ميكاهد و ممكن است در ظاهر تصوير، اشكال به وجود آورد.
در صورت امكان، اورجينال را در اندازه هر وضوح صحيح، اسكن كنيد. اگر تكرار عمليات اسكن ممكن نيست، بزرگسازي تصوير بر حسب وضوح اسكن شده ميتواند تا اندازهاي قابل قبول باشد. ادوب فتوشاپ قادر است تصاوير را با استفاده از عمل ميانگيري بزرگ كند.
با توجه به نوع تصوير، شايد استفاده از عمل ميانگيري، مشكلي به وجود نياورد. اما هميشه مطلوب آن است كه تصوير اورجينال را در وضوح مورد نظر دوباره اسكـــن كنيد.
نمودار رنگي هنر خطي (Line Art)
بنابر نظريه، نمودار هنر خطي بايد در همان وضوح تصوير دستگاه خروجي اسكن شود. با اين حال، كوچكترين تغيير در بيشتر اجسام هنر خطي كه در وضوح بالاي ۱۰۰۰ پيكسل در اينچ اسكن شدهاند، واضح و آشكار خواهد بود. مقياسگذاري، از كيفيت ميكاهد؛ بهترين راه حل آن است كه اين نمودار را در يك برنامهي تصويرسازي دوباره طراحي كنيد. اين اقدام، از اندازهي فايل ميكاهد.
۹-۴- مقياسگذاري و دوباره اندازهگيري
بهتر است تصاوير را در وضوح و اندازهي بازآفريني مطلوب يا بزرگتر قرار دهيد. اگر به مقياسگذاري بالاتر نياز است، بايد اين كار در ادوب فتوشاپ و نه در طرح نمونهي اصلي انجام شود. هنگام انجام اين كار،مراقب وضوح تصوير باشيد.
۱۰-۴- فضاي رنگي
تصاوير در يك فايل طراحي بايد براي تبديل در فرآيند چاپ به فضاي رنگي توصيف شده توسط پروفايل چاپگر، در فضاي رنگي اوليه RGB باقي بمانند.
انتقال تصوير به هر فضاي رنگي غير از فضاي رنگي چاپگر نهايي، موجب كاهش دقت و از بين رفتن جزئيات رنگي ميشود.
۵- فرمتهاي فايلي و كاربرد آن
پيش از استفاده از يك نسخهي جديد نرمافزاري،شركتي را كه قرار است با فايل الكترونيكي آن كار كنيد، بررسي نماييد تا از انطباق و هماهنگي لازم مطمئن شويد.
در نسخههاي جديدتر، امكان ذخيرهسازي اسناد در فرمتهاي قديميتر وجود دارد.
۱-۵- فرمتهاي مشخص
فرمتهاي اصلي و مشخص براي تصاوير وكتوري يا برداري عبارتند از:
Illustratar native) ai eps,(freehand native. براي تصاوير تن پيوسته (رستري) اين فرمتها را ميتوان اين گونه دستهبندي كرد:
فرمت photoshop native) psd) يا tif:
انواع مختلفي از فرمتهاي فايلي الكترونيكي وجود دارد كه ميتوان آنها را از برنامههاي صفحهآرايي، ويرايش عكس و طراحي به دست آورد. در فايلهاي JPEG، PICT و BMP معمولا به دليل متراكمسازي، بعضي از جزئيات از بين ميروند.
اگر قرار است بعضي فرمتهاي فايلي ديگر را نيز به كار گرفت، لازم است تمامي بخشها بر سر فرمتهاي فايلي كه بايد در پروژه ساخته، مبادله و طبقهبندي شوند، توافق حاصل نمايند.
متخصص پيش از چاپ بهتر از هر كس ديگري ميتواند معايب و محاسن هر فرمت را با توجه به يك هدف خاص توصيف كند.
۲-۵- فرمت متني قابل انتقال يا پيدياف (Protable Document Format)
پيدياف، يك فرمت فايلي تصويرسازي است كه براي انتقال گرافيكي محتواي غني به كار ميرود.
در اين فرمت معمولا از فناوريهاي نمونهگيــري ديجيتال و كامپيوتر به پليت استفاده ميشود.
توليدكنندهي فايل (طراح، شركت تبليغاتي، متخصص پيش از چاپ) بايد فايلي توليد كند كه حداقل نيازهاي تصويرسازي دريافتكننده (متخصص پيش از چاپ، چاپكار) را برآورده ميسازد.
پيدياف ايكس (PDF/x) يك فايل پيدياف همراه با محدوديتهاي پيشبيني شده است تا كار انتقال فايــلها از «توليد كننده» به «دريافتكننده» در قالب استانداردهــاي تعيين شده همراه شود.
استاندارد ايزو ۲۰۰۱: ۱-۱۵۹۳۰، هم يك استاندارد كاربردي و هم يك استاندارد فرمت فايلي است. اين استاندارد شرايط لازم براي كنترل فرآيند توليد، بازبيني و تصويرسازي فايلهاي پيدياف ايكس يك (۱- PDF/X) را تعريف ميكند.
محتوا و ساختار فايلهاي پيدياف ايكس، به گونهاي محدود شدهاند تا انسجام و يكپارچگي فرآيند تصويرسازي حفظ شود. هدف، تبادل گرافيكي محتواي آماده براي تصويرسازي است.
گروه Ghent PDF Workgroup يك گروه بينالمللي متشكل از كاربران هنرهاي گرافيكي، انجمنها و عكاساني است كه هدف آنها مشخصسازي و انتشار مشخصات فرآيند براي دستيابي به بهترين نتايج در جريانهاي كاري هنرهاي گرافيكي است.
آنها درصدند حداقل سطح آستانه را در اين زمينهمشخص كنيد. اگر يك فايل نتواند به اين سطح آستانه برسد، يك هشدار بر روي صفحه نمايش ظاهر ميگردد.
حتي اگر يك فايل با ويژگيهاي مشخص شده توسط گروه GWG هماهنگ و منطبق باشد، بايد به قابليتهاي ويژهي بخش فلكسوگرافي توجه نمود.
۳-۵- طرح آماده (Clip Art)
طرح آماده، ممكن است در قالب تصاوير با وضوح پايين در فرمت PICT به نمايش درآيد. اين تصاوير نسبت به تصاوير فرمت TIFF و EPS عملكرد بهتري دارند.
حتما از فرمت فايلي طرح آمادهي استفاده شده، سؤال كنيد تا از سطح مناسب كيفيت، يقين حاصل نماييد. اگر تصوير، يك اسكن است، وضوح تصوير اسكن را مشخص كنيد.
اگر اين تصوير در وضوح ۷۲ پيكسل در هر اينچ اسكن شده، طرح آماده تنها براي نمايش روي نمايشگر و چاپ با استفاده از يك چاپگر وضوح پايين مناسب خواهد بود.
تصوير انتخابي احتمالا يك تصوير از چند تصوير انتخابي موجود روي صفحهي طرح آماده است. به خاطر داشته باشيد كه ماسكبرداري تمامي تصاوير ديگر، موجب برداشتن آنها نميشود.
اين تصاوير همگي پردازش خواهند شد. تصاويـــر جداگانه را در يك نام جديد ذخيره كنيد و تصوير واحد را در متن يا سند وارد كنيد.
۴-۵- تصاوير تن پيوسته FPO
در هر زمان ممكن، بايد يك تصوير تن پيوسته FPO (تنها براي موقعيت) از دادههاي حاضر با وضوح بالا به همراه اصلاح و چرخش صحيح تهيه كرد.
به عبارت ديگر، بايد يك تصوير با وضوح بالا را به صورت دستي جايگذاري نمود.
حروف FPO بايد در فضاهاي حقيقي تصوير قرار گيرند چون فايل پيش از آن كه به مرحلهي خروجي برسد بايد از كانالهاي متعددي عبور كند و اگر فايل، «تنها براي موقعيت» به درستي مشخص نشده باشد، امكان جابهجا كردن آن از بين ميرود.
۵-۵- جلوههای ویژه
هنگام ويرايش فايلهاي رستري وضوح پايين به منظور ايجاد جلوههاي ويژه، مراحل مورد استفاده را ثبت كنيد.
جلوهها و تاثيرات بيشتر عمليات با تغيير در وضوح تصوير تغيير مييابند. بازآفريني نتيجهي مشابه با استفاده از تصوير با وضوح بالا بدون اطلاعات ثبت شده، مشكل به نظر ميرسد.
حتي با وجود دستورالعملها و راهنماييهاي لازم، امكان توليد بعضي جلوههاي ويژهي پيچيده مشكل است.
مجموعه تنظيمات عمليات (action) در Adobe’s Creative Suite به توليدكنندهي فايل با وضوح پايين اجازه ميدهد تا هر مرحلهي ويرايشي و به كار گرفته شده در توليد فايل را ثبت كند.
سپس ميتوان اين مجموعه تنظيمات را ذخيره كرد و با كاربري كه قرار است اورجينال با وضـــوح بالا را توليـــد كند به اشتراك گذاشت.