با ما همراه باشید

چاپ

اصول چاپ دیجیتال

منتشر شده

در

چاپ دیجیتال- چاپ و تبلیغات - وبسایت - خلاقیت - نقش کسب و کار، برند - بازاریابی - چاپخانه، مدیریت، تبلیغات، چاپ و تبلیغات، بسته بندی - پایگاه خبری صنعت پنجم - چاپ دیجیتال

فیلترها و برنامه‌های جانبی

ده‌ها برنامه‌ی جانبی و فیلتر وجود دارد که به نرم‌‌افزار اضافه می‌شوند و گستره‌ی نرم‌افزار دیگر را وسعت می‌بخشند. اکثر این فیلترها و برنامه‌ها، الگوریتمی هستند و برای تغییر و دگرگونی کل تصاویر ساخته شده‌اند. نمی‌توان نام تمامی آنها را ذکر كرد. در نتیجه تنها به برخی از معروف‌ترین آنها می‌پردازم که من و دیگر دوستانم در کار با فتوشاپ و دیگر پردازشگرها از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

برنامه‌هایDIGITAL ROC،SHO و GEM) Kodak)

برنامه‌های جانبی فتوشاپ به طور خودکار اصلاح می‌کنند، بازیابی می‌کنند و رنگ و کنتراست یا درخشانی تصاویر دیجیتالی (ROC) را تعدیل می‌نمایند، جزئیات را در سایه‌ها آشکار‌ می‌کنند و به طور خودکار، کنتراست و نوردهی (SHO) را بهینه‌سازی می‌نمایند، و از به وجود آمدن پارازیت و دانه‌دانه شدن تصویر دیجیتالی جلوگیری به عمل می‌آورند (GEM). الیوت لندی عکاس، به طور کامل از این برنامه‌ها مخصوصا ROC برای خلق تصاویرش استفاده می‌کند (شکل۱۸-۳). او می‌گوید: «ما از Digital ROC برای بازیابی رنگ‌های اورجینال استفاده می‌کنیم. اگرچه، این احتمال وجود دارد که با استفاده از ابزار فتوشاپ به نتایج مشابهی دست یابیم، ما این روش را آزمایش کرده‌ایم و به سختی می‌توان به آنچه دست یافت که این برنامه در یک لحظه انجام می‌دهد. »

برنامه‌ی (Photo kit (Pixel Genius

ابزارهای نرم افزاری عکاس شامل ۱۴۱ جلوه یا اثر (effect) است که کپی و تکثیر دیجیتالی دقیق جلوه‌های عکاسی آنالوگ را میسر می‌سازد: در سیستم‌های PC یا Mac.

برنامه(buZZ (Fo2Pix

برنامه‌های نرم‌افزاری پردازش تصویر برای اضافه کردن جلوه‌های بیشتر به تصاویر به کار می‌روند. می‌توان آنها را با جلوه‌های دیگر تلفیق کرد: PC یا Mac.

اسکای دنسر، هنرمند دیجیتال که یکی از توزیع‌کنندگان buZZ است، می‌گوید: «من به ندرت، این طور که عاشق فیلترهای buZZ هستم، عاشق فیلتر یک نرم‌افزار می‌شوم. توانایی پاک کردن و زدودن جزئیات نامطلوب و اضافه از یک تصویر، بدون این که به تصویر آسیب وارد آید و فوکوس، رنگ و یا لبه‌ها دچار دستخوش شوند، به خودی خود، امکان فوق‌العاده‌ای است. این فیلتر حتی می‌تواند یک عکس در سطح متوسط را به یک اثر هنری تبدیل کند. »

برنامه‌ی(Photo/Graphic Edges (Auto FX Software

 نسخه‌ی ۶، شامل مجموعه‌ای از ۱۴ جلوه‌ی هنری برای عکس‌هاست که بخش اصلی «۱۰۰۰۰ لبه» شامل آن است. این برنامه‌ی نرم‌افزاری برای فتوشاپ، فتوشاپ اِلمنتس، پینت شاپ پرو و کورل دراو، موجود می‌باشد.

برنامه‌ی(Filters Unlimited (I. C. NET

در این برنامه، ۳۵۰ اثر و جلوه‌های فیلتری، در یک واحد با یکدیگر ادغام شده‌اند. امکانات موجود در این برنامه به همراه امکانات موجد در فتوشاپ، افکت‌ها و جلوه‌های نامحدودی پدید می‌آورند. کیت کربز عکاس می‌گوید: «برنامه‌یFilters Unlimited، همانند موادی هستند که می‌توان به کمک آنها، همه کار انجام داد. این برنامه، نه تنها به من کمک می‌کند تا فیلترهای موجود را سازمان‌دهی و طبقه‌بندی کنم، بلکه به خودی خود، فیلترهای جالبی در اختیار من قرار می‌دهد.

برنامه‌ Filters Unlimited فرصتی در اختیار شما می‌دهد تا بتوانید به صورت تعاملی، برنامه‌های موجود را پردازش و ویرایش کنید، برنامه‌های جدید خلق نمایید و نتایج حاصله را به صورت مستقیم و قبل از پایان کار مشاهده کنید. »

اندازه‌گیری تصویر با ویرایش آن

حال شما با این نرم‌افزارهای پردازش تصویر فوق‌العاده چه می‌کنید؟ در تکنولوژی دیجیتال، می‌توان تصویر را به درجه‌ی قابل قبولی ارتقا داد و بهبود بخشید. شما قادرید هر‌آنچه را که در تصور خود دارید با پردازش دیجیتالی تصویر، تحقق بخشید. حال قصد نداریم به راهنمای استفاده از برنامه‌ی پردازش تصویر بپردازیم. در فصل ۸ به مراحل کلیدی در فرآیند خلق و چاپ یک تصویر خواهیم پرداخت. با این حال، خالی از لطف نیست اگر نگاهی اجمالی به بخشی از جریان پردازش تصویر داشته باشیم. موضوعی که همیشه یک موضوع مهم بوده و در بخش گذشته پیرامون اسکن، به آن اشاره شده است. حال قصد دارم درباره‌ی مقیاس‌بندی یا دوباره نمونه‌گیری برای تغییر اندازه‌ی یک تصویر صحبت کنم.

همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم، درجه‌بندی یا مقیاس‌بندی به معنای کشیدن یا متراکم کردن پیکسل‌های یک تصویر برای رسیدن به اندازه‌ی مورد نظر بر روی کاغذ است. به این کار دوباره اندازه‌گیری (resizing) هم می‌گویند. از طرف دیگر، تغییر وضوح یك فایل بیتمپی بدون تغییر در اندازه (resampling)، همین کار را انجام می‌دهد اما به روشی متفاوت.

حال ببینیم چگونه‌ این فرآیند در مورد یک عکس فرضی بیتمپی کار می‌کند. (من در اینجا از فتوشاپ سی‌اس استفاده می‌کنم، شما باید بتوانید اقدامات مشابه را با اِعمال کمی تغییرات با دیگر پردازشگرهای تصویر انجام دهید. )

در قسمت اندازه‌ی تصویر فتوشاپ (Image→Image Size)، شما با گزینه‌ها و امکاناتی برای انجام تنظیمات روبرو می‌شوید (شکل ۱۹-۳ را ببینید. )

در قسمت بالا ابعاد پیکسلی (pixel Dimensions) نوشته شده و این نوشته تنها تعداد پیکسل‌ها را در عرض و طول نشان می‌دهد.

تعداد پیکسل‌ها، حجم اطلاعات یا جزئیات گنجانده شده در تصویر را مشخص می‌کنند، هرچه بیشتر، بهتر.

در قسمت بعد، عنوان «اندازه‌ی پرونده» (Document Size) نوشته شده و اینجا، همان جایی است که تصمیمات حیاتی پیرامون اندازه‌ی تصویر و وضوح آن گرفته‌ می‌شود. کلید چگونه کار کردن این بخش، کنترلی کوچکی است که در پایین قرار گرفته و نام آن «نمونه‌گیری تصویر» (Resample Image) است. چه شما این بخش را کنترل کنید چه نکنید، کار مقیاس‌بندی (دوباره اندازه‌گیری) یا دوباره نمونه‌گیری را خودتان انجام می‌دهید و همان‌طور که می‌دانیم، این دو موضوع، کاملا از یکدیگر متفاوتند. حال می‌خواهیم، تاثیر این انتخاب مهم را توضیح دهیم.

با استفاده از بخش نمونه‌گیری کنترل نشده به طور مستقیم در طول و عرض و وضوح تصویر، اصلاحاتی صورت می‌گیرد. اگر شما یک گزینه را تغییر دهید، در دیگر بخش‌ها هم تغییراتی به وجود می‌آید. اما در این مورد (نکته‌ی مهم همین جاست)، شما قرار نیست در اطلاعات پیکسلی تغییری ایجاد کنید! شما می‌توانید این موضوع را با تغییر عدد وضوح تصویر برای خودتان ثابت کنید. در این حال باید، به ابعاد پیکسلی توجه داشته باشید؛ آنها هیچ تغییری نمی‌کنند (شکل ۲۰-۳را ببینید).

در حقیقت، آنچه که شما انجام می‌دهید این است که شمار یکسانی از پیکسل‌ها را می‌گیرید و آنها را در فضای کوچکتر یا بزرگتری پخش می‌کنید. شما تنها در حال «مقیاس‌بندی یا اندازه‌گیری دوباره‌ی» تصویر هستید و از آنجا که شما در واقع نقاط یا ترام‌ها را چاپ می‌کنید و نه پیکسل‌ها، روش ترام‌گذاری یا دیترینگ محرک چاپگر (یا RIP)، تلاش خواهد کرد تا تمامی اختلاف‌ها را پوشش دهد و معمولا این کار با موفقیت صورت می‌گیرد.

وضوح تصویر عکاسی و چاپ دیجتیال

با استفاده‌از این روش آخری در عکس فرضی من، اگر من نمونه‌گیری کنترل نشده‌ی دوباره‌ی تصویر (Resample Image Unchecked) را داشته باشم و وضوح را از ۳۰۰ppi به ۲۰۰ppi تغییر دهم، اندازه‌ی پرونده به طور معجزه‌آسا از ۴/۵×۸ اینچ به ۱/۸×۱۲ اینچ تغییر می‌یابد. به عبارت دیگر، اکنون اندازه‌ی تصویر بزرگتر است، چون من وضوح فایل تصویر را کاهش دادم. متقابلاٌ، می‌توانستم با افزایش وضوح، تصویر را کوچکتر کنم. اما،باز هم باید این کار را از طریق بخش نمونه‌گیری کنترل نشده انجام داد.

اگر شما بخش نمونه‌گیری مجدد را کنترل کنید، در این صورت، اطلاعات پیکسلی در تصویر دوباره نمونه‌گیری می‌شود یا دستخوش تغییراتی می‌گردد تا با حفظ یک وضوح تصویر ثابت، به اندازه‌ی طولی و عرضی دلخواه دست یافت (شکل۲۱-۳ را ببینید. )

شما با توجه به این که می‌خواهید تصویر را کوچکتر یا بزرگتر کنید، بر تعداد پیکسل‌ها می‌افزایید یا آنها را پاک می‌کنید. در هر حال، توجه داشته باشید که شما در حال تغییر تمامی اطلاعات پیکسلی هستید و در نتیجه، خود تصویر هم تغییر می‌یابد. این عمل، تا اندازه‌ای تصویر را متلاشی می‌کند و در نتیجه از شفافیت آن کاسته می‌شود. من هر جا که بتوانم از وقوع این مسئله جلوگیری می‌کنم اما همیشه این اقدام ممکن نیست و باید دوباره پس از اتمام آن، اصلاحاتی صورت گیرد.

یکی از گزینه‌های دیگر برای اندازه‌گیری (کاهش یا افزایش اندازه)، داشتن درایور چاپگر یا RIP است. اگر چاپگر به این امکان مجهز است، از آن استفاده کنید. نتایج ممکن است متفاوت باشند، پس بهتر است این روش برای خودتان آزمایش کنید.

فرمت‌های فایلی، تراکم تصویر و غیره……

ویرایش تصویر پیش از آن كه بتوان تصویر را چاپ، منتقل یا ذخیره كرد، نیازمند آگاهی از فرمت‌های فایلی و تراکم تصویر، نیز هست.

فرمت‌های فایلی

تصاویر در فرمت‌های خاصی ذخیره، ارسال و باز می‌شوند. با توجه به این‌که از چه سیستمی استفاده می‌کنید (Mac یا PC) و کدام نسخه‌ی فتوشاپ یا دیگر برنامه‌های پردازش تصویر را دارید، ده‌ها نوع فرمت فایلی برای تصویر شما وجود دارد. اما برای اکثر عکاسان و هنرمندانی که با چاپ دیجیتال کار‌ می‌کنند، انتخاب‌های محدودی وجود دارد.

فرمت Camera RAW

بیشتر دوربین‌های دیجیتال به شما این اجازه را می‌دهند که در فرمت Camera’s RAW تصویربرداری کنید. گاهی، بعضی‌ها مانند نیکون،عناوین دیگری مانند NEF به آن می‌دهند. چرا RAW؟ به جای استفاده از یک روش کار متداول که در آن اطلاعات تصویر پشت صحنه‌ها توسط نرم‌افزار دوربین ویرایش تنظیم می‌گردند، به کمک RAW، شما هر آنچه را که سنسور تصویر گرفته است، دریافت می‌دارید. فرمتRAW به سنسورهای تصویری کاملی مجهز و معمولا عمق بیت آن بیشتر است (۱۲ بیت در هر کانال).

شما از روی این فرمت چاپ نمی‌کنید اما ویرایشگرهای تصویری مانند فتوشاپ سی‌اس، یک فایل را با فرمت camera RAW باز می‌کنند که این کار به شما اجازه می‌دهد تا کنترل فوق‌العاده‌ای بر ویرایش تصویر پیش از تبدیل آن به یکی از فرمت‌های ویرایشی متداول داشته باشید.

Native Format (فرمت اصلی)

اگر شما کارهای بسیاری با فتوشاپ انجام می‌دهید، فرمت اصلی (PSD) یکی از گزینه‌هایی است که می‌توان برای کارهای اولیه از آن استفاده کرد. (CDR فرمت اصلی CorelDRAW و RIFF فرمت اصلی painter است). این فرمت تمامی لایه‌ها،کانال‌ها و مسیرها را به روشی تغییرپذیر ذخیره می‌کند. اگرچه، فایل‌های فرمت اصلی به سرعت با انجام تنظیمات و لایه‌ها سنگین می‌شوند و شما معمولا چاپ را از فرمت PSD انجام می‌دهید، کار نهایی در نظر گرفته شده برای خروجی در فرمتی مانند TIFF ذخیره می‌شود.

فرمت تیف(TIFF)

فرمت تیف (Tagged Image File Format)، فرمت فایلی استاندارد است که تقریبا تمامی برنامه‌های نقاشی و طراحی، پردازش تصویر و صفحه‌آرایی، آن را پذیرفته‌اند. تیف، با فتوشاپ ۶، آغاز به کار کرد و بیشتر لایه‌ها، شکل‌های وکتوری، مسیرها و کانال‌های موجود در فرمت اصلی PSD را دارد.

آنچه که اکثر کاربران انجام می‌دهند، ذخیره‌سازی الگو و فایل لایه‌گذاری شده‌ی PSD و تهیه‌ی یک کپی جامع تیف برای ارسال به چاپگر یا برای وارد کردن در یک برنامه‌ی صفحه‌آرایی است.

تیف، هم‌چنین با ظرافت خاصی متراکم می‌کند و از پروفایل‌های سیستم مدیریت رنگ پشتیبانی می‌نماید. سیستم‌های مختلف (PCو Mac) به روش‌هایی متفاوت با تیف کار می‌کنند. اگر می‌خواهید فایلتان را برای چاپ ارسال کنید، اطمینان حاصل نمایید که متوجه شده‌اید چه نسخه‌ای مورد نیاز است (شکل ۲۲-۳ را ببینید).

فرمت EPS

فرمت EPS خلاصه‌ای از عبارت انگلیسی (Emcapsulated post Script) است و علیرغم آنکه بر روی سطح چاپی، بهتر از تیف به نظر می‌رسد (چون هم هنر بیتمپی و هم هنر وکتوری (برداری) را پوشش می‌دهد)، بهترین انتخاب برای اکثر هنرمندان و عکاسان نیست. همان‌طور که در فصل ۱۱ گفته‌ خواهد شد، EPS به یک جریان پست اسکریپتی نیازمند است. طراحان گرافیک همیشه از فایل‌های EPS استفاده می‌کنند اما معمولا برای وارد کردن هنربرداری (وکتوری) در برنامه‌های صفحه‌آرایی که نهایتا به یک ایمیج‌ستر پست اسکریپتی فرستاده‌ می‌شود، این فرمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید فایل‌های تصویری بیتمپی خود را در برنامه‌های Quark Xprees یا In Design جای دهید، بهتر است از تیف استفاده کنید. چون سرعت پردازش و ویرایش آن نسبت به فایل‌های EPS بالاتر است.

PDF

پی‌دی‌اِف(Protable Document Format)، به تدریج، در حال تبدیل شدن به یک فرمت استاندارد برای گرافیک‌های پیچیده است که هم متن و هم تصاویر را در خود گنجانده‌اند. به کمک PDF (که در واقع یک فایل پست اسکریپتی است که از پیش توسط RIP تعریف شده است)، تمامی فونت‌ها و تصاویر به اَشكالی تبدیل می‌شوند که هر فردی به کمک برنامه‌ی Acrobat Reader قادر به دیدن آن، است. اندازه‌های فایل PDF، با توجه به نوع تصویر،ممکن است بسیار کوچک باشند و این فرمت فایلی، در آینده هم نقش مهمی در تمامی عرصه‌های چاپ دیجیتال برعهده خواهد داشت.

برای ساختن یک فایل PDF، شما نیاز خواهید داشت تا از Adobe Acrobat استفاده کنید و یا اگر برنامه‌ی نرم‌افزاری شما، نوعی از PDFWriter را در خود جای داده، می‌توانید آن را به کار‌بندید. بعضی از نرم‌افزار‌های کاربردی (مانند فتوشاپ و این دیزاین) قادرند به طور مستقیم فایل‌های PDF خلق کنند. اگر شما از برنامه‌ی آکروبات استفاده‌ می‌کنید، بخش دیستیلر (Distiller) آن، همانند یک ریپ پست اسکریپتی (Post Script RIP) عمل می‌کند و یک فایل پست اسکریپتی متوسط را به یک فایل PDF تبدیل می‌نماید. این یکی از روش‌های استفاده از یک ریپ یا یک چاپگر پست اسکرپیتی است، به شرط آن که شما بخواهید عناصر EPS را از یک برنامه‌ی صفحه‌آرایی، در یک چاپگر جوهرافشان چاپ کنید.

انواع بسیار مختلفی از فرمت‌های فایلی وجود دارد اما اغلب از آنها برای اهداف خاصی استفاده می‌شود که معمولا مناسبت چندانی با چاپ دیجیتال تصاویر بیتمپی با کیفیت بالا ندارند. به عنوان مثال:

فرمت DCS، نسخه‌‌ای از EPS، BMP(PC)/(Mac)PICT، اساسا برای استفاده‌ی داخلی Mac یا PC؛ GIF و PNG که بیشتر برای تراکم وب مورد استفاده واقع می‌شود؛ و PCX برای استفاده محدود از ویندوز. (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی مدل‌های رنگ مانند RGB و CMYK به فصل بعد مراجعه کنید. )

تراکم تصویر (فشرده‌سازی)

اساسا از تراکم تصویر برای کوچک کردن اندازه‌ی فایل به منظور ذخیره‌سازی یا انتقال استفاده‌ می‌شود. در فایل‌های هنری دیجیتال، گاهی اوقات دست‌یابی به صدها مگابایت، حداقل برای انتقال، یک اصل و ضرورت است. به طور عادی، هنگامی که شما بر روی فایلی کار می‌کنید، نیازی نیست تا آن را متراکم نمایید، اما اگر باید این کار را انجام دهید، مهم است تا تفاوت میان این دو گروه را بدانید: بدون تغییر (lassless) و با تغییر (lossy).

در فرآیند بدون تغییر، بدون حذف هیچ رنگ یا اطلاعات پیکسلی از فایل مورد نظر، متراکم شدن صورت گیرد. اما در فرآیند با تغییر، اطلاعات پاک می‌شوند. (آشکار است که فرآیند بدون تغییر روشی است که در هر زمان ممکن، می‌توان از آن استفاده کرد). متداول‌ترین تکنیک‌های متراکم‌سازی فرمت فایل در ادامه توضیح داده شده‌اند.

تكنیكLZW

تكنیك Lemple-Zif-Welch) LZW)، یک فرآیند فشرده سازی بدون تغییر است. این تکنیک، بخشی از فرمت‌ تیف (و هم‌چنین GIF) است و می‌توان از آن در هر زمان که شما در حال ذخیره‌سازی یک فایل هستید، استفاده نمود. این تکنیک همانند JPEG، متراکم سازی نمی‌کند و تمامی دستگاه‌های خروجی و دفاتر خدمات فنی از آن پشتیبانی نمی‌کنند. یا از این تکنیک محتاطانه استفاده کنید یا اصلا استفاده نکنید. اگر فایل تیف متراکم شده‌ی (LZW)، تنها در حدود نیمی از فضای مورد نظر را اشغال کرد، به خاطر داشته باشید هنگامی که از این گزینه استفاده می‌کنید، برای ذخیره‌سازی و باز کردن فایل به فضای بیشتری نیاز است.

تكنیك ZIP

زیپ یکی دیگر از گزینه‌های متراکم سازی بدون تغییر تیف در نسخه‌های بعدی فتوشاپ است. این برنامه، به بهترین شکل با تصاویری که حاوی فضاهای بزرگ تک‌رنگی‌اند،کار می‌کند.

تكنیك JPEG (جی‌پی‌ای‌جی)

تكنیك JPEG، فرمت استاندارد همراه با تغییر برای تصاویر بیتمپی است. شما به راحتی می‌توانید تنظیمات مربوط به متراکم‌سازی را انجام دهید و از طریق آن، کیفیت تصویر را تحت تاثیر قرار دهید. هرچه بیشتر به عمل فشرده‌سازی و متراکم‌سازی ادامه‌دهید، تصویر بدتری حاصل می‌شود و احتمالا اختلالات واضحی به وجود می‌آید که تصویر را در هم‌ می‌ریزد. همان طور که آزمایش من در شکل ۲۳-۳ نشان می‌دهد، نکته‌ی جالب این است که گزینه‌ی (Low) می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

این در حالی است که تنظیمات «صفر» (پایین‌ترین درجه)، می‌تواند اندازه‌ی یک فایل را بیش از ۹۴ درصد کاهش دهد (اگرچه شما به دلیل کیفیت پایین، به ندرت از این نوع تنظیمات استفاده می‌کنید). به خاطر داشته باشید که متراکم‌سازی فایل‌های تیف به روش JPEG باعث می‌شود که بسیاری از برنامه‌ها، همانند نسخه‌های قدیمی‌تر فتوشاپ قادر به باز کردن آنها نباشند. به علاوه‌، تمامی لایه‌ها فایل‌های JPEG از بین می‌روند.

این‌طور که پیداست، JPEG2000 بالاترین کیفیت تصویر را در هر بخش فشرده‌سازی دارد. این برنامه از سال ۱۹۹۸ وارد بازار شده و چندان نتوانسته حضور خود را (به عنوان یکی از برنامه‌های انتخابی در فتوشاپ سی‌اس) تثبیت کند.

دیگر گزینه‌های تخصصی فشرده‌سازی شامل فشرده‌سازی موجک (wavelet ecmpression، Lurn wave wavelet Image) و فشرده‌سازی نامرتب (fractal compression، MrSID) می‌باشند که هردوی آنها، فشرده سازی در سطح بالا را همراه با کیفیت تصویر بالا به ارمغان می‌آورند.

توجه!: هنگامی که چاپ از JPEG مشکلی به وجود نمی‌آورد، از باز کردن یک فایل JPRG و ذخیره‌سازی دوباره‌ی آن در فرمت JPEG خودداری نمایید. با توجه به تنظیمات کیفیت، شما در هر نوبت تغییراتی در اطلاعاتی ایجاد می‌کنید و اگر به این کار ادامه دهید، به یک سری اطلاعات دیجیتالی مهم دست می‌یابید. بهترین‌ روش، بازکردن یک فرمت JPEG و ذخیره‌ی سریع آن در فرمت تیف یا فرمت اصلی پردازش تصویر است.

انتقال فایل، ذخیره‌سازی و آرشیوها

اندازه‌ی فایل‌های تصویری که عکاسان و هنرمندان خلق می‌کنند، تمایل به بزرگ شدن دارند. نه، استفاده از واژه‌ی غول‌پیکر به جای واژه‌ی بزرگ، بهتر است. من هنوز می‌توانم کار با فایل‌هایی که در حدود ۸۰، در رده‌ی فایل‌های ۵ تا ۱۰ مگابایتی بودند را به خاطر بیاورم. آنها فایل‌های بزرگی بودند. اما امروزه، من مرتبا با فایل‌هایی کار می‌کنم که اندازه‌ی آنها،گاه از ۲۰۰ مگابایت هم بیشتر است.

فایل‌های تصویری همانند تپه‌های خاکی هستند که مدام بر روی هم انباشته می‌شوند و هنگامی که خیلی بزرگ شدند، می‌توانید در ارسال، ذخیره‌سازی و آرشیوبندی آنها برای آینده، مشکلاتی ایجاد کنند.

اخبار

نشست تصویربرداری دروپا: اهمیت هوش مصنوعی برای صنعت چاپ و تصویربرداری

منتشر شده

در

اخبار نمایشگاهی آلمان - اخبار نمایشگاه دروپا آلمان دوسلدورف

شیکاگو، ایلنا – در نمایشگاه تجاری دروپا امسال (۲۸ مه – ۷ ژوئن در دوسلدورف، آلمان) مسه دوسلدورف اجلاس تصویربرداری دروپا را برای اولین بار به عنوان بخشی از انجمن ویژه “drupa next age” ارائه خواهد کرد. ” (dna): سخنرانان درجه یک از شرکت‌های مشهور سخنرانی‌ها و پنل‌های ۲۰ دقیقه‌ای کلیدی را در مورد مهمترین موضوعات در رابط بین فناوری‌های تصویربرداری و چاپ ارائه می‌کنند. این شامل، به ویژه، پتانسیل ارائه شده توسط استفاده از هوش مصنوعی است.

صنعت تصویربرداری در چند دهه اخیر راه طولانی را پیموده است. ابتدا انتقال به عکاسی دیجیتال و گردش کار، و اکنون چالش بزرگ جدید هوش مصنوعی، خلق ارزش سازندگان، شرکت ها و صنعت را متحول کرده است. در کنار چالش‌های فراوان، ابزارهای هوش مصنوعی جدید نیز فرصت‌ها و زمینه‌های تجاری جدیدی را ایجاد می‌کنند.

چگونه هوش مصنوعی ایجاد تصویر را متحول می کند دروپا صنعت چاپ

در اجلاس drupa Imaging، موضوع گرایش اصلی Imaging Artificial Intelligence یکی از موضوعات اصلی برای ارائه اطلاعات در مورد وضعیت فعلی و ابزارها، بحث درباره ایده‌های محصول جدید و نشان دادن راه‌هایی است که در آنها می‌توان تصاویر را برای چاپ بهتر بهینه کرد.

(ارائه شده توسط دنیس اوبرفلد، Google Cloud/مهندس مشتری) نشان خواهد داد که چگونه هوش مصنوعی فرآیند ایجاد تصویر را متحول می کند. شرکت‌کنندگان در مورد راه‌حل‌های قدرتمند هوش مصنوعی گوگل اطلاعاتی کسب خواهند کرد و نشان می‌دهند که چگونه جریان‌های کاری را ساده‌سازی می‌کنند و نتایج خیره‌کننده‌ای تولید می‌کنند. درباره ارتقاء مقیاس، واترمارکینگ و موارد دیگر بیاموزید – ابزارهای عملی (نه تنها) برای مشاغل چاپی و خلاقیت ها به طور یکسان. دنیس اوبرفلد علاقه زیادی به ایجاد تحول دیجیتال دارد و از نزدیک با مشتریان برای درک نیازهای منحصر به فرد آنها و اجرای استراتژی های ابری سفارشی برای نتایج کسب و کار بهینه همکاری می کند. قبل از Google Cloud، او نزدیک به یک دهه را در SAP گذراند و باعث پذیرش ابر برای مشتریان شرکت شد.

تولید تصویر از طریق هوش مصنوعی: ابزارها و گردش کار

(ارائه شده توسط Andreas Jürgensen، موسس AI Imagelab | ai-imagelab.de) یک نمای کلی از وضعیت فعلی تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی ارائه می دهد. آندریاس یورگنسن بینش مختصری در مورد اینکه کدام برنامه‌ها در حال حاضر مرتبط هستند ارائه می‌دهد – و کدام برنامه‌ها را باید زیر نظر داشته باشید، تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی در حال حاضر در کدام فرآیندها استفاده می‌شوند و در کدام زمینه‌های کاربردی مرتبط خواهند شد. ارائه با مثال های کاربردی و تصویری نشان داده خواهد شد. آندریاس یورگنسن یک مهندس عکس است و از سال ۱۹۹۳ در صنعت عکس کار می کند. شرکت او juergensen.net بزرگترین شبکه انجمن های عکس آلمان را اداره می کند. در پایان سال ۲۰۲۲، او شروع به کار با هوش مصنوعی و استفاده از آن برای تولید تصویر کرد. او به همراه آدریان رونفلدر، AI Imagelab را راه اندازی کرد، یک وبلاگ خبری درباره تصاویر و ویدیوهای تولید شده توسط هوش مصنوعی.

AI رونمایی شد: مرور گذشته، حال و آینده در نوآوری چاپ عکس

(ارائه شده توسط سارا لفور، مدیر بازاریابی در EyeQ Imaging Inc). سازندگان نرم‌افزار تصویربرداری پیشرو، Perfectly Clear، پیشرفت‌های قابل توجه هوش مصنوعی را در سال‌های اخیر نشان می‌دهند، زیرا سارا لوفور کاربردهای امروزی هوش مصنوعی را به موارد استفاده در دنیای واقعی و تأثیر آنها بر صنعت چاپ متصل می‌کند. بازدیدکنندگان با احتمالات هیجان انگیز آینده آشنا می شوند زیرا او تأثیر تحول آفرین هوش مصنوعی را بر چاپ عکس نشان می دهد – این در مورد تلاقی نوآوری و تمرین در خط مقدم فناوری هوش مصنوعی خواهد بود. سارا لفور وظیفه خود را برای کمک به کسب و کارها در دستیابی به کیفیت عکس بهینه قرار داده است. او به‌عنوان مدیر بازاریابی در EyeQ، بر پیام اصلی شرکت تمرکز می‌کند: بازگشت سرمایه (ROI) که شرکت‌ها می‌توانند با Perfectly Clear، فناوری ویرایش خودکار عکس و ویدیوی آن به دست آورند.

تاثیر هوش مصنوعی بر محصولات چاپی آینده

(ارائه شده توسط آدریان رونفلدر، بنیانگذار AI Imagelab، ai-imagelab.de). در این ارائه کوتاه بسیار مصور و سرگرم کننده، آدریان رونفلدر محصولات چاپی احتمالی آینده را در نتیجه قابلیت های جدید هوش مصنوعی مولد تشریح خواهد کرد:

تغییرات از طریق پشتیبانی هوش مصنوعی محصولات موجود

محرک های کلیدی رسانه های اجتماعی مانند حیوانات خانگی و سلفی برای تعداد زیادی از تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی

نیازهای مصرف کننده بالقوه برای چاپ دو بعدی، سه بعدی و چهار بعدی

آدریان روهنفلدر در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرد، مدت طولانی به عنوان مشاور مدیریت آزاد کار کرد و در سال ۲۰۱۷ عکاسی را حرفه خود کرد. او پیش از این برنده جوایز متعددی شده است، در خانه های انتشاراتی معروف منتشر شده و به عنوان سخنران در رویدادهای شناخته شده ظاهر شده است. در پایان سال ۲۰۲۲، او هوش مصنوعی را به عنوان یک ابزار خلاق خارق العاده کشف کرد. او درباره این موضوع در مجلات مطالبی منتشر کرده است و از ابتدای سال ۲۰۲۳ به عنوان مربی کار می کند. او به همراه آندریاس یورگنسن، AI Imagelab را در اواسط سال ۲۰۲۳ به عنوان بستری برای تصاویر و ویدیوهای تولید شده توسط هوش مصنوعی تأسیس کرد.

Viesus™: چاپها در یک چشمک زدن هوش مصنوعی (ارائه شده توسط Servi Pieters، مدیر عامل Viesus™) بهبود یافته است.

روزانه هزاران یا حتی میلیون ها تصویر برای چاپ پردازش می شوند و کیفیت یا تعداد پیکسل تصاویر اغلب بسیار پایین است. این منجر به از دست رفتن زمان، شکایت و فرصت های از دست رفته می شود. بازدیدکنندگان می‌توانند با الگوریتم‌های پشت صحنه مورد استفاده شرکت‌های پیشرو در صنعت چاپ عکس برای به حداقل رساندن چاپ‌های غیربهینه آشنا شوند. این ارائه نشان می‌دهد که چگونه الگوریتم‌های هوش مصنوعی تولید چاپ تصویر را بهبود می‌بخشند و کیفیت را بدون نیاز به مداخله دستی ارائه می‌کنند. Servi Pieters به عنوان مدیرعامل، Viesus™ را در توسعه بیشتر هوش مصنوعی و در دسترس قرار دادن آن بر روی پلتفرم‌های مختلف رهبری می‌کند. در اکتبر ۲۰۲۲، او MyPrint.ai AG را با نوآوری با استفاده از فناوری هوش مصنوعی مولد در یک برنامه وب برای چاپ آثار هنری شخصی سازی شده و منحصر به فرد تولید شده توسط هوش مصنوعی تأسیس کرد.

همه این ارائه‌های دروپا Imaging Summitt و چندین مورد دیگر در مرحله سنی بعدی دروپا در ۳۰ و ۳۱ می در سالن ۷ برگزار خواهند شد.

ادامه مطلب

اخبار

ثبات نسبی بازار ملزومات چاپ در هفته پایانی سال

منتشر شده

در

ملزومات چاپ مرکب رنک

نگاهی به قیمت کاغذ و مقوا در هفته پایانی سال ۱۴۰۲ از وجود ثبات نسبی در بازار حکایت می‌کند و نسبت به هفته گذشته کاهش ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد.

به گزارش چاپ و تبلیغات از ایبنا، طی دو هفته اخیر بازار مواد اولیه مورد نیاز فعالان چاپ و نشر در بخش‌های مختلف از نوسانات نرخ ارز متاثر بود، افزایش بهای دلار در بازار موجب شد که فروش کاهش پیدا کند.

عامل دیگری که کارشناسان بازار بر آن تاکید دارند، تخصیص نیافتن ارز برای واردات کاغذ و سایر ملزومات مورد نیاز دست‌اندرکاران این حوزه است. این موضوع موجب شده که برخی بنگاه‌ها، از فروش کالا خودداری کنند؛ البته قیمت کاغذها در هفته جاری نسبت به هفته قبل بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کاهش داشته است.

طبق آمار و اخبار به‌دست آمده ۲۴ اسفندماه هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ یک‌میلیون و ۲۷۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، این قیمت در هفته گذشته حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود.

همچنین هر بند کاغذ چینی ۷۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ نیز یک‌میلیون و ۷۰ هزار تومان است و بهای آن در هفته گذشته یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار موجود بود.

بهای کاغذ ۸۰ گرمی طی دو هفته اخیر تغییر نداشته است و هر بند کاغذ ۷۰ در ۱۰۰، ۸۰ گرمی در هفته جاری یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و کاغذ سایز ۶۰ در ۹۰ آن نیز یک‌میلیون و۴۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

نگاهی به سایر محصولات مورد نیاز فعالان حوزه چاپ و نشر نیز نشان می‌دهد که مقوای پشت طوسی شیت ۳۵۰ گرمی نیز کیلویی ۲۹۰ هزار تومان، ۱۸۰ گرمی کیلویی ۳۱۴ هزار تومان، ۲۳۰ گرمی کیلویی ۲۹۸ هزار تومان و ۲۵۰ گرمی کیلویی ۲۹۰ هزار تومان در بازار موجود است. کاغذ گلاسه سایز ۹۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ نیز کیلویی ۵۱۵ هزار تومان، ۱۲۸ گرمی کیلویی ۵۱۵ هزار تومان، ۲۵۰ گرمی کیلویی ۵۴۰ هزار تومان و ۳۰۰ گرمی کیلویی ۵۱۵ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

ثبات نسبی در بازار کاغذ در هفته پایانی سال

بهای سایر ملزومات مورد نیاز فعالان چاپ و نشر نیز به این شرح است؛ هر کیلو مرکب گلاسه خارجی حدود ۳۲۰ تا ۳۳۰ هزار تومان، هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی ۲۹۰ هزار تومان و هر کیلو مرکب گلاسه مشکی ۲۳۵ هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، ۲۲۵ هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به قیمت ۱۸۶ هزار تومان است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد زینک دو ورقی چینی حدود ۸۰ هزار تومان در بازار موجود است، همچنین هرکیلو چسب سرد ایرانی نیز حدود ۱۱۰ هزار تومان و چسب گرم، کیلویی ۲۵۰ هزار تومان و هر گالن الکل ایزوپروپیل نیز حدود ۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

ادامه مطلب

اخبار

معاون اول رئیس‌جمهور با فعالان صنعت چاپ دیدار می‌کند

منتشر شده

در

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اخبار چاپ و تبلیغات آنلاین

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری نشست بررسی مسائل صنعت چاپ در دیدار فعالان این حوزه با معاون اول رئیس جمهور خبر داد و بهار سال ۱۴۰۳ را زمان افتتاح کارخانه زاگرس اعلام کرد.

به گزارش چاپ و تبلیغات آنلاین به نقل از ایبنا؛ یاسر احمدوند درباره تشکیل خانه چاپ ایران بیان کرد: اساسنامه تأسیس خانه چاپ ایران با همکاری جمعی از فعالان چاپ در حال تدوین است. امیدواریم این خانه بتواند نیازهای اصلی صنعت چاپ را پیگیری و رفع کند.

رئیس شورای راهبری (سیاست‌گذاری) چاپ کشور افزود: برای رفع مشکلات صنعت چاپ، همراهی و کمک بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف نیاز است؛ به‌عبارت دیگر صرفاً یک وزارتخانه نمی‌تواند امور صنعت چاپ را پیگیری کند. در «خانه چاپ ایران»، علاوه‌بر ظرفیت اصناف مختلف چاپ از ظرفیت دستگاه‌های مرتبط هم بهره خواهیم گرفت.

«خانه چاپ ایران»؛ نرم‌افزار حوزه چاپ

احمدوند ادامه داد: امیدواریم «خانه چاپ ایران» باید به‌عنوان سیستم‌عامل و نرم‌افزار حوزه چاپ عمل کند؛ به‌عبارت دیگر مرجعی شود برای تدوین سیاست‌ها و تدوین قوانین و تعیین راهبردهای کلان صنعت چاپ.

وی خبر داد: به‌زودی نشست فعالان صنعت چاپ با دکتر محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور با هدف پیگیری مسائل این حوزه برگزار خواهد شد.

«زاگرس» بهار افتتاح می‌شود

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره افتتاح کارخانه‌های جدید تولید کاغذ گفت: بهار سال آینده، احتمالاً تا پایان خرداد ۱۴۰۳، با افتتاح کارخانه زاگرس تولید کاغذ این واحد جدید، آغاز خواهد شد. سال آینده، حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تُن کاغذ با کیفیت در کشور خواهیم داشت.

احمدوند افزود: امیدواریم با افتتاح کارخانه زاگرس و استمرار و توسعه فعالیت کارخانه چوب و کاغذ مازندران، بخش عمده نیاز کشور با کاغذ ایرانی تامین شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت تولید کارخانه کاغذ دیبای شوشتر بیان کرد: کارخانه دیبای شوشتر، از ظرفیت‌های درخورتوجه تولید کاغذ است؛ بنابراین توقع داشتیم در دوره‌ای که کشور به کاغذ تحریر نیاز دارد، این کارخانه به کمک حوزه فرهنگ بیاید.

احمدوند افزود: برای تولید کاغذ تحریر، مذاکرات خوبی هم با مدیران کارخانه داشتیم؛ آن‌ها نیز متقابلاً نیازهایی را اعلام کردند تا بتوانند فعالیت خود را به‌خوبی انجام دهند.

وی ادامه داد: کارخانه، تولید را آغاز کرد و کاغذ تولید شد. در ادامه مسیر، همکاری لازم بین مجموعه فرهنگی با کارخانه دیبای شوشتر، شکل نگرفت؛ ناشران از کیفیت کاغذ تولید شده ناراضی بودند؛ بنابراین کاغذها برگشت داده و اعلام شد کیفیت کاغذها باید ارتقا پیدا کند؛ چراکه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متعهد به حفظ کیفیت است و منافع ناشران را باید تضمین کنیم.

احمدوند گفت: امیدواریم کارخانه با استمرار تولید و ارتقا کیفیت کاغذ تولیدی، بتواند کماکان در حوزه تولید کاغذ تحریر ایفای نقش کند؛ درغیراین صورت می‌تواند جریان تولید کاغذ تحریر را به مجموعه واجد صلاحیت واگذار کند.

ادامه مطلب

Trending

پایگاه خبری چاپ و تبلیغات آنلاین