با ما همراه باشید

چاپ

اصول چاپ دیجیتال

منتشر شده

در

چاپ دیجیتال - لارج فرمت - چاپ و تبلیغات، صنعت بسته بندی- مارکتینگ، کسب و کار، بازاریابی

 انتقال

اگر شما می‌خواهید یک فایل تصویری را به دست کسی برسانید، سه انتخاب دارید:

به صورت الکترونیکی ارسال کنید (e-mail،FTP)،

آن را در صندوق پست بیندازید

و یا از FedEx کمک بخواهید و یا سوار اتومبیلتان شوید و شخصا فایل را به دست طرف برسانید.

اگر می‌خواهید آن را به صورت الکترونیکی ارسال کنید، می‌توانید از یکی از امکانات آرشیوبندی بدون تغییر مانند (Stuff It(Mac یا(Zip(PCاستفاده کنید؛ فقط باید مطمئن شوید که فرد طرف متقابل، همان برنامه را دارد و امکان باز نشدن فایل‌ها وجود ندارد (آرشیوبندی خودکار، پاسخ دیگری است برای کسانی که برنامه‌ی موردنظر را ندارند). تكنیك JPEG هم امکان دیگری است؛ اگر فایل با تنظیمات فشرده‌سازی در سطح بالا ساخته شده باشد.

اگر می‌خواهید فایل هایتان را به صورت فیزیکی ارسال کنید، معمولا برای انتقال فایل‌ها از  سی‌دی یا دی‌وی‌دی استفاده می‌شود. اگرچه، اگر شما فایلهایتان به یک دفتر خدمات چاپی می‌فرستید، ابتدا باید با آنها پیرامون فرمت‌های قابل قبول فایل و فرمت‌های انتقالی صحبت کنید (مانند وضوح تصویر، پروفایل‌های مدیریت رنگ و…….).

ذخیره‌سازی

تمامی روش‌های بالا برای ذخیره‌سازی فایل‌های تصویری تکمیل شده و در حال تکمیل به کار می‌روند. شما هم می‌توانید فایل‌ها را بر روی وسیله‌ی قابل حمل ذخیره کنید و آنها را در یک مکان امن نگه دارید (در یک مکان جداگانه،اگر خیلی به مسائل امنیتی اهمیت می‌دهید) یا می‌‌توانید درایوهای سخت‌افزاری جانبی و یا سیستم‌های پشتیبانی خریداری نمایید تا اقدامی مشابه انجام دهند.

بسیاری از تصویرسازان دیجیتال، هر دو کار را انجام می‌دهند:از درایو‌های سخت‌افزاری خارجی با ظرفیت‌های تا یك ترابایت برای ذخیره‌سازی اولیه و از دیسک‌های قابل حمل مانند سی‌دی‌ یا دی‌وی‌دی به عنوان پشتیبان‌های اضافی استفاده می‌کنند و سپس ذخیره‌سازی نهایی را انجام می‌دهند.

آرشیوبندی: مدیریت تصاویرتان 

گاهی، مشکل اصلی در آرشیو‌بندی، فضای ذخیره‌سازی نیست بلکه دانستن این مطلب است که هر چیز، در کجا قرار دارد. به این موضوع «مدیریت بر ابزار دیجیتال» یا «مدیریت تصویر» می‌‌گویند، تولیدات نرم‌افزاری بسیاری وجود دارد که به شما کمک می‌کنند چگونه جریان کار را به درستی هدایت کنید. دو کنترل کننده‌ی درونی تصویر شامل جستجوگر فایلی تقویت شده‌ی فتوشاپ سی‌اس و Apple’s i photo برای مکینتاش (فقط) می‌باشند.

شاید جستجوگر فایلی فتوشاپ به قدرتمندی یک نرم‌افزار کنترلی نباشد. اما گاهی اوقات، کار با فایل‌ها به طور مستقیم در برنامه‌ای که دوست دارید فایل‌ها را در آن به کار ببندید، آسانتر است. جستجوگر فایل به شما اجازه می‌دهد که فایل‌های تصویری را مشاهده،جستجو و ویرایش نمایید. شما می‌توانید نام تصاویر را تغییر دهید، جای آنها را عوض کنید و یا آنها را بچرخانید. این جستجوگر در علائم خاص، عبارت‌های کلیدی و اطلاعات ساختار یافته برای سازمان‌دهی و مکان یابی سریع اجزای تصویر استفاده می‌کند.

آی فوتو (i photo) در چاپ دیجیتال

آی فوتو (i photo)، بخشی از سیستم عملیاتی Max OSX و ترکیبی از واردکننده‌ی تصویراست و به شما کمک می‌کند تا آنها را در قالب آلبوم‌ها جمع‌آوری و ذخیره‌سازی کنید. اگر درباره‌ی آلبوم‌ها سوال کنید، باید بگویم که Adobe Photoshop Album، یک بسته‌ی نرم‌افزاری جداگانه (ارزان) است که طوری طراحی شده که با فتوشاپ المنتس ادغام شود.

این نرم‌افزار، تصاویر را با توجه تاریخ و واژگان کلیدی،  سازمان‌دهی و جستجو می‌کند و هم‌چنین ویرایش‌های اصلی مانند برش‌ها، تنظیم نور و برطرف کردن نور قرمز چشم را انجام می‌دهد. این‌ نرم‌افزار تنها مختص PC است. دیگر گزینه‌های ارزان‌تر برای مدیریت تصویر عبارتند از:

ACDSee (ACD systems)، Thumbs Plus ا(Cerious Software)، Irfan view (shareware

همه‌ی این موارد نیز، تنها مختص PC هستند.

مدیران جدی دیجیتال از برنامه‌های پیچیده‌ی دیگر مانند برنامه‌های Extensis Portfolio، Canto Cumulus و iView Media Pro هم استفاده می‌کنند. مثلا، برنامه‌ی  Protfolio مجموعه‌ای از اطلاعات موجود بر روی درایو‌هارد به وجود می‌آورد و به شما کمک می‌کند تا فایل‌های دیجیتالی شامل تصاویر، فیلم‌ها و فایل‌های صوتی را فهرست‌بندی و بازیابی نمایید. شما می‌توانید نمونه‌های تصویری اولیه‌ی نقش آب دیجیتال و قابل تغییر متناسب با سیلقه‌ی افراد و نمایش‌های اسلایدی خلق کنید.

برنامه‌ی Portfolio می‌تواند هر تصویری را که وارد کامپیوتر می‌شود با انجام چندین جستجو شناسایی و ردیابی کند و هم‌چنین شما می‌توانید از هر برنامه‌ی کاربردی، تنها با یک كلیك به یک فهرست تصویری دست یابید. به آخرین نسخه‌ی پُرتفولیو که شامل برنامه‌ی Net Publish است، واحدی اضافه شده که فرآیند توزیع دینامیکی محتویات فهرستی پرتفولیو را از طریق اینترنت به طور اتوماتیک انجام می‌دهد. بدین ترتیب می‌توان وب‌سایت‌های کامل و تمام‌عیار را تنها در چندین ثانیه ساخت (PC و Mac).

‍ تفاوت Canto cumulus با Extensis Protfolio در این است که این برنامه محتویات (تصاویر) را با توجه به جایی که آنها از آن آمده‌اند فهرست‌بندی می‌کند و نه بر اساس جایی که آنها در درایو‌هارد در آن باقی می‌مانند.

این مسئله، به شما اجازه می‌دهد تا رد تصاویر را بر روی سی‌دی‌های دیگر یا دیگر ابزار قابل انتقال داشته باشید. اگرچه، Cumulus، به طور دینامیک مکان‌های فایل‌ها را هنگامی که آنها تغییر یافتند یا جابه‌جا شدند، به روز نمی‌کند.

این برنامه، از قابلیت‌های قدرتمند جستجو و پیش‌نمایش‌های اولیه در اندازه‌های مختلف نیز برخوردار است(Mac و PC).

برنامه‌ی I View Media Pro  نیز، ابزار جستجو دارد و امکان دستیابی به اندازه‌های مختلف تصاویر اولیه (تا۶۴۰×۶۴۰ پیکسل) را همراه با اندازه‌های کوچکتر فراهم می‌آورد تا فرآیند جستجو، تسریع شود. ابزارهای سازمان‌دهی و ویرایش قدرتمندی به انضمام «کنترل فولدر» (folder watching) و امکان ردیابی محتوا و تصاویر به صورت دینامیک وجود دارد. در ردیابی محتوا، هنگامی تصاویر بر روی کامپیوتر یا یک درایو‌هارد متصل یا درایو قابل حمل فهرست‌بندی شده‌اند، یک مربع با یک فلش آبی نشان داده می‌شود.

هم‌چنین می‌توان، مسیرهای فولدر را پس از انتقال آن به دیسک یا پشتیبانی از یک وسیله‌ی دیگر بازیابی کرد. هر فهرست می‌تواند بیش از ۱۰۰،۰۰۰ فایل رسانه‌ای از جمله تصویر، صوت و فرمت‌های ویدئویی (JPEG،TIFF،MP3) را همراه با فایل‌های دوربین دیجیتالی Raw، در خود جای دهد.

آندره دارلو عکاس حرفه‌ای و مشاور در امور تصویرسازی دیجیتالی می‌گوید: «وجود برنامه‌ی i View Media Pro به عنوان یک ابزار ویرایش فایل دوربین دیجیتالی، لازم و ضروری است. با پیش‌نمایش‌های فایلی بسیار سریع (پردازنده‌ی وابسته) در سطوح بسیار گسترده، این برنامه می‌تواند گالری‌های HTML و ورق‌های تماسی بسازد، انبوهی از فایل‌ها را دوباره اندازه‌گیری کند و نام آنها را تغییر دهد، نمایش‌های اسلایدی ترتیب دهد و بسیاری وظایف مهم دیگر را به روشی موثر انجام دهد.»

برای این که بتوانیم به درک درستی از فرآیند چاپ دیجیتال برسیم، ناچاریم دوست صمیمی رنگ باشیم. حال زمان آن رسیده که یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مباحث موجود در زمینه‌ی چاپ دیجیتال بپردازیم.

مفهوم و مدیریت رنگ در چاپ دیجیتال

رنگ و این که چگونه بر فرآیند چاپ تاثیر می‌گذارد، یکی از موضوعات اسرار آمیز و پیچیده در مبحث چاپ دیجیتال است. بیشتر افراد، زمان بسیاری صرف فهمیدن رنگ در چاپ دیجیتال می‌کنند، من این کار را قبلا انجام داده‌ام و آن را به بخش‌های کوچکی تقسیم خواهم کرد.

اصول رنگ

برای فهم رنگ، ناچاریم گذر کوتاهی بر تئوری رنگ داشته باشیم.

رنگ چیست؟ و در چاپ دیجیتال چه نقشی دارد؟

رنگ، آن چیزی است که هنگامی چشم‌های ما، طول موج‌های مختلفی از نور را دریافت می‌دارد، به وقوع می‌پیوندد و این حادثه بخشی از طیف الکترومغناطیسی است که تقریبا بین ۳۸۰ و ۷۶۰ نانومتر است. یک نانومتر (nmیا یک بیلیونیوم متر) فاصله‌ی میان نقاط یک طول موج نوری را اندازه‌گیری می‌کند. ما نمی‌توانیم طول‌ موج‌های کوتاه‌تر از ۳۸۰ نانومتر را ببینیم. به این طول‌موج‌ها، فرابنفش یا یو وی می‌گویند. طول موج‌های بیشتر از ۷۶۰ هم، نامرئی هستند و به آنها مادون قرمز یا (IR) گفته می‌شود.

انواع مختلفی از پرتوهای الکترومغناطیسی وجود دارد، مانند ایکس ری، مایکروویو، رادار و رادیو و این پرتوها، نامرئی هستند چون چشمان و دیگر اعضای بصری ما تنها به گستره‌ی محدودی از انرژی (۷۶۰-۳۸۰ نانومتر) حساس هستند.

به این گستره، «طیف قابل رویت» یا به طور عام‌تر «نور» گفته می‌شود.

بنیان رنگ بر اساس اصل سه رنگی (trichromacy) استوار است. این اصل به سه کانال رنگی یا گیرنده‌های شبکیه‌ی چشم انسان اشاره دارد. این، بدان معناست که تنها با این سه رنگ اولیه، هم در سیستم رنگی کاهشی و هم در سیستم رنگی افزایشی، تقریبا تمامی رنگ‌ها ساخته می‌شوند.

هنگامی که شما این پدیده را بر اثر «تلفیقی دید» که پیش‌تر توضیح داده شد، می‌افزایید، درمی‌یابید که چگونه ما می‌توانیم تصاویر رنگی را چاپ و مشاهده کنیم. در «رنگ کاهشی» [ رنگی که هنگام بازتاب نور سفید از یک جسم رنگی دیده می‌شود]، نور از اجسامی منعکس می‌شود که بعضی طول موج‌های آن جذب شده و به دیگر طول‌موج‌ها اجازه‌ی عبور داده شده است. به بیان دیگر، رنگ یک تصویر بر روی کاغذ، آن چیزی است که پس از جذب یا کاهش بعضی طول‌موج‌ها توسط مرکب و کاغذ باقی می‌ماند . اگر سبز و قرمز جذب شوند،آنچه ما می‌بینیم آبی است که در دامنه‌ی ۵۰۰-۴۰۰ نانومتر جای دارد. اگر سایان و ماژنتا جذب شوند، ما زرد می‌بینیم. اگر روند کاهش طول موج‌های رنگ‌ها و پیگمنت‌ها ادامه یابد، در نهایت به رنگ سیاه می‌رسیم.

در چاپ دیجیتال، رنگ‌های اولیه‌ی کاهشی، سایان، ماژنتا و زرد هستند. رنگ‌های ثانویه شامل قرمز، سبز و آبی می‌باشند

«سیستم رنگی افزایشی»، که مربوط به نور برخاسته از یک نمایشگر کامپیوتر یا منبع نور است، متفاوت است از آنچه که شما رنگهایی را می‌افزایید و در نهایت به رنگ سفید می‌رسید و نه مشکی. رنگ‌های اولیه، قرمز و سبز و آبی هستند. رنگ‌های ثانویه سایان، ماژنتا و زرد می‌باشند.

حال به شرح این مطلب می‌پردازیم که چگونه رنگ نمایشگرهای کامپیوتر ساخته می‌شود. نمایشگرهای لامپ كاتدی قدیمی، «اسلحه‌یی» دارند که پرتوهای الکترون را به درون صفحه نمایش شلیک و در آنجا، آنها با یک لایه‌ی فسفری برخورد می‌کنند. وقتی که یک پرتو با یک فسفر قرمز برخورد می‌کند،گرم می‌شود. برای فسفرهای سبز و آبی هم، اتفاقی مشابه رخ می‌دهد.

با تغییر ولتاژ این اسلحه، شدت نور هم تغییر پیدا می‌کند. (نمایشگرهای مسطح و LCD،با استفاده از فیلترها برای مسدود کردن و یا عبور نور، به روش متفاوتی کار می‌کنند. در اینجا، نیازی به اسلحه‌های الکترونی نیست؛ )در عوض، سوییچ ترانزیستوری کوچکی (یکی برای قرمز، یکی برای سبز و یکی برای آبی) در مقابل هر فضای صفحه جای می‌گیرند و نور را از طریق پلاریزاسیون کنترل می‌کنند.

متناسب با اطلاعات دوتایی موجود در فایل دیجیتال، هر پیکسل بر روی صفحه‌ی نمایشگر، از ترکیب قرمز، سبز و آبی با شدت‌های مختلف ساخته می‌شود. تمامی رنگ‌های ثانویه از درجه‌ها و ترکیب‌های متفاوت سه رنگ اصلی ناشی می‌شوند. هر چه قدر شدت پیکسل‌های رنگی جداگانه افزایش یابد (درخشانی)، آنها روشن‌تر به نظر می‌رسند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار

نشست تصویربرداری دروپا: اهمیت هوش مصنوعی برای صنعت چاپ و تصویربرداری

منتشر شده

در

اخبار نمایشگاهی آلمان - اخبار نمایشگاه دروپا آلمان دوسلدورف

شیکاگو، ایلنا – در نمایشگاه تجاری دروپا امسال (۲۸ مه – ۷ ژوئن در دوسلدورف، آلمان) مسه دوسلدورف اجلاس تصویربرداری دروپا را برای اولین بار به عنوان بخشی از انجمن ویژه “drupa next age” ارائه خواهد کرد. ” (dna): سخنرانان درجه یک از شرکت‌های مشهور سخنرانی‌ها و پنل‌های ۲۰ دقیقه‌ای کلیدی را در مورد مهمترین موضوعات در رابط بین فناوری‌های تصویربرداری و چاپ ارائه می‌کنند. این شامل، به ویژه، پتانسیل ارائه شده توسط استفاده از هوش مصنوعی است.

صنعت تصویربرداری در چند دهه اخیر راه طولانی را پیموده است. ابتدا انتقال به عکاسی دیجیتال و گردش کار، و اکنون چالش بزرگ جدید هوش مصنوعی، خلق ارزش سازندگان، شرکت ها و صنعت را متحول کرده است. در کنار چالش‌های فراوان، ابزارهای هوش مصنوعی جدید نیز فرصت‌ها و زمینه‌های تجاری جدیدی را ایجاد می‌کنند.

چگونه هوش مصنوعی ایجاد تصویر را متحول می کند دروپا صنعت چاپ

در اجلاس drupa Imaging، موضوع گرایش اصلی Imaging Artificial Intelligence یکی از موضوعات اصلی برای ارائه اطلاعات در مورد وضعیت فعلی و ابزارها، بحث درباره ایده‌های محصول جدید و نشان دادن راه‌هایی است که در آنها می‌توان تصاویر را برای چاپ بهتر بهینه کرد.

(ارائه شده توسط دنیس اوبرفلد، Google Cloud/مهندس مشتری) نشان خواهد داد که چگونه هوش مصنوعی فرآیند ایجاد تصویر را متحول می کند. شرکت‌کنندگان در مورد راه‌حل‌های قدرتمند هوش مصنوعی گوگل اطلاعاتی کسب خواهند کرد و نشان می‌دهند که چگونه جریان‌های کاری را ساده‌سازی می‌کنند و نتایج خیره‌کننده‌ای تولید می‌کنند. درباره ارتقاء مقیاس، واترمارکینگ و موارد دیگر بیاموزید – ابزارهای عملی (نه تنها) برای مشاغل چاپی و خلاقیت ها به طور یکسان. دنیس اوبرفلد علاقه زیادی به ایجاد تحول دیجیتال دارد و از نزدیک با مشتریان برای درک نیازهای منحصر به فرد آنها و اجرای استراتژی های ابری سفارشی برای نتایج کسب و کار بهینه همکاری می کند. قبل از Google Cloud، او نزدیک به یک دهه را در SAP گذراند و باعث پذیرش ابر برای مشتریان شرکت شد.

تولید تصویر از طریق هوش مصنوعی: ابزارها و گردش کار

(ارائه شده توسط Andreas Jürgensen، موسس AI Imagelab | ai-imagelab.de) یک نمای کلی از وضعیت فعلی تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی ارائه می دهد. آندریاس یورگنسن بینش مختصری در مورد اینکه کدام برنامه‌ها در حال حاضر مرتبط هستند ارائه می‌دهد – و کدام برنامه‌ها را باید زیر نظر داشته باشید، تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی در حال حاضر در کدام فرآیندها استفاده می‌شوند و در کدام زمینه‌های کاربردی مرتبط خواهند شد. ارائه با مثال های کاربردی و تصویری نشان داده خواهد شد. آندریاس یورگنسن یک مهندس عکس است و از سال ۱۹۹۳ در صنعت عکس کار می کند. شرکت او juergensen.net بزرگترین شبکه انجمن های عکس آلمان را اداره می کند. در پایان سال ۲۰۲۲، او شروع به کار با هوش مصنوعی و استفاده از آن برای تولید تصویر کرد. او به همراه آدریان رونفلدر، AI Imagelab را راه اندازی کرد، یک وبلاگ خبری درباره تصاویر و ویدیوهای تولید شده توسط هوش مصنوعی.

AI رونمایی شد: مرور گذشته، حال و آینده در نوآوری چاپ عکس

(ارائه شده توسط سارا لفور، مدیر بازاریابی در EyeQ Imaging Inc). سازندگان نرم‌افزار تصویربرداری پیشرو، Perfectly Clear، پیشرفت‌های قابل توجه هوش مصنوعی را در سال‌های اخیر نشان می‌دهند، زیرا سارا لوفور کاربردهای امروزی هوش مصنوعی را به موارد استفاده در دنیای واقعی و تأثیر آنها بر صنعت چاپ متصل می‌کند. بازدیدکنندگان با احتمالات هیجان انگیز آینده آشنا می شوند زیرا او تأثیر تحول آفرین هوش مصنوعی را بر چاپ عکس نشان می دهد – این در مورد تلاقی نوآوری و تمرین در خط مقدم فناوری هوش مصنوعی خواهد بود. سارا لفور وظیفه خود را برای کمک به کسب و کارها در دستیابی به کیفیت عکس بهینه قرار داده است. او به‌عنوان مدیر بازاریابی در EyeQ، بر پیام اصلی شرکت تمرکز می‌کند: بازگشت سرمایه (ROI) که شرکت‌ها می‌توانند با Perfectly Clear، فناوری ویرایش خودکار عکس و ویدیوی آن به دست آورند.

تاثیر هوش مصنوعی بر محصولات چاپی آینده

(ارائه شده توسط آدریان رونفلدر، بنیانگذار AI Imagelab، ai-imagelab.de). در این ارائه کوتاه بسیار مصور و سرگرم کننده، آدریان رونفلدر محصولات چاپی احتمالی آینده را در نتیجه قابلیت های جدید هوش مصنوعی مولد تشریح خواهد کرد:

تغییرات از طریق پشتیبانی هوش مصنوعی محصولات موجود

محرک های کلیدی رسانه های اجتماعی مانند حیوانات خانگی و سلفی برای تعداد زیادی از تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی

نیازهای مصرف کننده بالقوه برای چاپ دو بعدی، سه بعدی و چهار بعدی

آدریان روهنفلدر در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرد، مدت طولانی به عنوان مشاور مدیریت آزاد کار کرد و در سال ۲۰۱۷ عکاسی را حرفه خود کرد. او پیش از این برنده جوایز متعددی شده است، در خانه های انتشاراتی معروف منتشر شده و به عنوان سخنران در رویدادهای شناخته شده ظاهر شده است. در پایان سال ۲۰۲۲، او هوش مصنوعی را به عنوان یک ابزار خلاق خارق العاده کشف کرد. او درباره این موضوع در مجلات مطالبی منتشر کرده است و از ابتدای سال ۲۰۲۳ به عنوان مربی کار می کند. او به همراه آندریاس یورگنسن، AI Imagelab را در اواسط سال ۲۰۲۳ به عنوان بستری برای تصاویر و ویدیوهای تولید شده توسط هوش مصنوعی تأسیس کرد.

Viesus™: چاپها در یک چشمک زدن هوش مصنوعی (ارائه شده توسط Servi Pieters، مدیر عامل Viesus™) بهبود یافته است.

روزانه هزاران یا حتی میلیون ها تصویر برای چاپ پردازش می شوند و کیفیت یا تعداد پیکسل تصاویر اغلب بسیار پایین است. این منجر به از دست رفتن زمان، شکایت و فرصت های از دست رفته می شود. بازدیدکنندگان می‌توانند با الگوریتم‌های پشت صحنه مورد استفاده شرکت‌های پیشرو در صنعت چاپ عکس برای به حداقل رساندن چاپ‌های غیربهینه آشنا شوند. این ارائه نشان می‌دهد که چگونه الگوریتم‌های هوش مصنوعی تولید چاپ تصویر را بهبود می‌بخشند و کیفیت را بدون نیاز به مداخله دستی ارائه می‌کنند. Servi Pieters به عنوان مدیرعامل، Viesus™ را در توسعه بیشتر هوش مصنوعی و در دسترس قرار دادن آن بر روی پلتفرم‌های مختلف رهبری می‌کند. در اکتبر ۲۰۲۲، او MyPrint.ai AG را با نوآوری با استفاده از فناوری هوش مصنوعی مولد در یک برنامه وب برای چاپ آثار هنری شخصی سازی شده و منحصر به فرد تولید شده توسط هوش مصنوعی تأسیس کرد.

همه این ارائه‌های دروپا Imaging Summitt و چندین مورد دیگر در مرحله سنی بعدی دروپا در ۳۰ و ۳۱ می در سالن ۷ برگزار خواهند شد.

ادامه مطلب

اخبار

ثبات نسبی بازار ملزومات چاپ در هفته پایانی سال

منتشر شده

در

ملزومات چاپ مرکب رنک

نگاهی به قیمت کاغذ و مقوا در هفته پایانی سال ۱۴۰۲ از وجود ثبات نسبی در بازار حکایت می‌کند و نسبت به هفته گذشته کاهش ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد.

به گزارش چاپ و تبلیغات از ایبنا، طی دو هفته اخیر بازار مواد اولیه مورد نیاز فعالان چاپ و نشر در بخش‌های مختلف از نوسانات نرخ ارز متاثر بود، افزایش بهای دلار در بازار موجب شد که فروش کاهش پیدا کند.

عامل دیگری که کارشناسان بازار بر آن تاکید دارند، تخصیص نیافتن ارز برای واردات کاغذ و سایر ملزومات مورد نیاز دست‌اندرکاران این حوزه است. این موضوع موجب شده که برخی بنگاه‌ها، از فروش کالا خودداری کنند؛ البته قیمت کاغذها در هفته جاری نسبت به هفته قبل بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کاهش داشته است.

طبق آمار و اخبار به‌دست آمده ۲۴ اسفندماه هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ یک‌میلیون و ۲۷۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، این قیمت در هفته گذشته حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود.

همچنین هر بند کاغذ چینی ۷۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ نیز یک‌میلیون و ۷۰ هزار تومان است و بهای آن در هفته گذشته یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار موجود بود.

بهای کاغذ ۸۰ گرمی طی دو هفته اخیر تغییر نداشته است و هر بند کاغذ ۷۰ در ۱۰۰، ۸۰ گرمی در هفته جاری یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و کاغذ سایز ۶۰ در ۹۰ آن نیز یک‌میلیون و۴۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

نگاهی به سایر محصولات مورد نیاز فعالان حوزه چاپ و نشر نیز نشان می‌دهد که مقوای پشت طوسی شیت ۳۵۰ گرمی نیز کیلویی ۲۹۰ هزار تومان، ۱۸۰ گرمی کیلویی ۳۱۴ هزار تومان، ۲۳۰ گرمی کیلویی ۲۹۸ هزار تومان و ۲۵۰ گرمی کیلویی ۲۹۰ هزار تومان در بازار موجود است. کاغذ گلاسه سایز ۹۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ نیز کیلویی ۵۱۵ هزار تومان، ۱۲۸ گرمی کیلویی ۵۱۵ هزار تومان، ۲۵۰ گرمی کیلویی ۵۴۰ هزار تومان و ۳۰۰ گرمی کیلویی ۵۱۵ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

ثبات نسبی در بازار کاغذ در هفته پایانی سال

بهای سایر ملزومات مورد نیاز فعالان چاپ و نشر نیز به این شرح است؛ هر کیلو مرکب گلاسه خارجی حدود ۳۲۰ تا ۳۳۰ هزار تومان، هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی ۲۹۰ هزار تومان و هر کیلو مرکب گلاسه مشکی ۲۳۵ هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، ۲۲۵ هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به قیمت ۱۸۶ هزار تومان است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد زینک دو ورقی چینی حدود ۸۰ هزار تومان در بازار موجود است، همچنین هرکیلو چسب سرد ایرانی نیز حدود ۱۱۰ هزار تومان و چسب گرم، کیلویی ۲۵۰ هزار تومان و هر گالن الکل ایزوپروپیل نیز حدود ۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

ادامه مطلب

اخبار

معاون اول رئیس‌جمهور با فعالان صنعت چاپ دیدار می‌کند

منتشر شده

در

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اخبار چاپ و تبلیغات آنلاین

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری نشست بررسی مسائل صنعت چاپ در دیدار فعالان این حوزه با معاون اول رئیس جمهور خبر داد و بهار سال ۱۴۰۳ را زمان افتتاح کارخانه زاگرس اعلام کرد.

به گزارش چاپ و تبلیغات آنلاین به نقل از ایبنا؛ یاسر احمدوند درباره تشکیل خانه چاپ ایران بیان کرد: اساسنامه تأسیس خانه چاپ ایران با همکاری جمعی از فعالان چاپ در حال تدوین است. امیدواریم این خانه بتواند نیازهای اصلی صنعت چاپ را پیگیری و رفع کند.

رئیس شورای راهبری (سیاست‌گذاری) چاپ کشور افزود: برای رفع مشکلات صنعت چاپ، همراهی و کمک بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف نیاز است؛ به‌عبارت دیگر صرفاً یک وزارتخانه نمی‌تواند امور صنعت چاپ را پیگیری کند. در «خانه چاپ ایران»، علاوه‌بر ظرفیت اصناف مختلف چاپ از ظرفیت دستگاه‌های مرتبط هم بهره خواهیم گرفت.

«خانه چاپ ایران»؛ نرم‌افزار حوزه چاپ

احمدوند ادامه داد: امیدواریم «خانه چاپ ایران» باید به‌عنوان سیستم‌عامل و نرم‌افزار حوزه چاپ عمل کند؛ به‌عبارت دیگر مرجعی شود برای تدوین سیاست‌ها و تدوین قوانین و تعیین راهبردهای کلان صنعت چاپ.

وی خبر داد: به‌زودی نشست فعالان صنعت چاپ با دکتر محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور با هدف پیگیری مسائل این حوزه برگزار خواهد شد.

«زاگرس» بهار افتتاح می‌شود

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره افتتاح کارخانه‌های جدید تولید کاغذ گفت: بهار سال آینده، احتمالاً تا پایان خرداد ۱۴۰۳، با افتتاح کارخانه زاگرس تولید کاغذ این واحد جدید، آغاز خواهد شد. سال آینده، حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تُن کاغذ با کیفیت در کشور خواهیم داشت.

احمدوند افزود: امیدواریم با افتتاح کارخانه زاگرس و استمرار و توسعه فعالیت کارخانه چوب و کاغذ مازندران، بخش عمده نیاز کشور با کاغذ ایرانی تامین شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت تولید کارخانه کاغذ دیبای شوشتر بیان کرد: کارخانه دیبای شوشتر، از ظرفیت‌های درخورتوجه تولید کاغذ است؛ بنابراین توقع داشتیم در دوره‌ای که کشور به کاغذ تحریر نیاز دارد، این کارخانه به کمک حوزه فرهنگ بیاید.

احمدوند افزود: برای تولید کاغذ تحریر، مذاکرات خوبی هم با مدیران کارخانه داشتیم؛ آن‌ها نیز متقابلاً نیازهایی را اعلام کردند تا بتوانند فعالیت خود را به‌خوبی انجام دهند.

وی ادامه داد: کارخانه، تولید را آغاز کرد و کاغذ تولید شد. در ادامه مسیر، همکاری لازم بین مجموعه فرهنگی با کارخانه دیبای شوشتر، شکل نگرفت؛ ناشران از کیفیت کاغذ تولید شده ناراضی بودند؛ بنابراین کاغذها برگشت داده و اعلام شد کیفیت کاغذها باید ارتقا پیدا کند؛ چراکه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متعهد به حفظ کیفیت است و منافع ناشران را باید تضمین کنیم.

احمدوند گفت: امیدواریم کارخانه با استمرار تولید و ارتقا کیفیت کاغذ تولیدی، بتواند کماکان در حوزه تولید کاغذ تحریر ایفای نقش کند؛ درغیراین صورت می‌تواند جریان تولید کاغذ تحریر را به مجموعه واجد صلاحیت واگذار کند.

ادامه مطلب

Trending

پایگاه خبری چاپ و تبلیغات آنلاین