کسب و کار
جمع آوری اطلاعات مشتریان
منتشر شده
2 سال پیشدر
توسط
مهتاب مویدبهترین راه برای جمع آوری اطلاعات مشتریان، ارائه محصولی رایگان در ازای تکمیل فرم اطلاعات مشتری است.
بسیاری از وب سایتها از این روش برای بازاریابی و کسب درآمد برای استفاده میکنند.
یکی از روشها آن است که یک کتاب الکترونیکی درست کنید و در آن راههای استفاده بهتر از محصول تان را توضیح دهید و از مشتریان بخواهید آدرس ایمیل خود را بدهند تا کتاب از طریق ایمیل برایشان، ارسال شود.
برای ساخت کتاب الکترونیکی لازم نیست نویسندهای حرفهای باشید. کتاب الکترونیکی میتواند گزارشی چند صفحهای باشد. ما در سایت مدیر سبز، کتاب الکترونیکی با نام “۱۰۱ عنوان برای ساخت تبلیغات پرفروش” با قیمت ۱۰۰۰ تومان عرضه میکنیم و کسانی که در سایت عضو شوند، ۱۰۰۰ تومان اعتبار رایگان هدیه میگیرند.
پس بازدیدکنندگان دلیلی برای ثبت نام و ثبت ایمیل و مشخصات خود دارند، زیرا بلافاصله پس از ثبت نام، میتوانند کتاب را خریداری کرده و آنرا دانلود کنند. با این روش، هزاران نفر در ماه، عضو سایت میشوند و مشخصات آنها در سیستم ثبت میشود.
شما هم میتوانید از همین روش استفاده کنید. کافی است متنی تهیه کرده و آنرا در نرم افزار ورد تایپ کنید. سپس آنرا بصورت pdf ذخیره کنید. این امکان در آفیس ۲۰۰۷ وجود دارد. روش حرفهای تر برای ساخت کتاب الکترونیکی استفاده از نرم افزار InDesign است. کار با آن ساده است و قدرت فوق العادهای را در اختیار طراح قرار میدهد.
این نرم افزار شامل دهها طرح آماده است و به کمک آن میتوانید کتابی با طراحی حرفهای در اختیار داشته باشید. برای تهیه محتویات از دیگران کمک بگیرید، مثلا در روزنامه آگهی چاپ کرده و از دانشجویی فعال بخواهید، چنین متنی را در ازای دریافت دستمزدی مناسب، تهیه کند.
ارائه اطلاعات با ارزش، بصورت الکترونیکی یا چاپی نه تنها شما را در زمینه کاری خود، بعنوان یک متخصص معرفی میکند، بلکه مشتریان را با شما، در تماس نگه میدارد. من بسیاری از مشتریانم را با همین روش بدست آورده ام.
حتی اگر زمان و توانایی تایپ کردن گزارش چند صفحهای را ندارید، میتوانید یک فایل صوتی چند دقیقهای درست کرده و آنرا برای مشتریان ایمیل کنید. برای اینکار کافی است یک مجموعه هدفون و میکروفن تهیه کنید و آنرا به کامپیوتر متصل کرده و صحبتهایتان را ذخیره کنید. سپس فایل ذخیره شده را به فرمت MP3 تبدیل کنید تا حجم کمتری اشغال کند و ارسال آن از طریق ایمیل امکان پذیر باشد.
اگر امکان صرف هزینه بیشتری را دارید، فایل صوتی را روی سی دی ذخیره کرده و برای مشتریان ارسال کنید. برای ویرایش صوت و اضافه کردن موسیقی متن میتوانید از نرم افزار Adobe Audition استفاده کنید.
این نرم افزار یکی از قویترینها در زمینه ویرایش فایلهای صوتی است.
امروزه تولید اطلاعات روی سی دی یا دی.وی.دی بسیار ارزان تمام میشود. یک سی دی خام مرغوب با چاپ دیجیتال چهار رنگ قیمتی کمتر از ۲۰۰ تومان دارد. پس با صرف کمتر از ۲۰۰۰۰ تومان، ۱۰۰ سی دی با چاپ اختصاصی شرکت، در اختیار شما قرار میگیرد.
اگر تیراژ را به ۱۰۰۰ عدد افزایش دهید، قیمت سی دی با چاپ چهاررنگ، بسیار کمتر خواهد شد.
برای یافتن شرکتهایی که این خدمات را ارائه میدهند کافی است در آگهی روزنامهها، ستون چاپ و خدمات سی دی را مشاهده کنید.
اگر کارتان طوری است که غالبا از سی دی استفاده میکنید، مثلا شرکت تبلیغاتی دارید و برای مشتریان کار طراحی انجام میدهید، حتما از سی دیهایی با چاپ اختصاصی خودتان استفاده کنید و روی آن نام شرکت، فعالیتهایی که انجام میدهید و اطلاعات تماس را ذکر کنید. اطلاعات تماس میتواند شماره تلفن، آدرس ایمیل و همچنین آدرس وب سایت باشد.
قبل از تهیه اطلاعات رایگان بصورت کتاب الکترونیکی یا فایل صوتی، برای مشتری به این نکات توجه کنید.
۱-بزرگترین مشکل مشتریان چیست؟
۲-چگونه میتوان به مشتریان کمک کرد تا از محصولات بخوبی استفاده کنند؟
۳-در کجا میتوانید اطلاعاتی ارزان و با کیفیت بیابید تا به مشتریان بدهید؟
به مشتریان بگویید که در ازای دادن اطلاعات تماس، این اطلاعات را برایشان ارسال میکنید.
روش دیگر برای جمع آوری اطلاعات تماس مشتریان، استفاده از مسابقات و یا قرعه کشی است. این روش مخصوصا برای دارندگان فروشگاه میتواند مفید باشید، زیرا دارندگان فروشگاه باید دلیلی قانعکننده ارائه دهند تا مشتری حاضر به دادن اطلاعات تماس خود باشد. هر هفته قرعه کشی را ترتیب داده و چند نفر را بعنوان برنده تعیین کرده و جوایز را ارسال کنید. سپس برای تمامی آنهایی که برنده نشدهاند، پیامی بفرستید و به آنها بگوئید که متاسفیم که شما برنده نشده اید ولی میتوانید تا ۳ روز، از تخفیف ویژه ۲۰ درصدی ما استفاده کنید.
اگر در مرکز پخش کار میکنید و مشتریان شما، خود، فروشنده هستند. میتوانید هر ماه فایلی صوتی تهیه کرده و روشهایی را برای فروش بیشتر محصولتان به آنها پیشنهاد دهید و جزئیات محصول را برایشان توضیح دهید. این کار فروش شما را به مقدار قابل توجهی افزایش خواهد داد.
شاید دوست داشته باشید
به گزارش چاپ و تبلیغات آنلاین به نقل از درام؛ به عنوان بخشی از The Drum Predictions، ما با سورن استامر از CoreMedia می نشینیم تا هفت روند را بررسی کنیم که باید در رادار بازاریابان باشد تا از تجربیات بهتر مشتری در سال ۲۰۲۴ استقبال کنند.
دنیای تجارت در حال تغییر تحول دیجیتال لرزهای است که در بخش کوچکی توسط هوش مصنوعی با سرعتهای بینظیر پیش میرود – اما پاسخ فقط این نیست که هوش مصنوعی را به همه چیز پرتاب کنیم. در عوض، ترکیبی از حس انسان در تجربیات دیجیتالی است که بهترین نتایج را برای برندها به ارمغان می آورد.
این به گفته سورن استامر، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران، CoreMedia، که در جایگاه اصلی قرار گرفت و وظیفه داشت هفت روند را در هفت دقیقه به اشتراک بگذارد که تجربه مشتری را در سال ۲۰۲۴ تغییر میدهد. «راهنمای بدون BS برای CX در سال ۲۰۲۴: ۷ روندها در ویدیوی ۷ دقیقه ای بالا.
وقتی روندها با سرعت در حال تغییر هستند، واضح است که «هر کاری که امروز، فردا، سال آینده یا سالهای بعد انجام دهیم، دیگر کافی نیست». حتی بهترین تجربه مشتری امروزی در عرض دو سال ناخوشایند و دست و پا گیر خواهد بود زیرا نوآوری های زیادی در حال رخ دادن است.
اما اگر بازاریابان بتوانند اصطکاک را برای مشتری از بین ببرند، آن موقع است که موفقیت بیشتری را مشاهده خواهند کرد. با در نظر گرفتن این موضوع، استمر هفت روند را به اشتراک می گذارد که تجربه مشتری را در سال ۲۰۲۴ تعریف می کند:
۱٫ تجربیات همهجانبه تر
از Sphere در لاس وگاس گرفته تا انتشار آینده اپل ویژن پرو، بازاریابان “فضای صفحه نمایش بسیار بیشتری برای ایجاد تجربیات بسیار متفاوت خواهند داشت.” همین اتفاق در مقیاس کوچکتر با تجربه در فروشگاه رخ می دهد، جایی که فرصت های بیشتری برای تنظیم کل تجربه در فروشگاه به مشتری، شخصی و در زمان واقعی وجود خواهد داشت.
۲٫ تعاملات محاوره ای بیشتر
با پذیرش انبوه ChatGPT و راه اندازی Copilot مایکروسافت، مشتریان متوجه می شوند که چیزی در طرف مقابل وجود دارد که آنها را درک می کند و می تواند پاسخ دهد. ما شاهد تجارب بیشتری از رویارویی با مشتری برای برندها خواهیم بود، زیرا اکنون میتوانید تجربیاتی ایجاد کنید که مکالمهای هستند تا به یافتن پاسخهایی که مشتریان به دنبال آن هستند کمک کنید.»
۳٫ فرآیندهای خودکار بیشتر
هوش مصنوعی همچنین به سرعت بخشیدن به فرآیندها و از بین بردن اصطکاک از تجربه مشتری کمک می کند، به روشی که بسیار ساده تر است. از ترجمه محتوا و لحن صدا برای مخاطبان هدف مختلف و به زبانهای مختلف، و کارهای فنیتر بازاریابی و تجاری، هوش مصنوعی میتواند این کار را بسیار موثر انجام دهد. هوش مصنوعی به طور گسترده در پسزمینه برای خودکارسازی کارها و بهینهسازی درک مکالمات مشتری برای پیشنهاد بهترین اقدام بعدی استفاده خواهد شد.
۴٫ محتوای مرتبط تر
بسیاری از برندها میخواهند شخصیسازی کنند و میخواهند اطلاعات بیشتری داشته باشند – اما اغلب در تولید آن محتوا کمی وجود دارد. آنچه در آینده می بینیم سرمایه گذاری در هوش مصنوعی برای ایجاد محتوای بسیار بیشتر است که همیشه سبز و مرتبط برای مخاطبان هدف مختلف در لحظه ای است که نیازهای خاصی دارند یا می خواهند مشکلی را حل کنند.
۵٫ تجربیات شخصی تر
مشتریان انتظار تجربه شخصی را دارند و از پیشنهادات و ایمیلهایی که به آنها مربوط نمیشود ناامید میشوند – اما در آینده فرصت بیشتری برای انجام دقیقا همان چیزی که مشتری در لحظه نیاز دارد وجود خواهد داشت. “این ایده داشتن تجربه مشتری از ابتدا تا انتها – از اولین تماس تا مشتری وفادار بودن – که می تواند شخصی شود همان چیزی است که مشتریان می خواهند. تجربیاتی که برای خریداران، در زمینه آنها، در لحظهشان معنا دارد.»
۶٫ سفرهای بدون شکاف بیشتر
تجربه مشتری دیگر در یک مکان اتفاق نمی افتد – این تجربه در همه جا در یک نقطه زمانی اتفاق می افتد. “شما باید تمام این نقاط تماس مختلف را در لحظه با همان ثباتی که مشتریان می توانند بین آنها جابجا شوند یا به طور موازی استفاده کنند، همگام سازی کنید. حتی تجربه در فروشگاه باید با بقیه همگام باشد تا به طور مداوم یکسان باشد.”
۷٫ حس انسان در تجربیات دیجیتال
میتوانید از هوش مصنوعی برای خودکار کردن کارها به طرز ماهرانهای استفاده کنید، اما اگر تعامل انسانی را در بالا بپاشید، تبدیل بسیار بیشتری خواهید داشت و تجربه بهتری خواهید داشت، زیرا مردم تا حدودی آرزوی آن تجربه را دارند تا با کسی صحبت کنند که واقعاً در لحظه به آنها کمک میکند – و هوش مصنوعی استمر میگوید هنوز آنجا نیستم.
فقط نگاه کنید که اپل با تجربه خرده فروشی که در فروشگاه و آنلاین با کارشناسان Genius خود ایجاد کرده است، چه کرده است. “شما می توانید با یک کلیک یک تجربه دیجیتال داشته باشید و می توانید با انسانی صحبت کنید که در لحظه به شما کمک می کند – این تفاوت ایجاد می کند، و وقتی این دو چیز را با هم ترکیب می کنید، اعداد شگفت انگیزی را می بینیم.”
CoreMedia برای کمک به شرکتها برای رسیدگی به این روندهای CX و افزایش انتظارات مشتری، پیشنهادات CMS و DXP خود را با مرکز تماس ابری گسترش داد تا مکالمات شخصیسازی شده خودکار با حس انسان را از یک پلتفرم واحد تسهیل کند.
اخبار
۱۵ اصل روانشناسی بازاریابی برای تأثیرگذاری بر مصرف کنندگان
منتشر شده
1 سال پیشدر
ژانویه 21, 2023توسط
مهتاب مویددرک مخاطب هدف یکی از مهم ترین عناصر یک استراتژی بازاریابی موفق است. یادگیری عادات، رفتار و برجسته ترین نکات دردناک، به کسب و کارها این امکان را می دهد که محصولات/خدمات خود را به طور موثری برای آنها تبلیغ کنند.
تصمیمات خرید مصرف کنندگان نیز تحت تأثیر عوامل ناخودآگاهی است که معمولاً نمی توانیم آنها را کنترل کنیم. رونمایی و استفاده از آنها در تاکتیک های بازاریابی خود به شما کمک می کند تا از رقبا متمایز شوید و اعتماد مشتریان خود را جلب کنید.
روانشناسی بازاریابی مسئول درک این بخش های مخفی رفتار مصرف کننده است. با هم، ما اصول اصلی آن را برای روشن کردن بازاریابانی که میخواهند راه بیشتری را طی کنند، بررسی میکنیم.
روانشناسی بازاریابی چیست؟
روانشناسی بازاریابی فرآیندی است که اصول روانشناختی مهم را در روش های مختلف بازاریابی، از بازاریابی محتوا گرفته تا کمپین های ایمیلی و طراحی، در بر می گیرد.
این اصطلاح اغلب به جای روانشناسی مصرف کننده استفاده می شود و معمولاً با یافته های بازاریابی عصبی تقویت می شود. خوشبختانه، لازم نیست یک روانشناس بازاریابی باشید تا بدانید چگونه آنها را در فرآیندهای بازاریابی روزانه خود به کار ببرید. مهم نیست که رفتار انسان چقدر پیچیده باشد، درک بیشتر اصول ارائه شده آسان است.
قبل از غواصی در این زمینه، مهم است که به یاد داشته باشید که هدف نهایی شما تأثیرگذاری بر مصرف کنندگان است، نه دستکاری آنها، زیرا دومی غیراخلاقی و گمراه کننده است. همیشه اطمینان حاصل کنید که محصولات/خدمات شما آنچه را که وعده می دهند ارائه می دهند و شیوه های بازاریابی شما از خط عبور نمی کند. بدون این پارامتر، اکنون یا بعد اعتماد مشتریان خود را از دست خواهید داد.
و اکنون که مقاصد مشخص است، بیایید تاکتیکهای بازاریابی روانشناختی را ببینیم که تبدیلها و فروش را افزایش میدهد!
- اثبات اجتماعی
گاهی اوقات، مصرف کنندگان احساس می کنند در اقیانوس بی پایان محصولات/خدمات گم شده اند، که می تواند از طرق مختلف بر تصمیم گیری آنها تأثیر بگذارد. در این مواقع اغلب به دوستان و همسالان خود متوسل می شوند تا نظرات آنها را به دست آورند و ذهن خود را پاک کنند.
اثبات اجتماعی توسط روانشناس دانشگاهی رابرت سیالدینی معرفی شد، که اشاره کرد که انسان ها به کپی کردن اعمال دیگران در زمینه های خاص روی می آورند، به ویژه افرادی که دوست دارند یا به آنها اعتماد دارند. اینفلوئنسر مارکتینگ به شدت بر این اصل متکی است، زیرا مردم آنچه را که اینفلوئنسرهای مورد علاقه خود پیشنهاد می کنند ترجیح می دهند و انتخاب می کنند.
چگونه می توانید از این گرایش انسانی نهایت استفاده را ببرید؟ شما می توانید شروع به جمع آوری نظرات، مطالعات موردی و توصیفات از مشتریان برتر کنید و آنها را در دسترس مشتریان بالقوه قرار دهید. آنها را در داخل وب سایت خود بپاشید و حتی یک بخش اختصاصی اضافه کنید که در آن افراد بتوانند بدانند دیگران در مورد شما چه اعتقادی دارند.
در اینجا نحوه انجام Tea Story در صفحه اصلی خود آورده شده است:
همچنین میتوانید کمپینهای ایمیلی، تبلیغات هدفگیری مجدد، پستهای وبلاگ یا داراییهای بازاریابی دیجیتال اضافی ایجاد کنید که فکر میکنید مشتریان بالقوه بیشتر به آنها برخورد خواهند کرد، بهخصوص آنهایی که به مرحله تصمیمگیری سفر مشتری نزدیکتر هستند.
همکاری با اینفلوئنسرهای برتر رسانه های اجتماعی در جایگاه شما نیز یک تمرین عالی است. فقط مطمئن شوید که همان مصرف کنندگان را برای نتایج برتر هدف قرار دهید. علاوه بر این، اگر گواهینامه ها و نشان هایی را از متخصصان صنعت خود دریافت کرده اید، آنها را با افتخار به مخاطبان خود نشان دهید تا اقتدار خود را در جایگاه خود نشان دهید.
در Moosend، ما یک کمپین ایمیل اختصاصی ارسال می کنیم تا به مشتریان و مشتریان احتمالی خود اخبار عالی را بگوییم:
- پارادوکس انتخاب
با توجه به نظریه شوارتز در مورد پارادوکس انتخاب، زمانی که به افراد گزینه های بیشتری نسبت به آنچه می توانند پردازش کنند ارائه می شود، آنها تمایل دارند که ماموریت را لغو کنند. بنابراین اگر باور دارید که هرچه بیشتر به مشتریان و مشتریان بالقوه ارائه دهید، بهتر است، شاید بهتر باشد دو بار فکر کنید.
برای کمک به مشتریان و مشتریان بالقوه خود برای غلبه بر فلج تجزیه و تحلیل، ارائه انتخاب های کمتر با کیفیت عالی به آنها بهتر است تا سریعتر تصمیم بگیرند که بهترین گزینه چیست. این نکته روانشناسی بازاریابی برای فروشگاه های فیزیکی و تجارت الکترونیک هنگام ایجاد دسته بندی محصولات اعمال می شود.
همانطور که تصویر بالا نشان می دهد، انتخاب بیش از حد نویز زیادی به همراه دارد. حتی اگر این به این معنی باشد که در ابتدا مشتریان بیشتری جذب خواهید کرد، انصراف از تحصیل در گوشه و کنار خواهد بود. بنابراین هنگام چیدمان فروشگاه یا ساخت منوی محصول خود این را در نظر داشته باشید.
به این نوار پیمایش آنلاین از Bliss نگاه کنید. دسته بندی محصولات آنها واضح است و به دنبال آن منوهای کشویی برای انتخاب زیر مجموعه ها و محصولات قرار می گیرند:
به طور کلی، به یاد داشته باشید که مغز ما به اشکال سادهتر اطلاعات علاقه دارد، بنابراین تکنیکهایی مانند خوشهبندی و گروهبندی همیشه کمک میکنند.
- کمبود
بازاریابی کمیابی به تمایل افراد برای برچسب زدن به اقلام کمیاب به عنوان ارزشمند متکی است. این بر این اصل اقتصادی استوار است که وقتی عرضه کاهش می یابد، تقاضا بیشتر می شود.
این پدیده به اصطلاح ترس از دست دادن (FOMO) را تحریک می کند و به مشتریان احساس فوریت برای خرید قبل از اینکه خیلی دیر شود می دهد. بنابراین چگونه یک بازاریاب می تواند این تئوری روانشناسی بازاریابی را برای افزایش تبدیل و فروش جمع بندی کند؟ بیایید چند تاکتیک را ببینیم:
پیشنهادات با زمان محدود: کمپین هایی ایجاد کنید که تاریخ و زمان انقضا را مشخص می کنند.
اقلام محدود موجود در انبار: مشخص کنید چه تعداد کالا باقی مانده است تا مشتریان سریعاً اقدام کنند.
تایمرهای شمارش معکوس: تایمرهایی را به کمپین های خود اضافه کنید تا بازه زمانی را به مشترکین/بازدیدکنندگان یادآوری کنید.
آیا می خواهید نمونه ای را ببینید که معجزه کند؟ به این کمپین ایمیل شگفت انگیز کاسپر نگاه کنید. احساس فوریت از موضوع شروع میشود و وقتی مشترکین ایمیل را باز میکنند، مستقیماً روی تایمر میآیند:
خط موضوع: روز گذشته: با بهترین پیشنهاد ما تا کنون ۱۵% پس انداز کنید.
آیا می خواهید کمپین های مشابهی برای افزایش نرخ تبدیل خود ایجاد کنید؟ برای یک حساب رایگان Moosend ثبت نام کنید، یکی از الگوهای از پیش ساخته ما را سفارشی کنید و تایمر را در مراحل ساده اضافه کنید.
- لنگر انداختن
احتمالاً شنیده اید که اولین برداشت ها اهمیت دارد. به گفته کانمن و تورسکی، دلیل اصلی این است که مردم معمولاً تصمیم گیری خود را بر اساس اولین اطلاعاتی که در مورد موارد خاص دریافت می کنند، قرار می دهند.
این سوگیری شناختی لنگر انداختن نامیده می شود و به تفکر پیچیده مربوط می شود. بازاریابان می توانند هنگام ارائه قیمت یک محصول، به ویژه در فصل فروش، بر این تعصب تکیه کنند. وقتی مشتری قیمت فروش اولیه و تخفیف را می بیند، بیشتر جذب آن می شود که گاهی اوقات به ارزش واقعی محصول بی ربط است.
بسیاری از کسبوکارهای SaaS از همین تکنیک استفاده میکنند و برنامههای سالانه در مقابل ماهانه ارائه میکنند تا بالقوهها را برای پایبندی به گزینه بلندمدت ترغیب کنند. سایر بازاریابان برای اقلامی که به صورت عمده خریداری می شوند، قیمت ویژه ای اضافه می کنند و نشان می دهند که پس انداز خود را به حداکثر خواهند رساند.
- پرایمینگ
ضمیر ناخودآگاه ما به روش های بسیار پیچیده ای کار می کند و حافظه ما نیز همینطور. ما تمایل داریم که بر اساس بازنمایی که از محرک های قبلی در ذهن خود داریم، به گونه ای خاص به محرک های خاص واکنش نشان دهیم.
چگونه می توانید از این اصل برای تأثیرگذاری بر تصمیمات مصرف کننده استفاده کنید؟ شما می توانید از نشانه های ظریف برای هدایت مشتریان خود در مسیر درست استفاده کنید. همه چیز با داستان سرایی و طراحی شما شروع می شود. از چه کلماتی برای توصیف برند و محصولات خود استفاده می کنید و آنها چه احساسی در مشتریان ایجاد می کنند؟ به طور کلی، تداعیهای مثبت در این موارد قویتر از تداعیهای منفی هستند.
بیایید یک لحظه به ردبول فکر کنیم. همه این برند را با انرژی و احساس آزادی مرتبط می دانند. تمام تلاشهای بازاریابی آنها، از حمایتهای مالی رویداد گرفته تا تبلیغات و حضور آنلاین عمومی، بر این عناصر برای حمایت از انجمنهایی در ذهن افراد با نیازهای مشابه تأکید میکند.
ویدیوی زیر گویای همه چیز است:
- کلمات قدرتمند
قدرت داستان سرایی در روانشناسی بازاریابی به خوبی شناخته شده است. کلماتی که برای شعار و کمپین های خود استفاده می کنید می تواند الهام بخش مصرف کنندگان باشد، احساسات قوی ایجاد کند و حتی آنها را برای انجام اقدام مورد نظر ترغیب کند.
همانطور که در بخش قبل بحث شد، کلمات همچنین میتوانند به آغازینسازی کمک کنند و تداعیهای آشنا و مثبت را در حافظه افراد ایجاد کنند. بیایید عبارات و کلماتی را ببینیم که می توانند برای اهداف مختلف تفاوت ایجاد کنند:
انحصار: فقط برای اعضا، VIP، سری، محرمانه، اولین کسی باشید که در مورد آن می شنوید
حس اجتماع: عضو شوید، بیایید، به ما بپیوندید
فوریت: فوراً، عجله کنید، سریع، همین الان
سادگی: اساسی، آسان، گام به گام، راهنمای مبتدیان، آماده، صرفه جویی در زمان
در اینجا برخی از شعارهای برند برتر وجود دارد که تأثیر واقعی بر مشتریان و مشتریان بالقوه گذاشته است:
“فقط انجامش بده” – نایک
“متفاوت فکر کن” – اپل
“Finger Likin’ Good” – KFC
“متعلق به هر جایی” – Airbnb
“چون ارزشش را داری” – L’oreal
“سیتی هرگز نمی خوابد” – سیتی بانک
اگر می خواهید درباره بازاریابی کلمات قدرتمند اطلاعات بیشتری کسب کنید، راهنمای جامع ما را بخوانید.
- روانشناسی رنگ
به غیر از کلمات، رنگ ها نیز می توانند بر رفتار و خلق و خوی افراد تأثیر بگذارند. متخصصان در حال تحقیق در مورد احساساتی هستند که رنگهای مختلف میتوانند به بازاریابان و طراحان کمک کنند تا نمادها و داراییهای بازاریابی اضافی خود را پیدا کنند.
تصویر زیر شامل بسیاری از لوگوهای معروف و احساساتی است که رنگ اصلی آنها شما را راهنمایی می کند:
یافتن رنگ های مناسب برای برندتان به شما این امکان را می دهد که در طول زمان کسب و کار خود را از رقبا متمایز کنید. این علامت تجاری شما می شود و به سر مخاطبان شما می چسبد. پالت رنگ شما شخصیت برند و نام شما را نشان می دهد و آنها باید مکمل یکدیگر باشند.
به Starbucks و Coca-Cola فکر کنید – همه می توانند به سرعت لوگوهای خود را تشخیص دهند. از نظر رنگ آمیزی از رویکرد برندسازی آنها تقلید کنید و آسمان محدودیت شما خواهد بود.
- تعهد و ثبات
یکی دیگر از تئوری های روانشناسی بازاریابی مبتنی بر اصل تعهد و سازگاری است که توسط Cialdini در کتاب خود “روانشناسی متقاعدسازی” پیشنهاد شده است. به طور خلاصه، افراد تمایل دارند رفتارهای سازگار با باورها و ارزش های خود را نشان دهند، که می تواند در مورد رفتار مصرف کننده نیز صدق کند.
طبق این نظریه، خبر خوب این است که وقتی مشتریان وفادار خود را به دست آورید، سخت است که آنها را از دست بدهید. اما چگونه می توانید از این اصل در ابتدای قیف بهره مند شوید؟ بیایید چند تکنیک را ببینیم که می تواند این کار را انجام دهد:
قدم به در: (The foot in the door) با درخواستهای کوچک (مثلاً تکمیل فرمهای تماس) قبل از درخواست درخواستهای بزرگتر (مثلاً ارجاعات) شروع کنید.
آزمایشهای رایگان: هنگامی که شخصی با محصول/خدمت با طراحی خوب آشنا میشود، خداحافظی پس از پایان دوره آزمایشی دشوار است.
لیست علاقه مندی ها: مصرف کنندگان بیشتر به مواردی که به لیست علاقه مندی هایشان اضافه می شود وابسته می شوند.
آزمایش در خانه: مصرف کنندگان معمولاً به احتمال زیاد اقلامی را که قبلاً به آنها تحویل داده شده نگه می دارند – مثال زیر توسط Warby Parker را بررسی کنید.
- تقویت بصری
احتمالاً شنیده اید که یک تصویر ارزش هزار کلمه را دارد – این در مورد روانشناسی بازاریابی نیز صدق می کند. به نظر می رسد مغز ما تصاویر را ترجیح می دهد زیرا می توانیم آنها را سریعتر از بلوک های بزرگ متن پردازش کنیم. به همین دلیل است که یک تیم طراحی خلاق و مدبر یک دارایی واقعی برای کسب و کار شما است.
بهعلاوه، با توجه به اینکه در طول سالها با زندگیهای پرمشغلهمان چقدر دامنه توجه ما کاهش یافته است، شما به داستانگویی بصری قدرتمندی نیاز دارید تا مشتریان را متقاعد کنید که بهترین محصولات/خدمات را برای آنها دارید.
برای به حداکثر رساندن نتایج کمپین خود، تصاویر بصری را به تمام دارایی های بازاریابی خود، از بازاریابی محتوا گرفته تا رسانه های اجتماعی و ایمیل اضافه کنید. به این ترتیب، می توانید توجه مشتری خود را جلب کنید و یک داستان معنادار با آنها به اشتراک بگذارید.
علاوه بر این، همراستایی تصاویر، گیفها و ویدیوهایتان با بقیه برندهایتان برای ایجاد تجربیات ثابت برای مخاطبان مهم است. بیایید یک کمپین ایمیل از Magic Spoon را برای الهام گرفتن ببینیم:
از تصاویر این کمپین می توانید متوجه شوید که محصولات آنها چقدر خوشمزه و سالم هستند و همچنین از برندینگ شگفت انگیز با رنگ های بازیگوش دیدن کنید.
- عمل متقابل
آیا تا به حال احساس کرده اید که باید به دوستی که کار خاصی برای شما انجام داده است، لطف کنید؟ با توجه به Cialdini و اصل متقابل، مردم معمولاً برای چیزی که دریافت کردهاند به آنها سیم کشی میکنند.
این نظریه همچنین می تواند در زمینه بازاریابی به طرق مختلف تکرار شود. نکته اصلی این است که اگر می خواهید مصرف کنندگان کاری برای شما انجام دهند، خواه تبدیل یا خرید، ابتدا باید کاری برای آنها انجام دهید. بیایید ببینیم چه تاکتیک هایی را می توانید امتحان کنید تا به نفع هر دو طرف باشد:
آهنرباهای سرب: در ازای آدرسهای ایمیل، پستها، راهنماها و چکلیستهای وبلاگ رایگان ایجاد و به اشتراک بگذارید – مثال بالا را از Minimalist Baker بررسی کنید.
نمونه محصول رایگان: نسخه های کوچک محصولات خود را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهید.
مشاوره/نمایش: خدمات خود را به مشتریان احتمالی نشان دهید.
تخفیف/پیشنهاد: به مشتریانی که احتمال تبدیل آنها زیاد است تخفیف بدهید.
به طور کلی، هرچه سخاوتمندتر با مشتریان و مشتریان بالقوه باشید، آنها وفادارتر خواهند بود. با این حال، به یاد داشته باشید که کیفیت بالاتر از هر چیز دیگری است و مطمئن شوید که همیشه در لیست شما قرار دارد.
- همدلی
اگر می خواهید بر مصرف کنندگان و مشتریان تأثیر بگذارید و آنها را به برند خود نزدیک کنید، ابتدا باید اعتماد آنها را جلب کنید. برای تحقق این امر، مهمترین چیز این است که نیازهای واقعی و نقاط دردناک آنها را درک کرده و به درستی به آنها رسیدگی کنید.
همانطور که عنوان این بخش نشان می دهد، مهم است که پیام های خود را با همدلی بنویسید تا به مشتریان نشان دهید که به نیازهای آنها اهمیت می دهید و تمام تلاش خود را برای برآورده کردن آنها انجام می دهید. بنابراین، به آنها احساس امنیت، آرامش و شادی بیشتری خواهید داد.
علاوه بر این، حمایت از ابتکارات بازاریابی مرتبط با علت به برند شما اجازه می دهد تا در جهان تأثیر بگذارد و در عین حال دیده شود.
به عنوان مثال، Dove استاد بازاریابی همدلانه است و مفاهیمی مانند مثبت بودن بدن و عشق به خود را به نمایش می گذارد. به کمپین شگفت انگیز آنها برای افزایش آگاهی در مورد تأثیر سمی رسانه های اجتماعی نگاه کنید:
- اثر فریب
در این بخش، ما بر یکی دیگر از اصول روانشناسی بازاریابی تمرکز خواهیم کرد که بسیاری از کسب و کارها برای استراتژی فروش خود از آن استفاده می کنند. اثر فریب زمانی رخ می دهد که ترجیح بین دو گزینه با ظاهر سومین گزینه نامتقارن غالب و کمتر جذاب تعریف شود.
اگر گیج شده اید، مثال زیر ذهن شما را پاک می کند:
مشتری تمایل بیشتری به خرید کدام فنجان دارد؟ در اینجا، متغیر فریب، فنجانی با اندازه متوسط است که مشتریان را وسوسه میکند تا بخش بزرگی از آن را با قیمتی به ظاهر مناسبتر انتخاب کنند.
بنابراین، اگر محصولاتی را در طبقات مشابه ارائه می دهید، این روش را برای افزایش فروش خود امتحان کنید و با قیمت های مختلف آزمایش کنید تا مناسب ترین را پیدا کنید.
- بیزاری از دست دادن
جدای از اثر لنگر، روانشناسان دانیل کانمن و آموس تورسکی همچنین بررسی کردند که چگونه درک از دست دادن می تواند بر تصمیم گیری افراد تأثیر بگذارد. به طور خلاصه، ضرر گریزی نشان می دهد که مردم اجتناب از ضرر را به دستیابی به چیزهای جدید ترجیح می دهند.
چگونه می توانید از این گرایش انسانی در استراتژی بازاریابی خود بهره مند شوید؟ اجازه بدید ببینم:
احساس فوریت: تاریخ انقضا را اضافه کنید و از آنها بخواهید سریع عمل کنند.
ترس از دست دادن: بر ضررها با توجه به نقاط دردشان تاکید کنید.
مالکیت: به آنها نشان دهید که قبلاً مالک محصولات/خدمات شما هستند و از آنها بخواهید آنها را حفظ کنند.
کمیابی: به آنها توضیح دهید که چیزی کمیاب یا منحصر به فرد به دست خواهند آورد.
این مثال توسط Hers سعی میکند به این سوگیری شناختی بپردازد. با شروع از خط موضوع، آنها یک بازه زمانی اضافه می کنند تا مشترکین را تشویق کنند تا فروش سریع خود را ادعا کنند و در همان قالب کپی رایتینگ ادامه دهند. با استفاده از عباراتی مانند «امروز به پایان میرسد» و «اکنون خرید کنید»، به آنها یادآوری میکنند که اگر سریع عمل نکنند، پیشنهادهای شگفتانگیز را از دست خواهند داد.
- اثر کلمه به کلمه
این تاکتیک روانی با این اسم فانتزی چه چیزی را می خواهد بیان کند؟ هنگامی که افراد با هم ارتباط برقرار می کنند، تمایل دارند که اصل اطلاعات را به خاطر بسپارند و اغلب جزئیات و قالب مکالمه را نادیده می گیرند.
بنابراین، هنگام ارائه اطلاعات به آنها، از نوشتن متن های طولانی خودداری کنید و با فرم های ساده تر پیش بروید. به دکمههای CTA و بیانیههای ماموریت فکر کنید – یکی از دلایل اصلی برجسته بودن آنها این است که کوتاه و قابل هضم هستند و مردم میتوانند آنها را سریعتر به خاطر بسپارند و پردازش کنند.
همچنین میتوانید جملات یا کلماتی را که میخواهید افراد به خاطر بسپارند را با حروف درشت بنویسید تا توجه آنها را سریعتر جلب کنید. بعلاوه، هنگام ایجاد متون طولانی، بهتر است فهرستی از مطالب و سرفصلهای واضحی که محتوای اصلی هر بخش را خلاصه میکند گنجانده شود تا به خوانندگان عجول کمک کند تا سریعتر به اصل مطلب برسند.
- اطلاعات-شکاف
آخرین اما نه کماهمیت، ما نظریه شکاف اطلاعاتی را داریم که نشان میدهد وقتی مخاطب موضوعی را جالب میبیند، تمایل به جستجوی اطلاعات بیشتر دارد. و، البته، ارزش دارد که آن را به آنها بدهید تا از منحنی جلوتر بمانند.
این تئوری به ویژه برای بازاریابان محتوا و کپینویسانی که میخواهند توجه خوانندگان را برای افزایش تبدیل پستهای وبلاگ و صفحات فرود جلب کنند، مفید است. برای مثال، سرفصلها و کپیهایی را که با «چگونه باید» یا «چگونه یاد بگیریم» به همراه سؤالات بلاغی برای تأکید بر این تأثیر، کپی کنید.
در اینجا نمونه ای از وبلاگ Moosend ما آمده است که سعی می کند این نظریه را برآورده کند:
روانشناسی بازاریابی برای نجات
به طور خلاصه، بسیاری از تاکتیک های روانشناسی بازاریابی وجود دارد که می توانید در استراتژی بازاریابی خود برای تأثیرگذاری بر رفتار مصرف کننده اعمال کنید. مواردی را پیدا کنید که مناسب شما هستند و ببینید چگونه برای مخاطبان شما کار می کنند.
به یاد داشته باشید که هدف شما دستکاری مشتریان و مشتریان بالقوه نیست، بلکه تأثیرگذاری بر آنهاست. به این ترتیب، پیام هایی را می نویسید که به ذهن خوانندگان خود می چسبد.
آیا به دنبال یک پلت فرم بازاریابی ایمیلی برای انتشار پیام های خود به مشتریان و مشتریان بالقوه هستید؟
- https://moosend.com/blog/marketing-psychology-strategies/
کسب و کارهای کوچک بهدلیل ماهیت خود نمیتوانند از روشهای پرهزینه تبلیغاتی برای معرفی خود و محصولاتشان استفاده نمایند. برای بازاریابی این کسب و کارها بایستی به دنبال روشهای کمهزینهتر باشند. در زیر سعی شده است که روشهای کمهزینهای که الزاما الکترونیکی نیستند، معرفی شوند.
شما میتوانید مشابه این روشها را برای بازاریابی الکترونیکی هم مورد استفاده قراردهید.
۱) بهترین آگهیهای خود را بهصورت کارت چاپ کرده و برای مشتریان خود در بازار هدف ارسال کنید
مشتریان، کارتهایی را میخوانند که کوتاه و خلاصه باشد. یک آگهی کوچک روی یک کارتپستال میتواند بازدیدکنندگان زیادی را به وبسایت شما بیاورد و این خود میتواند باعث افزایش فروش شما شود. هزینه اینکار معمولا زیاد نیست.
۲) یک روش بازاریابی معمولا برای همیشه برای همه کسب و کارها موفق نیست، بنابراین، روشهای بازاریابی خود را مرتب عوض کنید و در استفاده از این روشها خلاق باشید
اگر متن آگهی شما عوض نشود مشتریان شما خسته میشوند، البته خود شما هم از این تکرار خسته خواهید شد. بازاریابی میتواند مفرح باشد بنابراین، از مزیتهای استفاده از روشهای متنوع بازاریابی برای برقراری ارتباط با مشتریان باارزش خود استفاده کنید. اما در انتخاب روشهای بازاریابی خود دقت کنید. همیشه برای یک بازاریابی موفق باید بر اساس یک طرح بازاریابی عمل کرد. سعی کنید در طرح بازاریابی خود از روشهای متنوع استفاده کنید. همیشه نظر مشتریان خود را در مورد روشهایی که بکار بردهاید جویا شوید این نظریات میتوانند موفقیت طرح بازاریابی شما را تضمین کند.
۳) کمک به مشتریان برای یافتن محصولات و خدمات مناسب
اگر میخواهید برای مشتری خود بروشور معرفی محصولات را بفرستید، میتوانید بروشور یا کارت محصول یا خدماتی را که فکر میکنید برای مشتری شما مفید است را هم بفرستید. اینکار میتواند به مشتری شما در یافتن محصولات مناسب کمک زیادی بکند و مشتری شما را راضی نگه دارد. اگر نگران فروش محصول خود هستید میتوانید قبل از اینکار با تولیدکننده آن محصول هماهنگی کنید و از این فرصت استفاده کنید. مثلا درصدی از فروش را برای خود در نظر بگیرید یا اینکه تخفیف خاصی را برای مشتری خود از فروشنده بگیرید.
۴) جواب تلفنهای خود را متفاوت بدهید
سعی کنید که سفارشهای خاصی را در هربار جواب دادن تلفن، به مشتری خود ارائه کنید. بعنوان مثال میتوانید بگوئید “ روز بخیر؛ من. .. هستم. از من درباره سرویسهای جدید سوال کنید.” تلفنکننده مجبور میشود که از شما در مورد این سرویسها سوال کند. بیشتر شرکتها پیامهایی را از پیش ضبط شده دارند که وقتی مشتری پشت خط میماند آنها را برای مشتری پخش میکنند. شما میتوانید اینکار را خودتان انجام دهید. از نظر مشتری تفاوتی ندارد که این پیام از قبل ضبط شده یا اینکه زنده ارائه شده است.
برای استفاده از این روش مطمئن شوید که پیام شما برای مشتریان شما جذاب باشد. اگر مشتری شما از راه دور تماس میگیرد، با ارائه آگهیهای طولانی وقت و پول مشتری خود را به هدر ندهید.
۵) استفاده از دست نوشته
سعی کنید در تمام نامههایی که برای مشتری خود میفرستید، از دست نوشته مهرهای مخصوص یا برچسبهای خاص استفاده کنید. توجه داشته باشید که دست نوشتهای روی نامه در اولین بار که نامه دیده میشود خوانده میشوند. به خاطر داشته باشید این نوشته در صورتی به طور کامل خوانده میشوند که خلاصه و کوتاه باشند به طوری که بیننده بتواند آنرا در کمتر از ده ثانیه بخواند.
۶) یک پیشنهاد فروش برای مشتری خود که تازه از شما خرید کرده است بفرستید
اگر به عنوان مثال مشتری شما لباسی را از شما خریده است، میتوانید نامهای برای او بفرستید و ضمن تشکر از خرید قبلی به اطلاع او برسانید که برای خرید بعدی بطور مثال از تخفیف بیست درصدی برخوردار است. برای اینکه بتوانید این پیشنهاد را به فروش نزدیک کنید، برای پیشنهاد خود زمان تعیین کنید.
۷) خبرنامه
آیا میدانید هزینه فروش به یک مشتری جدید شش برابر بیشتر از فروش به مشتری قدیمی است؟ شما با استفاده از خبرنامه میتوانید بازاریابی خود را بر روی مشتریان قدیمی خود متمرکز کنید. اگر هزینه خبرنامه چاپی برای شما زیاد است، میتوانید با استفاده از پست الکترونیک اینکار را با هزینه بسیار پایینی انجام دهید. همیشه در خبر نامه خود میتوانید پیشنهاد فروش ویژهای را به مشتری قبلی خود ارائه کنید.
۸) بازاریابی مشترک
اگر فکر میکنید که قادر به تحمل هزینه بازاریابی به تنهایی نیستید، به دنبال شریکی باشید که محصول او هم مناسب مشتری شما باشد یا اینکه محصولات شما مکمل یکدیگر باشد. با ارائه طرح بازاریابی مشترک میتوانید در هزینههای بازاریابی صرفهجویی کنید. علاوه برای با این روش سرویس بهتری را هم به مشتریان خود ارائه میکنید.
۹) بروشورها و آگهیهای خود را در تمام نامههای ارسالی شرکت خود قرار دهید
این کار هزینه زیادی برای شما ندارد و شما از نتیجه کار قطعا متعجب خواهید شد که ببینید این پیشنهادهای شما به دست چه افرادی میرشد و سفارش خرید به شما میدهند.
۱۰) سمینار
ارائه سمینار در زمینه کار خودتان یا شرکت در سمینارهای مرتبط میتواند نقش بسیار زیادی در معرفی کسب و کار شما داشته باشد. اگر میخواهید سمیناری در محل کار خود برگزار کنید، به خاطر داشته باشید که ارائه یک سمینار رایگان نمیتواند مشتریان شما را جذب کنید. دریافت هزینه جزئی علاوه بر اینکه مقداری از هزینههای سمینار را پوشش میدهد میتواند در جذب مخاطب هم به شما کمک کند. البته چنین سمینارهایی باید بسیار با کیفیت و با برنامهریزی ارائه شوند.
Trending
-
اخبار3 سال پیش
روندهای بازاریابی ۲۰۲۰ و تاثیر آن بر کسب و کار و تجارت برند ها
-
اخبار3 سال پیش
نگاهی به برند های موفق و موفقیت های دیزنی در سال ۲۰۲۰
-
اخبار3 سال پیش
برند های موفق … برای کمک به برندها در رسیدن به تنوع با توجه به مقیاس
-
اخبار3 سال پیش
بررسی یک تیزر تبلیغاتی
-
اخبار3 سال پیش
موفقیت کسب و کار از طریق اقدامات جسورانه در تبلیغات تلویزیونی
-
اخبار4 سال پیش
چه شرکت هایی رکورد زدند؟
-
برند2 سال پیش
این آرم های آشنا
-
برند2 سال پیش
سهم ما از گرافیک محیطی