با ما همراه باشید

بازاریابی

مدیریت بازار و برنامه ریزی استراتژیک

منتشر شده

در

مارکتینگ مالی مدیریت کسب و کار بازاریابی چاپ و تبلیغات آنلاین برند

براساس شناخت چرخه بازار از تولیدكننده تا مصرفكننده نهایی، یك چرخه بازار موفق چرخهای است كه:

۱ – برنامهریزی استراتژیك و عملیاتی كردن برنامهها در سازمانها را تسهیل كرده و به آنها جهت بخشد؛

۲ – در دوران شكوفایی و دوران ركود اقتصادی بتواند مدیران را در تنظیم برنامه تولید، عرضه و برنامههای بازاریابی و تبلیغات … یاری كند؛

۳ – یك چرخه بازار موفق زمانی به انتها میرسد كه كالای تولید شده به دست مصرفكننده رسیده و نظرات او را تامین كند؛

۴ – یك چرخه بازار موفق میبایست باعث بالارفتن سطح مصرف، بالابردن رضایت مصرف كنندگان، بالابردن سطح انتخاب و … گردد.

در این مقاله، چهار مرحله (جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل و طبقهبندی اطلاعات، برنامهریزی و كنترل، جرا) به عنوان اركان اصلی برنامه مدیریت بازار مطرح گردیده است كه هركدام به تنهایی و در مراحل جداگانه یا در یك چرخــه كامل و متوالی قابل تحلیل، بررسی، برنامهریزی و اجراست.

امروزه پیشرفت روزافزون فناوری و ارتباطات، سازمانها را به رقابتی سخت و آگاهانه دعوت میكند و به جرئت میتوان گفت سازمانهایی در این رقابت كمی وكیفی پیروز هستند كه مدیران آنها، سازمان خود را با شرایط حاكم محیطی وفق داده و شرایط داخلی را بهبود بخشند. ازطرفی، سودآوری یك شركت كه بقای آن را تضمین میكند، به طراحی برنامه مدیریت بازار صحیح براساس ارضای نیازهای مشتریان وابسته است. پس با داشتن چنین دیدی میتوان گفت:

بازاریابی كوششی است درجهت كاهش مخاطرات داخلی وخارجی شركت، كه با به كارگیری روشهای اقتضایی، موقعیتها را ارزیابی كرده و واكنش سازمانها را در برابر آنها تضمین میكند.

طراحی سیستم

در كلیه فازها (مراحل) درنظر گرفته شده برای این طرح از روش روز كه با مقتضیات و شرایط كشورمان سازگاری دارند، بهره گرفته شده و در طراحی این سیستم علاوه بر دقت لازم، سعی شده است قابلیتهای سهولت اجرا، سرعت اجرا، همگونی و دقت عملیات و اطمینان در نتایج، لحاظ گردد. در ادامه به اختصار چگونگی هریك از مراحل به تفكیك شرح داده شده است.

۱ – جمع آوری اطلاعات

قبل از هرچیز باید به این نكته توجه كرد كه طرح، هنگامی توجیه خواهد داشت كه عواید حاصل از پیاده سازی آن بیشتر از هزینه طرح باشد. به هرحال، در این مرحله كه اساسی ترین و حساس ترین مرحله كار است عدم دقت در اطلاعات و نحوه جمع آوری آن همچنین خطای انسانی در ارزشیابی و یا گران بودن برنامه ریزی، باعث عدم موفقیت طرح خواهدشد پس میبایست در جمع آوری اطلاعات تفكیك اطلاعات و انجام كنترلهای لازم بر روی كیفیت و كمیت اطلاعات برای شروع موفقیت آمیز، مدنظر طراحان باشد.

در این قسمت به تفكیك برای هركدام از قسمتها سوالهای زیر میبایست طرح گردیده و به آنها پاسخ داده شود.

چه چیز یا چیزهایی باید موردمطالعه قرار گیرد؟
موارد مطالعه در چه حدود زمانی و مكانی تمركز یافته اند؟ (مشخص شدن محدودیتهای زمانی و مكانی)
می خواهیم به چه اطلاعاتی دست یابیم؟
چه اطلاعاتی هم اكنون دردسترس است و اطلاعــــات دیگر را از چه مراكزی و چگونه میبایست كسب كرد؟
نحوه ارائه و جمع آوری اطلاعات نهایی به چه صورت باید باشد؟

بررسی مقاصد و تمایلات خریداران (مشتریان): بــــررسی مقاصد و تمایلات خریداران از زاویههای زیر موردبررسی قرار میگیرد:

كمیت:
تعداد و وسعت؛
میزان مصرف؛
طبقهبندی در گروههای مختلف (جنسی، سنی، شغلی، طبقات اجتماعی، درآمدی و…)؛
تراكم و پراكندگی؛
واحدهای مصرفكننده و نوع مصرف.

كیفیت:

نوع تعامل مصرف و كیفیت بالا؛
نوع تعامل مصرف و میزان تولید؛
نوع تعامل مصرف و تغییرات تكنولوژیك؛
نوع تعامل مصرف و تغییرات اقتصادی.
بررسی آرا و عقاید فــــروشندگان (توزیع كنندگان):

در این بخش باتوجه به نوع سیستم توزیع هر شركت دو نوع توزیعكننده خواهیم داشت:

الف) توزیع كنندگانی كه جزئی از سیستم شركت بوده و یا نماینده انحصاری آن هستند؛

ب) فروشندگانی (توزیع كنندگانی) كه در جریان چرخه توزیع بوده و جزئی از سیستم توزیع محسوب میشوند (عمده فروشان، خرده فروشان و…).

در قسمت الف برای جمع آوری اطلاعات مشكل چندانی نخواهیم داشت و باتوجه به نوع كار میتوانیم از روشهای مشاهده و نظارت، تجربه و پرسش استفاده كنیم. اما در قسمت ب ممكن است دستــرسی به اطلاعات كمی، مشكل تر باشد با این حال در قسمت ب علاوه بر روشهای پیش گفته میتوان از روشهای دیگر مانند مذاكره، مصاحبه و حتی بررسی گروه مصرف كنندگان نیز برای جمع آوری اطلاعات استفاده كرد. در تمام این تحقیقات بازار باید بدانیم ارزش اطلاعات دست اول یعنی اطلاعاتی كه مستقیم و بی واسطه به دست آمده اند، بسیار بالاتر از اطلاعات دست دوم یا اطلاعاتی است كه با واسطه و یا غیرمستقیم به دست آمده اند. (كتابها، نشریات، آمارهای منتشره از مراكز مختلف و…).

جمع آوری نظرات كارشناسان و متخصصان مرتبط: جمع آوری اطلاعات ازطریق كارمندان و كارشناسان موظف شركت، مشاوران و موسسات مشاور و یا افراد متخصص در این امر (ازجمله پژوهشگران، نمایندگان پخش، كارمندان و…) میتواند دقت و صحت اطلاعات را بالا برده و در راستای تحقیقات بازار كمك شایانی به طراحان بكند.

جمع آوری اطلاعات عمومی بازار از رقبا: تعیین تعدد وشناخت رقبا و بررسی وضعیت و كارایی هركدام از دید مشتریان و بازار و وسعت فعالیت، به ما این امكان را خواهد داد كه عوامل وعناصر رقابت را شناسایی كنیم و از آنها برای تسلط بر بازار و دستیابی به تداركات، امكانات و تولید و فروش بهتر استفاده كنیم.

در این مقوله علاوه بر سوالهای پنجگانه موضوعهای ذیل هم مطرح میشوند كه باید برای آنها پاسخهایی به دست آورد:

– حداقل و حداكثر ظرفیت تولیدی رقبا؛

– میزان سرمایه در گردش، سود (زیان)، سرمایه گذاری آینده رقبا؛

– میزان دسترسی به منابع اولیه، قیمت خرید منابع و… باتوجه به سطح عملیات میتوان از دو حیطه رقبای داخلی و بین المللی، یكی یا هر دوی آنها را برای بررسی انتخاب كرد.

بررسی رفتار مصرف كنندگان (آنالیز رفتار):

مصرف كنندگان شامل كسانی میشوند كه از نوع كالاهای ما مصرف میكنند (دقت كنید مصرفكننده را هم ردیف مشتری خود درنظر نگیرید). مصرف كنندگان یك كالا شامل تمام كسانی میشوند كه از یك نوع كالا با ماركهای گوناگون استفاده میكنند.
تجزیه و تحلیل رفتار مصرف كنندگان در تغییرات فصلی، كیفیت تولید، تغییرات آداب و رسوم و عادات و… علاوه بر اینكه بر طرح ما تاثیر خواهد داشت ممكن است به پیداكردن بازارهـــای جدید منجر گردد.

معمولاً برای ساده سازی تفهیم اطلاعات از نمودارها استفاده میكنند. تعیین نسبت پتانسیل فروش به كل بازار: قبل از كوشش برای یافتن بازارهای جدید باید این نكته را بدانیم كه حفظ بازارهای موجود، در درجه اول اهمیت قرار دارد. درواقع به جای رقابت در همه سطوح بازار میبایست قسمتی از بازار را انتخاب كنید كه برای شما جاذبه بیشتری دارد.
پتانسیل فروش به كل بازار درواقع همان توان فروش بنگاه نسبت به سایر بنگاهها در بــــــازار است كه در تصمیم گیری برای طرحریزی اهــداف آتی نقش بسزایی را ایفا میكند.

۲ – تجزیه و تحلیل و طبقهبندی اطلاعات

بعداز اتمام مرحله جمع آوری اطلاعات یا درحین جمع آوری اطلاعـــات (بسته به نوع اطلاعات استخـــراج شده و برنامه كاری طراحی شده) میبایست به طبقهبندی و تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخت. البته همان طور كه در ابتدا توضیح داده شد، ماهیت مراحل این طرح به گونهای است كه میتوان هركدام را به صورت متوالی، موازی و یا جداگانه اجرا و بررسی كرد.

در این مرحله، اطلاعات استخراج شده را پردازش میكنیم و به تفسیر و طبقهبندی نتایج میپردازیم. در این مرحله نیز مانند مرحله اول میبایست سوالهای پنجگانهای مطرح گردد و درهركدام از قسمتهای نه گانه این مرحله به آنها پاسخ داده شود. اطلاعات جمع آوری شده هركدام به تنهایی و یا تركیبی از دو، سه و یا همه آنها میتواند به عنوان دادههای جدید در طرح استفاده شود.

– چه اطلاعاتی به تنهایی مفهوم دارند وچه اطلاعاتی نیاز به تركیب شدن و مكملهای اطلاعاتی برای كامل شدن دارند؟

– درجه اهمیت و صحت اطلاعات تاچه حد است؟ (طبقهبندی اطلاعات به ترتیب اهمیت و صحت و…)

– دلیل جمع آوری هركدام از گروههای اطلاعاتی چیست و به چه منظوری به دنبال آنها رفته ایم؟

– از استخراج نتایج هر گروه اطلاعات به چه چیزهایی میخواهیم برسیم؟ – در این فاز از چه نمودارها و فرمولهای آماری میتوان استفاده كرد؟
ارزیابی نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدات: برای احاطه به وضعیت فعلی خود در بازار وگسترش حیطه فعالیت در آینده میبایست موقعیتها و نیروهای بالقوه را شناخت. این ۴ كلمه كلیدی كه در بالا آمدهاند (قوت، ضعف، فرصت و تهدید) خود گویای معنایشان هستند و برای انطباق بازار و بهبود آن میبایست آنها را شناخت.

ازجمله آنها میتوان نفوذ در بازار (مثلاً با كاهش قیمت فروش، افزایش بودجه تبلیغات، گسترش توزیع و تولید و…) ایجاد بازار جدید و توسعه بازار (مثلاً بازار را از مناطق و روشهای مختلف موردبررسی و تجزیه وتحلیل قرار داد) محصول جدید (ارائه محصول جدید به مشتریان فعلی وجذب مشتریان بالقوه) تنوع در تولید ازطریق ورود در صنایع جذاب (معمولاً صنایعی جذاب هستند كه شركتهای دیگر بر اثر وجود موانع مختلف نمیتوانند به آنها وارد شوند یا دارای كالای جایگزین (جانشین) نیستند، یا اینكه رقبا در این صنعت ضعیف باشند و…).

تجزیه و تحلیل و شناخت رقبا و سهم آنها در بازار: شركتی كه تنها تولیدكننده یك محصول در بازار است از آزادی عمل و انعطاف پذیری زیادی نسبت به شركتی كه در فضایی پر از رقابت فعالیت میكند، برخوردار است. به عنوان مثال در اسپانیا و ایتالیا قیمت مخابرات دوبرابر قیمت در بریتانیا است. صرفاً به این دلیل كه در بریتانیا بخش خصوصی نیز به عنوان یك رقیب واردعمل شده است. (WALL STREET JOURNAL, 1993)

رقبای داخلی و بین المللی ممكن است دارای ساختارهای هزینه، تولید، تامین و… متفاوت باشند و یكی از همین عوامل (یكی یا بیشتر) ممكن است راز توفیق آن بنگاه (شركت) در بازار باشد. (مثلاً شركتی كه از زنجیره تامین كوتاهتر و ارزان تر مواد اولیه بهره میبرد هزینههای تولید كمتری نسبت به دیگر رقبا دارد، البته به شرطی كه دیگر متغیرها ثابت درنظرگرفته شود).

بررسی سیستم تحقیقات بازاریابی: تحقیقات بازاریابی فرایند تجزیه و تحلیل، ثبت و پالایش سیستماتیك مشاهدات كنترل شدهای است كه بر روی سیستم مدیریت بازار اعمال شده و به اصلاح مسیر سیستم مدیریت بازار در زمانهای مختلف كمك میكند. تحقیقات بازاریابی باتوجه به حیطه فعالیت شركت متغیر است اما باتوجـــه به عصر فناوری و ارتباطات امروز، بین المللی كردن تحقیق و توسعه جدیدترین واكنش نسبت به رقابت، فناوری و بازارهای جهانی است.

برای طراحی چنین سیستمی ابتدا امكان سنجی وجودی آن بررسی شده و بعد از اینكه طرح توجیه پذیری اقتصادی پیدا كرد به نیازسنجی در راستای اطلاعات و سیستم فوق پرداخته و آن را طراحی میكنیم و در حین اجرا به تصحیح و تكمیل آن میپردازیم.

بررسی سیستم تركیب و تنوع تولید و بسته بندی: هریك از خصوصیات یك محصول از قبیل جنس، كیفیت، طرح، نام تجاری، بستهبندی و… نیاز به برنامهریزی جداگانهای دارد.

درنظـــر گرفتن محصول دركل اهمیت ویژهای دارد. از این رو، هریك از اجزا و خصوصیات محصول باید به صورت یك برنامه مرتبط به هم بررسی شود تا هم افزایی را بالا ببرند، كه در زیر به برخی از آنها به اختصار اشاره شده است.

– نام و نشان تجاری(Branding):

نام یك كالا میتواند اطلاعات و مفاهیم زیادی را به خریدار ارائه دهد. (اطلاعاتی مانند قدیمی یا جدیدبودن، خارجی یا داخلی بودن و…) این نام باید به دقت و حساسیت تمام انتخاب شود بویژه هنگامی كه برای یك بازار بین المللی (خارجی) تعیین میشود. (مثلاً ازنظر معنا و تلفظ)

– كاربردهای محصول:

در مناطق و فرهنگهای مختلف نحوه و كاربرد در استفاده از یك كالا متفاوت است. از آن جمله میتوان به تفاوت استفاده از برنج به عنوان غذا در آسیا و اروپا یا استفاده از دوچرخه درچین به عنوان وسیله نقلیهای مهم و در كشور ما به عنوان یك وسیله تفریحی اشاره كرد.

– بستــه بندی:

نوشتههای مندرج در روی بستـــه بندی، جنس بسته بندی، نمادها و نشانههای مورداستفاده بر روی بسته بندی، تركیب رنگها در بسته بندی، وجود راهنمای استفاده بر روی بستهبندی و… همگی از مواردی هستند كه صنعت بستهبندی را روز به روز تخصصی تر و بزرگتر میكند.

بررسی مسیر ارائه خدمات:

انتخاب پوششهای جغرافیایی و كانالهای توزیع جهت ارائه خدمات رابطه مستقیم با ویژگیهای كالای (خدمات) تولیدی دارد، ولی میباید در انتخاب مسیر ارائه خدمات محدودیتهای زیر لحاظ گردد:

۱ – طبیعت كالا؛
۲ – ویژگیهای خریداران و یا استفاده كنندگان؛
۳ – بررسی واسطهها و تعیین شرایط آنان؛
۴ – شناخت شرایط جغرافیایی مربوط.

خریداران فقط به دنبال خرید كالای فیزیكی نیستند بلكه انتظاراتی از كالا دارند. به همین دلیل خدمات بعداز فروش به هرگونه باید جزء غیرقابل تفكیك استراتژی محصول باشد. اما لازم است بدانیم نوع ارائه خدمات و ضمانت منطقه به منطقه (ازنظر جغرافیایی و اجتماعی) باید متفاوت و هماهنگ با مقتضیات آن محدوده باشد.

شناخت استراتژی قیمت گذاری برای محصولات و خدمات:

استراتژی قیمت گذاری به طور معمول شامل تركیبی از هزینه تولید، مدیریت و بازاریابی برای هر واحد محصول به علاوه درصدی به عنوان سود است،كه همه موارد فوق جـــــــزو عوامل داخلی استراتژی قیمت گذاری طبقهبندی میشوند. البته در این استراتژی عوامل دیگری نیز مانند تغییرات نرخ ارز، تورم و دیگر شاخصهای اقتصادی به عنوان عوامل خارجی دخیل هستند.
اما علاوه بر دو عامل داخلی و خارجی كه برای تعیین استراتژی قیمت گذاری در بالا به آنها اشاره شد رقابت، بازار هدف، سطح درآمد و… (شرایط بازار و محصول) به عنوان عامل سوم نیز نقش مهمی در تعیین قیمت یك كالا ایفا میكند.

بررسی كارایی نیروی فروش:

بررسی كارایی نیروهای فروش همان بررسی مهارتهای لازم نیروهای موسسه است. در این راستا میتوان با برگزاری دورههای آموزشی تئوری وعلمی، همچنین انتخاب و گزینش افرادی با شرایط ویژه در بدو استخدام به همین منظور، گام موثری در راستای كارایی منابع انسانی در این بخش برداشت. نیروی فروش به عنوان آخرین فردی كه كالای ما – نتیجه نهایی تمام زحمات كاركنان تولیدی و خدماتی كه شرط حیات سازمان است –

برای ارائه به مشتری (خریدار) دردست او است، ازنظر طرز رفتار و برخورد، دانش ویژه در زمینه كالایی كه ارائه میدهد، تخصص و… حائزاهمیت است.

بررسی كارایی تبلیغات تجاری: ایجاد ارتباط با مشتری جهت مطلع كردن و تاثیرگذاری بر روی نگرش و رفتار وی ازطرف یك سازمان برای جهت دادن به علایق، انگیزهها و رفتار مصرف كنندگان و برای ایجاد تقاضا و افزایش فروش و سهم بــــازار را تبلیغات گویند. آگهیهای تجاری یا همان تبلیغات بوسیله آگهی راهكاری هستند برای فائق شدن بر مشكل تفاوت زبان، فرهنگ و… .

ابزارهای تبلیغاتی متفاوتند و تفكیك و تقسیم آنها به طبقات مختلف كار مشكلی است اما به طوركلی میتوان آنها را به سه نـــوع آگهیهای تجاری، ارتباطات و روابط عمومی و فروش ویژه تقسیم كرد. ازجمله آگهیهای تجاری میتوان انتشار آگهی به صورت آگهی در پوسترها و بروشورها، آگهی تابلوها و یا آگهی تلویزیون، آگهی درمجلات، آگهی در روزنامهها،آگهی رادیو و… را مثال زد و در زمینه ارتباطات و روابط عمومی برای تبلیغات میتوان به مذاكرات فروشندگان با خریدار، سخنرانیها، گزارشهای سالیانه، همكاری با سازمانهای مختلف و شركت در نمایشگاهها اشاره كرد. نهایتاً در تبلیغات به وسیله فروش ویژه نیز میتوان به ارائه نمونه كالا به مشتریان، تحقیقات پیش و پس از فروش، هدایای تبلیغاتی و… اشاره كرد.

در تبلیغات باید به سوالهای زیر پاسخ گفت:

– چه مقدار بودجه برای تبلیغات درنظرگرفته شده است؟
– تبلیغات میبایست حامل چه پیامی باشد؟
– این پیام از چه نوعی بوده (به چه صورت باشد)؟ و به وسیله چه رسانهای باید انتشار یابد؟
– چه معیارها و روشهایی برای ارزیابی تاثیر برنامه تبلیغات میباید استفاده شود؟
– آیا از این اطلاعات به عنوان بازخوردی برای تصحیح مسیر تبلیغات استفاده میشود یا نه؟ چرا؟

شناسایی امكانات موجود موسسه:

میتوان گفت یكی از مهمترین نیروهای خارجی كه در طراحی برنامه بازار موثر است قوانین دولت است، چرا كه محدودیتهای دیگر را میتوان از راه فناوریهای جدید (مانند فكس) و یا تبلیغات از پیش رو برداشت. اما با قوانین دولتی فقط باید هماهنگ بود و شرایط سازمان را با آنها وفق داد. هرقدر سازمان و برنامه سازمانی از انعطاف پذیری بالاتری برخوردار باشد و تاحد امكان پیش بینیهای لازم در آن انجام شده باشد نحوه پاسخ به این كنشها راحتتر و در برخورد با این موقعیتها وقت وهزینه كمتری صرف میشود.

۳ – برنامهریزی و كنترل

در این مرحله با استفاده از نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده و باتوجه به اهداف و مقتضیات شركت به طراحی مناسب برای آن سازمان میپردازیم. ضمن اینكه باید بدانیم در تمام مراحل طراحی و اجرا كنتــــرل جزء جدایی ناپذیر طرح است. برنامهریزی هدفهایی را كه باید به آنها رسید مشخص كــرده و راه رسیدن به آنها را هموار میســــازد، اما همواره موانعی بر سر راه برنامهریزی یك طرح وجود دارند كه به برخی از آنها اشاره میشود:

– عدم دقت در پیش بینیهای لازم (مانند اعتصابات) و تخمین نادرست اندازهها؛

– خطای بشر در برنامهریزی (مانند ارزشیابی براساس نظرات مشخص)؛

– عدم اجرای كامل و صحیح برنامه؛

– عدم مقبولیت برنامه ازنظر مجریان و افراد ذینفع؛

– بالا بودن هزینههای برنامه ریزی.

در این مــرحله نیز مانند مراحل یك و دو میباید برای هركدام از قسمتهای شش گانه آن، پنج سوال زیر را مطرح كرد و به آنها پاسخ داد.

– اهداف و برنامههای (بلندمدت، میان مدت، كوتاه مدت) شركت چیست؟ – برنامه پیشین (قدیمی) بازاریابی و تحلیل علل موفقیت و شكست آن (نقاط ضعف یا قوت) چگونه بررسی شود؟ – اهداف و برنامههای طرح مدیریت بازار جدید در چارچوب مقتضیات شركت چیست؟

– كدامیك از بخشهای برنامه میبایست كنترل شده و از چه قوانینی میباید پیروی كنند؟

– پیش نیازهای طرح (برنامه) چیست و چگونه میبایست طرح را ارائه دهیم؟

بررسی سیاستها و اهداف موسسه برای تطابق با برنامهریزی مدیریت بازار: اهداف و سیاستهای طرح مدیریت بازار میبایست هم راستای اهداف كلان موسسه باشند، چرا كه مغایرت هركدام با دیگری به شكست طرح منجر خواهدشد. از این رو، كنترل در تمامی مراحل، ازجمع آوری اطلاعات تا اجرای طرح میتواند ما را از تطابق اهداف موسسه با برنامه در دست طرح مطمئن سازد و در واقع سوپاپ اطمینانی برای مغایرتهای مقطعی و اقتضایی باشد.

بدین منظور ابتدا میبایست اهداف و مقاصدی را كه موسسه مایل به پیگیری آنهاست ترسیم كرد و سپس طرح بازاریابی را در قالب آن قرار داده و به یك تركیب مطلوب دست یافت.

ارزیابی نتایج حاصله:

در این قسمت فعالیتهای بخش بازاریابی جهت همگونی با برنامه بازاریابی، تحت بررسی و ارزیابی قرار میگیرد. با طراحی فرمهای موردنیاز و جمع آوری نتایج حاصله میتوان مستندات كاملی را برای ارزیابی نتایج فراهم كرده و بستر مراحل بعد را طراحی كرد.

طراحی برنامه بازاریابی باتوجه به استراتژیها و اهداف:

طراحی برنامه بازاریابی مستلزم كاربرد و تلفیق سیستماتیك منابع و اطلاعات بازاریابی برای حصول اهداف بازاریابی است. یك برنامه بازاریابی شامل بررسی محیط بازاریابی باتوجه به عوامل داخلــی وخارجی، اهداف و استراتژیهای همه جانبه درمورد مسئولیتها، زمان اجرای برنامه و هزینه اجرای آن است. این برنامهریزی توسط مشاوران و مدیران سازمان باتوجه به اهدافی كه طی این برنامه به آنها باید رسید، طراحی گردیده و دراختیار كلیه سطوح سازمانی برحسب لزوم گذاشته میشود. این برنامه میتواند به طور آنی، مقطعی، موازی یا متوالی در سازمان به اجرا درآمده و به صورت فرهنگی فراگیر محبوبیت خاصی در سازمان پیدا كند. ضمن اینكه میتوان درحین اجرا به تصحیح اشكالات و كمبودهای آن نیز پرداخت و این كار با نظر و همكاری تمامی كاركنان بویژه گروههای پشتیبان طرح انجام میپذیرد.

ایجاد برنامه استراتژیك موفق:

پس از آزمون كردن طرح بازاریابی اكنون نوبت آن میرسد كه آن را به عنوان یكی از اصول پایهای سازمان در اهداف بلندمدت موسسه ترسیم كنیم و نوعی فرهنگ سازمانی را برای رسیدن به آن به كاركنان بشناسانیم.

طراحی برنامه تبلیغاتی(Campagn):

تعیین فرم و میزان تبلیغاتی كه برای دستیابی به درصد مطلوب از مصـــــرف كنندگان لازم است، همچنین كانالهای توزیع ومحدوده آن از خواص یك برنامه تبلیغاتی است. لازم به ذكر است كه طراحی برنامه تبلیغاتی خود وقت، تخصص و دقت بالایی را میطلبد كه در این مجال به همین چند جمله اكتفا میشود.

طراحی سیستم كنترل و بازخورد:

بر نیاز و ضرورت سیستم كنترل در جای جای این طرح به عناوین مختلف تاكید گردید. اما مقوله دیگری كه نمیبایست از دید ما پنهان بماند جریان حیاتی و ضروری بازخورد، نه تنها برای این طرح بلكه برای كل سیستم و سازمان است. از بازخورد برای به هنگام نگهداشتن برنامه بازاریابی در راستای رشد و ارتقای سطح برنامه استفاده میكنیم.
بازخورد، اطلاعات به دست آمده از اجرای سیستم شامل نقاط ضعف، قوت، كمبودها و ویژگیها و… را به عنوان اطلاعات اولیه وارد سیستم بازاریابی كرده و آنها را موردبررسی قرار میدهد. به عنوان مثال، بازخوردی كه ازخریداران كالا گرفته میشود در طراحی و برنامهریزی آینده بسیارمهم است چرا كه سودآوری یك شركت كه بقای آن را تضمین میكند وابسته به ارضای نیازهای مشتریان آن است.

۴ – اجرا

دراین قسمت به یك جمله اكتفا میشود كه: بهترین برنامهریزی هم اگر درست اجرا نشود هیچگونه ارزشی نخواهد داشت. و درآخر این نكته مهم را یادآور میشود كه فروش بخشی از بازاریابی است نه همه آن.

باتوجه به پیشرفت روزافزون تكنولوژی و روند گسترش ارتباطات سازمانها و در ادامه دگرگونیهای بنیادین در وابستگیها و فرایندهای سازمانی، به همین نسبت نیز مشكلات و مسایل سازمانها پیچیده تر گردیده و متعاقباً مدیران آنها میبایست توان خود را در رویارویی بااین مشكلات و حل آنها افزایش دهند از این رو حل چنین مسایل پیچیدهای افكار پیچیده اما در اجرا ساده را طلب میكند تا بتواند به سرعت عملی شده و با نهایت اطمینان به اجرا درآید. در این مسیر علاوه بر توان مدیران در پاسخگویی به این تغییرات، برنامههای استراتژیك سازمانها نیز نقش بسزایی در این فرایند ایفا میكنند.

به طوری كه یك برنامه استراتژیك موفق مدیریت بازاریابی علاوه بر مزایا و نتایج متعدد كه در پی خواهد داشت با تعریف لبههای رقابت میتواند به افزایش توان مزیت رقابتی كمك كرده و سازمانها را در فضای رقابتی امروز راهبری نماید و در نهایت نتایج این برنامه (باتوجــه به میزان دقت و اعتبار) به عنــوان ورودی برنامهریزی كلان استراتژیك سازمانها مورد استفاده قرار گیرند.

البته در تمامی قسمتهای این چرخه میبایست نقش و تاثیرگذاری رهبران عالی، مدیران میانی و كاربران اجرایی / نهایی سازمان از مرحله طرح و اجرا تا نتیجـه گیری بـه طور دقیق لحاظ گردند.

در نهایت پس از طرح برنامه استراتژیك فوق سازمانها قادر خواهند بود كه در پاسخگویی به محركها و مسایل داخلی و خارجی خود (تغییر و اصلاح شرایط داخلی در راستای بهبود و تطابق و وفق پذیری با شرایط بیرونی در راستای ماندگاری) به موقع عمل نموده و اثربخشی و كارایی فردی و سازمانی؛ ارتقاء بخشند.

در اینجا میبایست به این نكته اشاره نمود كه با ظهور تكنولوژی اطلاعات (IT)، سیستمهای نرم افزاری همچون مدیریت ارتباط با (CRM)، مدیریت فرایند فروش / فروشگاهها (SM & RM) و مواردی این چنین عرصه مدیریت بازاریابی شركتها را دچار تحولاتی نمودهاند لیكن این تحولات فقط در بخشی از پوسته این سیستم مدیریتی شكل گرفته و در مركز آن همچنان مدیران تصمیم ساز و تصمیم گیر سازمانها به عنوان تنها مراجع برنامه ریزی، سازماندهی و راهبری استراتژیك طرحها، نقش خود را حفظ كرده و استـوارتر میسازند.

 

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار

مزایای کار با آژانس بازاریابی هوش مصنوعی

منتشر شده

در

هوش مصنوعی تبلیغات بازارایابی دیجیتال

کسب و کارهایی که به دنبال رشد برند خود هستند، از همکاری با آژانس های بازاریابی سود خواهند برد، زیرا آنها دانش، منابع و تجربه خود را ارائه می دهند. آنها سطحی از تخصص را به میز ارائه می کنند که به آنها امکان می دهد به کسب و کارها کمک کنند تا مشتریان خود را بهتر درک کنند، روندهای نوظهور را کشف کنند، از تکنیک ها و فناوری های جدید استفاده کنند و استراتژی های مؤثرتری بسازند.

علاوه بر این، آژانس های بازاریابی می توانند یک برنامه بازاریابی ایجاد کنند که به طور خاص برای نیازهای شما طراحی شده است. آنها می توانند جنبه های مختلف بازاریابی، از تحقیقات بازار گرفته تا روابط عمومی را پوشش دهند. با آژانس های بازاریابی هوش مصنوعی، می توانید به همه این قابلیت ها و موارد دیگر دسترسی داشته باشید.

با استفاده از هوش مصنوعی، شرکت‌های بازاریابی هوش مصنوعی می‌توانند از مجموعه داده‌های گسترده‌تر نهایت استفاده را ببرند. به نوبه خود، این به شما این امکان را می دهد که مخاطبان هدف خود را بهتر شناسایی کنید، درک عمیق تری از انگیزه ها، رفتارها و ترجیحات آنها به دست آورید، و بنابراین، کمپین های موثرتری ایجاد کنید که باعث تعامل و فروش می شود.

علاوه بر این، با توجه به اینکه هوش مصنوعی دارای قابلیت‌های اتوماسیون است، این کار می‌تواند به طور موثر حجم کاری شما را کاهش دهد و به شما و تیم شما اجازه می‌دهد تا روی سایر زمینه‌های کسب و کارتان تمرکز کنید.

به عنوان مثال، آژانس‌های بازاریابی هوش مصنوعی می‌توانند از هوش مصنوعی برای خودکارسازی تلاش‌های پیشرو، ایجاد تبلیغات محصول مناسب، مطالعه الگوهای رفتاری در زمان واقعی، شناسایی تأثیرگذاران مرتبط برای کسب‌وکار شما و به‌روزرسانی منظم پایگاه‌های اطلاعاتی مشتریان خود استفاده کنند.

سایر مزایای قابل توجه کار با آژانس بازاریابی هوش مصنوعی عبارتند از:

  • اطلاع رسانی به شما در مورد تصمیمات خود در مورد هزینه تبلیغات
  • مقیاس پذیری پشتیبانی مشتری
  • انجام تلاش‌های هدف‌گیری مجدد شخصی
  • پیدا کردن مشتریان بالقوه
  • اسکن محتوا از چندین پلتفرم برای کمک به ارائه تبلیغات مرتبط تری که باعث افزایش تعامل می شود

آینده بازاریابی، با استفاده از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در حال حاضر به عنوان مخرب در نظر گرفته شده است. محبوبیت فزاینده و پذیرش گسترده آن همچنان نحوه رویکرد کسب‌وکارها، مارک‌ها و بازاریابان را به بازاریابی تغییر می‌دهد و به احتمال زیاد هوش مصنوعی نقش مهمی در شکل‌دهی مجدد چشم‌انداز بازاریابی آینده خواهد داشت. در حالی که مزایای زیادی را ارائه می دهد، ما هنوز تاثیری را که هوش مصنوعی در بازاریابی ایجاد می کند، مشاهده نکرده ایم.

هجوم آژانس‌های بازاریابی هوش مصنوعی به کسب‌وکارها ایده می‌دهد که این فناوری چه کاری می‌تواند برای تقویت رشد آنها انجام دهد. آژانس‌های بازاریابی با استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط با آن، می‌توانند استراتژی‌ها، کمپین‌ها، محتوا و پیام‌های شما را به سطح بالاتری برسانند.

سوالات متداول

آژانس های بازاریابی هوش مصنوعی چیست؟

آژانس‌های بازاریابی هوش مصنوعی از هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های مرتبط استفاده می‌کنند تا کسب‌وکارها را با رویکردی هوشمندانه‌تر و مبتنی بر داده در بازاریابی تجهیز کنند. این آژانس‌ها با ترکیب هوش مصنوعی به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا استراتژی‌های بازاریابی مؤثرتری ایجاد کنند، کمپین‌های هدفمندی راه‌اندازی کنند و تجارب بهتری را برای مشتریان ارائه دهند. آژانس‌های بازاریابی هوش مصنوعی همچنین قابلیت‌های تیم بازاریابی شما را تقویت می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا بهره‌ورتر و کارآمدتر باشند و به آنها کمک می‌کنند زمان رسیدگی و پاسخ‌دهی را کاهش دهند.

چگونه با آژانس های بازاریابی هوش مصنوعی کار کنم؟

قبل از استخدام یک آژانس بازاریابی هوش مصنوعی، ابتدا باید اهداف بازاریابی خود و نحوه استفاده از قابلیت های مبتنی بر هوش مصنوعی آنها را برای کسب و کار خود شناسایی کنید. سپس باید در مورد آژانس های بازاریابی هوش مصنوعی تحقیق کنید و به خدمات اصلی، تخصص ها، شایستگی های اصلی، تجربه با هوش مصنوعی و سوابق آنها توجه ویژه ای داشته باشید. علاوه بر این، باید قیمت آنها را بررسی کنید تا ببینید آیا با بودجه شما مطابقت دارد یا خیر.

آژانس‌ها چگونه از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند؟

آژانس های بازاریابی هوش مصنوعی از چنین فناوری هایی برای کشف بینش های ارزشمند مشتری استفاده می کنند که می تواند برای ایجاد کمپین های هدفمند و سفارشی تر استفاده شود. آنها همچنین از قابلیت های اتوماسیون هوش مصنوعی برای خودکارسازی کارهای تکراری و بهینه سازی گردش کار بهره می برند. علاوه بر اینکه به آنها اجازه می‌دهد رویکردی دقیق‌تر برای شخصی‌سازی داشته باشند، هوش مصنوعی همچنین به این آژانس‌ها اجازه می‌دهد تا تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده را برای پیش‌بینی نتایج آینده و نیازها و رفتار مشتریان شما انجام دهند.

هوش مصنوعی چگونه می تواند به تغییر کسب و کار کمک کند؟

با هوش مصنوعی، می‌توانید فرآیندهای کسب‌وکار خود را بهینه کنید، عملیات‌های خود را سریع‌تر مقیاس دهید، از حجم وسیعی از داده‌ها برای کشف گرایش‌ها و بینش‌ها استفاده کنید، پیام‌های مناسب را ارائه دهید، تجزیه و تحلیل رقابتی کارآمدتری انجام دهید، و فرآیندهای تصمیم‌گیری را با استفاده از ویژگی‌های پیشرفته هوش مصنوعی به عنوان اتوماسیون و خودکارسازی انجام دهید.

تجزیه و تحلیل پیش بینی امروزه کاربردهای رایج هوش مصنوعی در بسیاری از مشاغل عبارتند از:

  • چت ربات ها
  • تولید محتوا
  • محتوای پیشگو و هدفمند
  • تشخیص تصویر

هوش مصنوعی در بازاریابی روی چه صنایعی بیشترین تأثیر را خواهد داشت؟

هوش مصنوعی در بازاریابی احتمالاً بیشترین تأثیر را بر صنایعی خواهد داشت که برای فرآیندهایی مانند تصمیم گیری و تعامل با مشتری به شدت به داده ها متکی هستند. اینها شامل خرده فروشی، مراقبت های بهداشتی، بازاریابی، امور مالی و تحقیقات دارویی است.

ادامه مطلب

اخبار

آژانس بازاریابی هوش مصنوعی چیست؟

منتشر شده

در

هوش مصنوعی صنعت تبلیغات دیجیتال بازاریابی

به عبارت ساده، آژانس بازاریابی هوش مصنوعی شرکتی است که از هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط با آن، مانند یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل، و همچنین ابزارهای اتوماسیون و نرم‌افزار هوش مصنوعی برای ایجاد استراتژی‌ها و کمپین‌های بازاریابی مؤثرتر و هدفمندتر استفاده می‌کند. با استفاده از هوش مصنوعی، این آژانس‌های بازاریابی به بازاریابان و کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا رفتارهای مشتریان و روندهای نوظهور را تجزیه و تحلیل کنند و به اولی اجازه می‌دهند مخاطبان خود را بهتر درک کنند و تصمیم‌های تجاری بهتری بر اساس داده‌ها اتخاذ کنند.

و از آنجایی که این فرآیندها به اندازه همتایان سنتی خود از زمان و منابع دیگر استفاده نمی کنند، به کاهش بار کاری تیم های بازاریابی کمک می کنند. علاوه بر این، بینش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه شده توسط چنین آژانس‌هایی می‌تواند برای ایجاد تبدیل، بهبود تجربیات مشتری و بهینه‌سازی تلاش‌های بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد.

برخی از نمونه‌هایی از هوش مصنوعی که در ابتکارات بازاریابی دیجیتال به کار می‌رود عبارتند از ربات‌های چت، قیمت‌گذاری پویا، شخصی‌سازی دقیق و یادگیری ماشینی برای پیشنهاد تبلیغات برنامه‌ای.

برخلاف آژانس بازاریابی سنتی، یک آژانس بازاریابی هوش مصنوعی از هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و سایر ابزارهای مولد برای ایجاد استراتژی ها و محتوا برای کسب و کارها استفاده می کند و به کسب و کارها کمک می کند تا در منابع صرفه جویی کنند و در عین حال به خروجی های با کیفیت و موثر دسترسی داشته باشند.

ابزارهای آژانس بازاریابی هوش مصنوعی

ابزارهای هوش مصنوعی برای آژانس هایی که به دنبال ارائه راه حل های پیشرفته به مشتریان خود هستند ضروری شده اند. این ابزارها نه تنها کارایی را افزایش می‌دهند، بلکه بینش عمیق‌تر و استراتژی‌های بازاریابی شخصی‌تر را نیز ارائه می‌کنند. در اینجا کاوشی از ابزارهای کلیدی بازاریابی هوش مصنوعی و نقش‌های حیاتی آن‌ها، که توسط مطالعات موردی مرتبط و روندهای صنعت پشتیبانی می‌شود، آورده شده است:

ابزارهای تجزیه و تحلیل و سئو مبتنی بر هوش مصنوعی:

مثال: قابلیت های هوش مصنوعی SEMrush برای SEO و تجزیه و تحلیل بازار. آژانس هایی مانند SmartSites از این ابزارها برای استراتژی های سئو مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می کنند و آنها را قادر می سازد تا روندهای بازار را پیش بینی کرده و محتوا را به طور موثر بهینه کنند.
اهمیت: این ابزارها تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده، تحلیل روند، و بینش عمیق در مورد رفتار مصرف‌کننده را ارائه می‌دهند که برای ایجاد استراتژی‌های هدفمند سئو ضروری است.

چت بات ها و خدمات مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی:

مطالعه موردی: استفاده Influencer Marketing Hub از ChatGPT-4 برای تعامل و پشتیبانی با مشتری. این ابزار زمان پاسخگویی را به میزان قابل توجهی کاهش داده و تعامل مشتری را بهبود بخشیده است.
اهمیت: چت ربات‌های هوش مصنوعی پشتیبانی فوری و ۲۴ ساعته از مشتری را ارائه می‌کنند، تجربه کاربر را افزایش می‌دهند و منابع انسانی را برای کارهای پیچیده‌تر آزاد می‌کنند.

هوش مصنوعی برای ایجاد و شخصی سازی محتوا:

مثال: ابزارهایی مانند جاسپر (جارویس سابق) برای تولید محتوای خلاقانه و شخصی سازی شده در مقیاس استفاده می شود.
اهمیت: این ابزارها به ایجاد حجم زیادی از محتوای شخصی‌شده به سرعت کمک می‌کنند، که برای کمپین‌هایی که بخش‌های متنوع و پویا مشتری را هدف قرار می‌دهند، بسیار مهم است.

ابزارهای رسانه اجتماعی مبتنی بر هوش مصنوعی:

مطالعه موردی: رویکرد متمرکز بر تنوع Sociallyin از ابزارهای هوش مصنوعی سود می‌برد که روند رسانه‌های اجتماعی و جمعیت‌شناسی مخاطب را تجزیه و تحلیل می‌کند و اطمینان می‌دهد که محتوای آنها با مخاطبان متنوع طنین‌انداز می‌شود.
اهمیت: ابزارهای هوش مصنوعی در رسانه‌های اجتماعی به درک اولویت‌های مخاطب، بهینه‌سازی زمان‌بندی پست‌ها و شخصی‌سازی محتوا برای تعامل بهتر کمک می‌کنند.

تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده برای بهینه سازی کمپین:

مثال: فناوری تشخیص کلاهبرداری مبتنی بر هوش مصنوعی NeoReach. این ابزار به ارزیابی اعتبار اینفلوئنسرها، اطمینان از مشارکت اینفلوئنسرهای معتبر و مؤثر کمک می کند.
اهمیت: تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده، آژانس‌ها را قادر می‌سازد تا نتایج کمپین را پیش‌بینی کنند، تخصیص بودجه را بهینه کنند و بازگشت سرمایه را افزایش دهند.

پلتفرم های ایمیل مارکتینگ خودکار:

مطالعه موردی: استفاده WEBITMD از ابزارهای بازاریابی ایمیلی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Klaviyo برای ایجاد کمپین های ایمیل شخصی.
اهمیت: این پلتفرم‌ها تلاش‌های بازاریابی ایمیلی را خودکار و شخصی می‌کنند که منجر به نرخ تعامل و تبدیل بالاتری می‌شود.
هوش مصنوعی برای هدف گذاری تبلیغات و تبلیغات برنامه ای:

مثال: راه حل ایمنی برند مبتنی بر هوش مصنوعی Viral Nation، Viral Nation_Secure، قرار دادن تبلیغات هدفمند و ایمن را تضمین می کند.
اهمیت: هوش مصنوعی در تبلیغات به هدف گذاری دقیق، بهینه سازی هزینه تبلیغات و بهبود اثربخشی کلی تبلیغات دیجیتال کمک می کند.
سیستم های CRM پیشرفته با هوش مصنوعی:

مطالعه موردی: آژانس‌ها از CRMهای تقویت‌شده هوش مصنوعی برای بینش عمیق‌تر مشتری و استراتژی‌های بازاریابی شخصی‌سازی شده استفاده می‌کنند.

اهمیت: این سیستم‌ها دید جامعی از تعاملات مشتری ارائه می‌دهند و رویکردهای بازاریابی مؤثرتر و شخصی‌شده‌تری را ممکن می‌سازند.
گسترش کاربردهای هوش مصنوعی در آژانس های بازاریابی:

اتوماسیون و تعدیل محتوا: اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی وظایف تکراری را ساده می کند و به تولید محتوا کمک می کند، اگرچه برای خلاقیت و شخصی سازی به نظارت انسانی نیاز دارد.

تست تسریع شده: هوش مصنوعی آزمایش همزمان A/B چندین عنصر را قادر می‌سازد و روند شناسایی استراتژی‌های موثر را سرعت می‌بخشد.

CRM مبتنی بر هوش مصنوعی: در ترکیب با CRM، هوش مصنوعی بینش دقیقی در مورد رفتارها و ترجیحات مشتری ارائه می دهد و به توسعه استراتژی های بازاریابی هدفمند کمک می کند.

تبلیغات دیجیتالی پیشرفته: نقش هوش مصنوعی در پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتالی مانند گوگل و فیس‌بوک امکان هدف‌یابی تبلیغات مرتبط‌تر و بهبود نتایج کمپین را فراهم می‌کند.

ابزارهای آژانس بازاریابی هوش مصنوعی نه تنها کارایی آژانس‌های بازاریابی دیجیتال را افزایش می‌دهند، بلکه در هدایت نوآوری، شخصی‌سازی و تصمیم‌گیری استراتژیک نیز نقش اساسی دارند. این ابزارها نحوه درک و تعامل آژانس ها با مخاطبان خود را تغییر می دهند و منجر به کمپین های بازاریابی موفق تر و تأثیرگذارتر می شوند. با توجه به اینکه ۶۱٫۴ درصد از بازاریابان در حال حاضر از هوش مصنوعی استفاده می کنند و ۵۴٫۵ درصد پتانسیل آن را برای تقویت تلاش های بازاریابی به رسمیت می شناسند، ادغام هوش مصنوعی در استراتژی های بازاریابی به طور فزاینده ای برای رقابتی ماندن در چشم انداز دیجیتال ضروری می شود.

ادامه مطلب

اخبار

۱۰ بهترین آژانس بازاریابی هوش مصنوعی برای سال ۲۰۲۴ – قسمت دوم

منتشر شده

در

بازاریابی اینترنتی- بازاریابی-روانی-اصول-بازاریابی-موفق-تکنیک-های-بازاریابی-تبلیغات-و-بازاریابی-اخبار-چاپ-و-تبلیغات-اخبار-تبلیغات

آیا ما برای آینده ای آماده هستیم که هوش مصنوعی مشتریان شما را بهتر از شما بشناسد؟ طلوع هوش مصنوعی در بازاریابی فقط نزدیک نیست. در حال حاضر اینجاست به طور گسترده ای به دست آورده است و پیش بینی می شود روشی را که کسب و کارها و بازاریابان به بازاریابی روی می آورند تغییر دهد. پیش‌بینی می‌شود که استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی در سال‌های آینده رشد کند و تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۸ به یک بازار ۱۰۷.۵ میلیارد دلاری تبدیل شود.

TL;DR: دلایل کلیدی که به آژانس های بازاریابی هوش مصنوعی نیاز دارید؟

تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده: هوش مصنوعی روند بازار را پیش بینی می کند و ROI را بهینه می کند.
شخصی‌سازی: کمپین‌ها را بر اساس ترجیحات فردی تنظیم می‌کند و تعامل را افزایش می‌دهد.
کارایی و اتوماسیون: صرفه جویی در زمان، تمرکز بر بازاریابی استراتژیک.
بینش مشتری و CRM: درک عمیق مشتری را ارائه می دهد و روابط را تقویت می کند.
تبلیغات و محتوا بهینه شده: تبلیغات و محتوای مرتبط و تاثیرگذار را تضمین می کند.
علاوه بر این، ۸۲ درصد از بازاریابان فکر می‌کنند که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی نقش مهمی در شکل‌دهی مسیر بازاریابی دارند. کاربردهای متداول هوش مصنوعی در بازاریابی شامل کمک به کسب و کارها در شناسایی مشتریان بالقوه و بهبود اثربخشی کمپین هایشان است.

۶٫ GumGum

GumGum راه حل های هوش زمینه ای را ارائه می دهد که برای ارائه کمپین های تبلیغاتی خلاقانه با مکان استراتژیک طراحی شده اند. این کمپین‌های تبلیغاتی برای کمک به کسب‌وکارها در به دست آوردن تصویر بهتر از نام تجاری، ایجاد تعامل و ترویج یادآوری نام تجاری طراحی شده‌اند.

GumGum از یک فناوری بینایی کامپیوتری اختصاصی به نام Verity استفاده می کند که از هوش مصنوعی برای اسکن متن، تصاویر و سایر اشکال محتوا در چندین پلتفرم استفاده می کند. سپس از داده های جمع آوری شده استفاده می کند تا تبلیغات مرتبط با زمینه را در مکان مناسب در زمان مناسب قرار دهد. طبق وب‌سایت GumGum، Verity برای شناسایی «مجموعه کامل سیگنال‌های متنی» طراحی شده است. این فناوری همچنین دارای اعتبار در سطح محتوای MRC است، به این معنی که می تواند همه سیگنال های موجود را در نظر بگیرد، نه فقط سیگنال های متنی.

علاوه بر این، با Verity for Video، برندها می توانند ارزش بیشتری از کمپین های ویدیویی خود دریافت کنند. این ویژگی یک مجموعه داده جامع، از جمله ابرداده عنوان و توضیحات و تجزیه و تحلیل فریم ویدیو را در نظر می گیرد تا KPIها را مانند طرز فکر مصرف کننده و مطلوبیت ایجاد کند. از آنجایی که می‌تواند کمپین‌ها را در سطح ویدیو هدف قرار دهد، برندها می‌توانند تأثیرات خود را به حداکثر برسانند و فرصت‌های بیشتری را برای مقیاس‌بندی کمپین‌های خود کشف کنند.

۷٫ Quantcast

Quantcast از هوش مصنوعی برای ارائه تبلیغات در زمان واقعی و بینش مخاطبان استفاده می کند. این یک هوش مصنوعی و موتور یادگیری ماشینی به نام Ara دارد که می‌تواند از پایگاه داده‌ای از یک تریلیون سیگنال آنلاین پرس و جو کند و به کاربران بینش‌های دقیق تعاملی ارائه دهد. آرای Quantcast همچنین می‌تواند هزاران مدل پیش‌بینی‌کننده را در هر ثانیه یک میلیون بار به دست آورد و به شما بینش‌های بی‌درنگ درباره رفتار مصرف‌کننده ارائه دهد. علاوه بر این، می تواند ۱۰۰۰۰ متغیر را در هر دقیقه به روز کند و به شما امکان می دهد بهترین نتایج ممکن را برای کمپین های خود کشف کنید.

علاوه بر آرا، Quantcast همچنین Q را توسعه داد، یک پلت فرم رفتار مخاطب که برای ناشران طراحی شده است. با Q، ناشران می‌توانند مخاطبان دقیق را شناسایی کنند، داده‌های دقیق و به‌روز شده را به‌طور منظم دریافت کنند، و الگوهای بیش از صد میلیون مقصد وب و تلفن همراه را در روز تشخیص دهند. جدای از ناشران، Quantcast همچنین راه حل های هوشمندی را برای برندها، صنایع و آژانس ها ارائه می دهد. به عنوان مثال، آژانس‌های دیگر می‌توانند از پلتفرم Quantcast برای اعمال داده‌های شخص اول مبتنی بر هوش مصنوعی برای افزایش عملکرد در مقیاس استفاده کنند.

۸٫ Appier

Appier که در تایپه، تایوان تأسیس شد، یک شرکت SaaS است که در ارائه راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای تسهیل ابتکارات بازاریابی کامل هوشمندانه‌تر تخصص دارد. چندین راه حل برای صنایع مختلف از جمله تجارت الکترونیک، خرده فروشی و بازی ارائه می دهد. برخی از محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی Appier عبارتند از:

AIQUA – این یک پلتفرم شخصی‌سازی است که به شما امکان می‌دهد استراتژی‌های مشتری را برای همه کانال‌های بازاریابی خود ایجاد کنید.
AIXON – طراحی شده برای تقویت جذب کاربر، AIXON به شما امکان می دهد به اطلاعات جامع مخاطب دسترسی داشته باشید و عملکرد تبلیغات را بهینه کنید.
AIRIS – این راه حل مبتنی بر هوش مصنوعی به شما امکان می دهد با استفاده از داده های شخص اول، دیدی جامع از مشتریان خود داشته باشید. همچنین شما را قادر می سازد تا داده های بلادرنگ را تجسم کنید و آن ها را به تصاویری جذاب تبدیل کنید.
AIDEAL – AIDEAL یک بهینه‌ساز تبدیل است که قادر است رفتار مصرف‌کننده را پیش‌بینی کند تا تبدیل‌های بیشتر و خریدهای فوری را افزایش دهد.
AIXPERT – AIXPERT برای استفاده از هوش مصنوعی برای بهینه سازی عملیات کمپین طراحی شده است. با استفاده از آن، می توانید کمپین ها و هدف گیری مخاطبان را خودکار کنید.

۹٫ Heuritech

Heuritech با تأکید بر صنایع لوکس، تجارت الکترونیک، مد و خرده‌فروشی، راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را برای کمک به برندها برای کسب بینش‌های بازار، تشخیص رفتارهای مصرف‌کننده در بخش‌های مختلف و بهینه‌سازی استراتژی‌های ارتباطی و بازاریابی ارائه می‌دهد. در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد و از هوش مصنوعی برای ارائه بینش و تجزیه و تحلیل مستقیم از مصرف کننده به کاربران استفاده می کند. در حال حاضر دارای دو پلتفرم است:

بینش بازار – این میلیون ها تصویر را برای جمع آوری داده های کمی تجزیه و تحلیل می کند. با استفاده از این پلت فرم، برندها می توانند رشد دید عناصر مختلف مد مانند رنگ ها، چاپ ها و پارچه ها را برای فصول مختلف مد پیش بینی کنند.
بینش محصول – این بینش با استفاده از داده های مشتری برای تعیین پذیرش مصرف کننده از محصولات شما ارائه می دهد. همچنین عملکرد محصول شما، از جمله قابل مشاهده بودن و مطلوبیت آن، در برابر عملکرد رقبا را تجزیه و تحلیل می کند.

۱۰٫ Cognitiv

Cognitiv یک آژانس بازاریابی هوش مصنوعی است که بر بهینه سازی تبلیغات تمرکز دارد. Cognitiv با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق برای بازاریابی، به بازاریابان کمک می‌کند تا رفتار مصرف‌کننده را پیش‌بینی کنند، عملکرد بازاریابی کامل را بهبود بخشند، و تجربیات متنی و شخصی‌تر را برای مخاطبان خود ایجاد کنند. علاوه بر این ویژگی‌ها، Cognitiv راه‌حل‌ها و محصولات دیگری نیز دارد که با بهینه‌سازی هزینه‌های رسانه‌ای، استفاده از داده‌های شخص اول، کشف بخش‌های مخاطب، تأثیرگذاری بر مسیر خرید مشتریان و موارد دیگر، به شما کمک می‌کند تا آینده کسب‌وکارتان را حفظ کنید.

پلتفرم بازاریابی هوش مصنوعی NeuralMind به شما امکان می دهد ROI را به دقت اندازه گیری کنید و فرآیندهای تصمیم گیری مبتنی بر داده را بهبود بخشید. همچنین برای پیش‌بینی اقدامات مصرف‌کننده، ایجاد تبدیل و افزایش ارزش طول عمر مشتری با استفاده از مجموعه داده‌های مختلف، از جمله داده‌های شخص اول، اطلاعات متنی، و داده‌های سفر کاربر طراحی شده است.

ادامه مطلب

Trending

پایگاه خبری چاپ و تبلیغات آنلاین