عکاسی
عکاسی پانوراما
منتشر شده
5 سال پیشدر
توسط
مهتاب مویدآن زمان که دوربينهاي عکاسي هنوز نگاتيوي بودند، عکاسي پانوراما تنها از عکاسان حرفهاي و بوسيله دوربينها و تاريکخانههاي مجهز و مخصوص اين کار برميآمد. اما امروزه ديگر عکاسي پانوراما يک تخصص نيست. بلکه کافيست تعدادي عکس کنار هم از يک منظره بگيريد و بقيه کار را به نرمافزار کامپيوتريتان بسپاريد. نرمافزارهاي کامپيوتري اين روزها مجهز به انواع قابليتهاي ساخت پانوراما شدهاند و در چشم بر هم زدني از عکسهاي پيدرپي شما يک عکس پانوراما ساخته و تحويل ميدهند.
اما نکته مهمي که بايد به خاطر داشته باشيد اين است که گاهي اوقات عکسهايي که براي پانوراما ميگيريد شرايط مورد نياز براي يک نتيجه عالي را ندارند.
اگرچه نرمافزارهاي ويرايشگر ميتوانند تا حد زيادي از اشتباهات شما را جبران کنند، اما بايد شما نيز در هنگام عکاسي يک سري نکات را به خاطر داشته باشيد. با نکاتي که در اينجا ميخوانيد، احتمال اشتباهاتتان براي اين نوع عکاسي به حداقل ميرسد و همچنين خلاقيت بيشتري براي ساخت تصاوير زيبا پيدا خواهيد کرد.
۱٫ اگر دوربينتان داراي وضعيت پانوراما است حتما از آن استفاده کنيد
برخي از دوربينهاي کامپکت درکنار وضعيتهاي معمول عکاسي و سکانسهاي آمادهاي که دارند، يک حالت عکاسي پانوراما نيز دارند. اين وضعيت چند کار مختلف را برايتان انجام ميدهد. اول از همه اينکه پيش نمايشي از عکس قبلي که گرفتهايد را روي LCD نمايش داده و تصويري زنده از کادر در حال عکاسي را نيز با شفافيت کمتري روي آن نشان ميدهد. اين کار به اين دليل انجام ميشود که شما بتوانيد به راحتي لبه عکسها را روي هم قرار دهيد يا اصطلاحا آنها را Overlap کنيد. درباره Overlap کمي جلوتر توضيح دادهام. دوم اينکه وقتي در اين حالت قرار داريد، تنظيمات نوردهي دوربين اصلا تغيير نخواهد کرد.
حتي اگر در حالت عادي نياز به تغيير نوردهي باشد. اين کار به اين خاطر است که در هنگام کار با نرمافزار ويرايشگر ساخت پانوراما، براي چسباندن عکسها با نورهاي مختلف کنار يکديگر مشکلي پيش نيايد (البته در برخي از دوربينهاي جديدتر، نورسنجي به صورت خودکار تغيير و تنظيم ميشود). تصويري که در اينجا ميبينيد از ترکيب ۲۵ تصوير عکاسي شده با دوربين کامپکت کانن SD630 در وضعيت پانوراماي دوربين عکاسي شده است.
۲٫ روي هم قرارگيري يا Overlap
Overlap کردن تصوير يکي از مهمترين اصول در عکاسي پانوراما است. تنها يک لغزش غير قابل ترميم در Overlap کردن دو تصوير پيدرپي، ميتواند زيبايي و شکوه يک عکس پانوراما را از بين ببرد. هيچکس دوست ندارد يک عکس پانوراما از ميدان نقش جهان را در حالي که يک خط سفيد رنگ از ميان تصوير ميگذرد نگاه کند. من شخصا براي عکسهاي پانوراما حدود ۳۰% از تصوير دوم را روي اولي Overlap ميکنم.
برخي از عکاسان معتقدند تا ۱۵% Overlap نيز کافي است. سعي کنيد با دوربينتان چندين بار عکاسي کنيد و ببينيد که چه مقدار از Overlap تصوير برايتان مناسبتر است.
افزايش مقدار Overlap باعث ميشود نرمافزار براي هماهنگ کرن لبههاي تصاوير اعوجاج کمتري ايجاد کند. البته اين مقدار اعوجاج بستگي به تنظيمات فاصله کانوني و لنز شما نيز دارد. در صورتيکه از دوربينهاي DSLR استفاده ميکنيد که نقاط فوکوس مشخص دارند، به راحتي ميتوانيد از همان نقاط فوکوس براي حدس زدن محل Overlapها استفاده کنيد.
۳٫عکسها را روي يک خط بگيريد
هر چقدر تعداد عکسهاي شما بيشتر ميشود صاف نگاه داشتن دوربين اهميت بيشتري پيدا ميکند. به عنوان مثال اگر براي يک عکس پانوراما ۴ يا ۵ عکس ميگيريد، کمي خارج شدن از محور مشکل چنداني ايجاد نميکند. اما وقتي ۳۰ عکس براي يک صحنه گرفتهايد، خيلي مهم است که دوربين را روي يک محور ثابت نگاه داريد. دقت کنيد که جابجا شدن دوربين و دور شدن از محور عکسهاي قبلي، گاهي اوقات به جز مشکلات اعوجاج و غيره، موجب تغيير فوکوس و پسزمينه و غيره ميشود. خصوصا تغيير فوکوس روي پسزمينه و پيشزمينه از مشکلاتي است که ممکن است بر اثر تغيير زاويه دوربين پيش آيد و متاسفانه تاثير بدي روي عکس نهايي ميگذارد. استفاده از سهپايه روش خوبي براي اطمينان از عدم تغيير مسير عکاسها است.
۴٫ نورسنجي را درست انجام دهيد
اين يکي از آن نکتههاي مشکلي است که يادگيري آن نياز به تمرين و تجربه زيادي دارد. اگر از يک دوربين DSLR يا دوربيني که قابليت عکاسي پانوراما ندارد استفاده ميکنيد،احتمالا مجبوريد براي عکاسي پانوراما، وضعيت دوربين را روي حالت دستي يا Manual بگذاريد. بهتر است در روشنترين و تاريکترين فريمي که ميخواهيد عکس بگيريد يک نورسنجي کرده و مقدار ديافراگم و سرعت دوربين را چيزي مابين آن دو قرار دهيد. حتي بد نيست يک استپ هم پايينتر از معدل روشنترين و تاريکترين صحنه انتخاب کنيد، تا حداقل مطمئن شويد که رنگ يکدست به خوبي در عکس نهايي ديده خواهد شد.
۵٫ ببينيد آيا در صحنهتان چيزي متحرک است يا خير؟
حرکت و جنبش در يک تصوير پانوراما ميتواند هر آنچه را که رشتهايد پنبه کند. گاهي اوقات ميتوان از محو شدگي افراد، ماشينها، گياهان و ديگر اجزاي متحرک تصوير چشمپوشي کرد. اما تعداد زياد نقاط محو، موجب ميشود کامپيوتر براي Overlap کردن لبههاي تصوير با مشکل مواجه شود و گاهي اوقات اصلا عکسها را به هم نميچسباند. معني اين حرف اين است که شما بايد عکسهايتان را خيلي سريع بگيريد. و خوب، گاهي اوقات محوشدگي غير قابل پرهيز است.
۶٫ مراقب لنزهاي خيلي باز (سوپر وايد) باشيد
يک چيزي که در هنگام کار با لنزهاي کيت دوربينهاي DSLR و همچنين دوربينهاي کامپکت بايد به خاطر داشته باشيد اين است که بايد سعي کنيد تا جاي ممکن از فاصلههاي کانوني کوتاه (وايد) استفاده نکنيد. اين کار موجب اعوجاج در فواصل ميشود. دقت داشته باشيد که هميشه هم استفاده از يک لنز وايد خوب دستيابي به يک عکس پانوراماي خوب را تضمين نميکند. گاهي اوقات بهتر است اجازه دهيد نرمافزار پانورامايتان بخشهايي از تصاوير را برش بزند تا تاثير اين اعوجاج به حداقل برسد. سعي کنيد بيشتر از وضعيت نرمال لنزهاي زوم استفاده کنيد تا حداقل اعوجاج را داشته باشيد.
۷٫ بالا و پايين و اطراف نيز نگاه کنيد
در نرم افزارهاي جديد ديگر محدوديتي براي يکنواخت بودن مسير عکسهاي پانوراما مثلا از راست به چپ وجود ندارد. مثلا ميتوانيد از چپ به راست (يا از بالا به پايين عکس) بگيريد. سپس با بالا و پايين کردن جهت دوربين، اجزاي بيشتري از صحنه روبرو را در عکستان بياوريد. البته در هنگام گرفتن عکسها باز هم به قوانين Overlap که در بالا گفتيم توجه داشته باشيد. زيرا عکسها نه تنها از چپ و راست بايد روي هم Overlap شوند، بلکه در اين حالت بايد از بالا و پايين تصوير نيز به اندازه کافي جا براي روي هم قرار گرفتن باشد. با اين کار احتمالا مشکلاتي که در رنگ يکنواخت آسمان بوجود ميآمد نيز بوسيله تصاوير اضافي برطرف ميشود.
۸٫ حواستان به فيلتر پولاريزه باشد
اغلب عکاسان طبيعت از فيلترهاي پولاريزه استفاده ميکنند. اين فيلتر ميتواند غلظت رنگ آبي آسمان را افزايش داده و جلوه زيباتري به آن بدهد. در حقيقت اين فيلتر به گونهاي طراحي شده است که غلظت رنگ آبي آسمان را در نيمه بالايي تصوير (که احتمالا محل قرارگيري آسمان است) تغيير ميدهد. استفاده از اين فيلتر در پانوراما، خصوصا وقتي عکسهاي پانوراماي عمودي ميگيريد، ميتواند موجب تغيير رنگ در بخشهايي از آسمان شود. بنابراين قبل از شروع کار اين فيلتر را باز کنيد.
۹٫ پانوراماي عمودي را فراموش نکنيد
عکسهاي عمودي گاهي اوقات فراموش ميشوند. اصول عکاسي پانوراماي عمودي شبيه همان اصول پانوراماي افقي است. براي عکاسي از چنين صحنههايي احتمالا بايد دوربين را با زاويه نود درجه روي سه پايه ببنديد. يا براي عکسها روي دست آن را به صورت عمودي نگاه داريد. براي شروع بد نيست از ساختمانها يا آبشارها عکس بگيريد و بعد سعي کنيد به دنبال سوژههاي زيباتري بگرديد.
اينها نکاتي کوچک براي بهبود عکسهاي پانوراماي شما بودند. نکتهاي که بايد دقت داشته باشيد اين است که اغلب اوقات براي گرفتن يک عکس پانوراماي خوب به دوربينهاي گرانقيمت احتياجي نداريد. بلکه بيشتر استعداد و تمرين و تجربه خودتان است که ميتواند به گرفتن نتايج خوب بيانجامد. اگر شما نيز در عکاسي پانوراما تجربههاي جالبي داريد، ميتوانيد آنها را با ما در ميان بگذاريد. موفق باشيد.
شاید دوست داشته باشید
-
تخته جامد قابل چاپ دیجیتال از LEIPA و شرکا که در drupa نمایش داده می شود
-
در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب ابوظبی، اعضای پانل در مورد تأثیر هوش مصنوعی در انتشار گفتند
-
Scodix راه حل طراحی هوش مصنوعی را برای تزئین چاپ معرفی می کند
-
نشست تصویربرداری دروپا: اهمیت هوش مصنوعی برای صنعت چاپ و تصویربرداری
-
برگزاری یازدهمین نمایشگاه چاپ دیجیتال ایران
-
از هوش مصنوعی خود بپرسید: محکوم به شکست یا طراحی شده برای چاپ؟
1 دیدگاه
یک پاسخ بگذارید
لغو پاسخ
یک پاسخ بگذارید
اخبار
سومین جشنواره اقوام ایرانزمین فراخوان داد
منتشر شده
1 سال پیشدر
فوریه 4, 2023توسط
مهتاب مویدسازمان جهاد دانشگاهی لرستان سومین جشنواره سراسری اقوام ایرانزمین را در سه بخش علمی، فرهنگی و هنری برگزار میکند.
به گزارش چاپ و تبلیغات آنلاین به نقل از ایسنا، محورهای بخش هنری ویژه دانشجویان مسابقه عکاسی، مسابقه حروفنگاری(تایپوگرافی) نام مقدس ایران است.
محورهای بخش فرهنگی برپایی نمایشگاه آثار منتخب، برپایی نمایشگاه صنایعدستی اقوام، اجرای گروههای آیینی و سنتی، بازدید از آثار تاریخی لرستان و محورهای بخش علمی با رویکرد لرستانشناسی، برگزاری کارگاهها، سمینارها و بازدیدهای علمی است.
وحدت اقوام ایرانزمین، پرتره و سبک زندگی اقوام ایرانزمین (پوشش، خوراک، مسکن)، مشاغل اقوام ایرانزمین، جاذبههای تاریخی و گردشگری ایرانزمین، جایگاه نمادها و شاخصهای ملی نزد اقوام ایرانزمین، جایگاه اقلیم، محیطزیست و منابع طبیعی نزد اقوام ایرانزمین، آداب، سنن و آیینهای اقوام ایرانزمین از موضوعات جشنواره است.
موضوع ویژه این جشنواره لرستانشناسی است و به نفرات برتر اول تا سوم به ترتیب ۳۰ میلیون ریال، ۲۰ میلیون ریال و ۱۰ میلیون ریال بههمراه تندیس جشنواره اهدا خواهد شد همچنین از ۲۰ اثر برگزیده هر بخش نمایشگاه آثار منتخب برپا و برای برگزیدگان گواهی شرکت در نمایشگاه صادر میشود.
مهلت ارسال آثار ۲۰ فروردینماه ۱۴۰۲ و زمان برگزاری جشنواره دهه پایانی اردیبهشتماه ۱۴۰۲ تعیین شده است.
آدرس دبیرخانه، خرمآباد، میدان ۲۲ بهمن، بلوار جام جم، کوی جهادگران، نبش خیابان صدرا، ساختمان معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی لرستان و شماره تماس: ۰۶۶۳۳۲۱۴۷۳۳ است.
همچنین علاقهمندان شرکت در این جشنواره میتوانند به پایگاه اینترنتی به نشانی https://roytab.ir/iranzamin۳ مراجعه کنند.
مارسل پروست رمان نویس فرانسوی در بیوگرافی خودش نوشته است:
سفر برای اکتشاف دنیاهای جدید بازدید از سرزمینهای جدید نیست، بلکه یافتن چشمهایی جدید است. این نصیحت پروست، پندی برای زندگی بوده، ولی میتوان آنرا به عکاسی در سفر نیز تعمیم داد. اخیرا من دارم سعی میکنم که با چشمهایی جدید یا نگاهی تازه، عکاسی کنم. در این مقاله شرح خواهم داد که برای یک سفر عکاسی یا گرفتن عکسهایی جالب در یک سفر چه باید کرد.
چند سال قبل، من از کارم کناره گرفتم تا به صورت تمام وقت به گرفتن سلسله عکسهایی بپردازم که برای نوشتن کتابی در زمینه راهنمایی عکاسان در سفر بنام اسرار عکاسی احتیاج داشتم. انجام این کار ابتدا خیلی سر راست و راحت به نظر میرسید، من تنها نیاز داشتم تا از نماهای کلاسیک در مناطق مورد نظرم عکاسی نمایم. ولی به زودی فهمیدم که دیدگاه آماتوری من برای انتشار یک راهنمای مناسب، کافی نیست!
یک کتاب عکاسی به عکاسهایی بالاتر از یک آلبوم شخصی نیاز دارد و من میبایست عکاسهایم را قویتر، رنگینتر، مهیجتر و امیدوارکنندهتر میکردم. در طی این مطالعه و بررسی، من توانستم ابعاد مختلف این مهارت را که برای حرفهای شدن نیاز بود کشف نمایم و بتوانم عکسهایی بگیرم که برای انتشار مناسب باشد، نه اینکه تنها به درد ثبت خاطرات گذشته بخورد. همانند آنچه که پروست گفت، من به مناظر و مکانهای جدید برای عکاسی نیاز نداشتم، بلکه نیاز به چشمهایی جدید یا نگاهی تازه داشتم.
اولین گام
اولین گام این بود که هدف خودم را بهتر بشناسم. من شروع به مطالعه کتابهای سفرنامه و مجلات راجع به مسافرت نمودم تا دریابم چه جور عکسهایی به نظرم جالبتر میآیند. بقول معروف کار را از انتها آغاز کردم. من بهترین عکسهایی را که میبافتم تجزیه و تحلیل میکردم تا بفهمم که راز زیبایی و جذابیت آن کار در چیست و چرا این عکسها، از عکسهایی که من میگیرم جذابترند. این کار خیلی وقتگیر بود ولی من این کار را برای بهبود عکاسیاتان به شدت توصیه میکنم. عکسهایی که من را جذب میکرد رنگهایی زنده، ترکیببندی ساده، استفاده مناسب از نور، نمایش عمق سه بعدی و نگاهی غیر معمول و جالب به یک مکان معروف و شناخته شده داشتند.
بعد از اینکه دریافتم به دنبال چه چیزی هستم، به مطالعه کتابها و مجلات عکاسی پرداختم تا مهارتهای مورد نیازم را یاد بگیرم. قدم نهایی این بود تا آموزههایم را به عمل برسانم، و با انجام تمرین و گرفتن عکسهای فراوان به مهارت عملی لازم برسم. مانند بسیاری از مهارتها، در عکاسی نیز تمرین کار را کامل میکند و تمرین بخش لذتبخش کار است. من در این مرحله مرتب از نتیجه کار خود نکات جدیدی میآموختم و با مقایسه کارهایم با کارهای دیگران که برایم جالب بودند، نکات قوت و ضعف عکسهای خودم را مشخص میکردم. در این نوشتار به پنج نکته که شما را در بهبود عکسهای سفرتان کمک مینماید اشاره خواهم نمود.
۱- تاثیرگذاری عکس
یک عکس عالی چشمها را میرباید و شما را مجبور میکند از مرق زدن کتاب دست برداشته و به عکس خیره شوید. در حالی که ممکن است یک عکس هزاران کلمه حرف داشته باشد، ولی من فکر میکنم یک عکس خوب عکسی است که بیننده با دیدنش بی اختیار و از روی تعجب بگوید :وای!
کلید تاثیرگذاری بصری در ۴ چیز است: سادگی، رنگ، نور و عمق
۱- ۱- سادگی.
من وقتی به بسیاری از عکسها نگاه میکنم، چیزی که بیشتر از بقیه فدا شده است سادگی است و عکس درهم و برهم است. برای القای یک پیام واضح باید یک عبارت ساده و موجز بگویید: کم گوی و گزیده گو!
بخشهای غیر ضروری عکسهایتان را ببرید و توجه بیننده را به سمت اساسیترین اجزاء عکستان معطوف نمایید. تنها برای اینکه سوژه مورد نظرتان پس زمینه ای داشته باشد، بخشی از اطراف آنرا باقی بگذارید. درهم ریختگی را از عکستان دور کنید، بخصوص آنرا از لبههای عکس دور نمایید. به سادگی با گرفتن عکسی از فاصله نزدیکتر به سوژه و استفاده از یک لنز زاویه باز و یا زوم بیشتر با یک لنز تله میتوانید المانهای ناخواسته را از کادرتان خارج کنید.
مثلا من هنگام عکاسی از یک بنای زیبا دوست دارم از یک پیش زمینه قوی و یک لنز ۲۸ م.م. استفاده نمایم. ساختمان را در یک سوم بالای عکس قرار میدهم و دو سوم باقیمانده عکس را با گلهای رنگی یا استخر جلوی آن پر میکنم. من دوست دارم که پایین کادر را با آن زیبایی بی پایان ببندم. ضمنا با استفاده از یک دیافراگم کوچک مثل f22 همه چیز را در فوکوس نگاه میدارم.
۱-۲ – رنگ.
راه مورد علاقه من برای افزایش تاثیر پذیری عکسها، پررنگ و زنده کردن رنگها است. من عکسهایی که در آن قرمزی ماشینهای مسابقهای، آبی آرام بخش آسمانی، زردهای با طراوت و سبزهای دلپذیر دارند را دوست دارم. باز تاکید میکنم، سادگی کلید تاثیر گذاری است، سعی نمایید برای تاثیرگذاری بیشتر تعداد و نوع رنگهای موجود در عکستان را حداقل نمایید. بطور کلی عکس، یک موضوع اصلی دارد و یک رنگ اصلی. تنها بر روی یکی از سه رنگ اصلی تمرکز نمایید:قرمز، آبی یا زرد. این رنگهای غالب بهترین توازن را با رنگهای مکمل خود برقرار مینمایند:قرمز با سبز، آبی با نارنجی و زرد با بنفش.
برای سالهای متمادی، من از رنگهای چشمگیر در عکسهایم استفاده نمیکردم و این بسیار مخرب بود. از انواع فیلتر و محدودهبندی نور استفاده میکردم، ولی هیچکدام درست کار نمیکرد. ولی بالاخره راز کار را پیدا کردم که در یک کلمه نهفته بود: رنگهای شاداب و زنده (Velvia). با استفاده از اسلاید رنگی با رنگهای شاداب و اشباع ناگهان عکسهای آماتوری بی رمق من به عکسهای حرفه ای با رنگهای زنده تبدیل شد. این دریافت شبیه یک الهام حیات بخش بود.
(در دوربینهای دیجیتال معمولا یک مد رنگی Velvia وجود دارد که رنگهایی با اشباع بیشتر و غنیتر ایجاد میکند.- م.)
دو حربه دیگر برای زندهتر کردن رنگها وجود دارد که هر دو بسیار سادهاند. اول این از یک فیلتر پلاریزه استفاده نمایید که قیمت بالایی هم ندارد. من در بیشتر عکسهای روز در هوای آزاد، از فیلتر پلاریزه برای پررنگتر کردن آبی آسمان استفاده میکنم. ضمنا این فیلتر انعکاس سطوح را کم میکند و باعث میشود تا رنگ سطوح درخشان و زندهتر به نظر آید. دوم اینکه عکستان را در طیفهای متوسط تنظیم نمایید. برخلاف چشم انسان، فیلم عکاسی دارای محدوده دینامیکی کوچکی است که فقط میتواند محدوده باریکی از سطوح روشنایی را ثبت نماید. بنابر این سعی نمایید اجزائی را که از سایرین خیلی روشنتر یا تیرهتر هستند در نظر نگیرید و طیفی متعادل در میان کادر را برای نورسنجی استفاده نمایید.
۱- ۳- نور.
استفاده خوب از نور رمز عکسهای برنده است. استفاده موثر از نور روز میتواند رنگهای عکستان را نیز بهبود بخشد. رمز عکسهایی مانند عکسهای نشنال جئوگرافیک این است که وقتی نور خورشید طلائی است – ساعات ابتدایی بعد از طلوع آفتاب یا نور قبل از غروب – عکس بگیرید. عکاسان حرفهای این زمان را ساعات جادوئی مینامند.
با نزدیک شدن خورشید به افق، نور خورشید مجبور است مسیر بیشتری را در هوا و از جمله از میان لایه ازون، گرد و غبار و بخار آب عبور نماید. بنابراین طول امواج واقع در انتهای طیف آبی پراکنده شده بیشتر از امواج واقع در انتهای طیف قرمز جذب میشوند. بنابر این نور خورشید ابتدا به زردی و سپس رفته رفته به سرخی میگراید. این نور طلایی منظره شما را با رنگی آتشین نقاشی نموده و تصاویری حیرتانگیز ایجاد میکند. ضمنا نور کمتر محدوده روشنایی منظره را کمتر نموده و به دوربین امکان ثبت بهتر رنگها را میدهد.
۱- ۴- عمق.
در عسکهایتان اجزایی که عمق را نشان میدهند بگنجانید تا عکسهای دو بعدی را به سه بعدی تبدیل نمایید. مثلا با ترکیب یک پس زمینه جداگانه با یک سوژه بسته، سوژه و زمینه آن را در صفحات جداگانهای قرار دهید. دنبال یک سری خطوط راهنما همانند یک دیوار، نرده یا جاده بگردید تا بیننده را به درون عکس بکشید. با عکاسی در ساعات جادوئی با ایجاد سایههای طویلتر شکل و بافت بهتری ایجاد نموده و به جدایی سوژه از زمینه کمک مینماید.
۲- تحقیق نمایید.
هر چه بیشتر در مورد محل مورد عکاسی تحقیق نمایید عکسهایتان بهتر خواهد شد. قبل از بازدید از یک محل، دنبال مطالبی در مورد آنجا بگردید. بسیاری از شهرها و کشورها و مناطق توریستی دارای سایت یا دفاتر خاصی هستند که میتوانند اطلاعات خوبی به همراه عکسهایی از مکان مورد نظر در اختیار شما قرار دهند. دفترچههای رنگی راهنمای مسافرین و کتابهای عکس مکانهای مورد نظر دارای عکسهای زیادی از آن منطقه خواهد بود. ضمنا میتوانید با استفاده از چند کلمه کلیدی خاص، به جستجوی مطالب و عکسهای منطقه مورد نظر در اینترنت بپردازید.
وقتی به محلی وارد میشوید، قفسه عکسهای کارت پستال، کتابهای عکس یادگاری، دفاتر محلی اطلاعات توریستی را جستجو کنید و با رانندگان تاکسی و خدمه هتل صحبت نمایید تا اطلاعات بیشتری در مورد محل به دست آورید و آماده بکارگیری دوربینتان شوید.
من قبل از بازدید از هند، یک کتاب عکس پیدا کردم با عکسی فریبنده از تاج محل که از روی رودخانه گنگ گرفته شده بود. وقتی من به آن محل معروف رسیدم هیچکس حتی کارکنان اطلاعات توریستی نمیدانستند که چگونه میتوان به رودخانه دسترسی پیدا کرد. بطور اتفاقی یک راننده تاکسی اطلاع داشت و توافق کرد که قبل از طلوع آفتاب مرا به آنجا ببرد. ما از میان یک کوچه باریک گذشتیم و به لب رودخانه رسیدیم که در آنجا همه چیز ویرانه و متروکه بود و جز یک خانه کوچک چیزی وجود نداشت.
درست هنگامی که خورشید شروع به طلوع کرد، مردی از آن خانه برای سیگار کشیدن بیرون آمد. بعد از اجازه گرفتن از او، چند عکس از او که از طلوع آفتاب و پک زدن به سیگار لذت میبرد گرفتم. این عکس که در آخرین سفر آماتوریام گرفتم یکی از عکسهای مورد علاقه من است و در زمره یکی از عکسهای مورد توجه و پرمباحثه نشنال جئوگرافیک قرار گرفت.
۳- منطقه را بگردید.
قبل از گرفتن عکس، ۲-۳ ساعت در محلهای اصلی مورد نظر بگردید. لیستی از نماهایی که باید عکاسی کنید تهیه نمایید و با استفاده از نقشه برنامه ریزی نمایید تا چگونه محلهای مختلف را در بهترین شرایط نوری اشان مجددا جهت عکاسی بازدید نمایید. معمولا بهتر است محلهایی که رو به شرق هستند را در صبح هنگام یکه خورشید در شرق طلوع میکند عکاسی نمایید و محلهایی که رو به غرب هستند را در بعد از ظهر. (در نیمکره شمالی محلهایی که رو به جنوب هستند در زمستان هنگام طلوع خورشید که خورشید جنوبیتر است دارای نور بهتری هستند و مکانهایی که شمالی هستند در تابستان که خورشید شمالیتر است نور مناسبتری دارند.)
برای اینکه موقعیت خود را خوب بشناسید و ارزش آنرا احساس نمایید وقت کافی بگذارید. بیشتر مردم عادت دارند یک عکس بگیرند و سپس به سمت موقعیت دیگری حرکت کنند، ولی من توصیه میکنم زمان بیشتری در جای خود بمانید و منظره را از درون منظره یاب دوربین خود بررسی نمایید. برای پیدا کردن زمینه و پیش زمینه بهتر و نیز تغییر کادر و ترکیببندی عکس جوانب کار را بررسی نمایید.
من وقتی در حال عکاسی کلیسای میسیون دولورز در سانفرانسیسکو بودم یک گروه توریستی وارد کلیسا شد. هر کدام از توریستها تعدادی عکس استاندارد از کلیسا گرفتند و آنجا را ترک کردند. من بیشتر توقف کردم و سالنهای جانبی و معماری پر زرق و برق اسپانیایی آن را با دقت بررسی کردم. این زمان اضافی که من صرف کردم باعث شد تا عکسی که از این سالن گرفتم به عنوان عکس روی جلد کتاب رسمی راهنمای بازدید کنندگان از سانفرانسیسکو انتخاب شد.
۴- هویت عکس را مد نظر داشته باشید.
هنگامی که من انتشار عکسهای سفرم را شروع کردم متوجه شدم که همه ویرایشگران عکس در عکسها به دنبال موضوع مشترکی میکردند: مردم. با اضافه کردن یک یا دو نفر از مردم هر منطقه در عکسها یک نقطه ارتباط قوی برای بیننده بوجود میآید، انگار که خودش را در آن محل احساس میکند. همچنین با این کار احساسی از اندازه اشیاء و اجزاء عکاسی شده برای بیننده بوجود میآید، مثلا با وجود چند نفر در محوطه یک بنای قدیمی یا پای یک آبشار بیننده بزرگی و ابعاد آنها را متوجه میشود.
ضمنا در این سفرها، فستیوالها، کارناوالها یا مراسمی که مردم در آن حضور دارند از دست ندهید، معمولا لباسهای رنگارنگ یا محلی و آداب و رسوم هر منطقه مناظری خوشایند و جذاب را برای عکس شما فراهم میآورد.
۵- به دنبال تنوع باشید
تنوع بخش مهمی از زندگی و همچنین عکاسی است. تصور نمایید که عکسهایتان به عنوان یک گروه عکس چطور به نظر میرسند. سعی نمایید تا شیوههای مختلفی برای عکاسی انتخاب نمایید، مناظر زاویه باز را با تصاویر خاص دارای جزئیات دقیق ترکیب نمایید، عکسهای روز را با شب و عکسهای پرتره را با عکسهای انتزاعی… خلاصه اصل تنوع را در نظر داشته باشید.
وقتی در یک شهر گردش میکنید، دنبال چند دسته از موضوعات مختلف باشید، نظیر علائم، چشماندازها، لحظات خاص، ساختمانها، مردم، مناظر خیابانی، فستیوالها، مکانهای مقدس و عبادتگاهها، سواحل دریاچهها و مناظر دریا، غذاها و غیره. خود را محدود به عکاسی از یک موضوع تنها مثلا ساختمانها نکنید. به دنبال نماهای غیر مرسوم از مناظر و سوژههای مشهور باشید، مانند نماهایی که چند نماد تصویری را یکجا نشان میدهند. مثلا من در لندن سعی کردم یک کافه مدرن را همراه با یک باجه تلفن قدیمی در یک عکس بگیرم.
به یاد داشته باشید وقتی شما عکسهایتان را به دوستان و خانوادهاتان نشان میدهید، میخواهید داستان سفرتان را تعریف نمایید. بنابر این فراموش نکنید که بخشهای عادیتر سفرتان را هم به تصویر بکشید، پیزهایی مثل نشانهها، حمل و نقل و رستورانها تا بتوانید آنچه را که دیدهاید برای آنها بازگو نمایید و تنوع بیشتری به کار خود ببخشید.
من امیدوارم که این نوشتار مختصر به شما ایده جدیدی بدهد تا آنرا در سفر بعدی خود تجربه نمایید. این نکات عکاسی مرا در حد قابل توجهی بهبود دادند. فقط آنچه را که پروست گفت به خاطر داشته باشید: تنها به دنبال مناظر جدید نباشید، بلکه دنبال چشمهای جدید برای دیدن باشید.
در بخش دوم به بحث آماده سازی مقدمات و تهیه عکسهای پانوراما خواهیم پرداخت.
۲- مقدمه چینی برای عکاسی پانوراما
انتخاب نقطه مناسب برای عکاسی:
اگر هدف اصلی شما برای گرفتن یک عکس پانوراما چاپ کردن آن است، پیشنهاد میکنم از قرار دادن دوربین در نزدیکی کنارههای منظره دوری کنید.
برای مثال، اگر شما دوربین را نزدیک به لبه پلی قرار میدهید، به طور خود به خود قسمتی از پل ناپدید خواهد شد. بنابراین شما یک منحنی ناقص در عکس پایانی خواهید داشت.
اگر ازیک لنز واید استفاده میکنید سعی کنید در کادر خود از المانهای پویا استفاده کنید. اگر در منظره شما یک آفتاب شدید قرار داشت که باعث به وجود آوردن مشکل در نوردهی میشد سعی کنید نقطه ای را برای عکاسی انتخاب کنید که خورشید پشت جسمیپنهان شود. برای مثال میتوانید خورشید را پشت درخت، ساختمان یا مجسمه ای قرار دهید.
در ادامه به بررسی چند عکس پانوراما میپردازیم.
عکاسی پانوراما بدون استفاده از سه پایه:
برای بدست آوردن نتیجه خوب بدون استفاد از سه پایه، مطمئن شوید که روی یک نقطه ایستاده اید و در هنگام چرخیدن و عکس گرفتن دوربین را نزدیک خود (نقطه چرخش) گرفته اید.
در هنگام عکسبرداری از جای خود تکان نخورید و به سمت جلو و عقب نروید، سعی کنید آرام و استوار باشید. کاری که شما میکنید همان شبیه سازی پایه دوربین است: یعنی دوربین را تراز و استوار نگه داشتن و چرخاندن آن حول یک نقطه ثابت. تمام این نکات به شما کمک میکند تا پانوراماهای خوبی بیافرینید.
۳- عکس گرفتن برای ایجاد یک تصویر پانوراما
چه تعداد عکس نیاز است؟
هر عکس باید نزدیک به ۵۰% یا حداقل ۳۰% با عکس قبلی و بعدی اشتراک داشته باشد.
دقت داشته باشید که برای میزان اشتراک با عکس بعدی اهمیت ندارد که دقیقا چه مقدار اشتراک قرار میدهید و یا حتی مقدار این اشتراک میتواند بین هر جفت عکس متفاوت باشد، بنابرین فقط مقدار اشتراک را حدس بزنید کافی است. اگر فکر میکنید که به ۱۰ عکس نیاز دارید اما ۹ یا ۱۱ عکس میگیرید اهمیتی ندارد.
اما اگر میخواهید تعداد عکس مورد نیاز را به طور دقیق پیدا کنید طبق فرمول زیر محاسبه کنید.
اولین کار این است که مقدار میدان دید افقی ( HFOV ( Horizontal Field of View را برای عکستان پیدا کنید که بستگی به جهت دوربین دارد. ( عکستان عمودی یا افقی باشد )
اگر از دوربین ۳۵mm استفاده میکنید این مقدار برابر است با:
بعد از بدست آوردن مقدار HFOV به وسیله فرمول زیر تعداد عکس مورد نیاز را بدست بیاورید، توجه داشته باشید فرمول زیر فقط برای پانورامای ۳۶۰ درجه با ۵۰% اشتراک بین عکس میباشد.
Number of images to take = 36000 / ( 50 * HFOV )
فرمول دیگر برای بدست آوردن تعداد عکس با مقدار اشتراک و زاویه نمای پانورامای متغیر میباشد، فرض میکنیم P مقدار درصد اشتراک و A زاویه نمای پانوراما.
Number of images to take = 100 * A / ( (100 – P) * HFOV )
بدین ترتیب شما میتوانید تعداد عکسها را حساب کنید.
عمق میدان:
به دلیل اینکه عکسهای پانوراما میدان دید وسیعی را در بر میگیرند باید از ابتدای منظره تا افق دور دست منظره کاملا شارپ و واضح باشد، در نتیجه نیاز به عمق میدان زیادی میباشد. میتوانید با Hyper Focal Distance بیشترین عمق میدان را بدست آورید.
به یاد داشته باشید در مواقعی که در فضای داخلی عکاسی میکنید نیازی ندارید که فراتر از دیوارهای اتاق کانونی باشد و در نتیجه میتوانید برای کاهش زمان نوردهی از دیافراگمهای باز استفاده کنید.
در هنگام عکاسی مقدار کانونی خود را تغییر ندهید زیرا باعث تغییر در میدان دیدعکس میشود و بسیاری از نرم افزارها نمیتوانند از پس این تغییر بر آیند.
پس در پایان نیاز دارید به:
۱٫تصمیم بگیرید که چه مقدار عمق میدان نیاز دارید.
۲٫مطمئن شوید تنظیماتتان برای تمام تک عکس پانورامایتان مناسب است یا خیر.
تعادل سفیدی:
بعضی دوربینهای دیجیتال میتوانند رنگها را که در اثر تابش نور به وجود میآیند را اصلاح کنند. برای مثال نور تنگستن باعث بجود آمدن رنگ زرد در سراسر عکس میشود.
اگر از منظره ای عکاسی میکنید که چندین نور ترکیبی دارد دوربین برای هر عکس تعادل سفیدی مختص به همان عکس را تنظیم میکند. بنابر این شما در آخر هنگام ادغام کردن آنها به مشکل برخواهید خورد زیرا رنگها در هر فریم متفاوت است.
باید یک تعادل سفیدی برای تمام عکسهایتان داشته باشید پس بهترین تعادل سفیدی را برای عکسهایتان به صورت دستی انتخاب کنید. به این ترتیب که از منظره چندین بار با تعادل سفیدیهای مختلف عکس بگیرید و در آخر ببینید کدام بهترین است.
البته اگر با فرمت RAW عکاسی میکنید دیگر مشکل تعادل سفیدی نخواهید داشت زیرا با نرم افزارهای RAW Processing میتوانید هنگام پردازش عکس بهترین تعادل سفیدی رو انتخاب کنید.
کنتراست و روشنایی (نور دهی) :
مشکلات و اختلافات نوری بر اساس موارد زیر میباشد:
۱- مناطقی که سایه زیاد و نور شدید میباشد، اختلاف نوری زیاد بین روشنایی و سایه ها.
۲- در بخشی از منظره نور مستقیم وارد دوربین شود.
من این روش را مناسب دیدم که دوربین را بگردانم در حالی که شاتر را تا نیمه نگه داشتهام در این صورت دوربین در حال فوکوس کردن و همچنین در حال نور سنجی میباشد و به راحتی میتوانم جاهایی که به مشکل بر خواهم خورد را ببینم. اگر نور دهی تغییر کند مطمئنا به مشکل بر میخوریم. اگر اجازه بدهیم که دوربین در مورد نورسنجی تصمیم بگیرد یقینا هر فریم پانوراما به نور ایده آل ثبت میشود، اما این باعث میشود که در قسمتی از عکس که نور زیاد است سایهها تاریک ودرعکس بعدی که نور کم است سایهها روشن ثبت شوند. این به این معنا است که هنگام ادغام عکس به مشکل بر خواهیم خورد.
نرم افزارهای مختلف از عهده این اختلاف تضاد بر نخواهند آمد بنابراین روش زیر را پیشنهاد میکنم.
من از روش ۱ Stop استفاده میکنم، یعنی اجازه میدهم نوردهی تا ۱ Stop تغییر کند، برای مثال اگر میانگین نوردهی با سرعت ۱/۳۰s باشد سپس دیگرعکسها نباید کمتر از ۱/۶۰s یا بیشتر از ۱/۱۵s باشد.
بهترین کار اینست که مناطق روشن و تاریک را نورسنجی کنید وسپس میانگین آنرا بدست بیاورید و با استفاده از روش ۱ Stop میتوانید مناطق تاریک را کمیروشنتر و مناطق روشن را کمیتاریکتر ثبت کنید.
همانطور که در تصویر میبینید عکسهایی که نور شدید در آن وجود ندارد، سرعت شاتر را پایین بردهام و عکسهایی که نور شدید وجود دارد سرعت شاتر را بالا بردهام. اگر اجازه میدادم دوربین به طور خودکار ار فریمیکه دارای نور شدید است عکاسی کند یک عکس ضد نور به وجود میآمد، مانند عکس شماره ۱ در تصویری که دوربین روی مد خودکار بوده.
اگر دوربین شما دارای تنظیم دستی است، میتوانید نوردهی را تغییر بدهید. اگر این طور نیست و نمیتوانید این کار را انجام بدهید بهترین کار اینست که نوردهی را بر اساس منظره تنظیم کنید و سپس با استفاده از AE Lock تمام عکسهای شما با تنظیمات یکسانی به وجود میآیند.
نور پردازی در پانوراما:
اگر منظرهای که میخواهید عکس بگیرید دارای نور خوبی نباشد دوربینتان فوری استفاده از فلاش را پیشنهاد میکند.
توصیه میکنم که از فلاش روی دوربین استفاده نکنید، به دو دلیل:
۱-فلاش سرخود دوربین پوشش میدانی محدودی دارد. زمانی که از لنز واید استفاده میکنید به هنگام فلاش زدن، قسمتی ازنور آن به لنز بر خورد میکند و باعث افتادن سایه لنز در عکس میشود.
۲- فلاش سایههای شدیدی به وجود میآورد و موقع ادغام روی هم نمیافتند زیرا سایهها با چرخش دوربین تغیر میکند.
پیشنهاد من برای نور پردازی:
۱- از رفلکتورهای بزرگ استفاده کنید و نور فلاش را به آن بتابانید، زیرا در این صورت نور ملایمیبه وجود میآید.
۲- اگر در اتاق دارید عکاسی میکنید که دارای دیوارهای مناسبی است، از دیوار پشتتان به عنوان رفلکتور استفاده کنید، اما مراقب باشید که به هنگام استفاده از لنز واید سایه خودتان و دوربینتان در کادر نیفتد.
۳- اگر در فضای داخلی عکاسی میکنید، تمام چراغها را روشن کنید تا نور مناسبی برای عکاسی داشته باشید. اما مراقب نورهای مخلوط باشید زیرا باعث به وجود آمدن سایههای زیاد و ته رنگ زرد میشود به خصوص لامپهای تنگستن.
۴- از استدیو فلاش با رفلکتور یا سافت باکس استفاده کنید، اما دقت داشته باشید هنگام عکاسی آنها را حرکت ندهید. زیرا با تغییر آنها سایهها تغییر میکنند و به هنگام ادغام به مشکل بر میخورید.
۵- از نوردهی طولانی استفاده کنید.
اگر شک دارید دو بار عکس بگیرید:
بعضی اوقات در عکستان پنجرهای وجود داردکه میخواهید بدون فرا یا فرو نوردهی شدن، منظره پشت آنرا ثبت کنید. نور دهی که شما برای داخل اتاق در نظر میگیرید ممکن است برای نمای بیرون پنجره مناسب نباشد. به همین دلیل میتوانید دو عکس یا بیشتر از آن نما بگیرید، یکی با نوردهی معمولی که برای همه فریمهای پانوراما یکی است و دیگر بر اساس نور سنجی نمای پشت پنجره یا هر قسمت دیگر که فکر میکنید نوردهی متفاوتی نیاز دارد، سپس میتوانید به وسیله نرم افزارهای مناسب آن قسمتها را جایگزین کنید و بعد ادغام کنید.
عکس بالا را با فاصله کانونی ۱۲ میلیمتر, ۳۸ فریم به صورت ۳ ردیفه با ۵۰ درصد اشتراک و بدون سر سه پایه پانوراما گرفتهام و این باعث شده خروجی کار خیلی تمیز نباشد. برای دیدن عکس بزرگتر روی عکس فوق کلیک کنید.
اما در نظر داشته باشید برای شروع شما هم میتوانید بدون سر سه پایه پانوراما عکس بگیرید اما زمان بیشتری باید برای ادغام و روتوش آن بگذارید.
Trending
-
اخبار3 سال پیش
روندهای بازاریابی ۲۰۲۰ و تاثیر آن بر کسب و کار و تجارت برند ها
-
اخبار3 سال پیش
نگاهی به برند های موفق و موفقیت های دیزنی در سال ۲۰۲۰
-
اخبار3 سال پیش
برند های موفق … برای کمک به برندها در رسیدن به تنوع با توجه به مقیاس
-
اخبار3 سال پیش
بررسی یک تیزر تبلیغاتی
-
اخبار3 سال پیش
موفقیت کسب و کار از طریق اقدامات جسورانه در تبلیغات تلویزیونی
-
اخبار4 سال پیش
چه شرکت هایی رکورد زدند؟
-
برند2 سال پیش
این آرم های آشنا
-
برند2 سال پیش
سهم ما از گرافیک محیطی
سحر قمیشی
آوریل 24, 2020 در 7:10 ب.ظ
همه چی قدیمیش👌